Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
alfa-romeo-147-l-01.jpg

Alfa Romeo 147

1 / 3
alfa-romeo-147-l-01.jpg
alfa-romeo-147-l-02.jpg
alfa-romeo-147-l-03.jpg

Sterke punten

  • Aantrekkelijk Italiaans design
  • Fijne rijeigenschappen
  • Goede basisuitrusting

Zwakke punten

  • Hoog olieverbruik
  • Weinig zitruimte achterin
  • Weinig aflegruimte

Alfa Romeo 147 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Alfa Romeo 147, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Alfa Romeo 147: Italiaanse middenklasser met pit

De Alfa Romeo 147 is een compacte Italiaanse hatchback. De productie liep van 2000 tot 2010. Het model verving de Alfa Romeo 145 en 146. Hij was er als drie- en als vijfdeursmodel en overtuigde met zijn Italiaanse design en sportief afgestelde chassis. In 2001 werd de auto uitgeroepen tot Car of the Year. In totaal bouwde het merk 651.823 exemplaren. Lees meer.

Interesse in een Alfa Romeo 147

Alfa Romeo 147 occasions
Alfa Romeo 147 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Bovengemiddeld goede standaarduitrusting
  • Goede prestaties en veel rijplezier
  • Echt Italiaans design
  • Hoog zitcomfort

Technische gegevens

Motorisatie

De Alfa Romeo 147 was verkrijgbaar met keuze uit verschillende benzine- en dieselmotoren. Er waren in totaal vier verschillende benzinemotoren beschikbaar. Het instapmodel is goed voor 105 pk met een koppel van 140 Nm. Zijn topsnelheid bedraagt 185 km/u en hij heeft 10,7 seconden nodig voor een 0-100-sprint. Het topmodel is aanzienlijk krachtiger; met een vermogen van 250 pk en 300 Nm koppel accelereert hij naar een topsnelheid van 246 km/u. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts 6,3 seconden.

In 2003 kwamen er dieselmotoren, die alle een cilinderinhoud hebben van 1,9-liter. Er waren in totaal zeven verschillende versies beschikbaar, elk met een andere hoeveelheid vermogen. De basismotor – met de aanduiding 1.9 JTD 8V – produceert 100 pk en 200 Nm. De topsnelheid is 185 km/u. De auto bereikt 100 km/u in 12,1 seconden. De sterkste dieselmotor, de 1.9 JTDM 16V, maakt indruk met maar liefst 170 pk, 330 Nm koppel en een topsnelheid van 215 km/u.

De meeste modellen hebben een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De GTA en de 16V diesels zijn voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak. De Selespeed-versie schakelt via een automatische zesversnellingsbak.

Afmetingen

De lengte van de Alfa Romeo 159 is 4,22 meter, de breedte is 1,73 meter en de hoogte is 1,44 meter. Het model was verkrijgbaar met keuze uit drie of vijf deuren en bood ruimte voor vijf personen. Ondanks de aanzienlijke lengte van 4,22 meter bleef de ruimte achterin en in de bagageruimte beperkt. Deze biedt 280 liter ruimte; met de tweede zitrij neergeklapt ontstaat er 1.030 liter. Voor zijn tijd waren de 15- en 16-inch grote wielen flink aan de maat. Ongeremd kan de Alfa Romeo tot 400 kilogram trekken; geremd 1.200 tot 1.300 kilogram.

De onderstaande tabel bevat de specificaties van de Alfa Romeo 147

Alfa Romeo 147
Marktintroductie 2000
Lengte x breedte x hoogte 4,22 x 1,73 x 1,44 m
Wielbasis 2,55 m
Inhoud bagageruimte 280-1.030 l
Ledig gewicht 1.165-1.435 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.710-1.880 kg
Cilinderinhoud 1.598-3.179 cm³
Vermogen 77 kW (105 pk)-183 kW (250 pk)
Koppel 140-330 Nm
Topsnelheid 183-246 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,0-12,1 s
Tankinhoud 60 l
Verbruik 8,2-12,1 l (benzine) / 5,8-5,9 l (diesel)
CO₂-uitstoot 192-287 g/km (benzine) / 153-157 g/km (diesel)

Varianten

De Alfa Romeo 147 was verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus. Zowel het ontwerp als de motor is gedurende zijn leven regelmatig vernieuwd. Er waren verschillende varianten: Impression, Progression, Business, Distinctive, Blackline en Collezione.

Er waren ook GTA-versies met een zeer krachtige motor van 250 pk en Selespeed-versies met een automatische handgeschakelde versnellingsbak.

In 2006 introduceerde de fabrikant met het Q2-model een sportversie. Speciale kenmerken waren de verlaagde carrosserie, 17-inch wielen en een uitgebreide sportuitrusting. Vanaf 2008 bouwden de Italianen geen driedeursmodellen meer, voordat de productie van de 147 in 2010 werd stopgezet.

Prijzen

De nieuwprijs van de Alfa Romeo 147 lag tussen de 19.000 en 28.000 euro, afhankelijk van het modeljaar en uitvoering. Voor het topmodel – de GTA – moest je minimaal 40.000 euro neerleggen.

De prijzen van occasions variëren aanzienlijk, afhankelijk van de kilometerstand en de staat van het voertuig. Gebruikte modellen met een hoge kilometerstand zijn al verkrijgbaar voor minder dan 1.000 euro. Voertuigen uit de latere bouwjaren met lagere kilometerstand kosten zo’n 5.000 tot 20.000 euro, afhankelijk van de uitvoering.

Let op: de Alfa Romeo 147 vertoonde een aantal zwakke punten, die je geld kunnen kosten. Een van de meest genoemde problemen is olieverlies uit de motor en de versnellingsbak. De waterkoeler lekte ook. De distributieriem moet om de 60.000 kilometer worden vervangen, wat hoge kosten met zich meebrengt. Bij de 1,6-liter motor raakt de cilinderkoppakking vaak beschadigd. De assen vertonen vaak slijtage aan lagers en verbindingen. De 147 is goed beschermd tegen roest, behalve op de uitlaat.

Design

Buitenkant

De compacte Italiaan valt op door zijn avant-gardistisch design, dat hem onderscheidt van andere modellen in de compacte klasse. De hatchback werd geleverd met drie of vijf deuren. Het viel op dat de deurgrepen aan de achterkant onder de dakrails zaten. Na de facelift in 2005 kreeg de grille een nog opvallender uiterlijk. Nieuwe voor- en achterlichten maakten ook deel uit van de facelift. Bovendien werd de achterkant voorzien van een chromen sierstrip.

De autofabrikant heeft ook de grille verchroomd en de voorspoiler aangepast. Het model was standaard uitgerust met elektrisch verstelbare buitenspiegels. Een schuifdak en metallic lak waren verkrijgbaar tegen meerprijs. De GTA verschilt van de andere modellen door gewijzigde bumpers. De spatborden zijn breder en er is een afsnijrand op het dak.

Binnenkant

Airconditioning was standaard op de Alfa Romeo 147, evenals een audiosysteem. Op latere modellen was een navigatiesysteem als optie verkrijgbaar. De achterbank kon worden ingeklapt, maar er was geen skiluikje. De GTA en de sportieve speciale modellen werden door de autofabrikant geleverd met een extra dynamisch interieur. Deze omvatten een lederen stuurwiel, lederen versnellingspook en verwarmde sportstoelen.

Veiligheid

In de Euro NCAP-veiligheidstest scoorde de Alfa Romeo 147 slechts drie van de vijf sterren. De remmen kregen een gemiddelde beoordeling. De remweg bij een snelheid van 100 km/u bedraagt meer dan 40 meter. Het standaard ABS houdt het voertuig betrouwbaar op koers.

Alternatieven

In de compacte klasse nam de Alfa Romeo 147 het op tegen een hele serie rivalen. Vooral de Volkswagen Golf – die qua betrouwbaarheid en ruimte meer overtuigde – is een aantrekkelijk alternatief. De Audi A3 is gebaseerd op hetzelfde platform als de Volkswagen Golf. De aluminium koets had twee voordelen: het roestte niet en was veel lichter dan staal. De A3 was ook verkrijgbaar als sportieve variant, de S3, maar die kwam niet in de buurt van de prestaties van de Alfa Romeo 147 GTA.

Op het gebied van brandstof- en olieverbruik ligt de BMW 116 duidelijk voor. De diesel van de 116d verbruikt slechts 4,4 liter. Een ander alternatief is de Opel Astra G, die tot 2001 volledig gegalvaniseerd werd. Daarna schakelde de fabrikant echter over op gedeeltelijke verzinking. De auto uit Rüsselsheim was verkrijgbaar in talrijke varianten, waaronder de OPC, die over 200 pk beschikt.

FAQ

Tot wanneer werd de Alfa Romeo 147 gebouwd?
In 2000 ging de Alfa Romeo 147 in productie. In 2005 kreeg het model een kleine facelift en in 2010 viel het doek voor de kleine Italiaan.
Wie heeft de Alfa Romeo 159 ontworpen?
De Alfa 147 is ontworpen door Walter de Silva en Wolfgang Egger.
Is de auto dagelijks te gebruiken?
Ja, daar leent de auto zich uitstekend voor. De Alfa Romeo 147 biedt plaats aan vijf personen en is daarom geschikt voor een reis met het gezin. De bagageruimte is echter waarschijnlijk te klein voor een lange reis.

Beoordelingen voor Alfa Romeo 147

44 Beoordelingen

4,1

Meer informatie

Meer details