- Homepage
- Auto
- Alfa Romeo
- Alfa Romeo 145
Sterke punten
- Veel binnenruimte
- Stabiele wegligging
- Compacte afmetingen
Zwakke punten
- Tamelijk kleine kofferbak
- Passagiersairbag niet standaard
- Te zwakke boxermotor
Alfa Romeo 145 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Alfa Romeo 145, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Alfa Romeo 145
Alle artikelen
Alfa Romeo Tonale PHEV review: de mooiste plug-in hybride is niet de beste
Review Alfa Romeo Tonale - de laatste echte Alfa?
Alfa Romeo Tonale test - Onze hoge verwachtingen komen niet uit
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Biedt sportief rijplezier in Alfa Romeo-stijl.
- Biedt voldoende ruimte voor drie personen achterin.
- Valt op door zijn hoekige design.
Gegevens
Motoren
De driedeurs Alfa Romeo 145 werd in juli 1994 op de Autosalon van Genève gepresenteerd. Na twee facelifts (1997 en 1999) heeft de Alfa Romeo 145 nu twee diesel- en zeven benzinemotoren in productie. Hier volgen de belangrijkste feiten en cijfers:
Alfa Romeo 145: Technische gegevens benzine en diesel (na 1e facelift)
Model | Alfa Romeo 145 met benzinemotor | Alfa Romeo 145 met dieselmotor |
---|---|---|
Transmissie | Handgeschakelde 5-versnellingsbak | Handgeschakelde 5-versnellingsbak |
Type motor | Lijnmotor | Lijnmotor |
Cilinderinhoud | 1.370 - 1.747 cm3 | 1.929 cm3 |
Vermogen | 103 - 144 pk | 90 - 105 pk |
Koppel | 125 - 169 Nm | 186 - 255 Nm |
Topsnelheid | 185 - 207 km/h | 178 - 185 km/h |
0 tot 100 km/u | 9,1 - 11,2 s | 10,4 - 12,0 s |
Brandstofverbruik | 7,9 - 8,4 l | 5,7 - 7,0 l |
CO₂-uitstoot | 187 - 200 g/km | 152 - 185 g/km |
Wat de motorkeuze betreft, bracht de eerste facelift van de benzinemodellen een aantal vernieuwingen. Aangezien de traditionele boxermotoren de Alfa Romeo 145 vanwege hun gewicht niet de gewenste aandrijving gaven, werden vanaf 1997 alleen nog lijnmotoren van het type Twin Spark (T.Spark, dubbele ontsteking) in de Alfa Romeo 145 gemonteerd. Vanaf de tweede facelift (1999) werden de turbodiesels van de serie uitgerust met een motor met common rail technologie (JTD).
Quadrifoglio Verde is de naam van het topmodel van de serie, dat sinds het begin van de productie een Twin Spark-motor onder de motorkap heeft. De topsnelheid van het "klavertje vier" bedraagt 210 kilometer per uur met 150 tot 155 pk.
Tijdens het rijden vertoont de Alfa Romeo 145, zoals alle modellen van de fabrikant, een soepele loop en een stabiele wegligging.
Afmetingen
Qua afmetingen is er nauwelijks verschil tussen de Alfa Romeo 145-modellen, in tegenstelling tot de motorvermogens. Bij de Alfa Romeo 145 zijn de diesels met een leeggewicht van 1.185 tot 1.210 kilogram over het algemeen iets zwaarder dan de benzinemodellen met 1.135 tot 1.207 kilogram. Hierdoor kan tot 20 kilogram meer laadvermogen worden gerealiseerd bij een identiek koffervolume, dat vrij klein is voor de compacte klasse.
Varianten
Vanaf 1996 tot aan de eerste facelift was het Trofeo-pakket beschikbaar voor de Alfa Romeo 145 1.4, Alfa Romeo 145 1.4 L en Alfa Romeo 145 1.6 modellen, dat onder meer aanpassingen aan het interieur en het uiterlijk omvatte.
In 1998 lanceerden de Italianen de Junior variant met 120 pk voor de Alfa Romeo 145 1.4 T.Spark en Alfa Romeo 1451.6 T.Spark modellen. Het speciale model was afgeleid van de Alfa Romeo 1.4 L en was bedoeld om vooral jongeren aan te spreken. In mei 1999 werd de productie van beide varianten stopgezet.
Van de limited series Edizione Sportiva en Limited 500 werden minder dan 500 voertuigen gebouwd. Alfa Romeo lanceerde beide speciale modellen in 2000 voor de benzine 1.4 T.Spark, 1.6 T.Spark en de diesel 1.9 JTD.
Prijs
Ondanks zijn afmetingen was de Alfa Romeo 145 niet per se een koopje toen hij als nieuwe auto werd verkocht. Klanten moesten minimaal 13.000 euro (omgerekend) uitgeven, en het topmodel kostte zelfs meer dan 20.000 euro. Als occasion is het voertuig weinig in Nederland verkrijgbaar. Met een prijs van rond de 5.000 euro voor een goed onderhouden exemplaar is het voertuig ook niet echt een koopje te noemen, zeker gezien de leeftijd.
Design
Exterieur
Aan de buitenkant zijn het basismodel en de voertuigen van de eerste facelift nauwelijks van elkaar te onderscheiden, omdat er geen wijzigingen zijn aangebracht aan de edge carrosserie.
Bij de tweede facelift werd de Alfa Romeo 145 wat ronder met nieuwe bumpers. Bovendien werden ze nu, op een smalle streep na, in de kleur van het voertuig gespoten. Verder was er een revisie van de voor- en achterpartij.
Het topmodel Quadrifoglio Verde (QV) wordt gekenmerkt door verbrede zijskirts. Als onderdeel van de eerste facelift werden ze aerodynamischer en in dezelfde kleur als de auto gespoten. De zijskirts van de QV zijn ook te vinden op het speciale "Junior" model, maar met de "Junior" belettering in plaats van het Quadrifoglio Verde embleem.
Interieur
De cockpit van de basismodellen wordt gedomineerd door een grijs dashboard en rechthoekige ventilatieopeningen. Na de eerste facelift geven de tweekleurige middenconsole en de ronde luchtroosters het interieur een sportievere uitstraling. Het dashboard is nu beter geschuimd, wat rammelende geluiden vermindert. Het heeft ook een stoffen band in dezelfde kleur als het interieur. Bij de tweede facelift kregen luchtroosters en instrumenten chromen ringen als versiering, die echter het overzicht voor de bestuurder niet aantasten.
Veiligheid
De Alfa Romeo 145 is niet getest op botsingen. De tweede facelift bracht de volgende vernieuwingen op het gebied van standaard veiligheidsuitrusting:
- Zijairbag voor (alle modellen)
- ABS (alle modellen)
- Mistlampen (behalve voor de Alfa Romeo 145 1.4 16V T.Spark en Alfa Romeo 145 1.4 16V T.Spark Edizione Sportiva)
Alternatieven
Een alternatief voor de 145 van Alfa Romeo is zijn zustermodel, de Alfa Romeo 146, die vaak in één adem wordt genoemd met de 145. In tegenstelling tot de Alfa Romeo 145 heeft de Alfa Romeo 146 vijf deuren en is daardoor iets langer.
Qua snelheid is de BMW 316i compact een waardige concurrent van de 145. Als je op zoek bent naar een visueel alternatief voor het Alfa Romeo model, dan is de Fiat Typo een goede keuze.