- Homepage
- Auto
- Alfa Romeo
- Alfa Romeo 164
Sterke punten
- Klassieke Alfa-Romeo-motoren
- Bijzonder fraai design
- Grotendeels verzinkte carrosserie
Zwakke punten
- Controlelampjes geven weleens vals alarm
- Elektronica is storingsgevoelig
- Benzine- en olieverbruik vrij hoog
Alfa Romeo 164 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Alfa Romeo 164, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Alfa Romeo 164
Alle artikelen
Alfa Romeo Tonale PHEV review: de mooiste plug-in hybride is niet de beste
Review Alfa Romeo Tonale - de laatste echte Alfa?
Alfa Romeo Tonale test - Onze hoge verwachtingen komen niet uit
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Klassieke vier- en zescilinder benzinemotoren
- Verfijnde styling, zowel vanbinnen als vanbuiten
- De gedeeltelijk verzinkte carrosserie zou goed bestand moeten zijn tegen roest
- Bijzondere auto, potentiële klassieker
Technische gegevens
Motorisatie
Alfa Romeo treedt als laatste toe tot het ontwikkelingsproject van Saab en Lancia voor een grote middenklasser, waaraan ook Fiat als eigenaar van Lancia deelneemt. Desondanks kiest Alfa Romeo, dat dan nog een zelfstandige autofabrikant is, niet alleen qua design, maar ook voor de motoren zijn eigen weg. Pas in 1988 verschijnt de Alfa Romeo 164, enkele jaren nadat Saab, Lancia en Fiat hun modellen hebben geïntroduceerd.
Alfa Romeo biedt de 164 aan met de tweeliter Twin Spark-motor (viercilinder, 1.962 cm3 en twéé bougies per cilinder, met en zonder katalysator) en de drieliter V6 (2.959 cm3); diesels zijn er nog niet, maar in 1989 verschijnt de 2.5 Turbo Diesel (viercilinder, 2.500 cm3). Die levert 86 kW (117 pk) vermogen en 258 Nm trekkracht. Daarmee heeft hij minder power dan de Twin Spark (105 kW (143 pk) en 186 Nm), maar bijna evenveel koppel als de V6 (259 Nm en 138 kW (188 pk)). Die is vanaf 1990 nog een beetje sterker met 147 kW (200 pk) en 265 Nm. Alle motorversies zijn voorzien van een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak en voorwielaandrijving.
In 1993 vernieuwt Alfa Romeo de 164. De tweeliter Twin Spark levert nu een paar kW meer vermogen. De 3.0 V6 verliest een paar kW, maar is er nu ook met viertrapsautomaat. Er is nu echter ook een versie met 24 kleppen en een vermogen van 152 kW (207 pk) en 270 Nm koppel. Ook deze is er met een viertrapsautomaat. Verder introduceert Alfa Romeo de 164 met vierwielaandrijving, de Q, die al snel wordt opgevolgd door de Q4 met een zesversnellingsbak, met een vermogen van 168 kW (228 pk) en 280 Nm koppel. Tegelijk krijgt de Turbo Diesel iets meer vermogen: 92 kW (125 pk).
Afmetingen
De Alfa Romeo 164 is een grote middenklasser, 4,56 meter lang en 1,76 meter breed. De bagageruimte meet 504 liter. Opvallend is dat de vierwielaangedreven versies van de Alfa Romeo 164 zo’n 400 kilogram zwaarder zijn dan de originele Twin Spark, maar ook dik 200 kilo zwaarder dan de voorwielaangedreven 3.0 V6 en de diesel – toch is het een relatief licht 4WD-systeem.
De belangrijkste specificaties op een rij
ALFA ROMEO 164 | |
---|---|
Marktintroductie | 1988 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,56 x 1,76 x 1,40 m |
Wielbasis | 2,66 m |
Inhoud bagageruimte | 504 l |
Ledig gewicht | 1.200-1.665 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.625-2.100 kg |
Cilinderinhoud | 1.962-2.959 cm3 |
Vermogen | 86-168 kW (117-228 pk) |
Koppel | 186-294 Nm |
Topsnelheid | 202-245 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,5-10,8 sec |
Tankinhoud | 70 l |
Verbruik | 6,8-10,8 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
De Alfa Romeo 164 is er uitsluitend als vierdeurs sedan. Er zijn geen luxere of minder luxe uitvoeringen anders dan die van de desbetreffende motorvariant. De topversie 3.0 V6 is er echter ook als nog luxere Quadrifoglio, en ook met vierwielaandrijving.
Die vierwielaandrijving noemt Alfa Romeo ‘Q4’. Het geavanceerde systeem omvat een viscokoppeling, een centraal epicyclisch differentieel en een Torsen-differentieel achter. De Q4-aandrijving varieert continu het vermogen dat naar de achteras gaat tussen 0 en 100 procent. De Alfa Romeo 164 3.0 V6 Q4 kan dus – afhankelijk van de situatie – puur vóór- en volledig vierwielaangedreven rijden. De voorwielaandrijving werkt dus altijd. De verdeling van het vermogen hangt af van onder meer de snelheid, het toerental en de stuuruitslag.
Prijzen
Bij zijn introductie kost de Alfa 164 omgerekend naar euro’s minimaal 25.000 euro, later is dat, dankzij de montage van een katalysator en dus financieel voordeel, nog maar zo’n 23.400 euro. De duurste variant van voor de facelift is de 3.0 V6 Quadrifoglio van ruim 41.500 euro.
Na de facelift lopen de prijzen uiteen van 25.000 tot 52.000 euro – uiteraard voor de vierwielaangedreven versie van de Alfa Romeo 164.
Het aanbod occasions van de Alfa Romeo 164 is niet groot en de vraagprijzen zijn laag. Voor tussen de 1.500 en 10.000 euro moet je een exemplaar kunnen vinden, maar houd rekening met hoge kilometerstanden en let op lekkages van olie en de toestand van de waterpomp, de distributieriem en de remschijven. Het zijn inmiddels oude auto’s.
Design
Buitenkant
Het design van de Alfa Romeo 164 is van de hand van designhuis Pininfarina en zet de toon voor de volgende generatie nieuwe modellen van het merk. Maar de 164 toont ook gelijkenissen met de Peugeot 405 en 605.<![if !supportNestedAnchors]><![endif]> Die stammen dan ook uit dezelfde periode.
Oorspronkelijk voert Alfa Romeo de 164 uit met donkere kunststof bumpers en beschermpanelen op de portieren. Na de facelift zijn die in een lichtere tint uitgevoerd of zelfs (gedeeltelijk) in carrosseriekleur, wat de auto heel wat tijdlozer maakt.
Binnenkant
Alfa Romeo voorziet de 164 van een strak, elegant maar typisch jarentachtiginterieur, met een strak kunststoffen dashboard en andere panelen en stoffen bekleding in veel tinten grijs. De luxere versies hadden lederen bekleding. De stoelen voorin hebben hoge randen en zijwangen en zitten erg plezierig dankzij goede ondersteuning van de bovenbenen. Ook achterin zie je langere zittingen bij de buitenste zitplaatsen, wat al aangeeft dat ook hier eigenlijk maar twee plaatsen zijn toebedacht ook al is er plaats voor vijf personen. Natuurlijk zijn er ook luxe voorzieningen optioneel geleverd als stoelverwarming, airconditioning en andere zaken die het comfort verhogen. Denk dan aan centrale vergrendeling, elektrisch bedienbare zijruiten (voor, maar in de duurdere versies ook achter) – je moet niet vergeten dat deze auto’s ruim 25 tot ruim 30 jaar oud zijn.
Veiligheid
De Alfa 164 is niet door Euro NCAP getest – de organisatie start pas als de Alfa al bijna uit productie gaat. De duurdere versies zijn voorzien van bijvoorbeeld ABS en een airbag voor de bestuurder (eentje voor de voorpassagier was een optie tegen meerprijs).
Alternatieven
We noemden al de Saab 9000, de Lancia Thema en de Fiat Croma, de andere drie leden van de viereiïge vierling waarvan de ontwikkeling gezamenlijk plaatsvond in het zogenoemde Tipo 4-project. Maar je kunt voor een alternatief voor de Alfa Romeo 164 ook denken aan de Peugeot 605, de Volvo 850 of de BMW 5 Serie en de Mercedes-Benz E-Klasse.