


Sterke punten
- Compact voertuig
- Geen autorijbewijs nodig
- Wendbaarheid
Zwakke punten
- Beperkte topsnelheid
- Weinig binnenruimte
- Gering vermogen
Aixam 400 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Aixam 400, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Aixam 400
-
Aixam 400 Brommobiel Rood | Top Conditie | 43dkm
€ 3.450,-- 43.000 km
- 08/2005
- 4 kW (5 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3882 LE PUTTEN -
Aixam 400
€ 3.500,-- 27.150 km
- 08/2005
- 4 kW (5 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- - (Transmissie)
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3371JW 0184
Interesse in een Aixam 400
Alle artikelen

Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt

Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed

Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt

De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig

Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Rijden zonder autorijbewijs
- Zeer wendbaar in smalle straten
- Eenvoudig te rijden
- Laag brandstofverbruik
Technische gegevens
Motorisatie
De Aixam 400 is een brommobiel of microwagen met een 0,4 liter tweecilindermotor en een maximumsnelheid van 45 km/u, waar zonder autorijbewijs in gereden mag worden. Het model is een 2-zits hatchback die ongeveer 350 kilo weegt. Aixam bouwde de brommobielen om mensen zonder rijbewijs – ouderen maar ook jongeren vanaf 16 jaar – een vervoermiddel te bieden waarmee ze hun onafhankelijkheid kunnen behouden en warm en droog kunnen zitten tijdens de rit.
De Aixam 400, 500 en 500.5 zijn mechanisch gezien echte basismodellen volgens de huidige normen. In de loop der jaren werden deze brommobielen met keuze uit verschillende motoren aangeboden. De dieselversie is uitgerust met een Kubota Z482-E tweecilinder 500 cc industriële motor met een nominaal vermogen van 9 kW (12 pk). De benzineversies maakten gebruik van een Lombardini 505 cc tweecilinder van ongeveer 15 kW (20 pk). Later werden de benzinemodellen uitgerust met brandstofinspuiting. Brommobielen zijn in de praktijk gemiddeld erg zuinig, je zult ongeveer 25 kilometer kunnen rijden op één liter brandstof.
Afmetingen
De Aixam is makkelijk te rijden en stuurt lekker licht. De stoelen zitten comfortabel zodat je ook wat langere afstanden prima kunt afleggen. De Aixam is wendbaar in bochten en in smalle straten met weinig ruimte en wat dat betreft is dit ook een prima auto voor gebruik in de stad.
De belangrijkste specificaties op een rij
AIXAM 400 | |
---|---|
Marktintroductie | 2000 |
Lengte x breedte x hoogte | 2,61 x 1,38 x 1,37 m |
Wielbasis | 1,71 m |
Inhoud bagageruimte | n.b. |
Ledig gewicht | 350 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.b. |
Cilinderinhoud | 400 cm3 |
Vermogen | 9-15 kW (12-20 pk) |
Koppel | n.b. |
Topsnelheid | 45 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | n.b. |
Tankinhoud | 16 l |
Verbruik | 4 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
De eerste Aixam 400-modellen waren gericht op eenvoud, maar boden toch enkele opties voor extra comfort en uitstraling. Zo kon je kiezen voor een audio-installatie met een radio en CD-speler en elektrische ramen voor meer gebruiksgemak. Aan de buitenkant waren er mogelijkheden om de bumpers en buitenspiegels in carrosseriekleur uit te laten voeren, wat het uiterlijk van de brommobiel een stuk stijlvoller maakte.
Prijzen
Het online aanbod van Aixam-modellen bestaat overwegend uit moderne brommobielen. Gezien de leeftijd van de Aixam 400 kun je deze voor een bescheiden prijs vinden. Een knappe occasion begint ongeveer bij 5.000 euro. Er zijn ook goedkopere occasions, vanaf ongeveer 1.000 euro, maar hier mankeert waarschijnlijk het nodige aan.
Design
Buitenkant
De buitenkant van de Aixam 400 kenmerkt zich door zijn compacte en functionele ontwerp, ideaal voor stedelijke omgevingen. Met een lengte van slechts 261 cm en een breedte van 137,5 cm is deze microcar eenvoudig te manoeuvreren en in kleine parkeerruimtes te plaatsen. Het ontwerp doet een beetje denken aan een kleine versie van een auto.
Binnenkant
De Aixam ziet er vanbinnen rustig en overzichtelijk uit, met een straks dashboard dat ook in één kleur is gehouden. De auto heeft een typisch 3-spaaks stuurwiel en de meeste knoppen, tellers en schakelaars zitten bevinden zich in het midden van het dashboard. De eerste Aixam 400’s waren redelijk eenvoudig uitgevoerd met weinig opties.
Veiligheid
Een brommobiel zoals de Aixam 400 is door zijn compacte afmetingen enigszins kwetsbaar te noemen. Door de kleine wielbasis is er niet echt een kreukelzone aan de voor- en achterkant van het voertuig. Ook zijn dergelijke voertuigen primitief op het gebied van veiligheidssystemen in vergelijking met een personenauto. Airbags zul je in de Aixam 400 bijvoorbeeld niet terugvinden. Opvallend feitje hier is dat ook crashtests niet verplicht zijn voor brommobielen (voertuigen in de L6e-klasse). De veiligheid van lichte voertuigen is daarom niet vergelijkbaar met die van auto.
Als je het van de andere kant bekijkt, is een brommobiel wel degelijk een veilige keuze wanneer je wilt rijden met een AM-rijbewijs. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een scooter beschik je over een carrosserie die de inzittenden beschermt. Daar komt ook bij dat je droog zit, wat het rijden comfortabeler maakt.
Moderne brommobielen zijn in dat opzicht ook veiliger geworden. Je kunt optioneel kiezen voor ABS (antiblokkeersysteem) en EBD (elektronische remkrachtverdeler). Als je echt zuinig op je brommobiel wilt zijn, is er zelfs een alarmsysteem beschikbaar.
Alternatieven
De Aixam is een van de weinige brommobielen of microcars die speciaal zijn bedoeld voor rijden zonder autorijbewijs. Hoewel de Aixam 400 bijna een iconisch autootje is, zijn er ook alternatieven.
Andere bekende aanbieders van brommobielen zijn Casalini, Chatenet, Ligier en Microcar. Deze merken waren echter niet al zo vroeg actief als Aixam. Het aanbod van andere merken bestaat hierdoor uit meer moderne, maar dus ook duurdere brommobielen. Een andere bekende brommobiel in Nederland is de Canta, met een opvallend hoge en smalle vorm.
Overigens worden brommobielen ook wel eens verward met compacte tweezits auto’s. Een goed voorbeeld zijn de modellen van het merk Smart, die qua grootte redelijk vergelijkbaar zijn. Zetten we deze voertuigen naast elkaar, dan zien we dat de Aixam 400 een 2-cilindermotor heeft van 12 of 20 pk. De Smart Fortwo (voorheen SmartCityCoupé) biedt plek aan twee inzittenden en heeft onder het motorkapje een 3-cilindermotor met een cilinder van 600 cc en een vermogen van 45 pk (33 KW).
De Smart heeft dus bijna twee keer zoveel vermogen als de Aixam, maar je hebt er dan wel een autorijbewijs voor nodig. Beide auto’s manoeuvreren snel en behendig door de stad, waarbij de Smart meer power heeft om snel te kunnen optrekken. De Aixam kan maximaal 45 km/u halen. Op dat vlak is de Smart gewoon sneller, omdat de Smart eerder een auto dan een brommobiel is. De Smart is net niet smal genoeg om de file te kunnen inhalen en door de korte wielbasis heeft de Fortwo wel eens moeite met slecht wegdek en verkeersdrempels.