- Homepage
- Auto
- Alfa Romeo
- Alfa Romeo 166
Sterke punten
- Elegant interieur
- Hoge afwerkingskwaliteit
- Goed afgestelde versnellingsbak
Zwakke punten
- Lage hoofdsteunen achteraan
- Onoverzichtelijke carrosserie
- Hoog brandstofverbruik
Alfa Romeo 166 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Alfa Romeo 166, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Alfa Romeo 166
-
Alfa Romeo 166 3.0 V6 Sportronic/Nw. distr.i riem/ Nw. A.P.K.
€ 3.995,-- 255.034 km
- 11/1999
- 166 kW (226 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-9411 PT BEILEN -
Alfa Romeo 166 3.2 V6 Distinctive
€ 3.500,-- 259.000 km
- 10/2004
- 177 kW (241 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
-
12,5 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
297 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-1221HA Hilversum -
Alfa Romeo 166 3.0 V6 Distinctive
€ 1.998,-- 378.063 km
- 10/2002
- 166 kW (226 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
310 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5048 AZ TILBURG -
Alfa Romeo 166 2.0 V6 Turbo
€ 8.950,-- 142.728 km
- 09/2000
- 151 kW (205 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5384 TC HEESCH -
Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark Business Edition Airco, Cruise Control
€ 2.744,-- 199.681 km
- 10/2005
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- 7 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
230 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3769 AD SOESTERBERG -
Alfa Romeo 166 2.0-16V T.Spark
€ 3.750,-- 159.300 km
- 11/2000
- 114 kW (155 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
230 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7884 TG BARGER COMPASCUUM -
Alfa Romeo 166 2.5 V6 Sportronic Zeer unieke verschijning, mooie
€ 7.000,-- 196.225 km
- 07/1999
- 140 kW (190 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4651 SL STEENBERGEN
Interesse in een Alfa Romeo 166
Alle artikelen
Alfa Romeo Tonale PHEV review: de mooiste plug-in hybride is niet de beste
Review Alfa Romeo Tonale - de laatste echte Alfa?
Alfa Romeo Tonale test - Onze hoge verwachtingen komen niet uit
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De sedan, die tot 2007 door de Italiaanse autofabrikant Alfa Romeo werd geproduceerd, is vooral geschikt voor bestuurders die van sportief houden.
- Naast een sportieve flair biedt de aantrekkelijke sedan een krachtige zescilindermotor die hem helpt goede rijprestaties te leveren.
Gegevens
Motoren
De sedan is verkrijgbaar als benzine en als diesel met een vermogen van 136 tot 240 pk. De benzineversie van de Alfa Romeo 166 is verkrijgbaar in verschillende varianten. Bij de introductie in 1998 was de Alfa Romeo 166 leverbaar met een 2,0-liter R4-benzinemotor, een 2,0-liter V6-turbomotor en een 3,0-liter V6-benzinemotor. Bij de tweede generatie vanaf 2003 werd een 3,2-liter V6-benzinemotor toegevoegd. Er was ook een 2,4-liter R5 dieselmotor met turbolading en common rail injectie.
De krachtigste variant is de Alfa 166 3.2 V6 met een vermogen van 240 pk. De 2,4-liter turbodieselversie levert daarentegen slechts 150 tot 175 pk. Na verloop van tijd werden verschillende eerder beschikbare motoren uit het gamma gehaald.
De auto's met een motor van 2,5 of 3,0 liter waren uitgerust met een handgeschakelde 5-versnellingsbak (later 6-versnellingen) of een automatische 4-versnellingsbak (Sportronic). Een bijzonder kenmerk van de automatische versnellingsbak was dat deze ook handmatig kon worden geschakeld. Vanaf de tweede modelupdate in 2003 was de automatische versnellingsbak alleen beschikbaar voor de 3,0-liter motor en de 2,4-liter dieselmotor. Vanaf dat moment werden deze uitgerust met sequentiële 4- en 5-versnellingsbakken.
Afmetingen
De Alfa Romeo heeft een lengte van 4,7 meter, een breedte van 1,8 meter en een hoogte van 1,4 meter. Het voertuig heeft dan ook de grootte van een gemiddelde sedan, maar is lager dan vergelijkbare voertuigen. De Alfa Romeo 166 biedt plaats aan vijf personen. Het bagagevolume van ongeveer 490 liter is echter niet bijzonder royaal en kan ook niet worden uitgebreid.
Het ledig gewicht van de sedan ligt ongeveer tussen 1.400 en 1.550 kilogram.
Gegevens en afmetingen | Alfa Romeo 166 |
---|---|
Bouwperiode | 1998 – 2007 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,7 m x 1,8 m x 1,4 m |
Wielbasis | 2.700 m |
Inhoud bagageruimte | 490 l |
Leeggewicht | 1.395 - 1.525 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.930 - 2.090 kg |
Cilinderinhoud | 1.970 - 2.959 cm³ |
Koppel | 181 - 385 Nm |
Topsnelheid | 211 - 245 km/u |
Acceleratie 0-100 km/u in | 7.4 - 9.9 s |
Tankinhoud | 72 l |
Verbruik | 7,2 - 13 l/100 km |
CO²-uitstoot | 199 - 310 g/km |
Varianten
Technisch gezien kan er een onderscheid worden gemaakt tussen drie series van de Alfa Romeo 166. De eerste serie liep van november 1998 tot mei 2002, de tweede serie eindigde in de zomer van 2003. De derde serie werd gemaakt tot de dat de productie in 2007 werd stopgezet. De motoren werden telkens aangepast, maar ook het uiterlijk van de Alfa Romeo 166 werd enigszins gewijzigd.
In de modelupdate die in september 2003 op de IAA werd gepresenteerd, werd de voorkant veranderd en leek de Alfa Romeo 166 voortaan meer op de modellen 156, 147, Spider, GTV en GT. In de zomer van 2007 werd de productie van de sedan stopgezet zonder opvolger.
Er waren verschillende modellen, zoals de Spark. Progressive, Distinctive, Super, Sporttronic, Business Edition en de Edizione Esclusiva.
Prijs
De nieuwprijs voor de Alfa Romeo 166 van de eerste generatie lag tussen de 34.000 en 52.000 euro, afhankelijk van het model en de uitrusting. De tweede generatie kende prijzen tussen 35.000 en 53.000. Afhankelijk van het bouwjaar en de uitrusting kon een occasion al voor ongeveer 3.000 euro worden gekocht, maar hij kan ook tussen 7.000 en 12.000 euro kosten.
Helaas zijn alleen al door het hoge verbruik van het voertuig uitzonderlijk hoge onderhoudskosten te verwachten.
Design
Exterieur
De auto-ontwerper Ercole Spada was verantwoordelijk voor het carrosserieontwerp van de Alfa Romeo 166. Uit kostenoverwegingen leek de carrosserie - bijvoorbeeld in positie en vorm - erg op die van het voorgaande model.
De eerste twee varianten van de Alfa Romeo 166 vielen op door hun relatief kleine koplampen met halogeen- of xenonlicht in die tijd, het dimlicht binnen en het grootlicht buiten met ingebouwde parkeerlichten. Ook ongebruikelijk was de vlakke voorkant van de sedan.
Een herontwerp van de voorkant kwam bij de derde serie. De voorkant werd massiever, de koplampen breder en het Alfa-hart ("Sudetto") tweemaal zo groot. Bovendien werd de nummerplaat aan de voorzijde iets naar links verplaatst. Optioneel kunnen kopers nu ook kiezen voor bi-xenon verlichting.
Al bij de marktintroductie kwam de Alfa Romeo 166 met een kleine technische innovatie. De gloeilampen in de achterlichten, die toen nog gebruikelijk waren, werden voor het eerst vervangen door moderne lichtgevende diodes. De meeste andere fabrikanten namen deze technologie pas ongeveer tien jaar later over en verkochten ze als een grote innovatie.
Interieur
De Alfa Romeo 166 schittert van binnen met een elegant houten lederen interieur. Beide uitrustingsniveaus - genaamd "Progression" en "Distinctive" - bieden een luxe rijervaring en een hoog zitcomfort. Zo biedt de Alfa Romeo 166 voldoende ruimte voor maximaal vijf personen en bovendien spannende extra's zoals airconditioning, een boordcomputer, een navigatiesysteem en nog veel meer.
Hoewel de bagageruimte vrij klein is en niet kan worden vergroot door de achterste zitrij neer te klappen, heeft hij wel een achterbak, waardoor hij uitstekend geschikt is voor het opbergen van langere voorwerpen. Er zijn ook praktische rubberen banden op de vloer van de bagageruimte om kleinere bagage vast te zetten.
Veiligheid
Op het gebied van veiligheid biedt de Alfa Romeo 166 al het essentiële. Met een remweg van 44,3 meter vanaf 100 km/h blijkt het remsysteem te voldoen. De rem reageert fijn en is controleerbaar. Spoorzoeken is ook mogelijk dankzij ABS en een goede remkrachtverdeling.
Er is een elektronische startonderbreker en acht standaard airbags. Zijairbags zijn echter alleen voorin aanwezig en alleen de veiligheidsgordels voorin hebben pyrotechnische spanners. De zwakke bevestiging van de hoofdsteunen voor en de te grote afstand tussen de hoofdsteunen op de achterbank moeten negatief worden beoordeeld. Bovendien is er alleen een tweepuntsgordel op de middelste achterbank.
Op het gebied van kinderveiligheid scoort de Alfa Romeo 166 gemiddeld. Zo bieden de twee buitenste stoelen achterin goede bevestigingsmogelijkheden voor diverse kinderbeveiligingssystemen. Voor beveiligingssystemen daarentegen, die zeer vlakke pick-ups hebben, blijken de gordelsluitingen te lang te zijn. Ook de middelste stoel biedt slechte bevestigingsmogelijkheden. Isofix of een soortgelijk systeem is niet beschikbaar.
Alternatieven
De Alfa Romeo 166 kan zeker concurreren met vergelijkbaar sterke sedans, zoals de Mercedes E 270 CDI of de Skoda Superb 2.5 V6 TDI Tiptronic. Zo bereikt de Alfa 100 km/u in 9,7 seconden en een topsnelheid van 218 km/u. Dit garandeert in ieder geval een snelle voortgang. Het verbruik van de Alfa Romeo 166 is met 9,6 liter echter het hoogst in vergelijking.
De Skoda verbruikt iets minder, namelijk 9,5 liter. In vergelijking met de Alfa versnellingsbak is de Tiptronic echter veel soepeler. De Skoda heeft 10,7 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten. De topsnelheid bedraagt 217 km/u, waarmee hij op gelijke hoogte komt met de Alfa.
De Mercedes E 270 CDI daarentegen heeft een cilinderinhoud van 2,7 liter en 177 pk. Zoals verwacht staat hij daarmee aan de top als het gaat om rijprestaties. Daardoor bereikt hij een topsnelheid van 228 km/u en heeft hij 9,2 seconden nodig om van 0 tot 100 km/u te komen. Hij maakt ook indruk met zijn lage brandstofverbruik van 8,9 liter. De automatische versnellingsbak werkt net zo soepel als die van de Skoda.