- Homepage
- Auto
- Alfa Romeo
- Alfa Romeo 146
Sterke punten
- Best wel ruim interieur
- Stabiele wegligging
- Compacte buitenafmetingen
Zwakke punten
- Weinig veiligheidssystemen
- Boxermotoren niet heel krachtig
- Reputatie van Alfa Romeo van destijds
Alfa Romeo 146 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Alfa Romeo 146, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Alfa Romeo 146
Alle artikelen
Alfa Romeo Tonale PHEV review: de mooiste plug-in hybride is niet de beste
Review Alfa Romeo Tonale - de laatste echte Alfa?
Alfa Romeo Tonale test - Onze hoge verwachtingen komen niet uit
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Sportief rijplezier, heerlijk klinkende boxermotoren en krachtige Twin Spark-motoren
- Genoeg zitruimte voor vijf personen
- Kenmerkend en inmiddels elegante vormgeving van de carrosserie
- Als je een goede vindt, rij je echt in iets bijzonders
Technische gegevens
Motorisatie
De Alfa Romeo 146 is in 1995 de ware opvolger van de Alfa 33, met de boxermotor voorin, voorwielaandrijving en vijf portieren. De 146 is echter – net als de 145 – gebaseerd op het platform van de Alfa Romeo 155 en de Fiat Tipo.
In 1995 introduceert Alfa Romeo de 146 met drie viercilinder boxermotoren ‘op’ benzine en een viercilinder turbodieselmotor. De boxermotoren hebben een cilinderinhoud van 1.351, 1.596 en 1.712 cm3 en de diesel 1.929 cm3. Vermogens lopen op van 66 tot 95 kW (90-129 pk) voor de boxers en 66 kW (90 pk) voor de diesel.
In 1996 verschijnt de 146 Ti, die is voorzien van een viercilinder lijnmotor van 1.970 cm3 en een vermogen van 110 kW (150 pk). Daarmee is deze versie dan de snelste 146, met een topsnelheid van 215 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8,5 seconden.
In 1998 vervangt Alfa Romeo de kenmerkende boxermotoren met Twin Spark 16V viercilinder lijnmotoren met cilinderinhouden van 1.370, 1.598 en 1.747 cm3 en vermogens van 76 tot 103 kW (103-140 pk). Het jaar erop krijgt de Ti-versie 4 kW (5 pk) vermogen erbij.
In 1999 herziet Alfa Romeo de 146 en vervangt de turbodieselmotor door de 1.9 JTD met common-railinspuiting. Die heeft een cilinderinhoud van 1.919 cm3 en een vermogen van 77 kW (105 pk). Dit is eigenlijk de 2.0 JTD-motor uit de Alfa Romeo 155, maar dan met een andere naam. Hij levert veel meer koppel dan de oudere diesel (255 tegenover 186 Nm) en zorgt voor een hogere topsnelheid (185 tegenover 179 km/u).
Afmetingen
De Alfa Romeo 146 is een compacte middenklasser. Hij is net als zijn broertje de 145 gebaseerd op het platform van de Alfa Romeo 155/Fiat Tipo. De 146 heeft een lengte van ongeveer 4,26 meter, na de facelift van 1999 is de Alfa 146 twee centimeter korter. De elegante Italiaan is 1,71 meter breed en 1,43 meter hoog. Afgezien van de lengte zijn de ongeveer anderhalve decimeter kortere Alfa 145 en de twintig centimeter langere Alfa 155 nagenoeg even groot als het onderwerp van deze pagina, inclusief de wielbasis. De bagageruimte van de Alfa 146 is 380 liter, 60 liter meer dan die in de 145 en 145 liter minder dan die van de 155.
De belangrijkste specificaties op een rij
Alfa Romeo 146 | |
---|---|
Marktintroductie | 1995 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,26 x 1,71 x 1,43 m |
Wielbasis | 2,54 m |
Inhoud bagageruimte | 380-1.225 l |
Ledig gewicht | 1.133-1.250 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.670-1.730 kg |
Cilinderinhoud | 1.351-1.970 cm3 |
Vermogen | 66-114 kW (90-155 pk) |
Koppel | 115-255 Nm |
Topsnelheid | 179-216 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 8,4-12,8 sec |
Tankinhoud | 51-61 l |
Verbruik | 6,4-8,5 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
In feite ís de Alfa Romeo een variant, namelijk van de eerder geïntroduceerde Alfa Romeo 145. Behalve de motorvarianten zijn er niet zo veel andere varianten. In eerste instantie is de L-versie anders dan de naamloze basisversie voorzien van zaken als centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare voorste zijruiten en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Hoofdsteunen achterin waren een optie tegen meerprijs voor de basisversie en bumpers in carrosseriekleur waren voorbehouden aan de L-versie. De TI is standaard voorzien van schijfremmen rondom en lichtmetalen wielen, terwijl de andere versies remtrommels achter hebben en lichtmetalen wielen alleen tegen meerprijs geleverd zijn. De 146 is gaandeweg wel iets luxer uitgevoerd, met bijvoorbeeld verwarmbare buitenspiegels.
Prijzen
Bij zijn introductie kost de Alfa 146 omgerekend minimaal bijna 14.500 euro. En jaar later verschijnt de goedkopere Basis-versie voor 13.600 euro. Prijzen lopen op tot 19.000 euro voor de diesel en ruim 21.500 voor de Ti. Na de facelift lopen de prijzen van 15.300 tot 22.300 euro
De jongste Alfa Romeo 146 is al een kwart eeuw oud en het model werd niet gezien als een zeer gewilde toekomstige klassieker. Dus het aanbod van occasions is minimaal en het is een kwestie van geluk hebben en afwachten hoeveel de eventuele aanbieder durft te vragen. Denk aan enkele honderden tot hooguit een paar duizend euro’s, maar voor een perfecte Ti kan zomaar eens méér gevraagd worden …
Design
Buitenkant
Het fraaie, bescheiden design van de elegante 146 is afkomstig van Alfa Romeo’s eigen Centro Stile. De vijfdeurs carrosserie van de 146 is een afgeleide van die van de veel stoerdere driedeurs Alfa 145. De 146 heeft een duidelijke wigvorm en een klein kontje, zoals de Volvo 343 die in 1976 introduceerde en die in de jaren tachtig steeds meer navolging kreeg. Kenmerkend zijn het Alfa-hart in de grille en de scherp oplopende taillelijn.
Binnenkant
Het interieur van de Alfa Romeo 146 is van Italiaanse klasse, maar niet bijzonder luxueus. De interieurbekleding is van stof en donker kunststof. Lederen bekleding voor de duurdere versies is een kostbare optie tegen meerpijs. Het dashboard oogt fraai met de verzonken meters – meestal inclusief een toerenteller. De voorstoelen zitten prima, als je tenminste een prettige positie kunt vinden, want je zit – traditioneel in een Alfa Romeo – in verhouding dichter bij de pedalen dan bij het stuur. De achterbank is neerklapbaar, in de latere versies ook in delen.
Veiligheid
De Alfa Romeo 146 is niet door Euro NCAP getest. Voor de meeste varianten behoort ABS tot de opties, na de facelift was het standaard. Een airbag voor de bestuurder is standaard, eentje voor de voorpassagier optie, na de facelift is die wel standaard en zijn zijairbags een optie. Andere veiligheidssystemen blinken uit door afwezigheid, ook als optie. Maar dat geldt voor de meeste klassegenoten uit de tijd van de Alfa Romeo 146.
Alternatieven
Natuurlijk is de Alfa Romeo 146 al een oud model en zijn de minst begeerlijke – lees minder sportief getinte – versies inmiddels zo goed als uitgestorven. Maar mogelijke alternatieven voor dit model komen uit een vergelijkbaar modellengamma met versies voor ‘het gezin’ en sportieve versies. Denk dan aan de Volkswagen Golf van destijds, vooral in GTI-uitvoering, de Ford Escort, vooral de XR-uitvoering, iets minder de Opel Astra, de Peugeot 306 (is er immers ook in sportieve uitvoeringen) en de Audi A3. Als outsider kun je denken aan de Fiat Tipo.