Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
oude_alfa_romeo_33_stradale.jpeg

Alfa Romeo 33 Stradale

1 / 3
oude_alfa_romeo_33_stradale.jpeg
alfa_romeo_33_stradale.jpeg
alfa_romeo_33_stradale_openingsfoto.jpeg

Sterke punten

  • Iconisch ontwerp
  • Krachtige motoren
  • Exclusief

Zwakke punten

  • Hoge aankoop- en onderhoudskosten
  • Beperkte productieaantallen
  • Niet praktisch voor dagelijks gebruik

Alfa Romeo 33 Stradale: reïncarnatie van een iconische klassieker

De Alfa Romeo 33 Stradale uit 2023 is de reïncarnatie van het model uit 1967. De naam 33 Stradale is synoniem voor snelheid en exclusiviteit. Oude en nieuwe modellen zijn zeldzaam en gewild bij vermogende liefhebbers. De nieuwe 33 is er met een V6-motor en met een volledig elektrische aandrijflijn. Lees meer.

Goede redenen

  • Iconisch ontwerp, modern maar geïnspireerd op het model uit 1967
  • Keuze uit krachtige V6-motor en elektrische aandrijflijn
  • Hoogwaardige materialen en constructie
  • Extreem gelimiteerde oplage

Technische gegevens

Motorisatie

De nieuwe Alfa Romeo 33 Stradale biedt keuze uit twee krachtige motorvarianten: een 3,0-liter V6 biturbo benzinemotor en een volledig elektrische aandrijflijn. De V6 middenmotor levert een indrukwekkende 456 kW (620 pk), terwijl de elektrische variant met meer dan 552 kW (750 pk) nóg sterker is. Met de V6-motor – gekoppeld aan een achttraps ‘dual clutch’-transmissie (DCT, transmissie met dubbele koppeling voor snellere schakelovergangen) bereikt de Alfa Romeo 33 Stradale een topsnelheid van 333 km/u en accelereert hij binnen 3 seconden van 0 naar 100 km/u. Gegevens van de elektrische versie zijn verder niet bekend.

Ter vergelijking: de Alfa Romeo 33 Stradale uit 1967-1969 – waarvan er maar achttien zijn gebouwd – heeft een 1.995 cm3 V8 benzinemotor met een vermogen van 169 kW (230 pk). Die is gekoppeld aan een handmatig te bedienen zesversnellingsbak en bereikt een topsnelheid van 260 km/u. Deze 33 Stradale is zoals de naam aangeeft een straatversie van de Tipo 33 raceauto die Alfa Romeo voor de GT-klasse had ontwikkeld. Het klassieke design van deze auto was de inspiratie voor zowel de nieuwe 33 Stradale als voor de Alfa Romeo 4C.

De Alfa Romeo 33 (dus zonder ‘Stradale’) die in 1983 de Alfasud opvolgde, is een compacte middenklasser met in eerste instantie 1,3- en 1,5-liter en later ook 1,4- en 1,7-liter boxermotoren met vermogens van 58 tot 97 kW (79 tot 132 pk pk).

Afmetingen

De Alfa Romeo 33 Stradale is met een lengte van ruim vier meter compact. De exacte afmetingen zijn niet vrijgegeven, maar het model belooft een perfecte balans tussen lengte, breedte en hoogte voor optimale prestaties en handling.

De belangrijkste specificaties op een rij

ALFA ROMEO 33 STRADALE V6 (V8)
Marktintroductie 2023 (1967)
Lengte x breedte x hoogte 4,10 x 1,85 x 1,20 m (3,97 x 1,71 x 1,00 m)
Wielbasis 2,45 m (2,35 m)
Inhoud bagageruimte n.b.
Ledig gewicht 1.100 kg (700 kg)
Toelaatbaar totaalgewicht n.b.
Cilinderinhoud 2.992 cm3 (1.995 cm3)
Vermogen 456 kW (620 pk) (169 kW (230 pk))
Koppel n.b.
Topsnelheid 333 km/u (260 km/u)
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,0 sec (5,5 sec)
Tankinhoud n.b.
Verbruik n.b.
CO₂-uitstoot n.b.

Varianten

De Alfa Romeo 33 Stradale – zowel de oude als de huidige versie – is in zeer beperkte oplage gebouwd. De versie uit 1967-1969 zoals gezegd in slechts achttien exemplaren, de versie van 2023 wordt in een oplage van 33 stuks, als hommage aan de typenaam, gebouwd. Die zijn allemaal al verkocht. De nieuwe 33 Stradale is er in twee varianten: de hier besproken versie met de 3,0-liter biturbo V6 benzinemotor en een volledig elektrische versie waarover nog niet zo veel bekend is.

Prijzen

Ze zeggen weleens dat als je naar de prijs van een begeerlijke auto moet vragen, je hem toch niet kunt betalen. Dat gaat ook op voor de Alfa Romeo 33 Stradale. Prijzen zijn niet officieel bekendgemaakt, maar waarschijnlijk ligt de prijs tussen een en twee miljoen. Daar hoef je je voorlopig niet druk om te maken, want alle exemplaren zijn al verkocht en de kopers kunnen in samenspraak met Alfa Romeo hun exemplaar geheel naar hun eigen wensen samenstellen. Maar sparen loont altijd.

Occasions van de Alfa Romeo 33 Stradale zijn er dus nog niet, maar waarschijnlijk wordt de sportauto ook een beleggingsvehikel. Reken niet op dalende prijzen. Zie ook de Alfa Romeo 33 Stradale van de jaren zestig. Je kunt bij klassiekers als deze niet spreken van occasions, maar heel af en toe gaat een origineel exemplaar van de hand voor prijzen tussen de 10 en 15 miljoen euro.

Design

Buitenkant

De Alfa Romeo 33 Stradale combineert het iconische ontwerp van het model uit de jaren 60 met moderne stijlelementen. Het nieuwe model heeft een lage, brede carrosserie met aerodynamische vormen. De laag geplaatste, karakteristieke LED-koplampen doen nog meer denken aan de raceversie Tipo 33/2 dan aan de oude 33 Stradale. De vleugeldeuren en zwarte accenten geven de auto een unieke uitstraling. Het ontwerp is niet alleen visueel aantrekkelijk, het is ook functioneel met het oog op prestaties en wegligging.

Dat laatste geldt natuurlijk ook voor de klassieke 33 Stradale: uniek en kenmerkend, bijna tijdloos design, geproduceerd in zeer kleine aantallen en dus zeer bijzonder.

Binnenkant

Het interieur van de Alfa Romeo 33 Stradale heeft een harmonieuze mix van modern en klassiek design. De cockpit is op de bestuurder gericht en omvat digitale displays. De middentunnel, voorzien van diverse schakelaars voor rijmodi en andere functies, is een opvallend element. De combinatie van hoogwaardige materialen als aluminium en koolstofvezel zorgt voor een exclusieve en sportieve sfeer. De keuze om handmatig of automatisch te schakelen in de versie met benzinemotor biedt de bestuurder extra flexibiliteit. Daarbij steekt het interieur van de klassieke Stradale schril af, maar die is dan ook direct afgeleid van een echte raceauto.

Veiligheid

Hoewel er nog geen resultaten van veiligheidstests van de Alfa Romeo 33 Stradale van 2023 bekend zijn, zal de auto voldoen aan de hoogste veiligheidsnormen. Met geavanceerde technologieën als meerdere airbags, ABS, tractiecontrole en andere moderne rijassistentiesystemen en een stevige constructie biedt de 33 Stradale zowel actieve als passieve veiligheidssystemen om de bestuurder en passagier te beschermen.

De originele 33 Stradale is gebouwd in een tijd waarin veiligheid nog niet zo’n rol speelde, bovendien zal er weinig worden gereden, laat staan geracet, met de kostbare klassiekers.

Alternatieven

Binnen het gamma van Alfa Romeo zijn er geen directe alternatieven voor de 33 Stradale, aangezien Alfa Romeo zich al jaren niet meer roert in het segment van de supercars. Het dichtstbij in eigen huis komt misschien nog de Alfa Romeo 4C. In het segment van de echte high-performance sportauto’s zijn er alternatieven als de Ferrari F8 Tributo en de Ferrari 296 GTB/GTS, de Lamborghini Huracan, de Maserati MC20 en de Maserati GranTurismo. Die laatste twee zijn technisch verwant aan de Alfa 33 Stradale.

Veelgestelde vragen

Wat maakt de Alfa Romeo 33 Stradale zo bijzonder?
De originele Alfa Romeo 33 Stradale is een van de meest iconische en zeldzame sportauto’s ooit gemaakt, direct afgeleid van de raceauto’s van Alfa Romeo van die tijd. Het is een prachtig ontwerp en goed voor krachtige prestaties. De nieuwe 33 Stradale is een reïncarnatie van de oude en biedt moderne techniek en technologie en zelfs de optie van emissieloze elektrische aandrijving. Dat is bijzonder en weggelegd voor slechts 33 kopers.
Wat is de topsnelheid van de Alfa Romeo 33 Stradale?
De originele versie bereikt een topsnelheid van 260 km/u, terwijl de moderne versie een topsnelheid heeft van 333 km/u. De topsnelheid van de elektrische versie is niet bekend.
Hoe snel accelereert de Alfa Romeo 33 Stradale van 0 naar 100 km/u?
De V6-versie accelereert in ongeveer 3 seconden van 0 naar 100 km/u, de acceleratietijd van de elektrische versie is niet bekend, maar zal daar niet voor onderdoen.