Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
aixam-gti-front

Aixam

1 / 13
aixam-gti-front
aixam-coupe-front
aixam-coupe-side
aixam-crossover-front
aixam-crossline-side
aixam-coupe-l-02.jpg
aixam-ecity-sport-front
aixam-ecity-sport-back
aixam-gti-back
aixam-crossline-back
aixam-city-front
aixam-city-back
aixam-coupe-l-01.jpg

Aixam

Aixam is een fabrikant van brommobielen uit Frankrijk. Dat zijn compacte voertuigen met een maximumsnelheid van 45 km/u. Om in een brommobiel te mogen rijden is een rijbewijs AM (bromfietsrijbewijs), B of A, verplicht. Met een brommobiel mag je niet op het fietspad, maar moet je – net als met een gewone auto – op de openbare weg rijden. Lees meer

aixam-city-m-02.jpg
aixam-city-m-03.jpg
aixam-city-m-04.jpg

Overzicht van de populairste Aixam modellen

Bijzonderheden van Aixam

  • Aixam is een topaanbieder op het gebied van brommobielen. Met hun topsnelheid van 45 km/u zijn deze voertuigen uitsluitend bedoeld voor stadsgebruik.
  • Brommobielen van Aixam zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.
  • Je hoeft niet per se een B-rijbewijs te hebben voor een brommobiel. Een AM-rijbewijs voor een bromfiets is voldoende.

Historie Aixam

Aixam bestaat sinds 1983 en drukt al vier decennia zijn stempel op het segment van deze zeer compacte voertuigen met een maximumsnelheid van 45 km/u. De Franse fabrikant komt voort uit het eveneens Franse merk Arola, dat zeer compacte voertuigen maakte voor met name invaliden. Zonder dat zij over een rijbewijs hoefde te beschikken was deze doelgroep dus toch mobiel.

De zogeheten 45 km auto heeft dus zijn roots in Frankrijk. Hier gingen ze in de jaren zeventig op zoek naar een nieuw vervoermiddel dat niet alleen eenvoudig te besturen was, maar waarin je ook met een dak boven je hoofd, enigszins comfortabel én zonder rijbewijs mocht rijden. Het allereerste (auto)rijbewijsvrije voertuig zag in 1976 het levenslicht. Deze driewieler van het merk Arola kreeg de naam Arola 10.

In de Arola 10 zat de bestuurder op een vlakke bank zonder een rugleuning en bestuurde je het voertuig als een motor. Vanwege de zeer compacte afmetingen was het nog niet mogelijk een passagier mee te nemen; in de Arola was all één plek voor de bestuurder. Bovendien ontbrak een snelheidsmeter, een asbak en waren de deuren van plexiglas. Maar hij voldeed wel aan de Franse wetgeving en dat was voldoende om de auto in productie te kunnen nemen.

Al snel na de Arola 10 volgden de Arola 11 en 12. De voertuigen deelden verscheidene onderdelen en waren allemaal eenzitters. Het grootste verschil zat ’m in de aandrijving: de 10 en 11 werden voortgedreven door een 3 pk sterke 47 cc Saxonette eencilindermotor, gekoppeld aan een tweetraps automatische transmissie. De 12 had een Motobécane 50 cc, mét een achteruitversnelling. De topsnelheid voor de 10 en 11 bedroeg ongeveer 40 km/u, de 12 perste er zelfs 65 km/u uit.

De introductie van de Arola 14 in 1978 was een kleine revolutie. Behalve dat hij vier in plaats van drie wielen had, bevond het stuurwiel zich in het midden. Zo kon je het voertuig ook echt als een auto besturen. Ook fijn: de Arola kreeg een rugleuning en dat was wel zo comfortabel. In latere Arola-modellen volgden nog meer verbeteringen. De materialen van de carrosserie werden steviger en behalve koplampen kreeg de Arola ook richtingaanwijzers.

Desondanks vielen de verkopen tegen en de overname in 1983 door Aixam legde Arola geen windeieren. Deze Franse autofabrikant, opgericht in 1983 en gevestigd in Aix-les-Bains, ging brommobielen bouwen in de fabriek van Arola. In 1992 voegde Aixam daar de productie van een serie auto's met normale afmetingen aan toe en hiervoor hanteert Aixam de merknaam Mega.

aixam-gti-front

Modellen en varianten

Eigenlijk kun je dus beter spreken over het merk Aixam-Mega. In de praktijk is er sprake van twee modellijnen. Onder de naam Mega produceert de fabrikant brommobielen en kleine bedrijfswagentjes op brommobielbasis en vanaf de jaren negentig rollen er ook ‘volwaardige’ auto’s van de band, waaronder zelfs een excentrieke sportwagen. Aixam daarentegen heeft zich altijd gefocust op brommobielen.

Het aanbod brommobielen van Aixam begint met de Aixam Minauto Access, de goedkoopste brommobiel die je kunt krijgen bij Aixam. Het is een eenvoudige, toegankelijke en betaalbare 45 km auto met alle comfort en veiligheid die nodig is in het dagelijkse verkeer. Daarboven staat een iets luxer model dat leverbaar is in een aantal varianten. De meest compacte en betaalbare versie is de Aixam City, met daarboven de Aixam Coupé. Deze zeer compacte driedeurs hatchback heeft een coupéachtige daklijn en een iets langere achterkant dan de City.

Het ‘grootste’ model is de Aixam Crossover. Net als de Aixam City en Coupé is de Aixam Crossover ook leverbaar als volledig elektrische variant. Standaard wordt hij aangedreven door een tweecilinder dieselmotortje. Ook levert Aixam de D-Truck en e-Truck, een brommobiel vrachtwagentje met diesel- of elektromotor. Mega levert in Nederland alleen nog de e-Scouty, een elektrische brommobiel met offroad-eigenschappen.

Model Varianten Brandstof Cilinderinhoud Vermogen Massa leeg
Acces Hatchback Diesel 479 cm3 6 kW (8 pk) 425 kg
City Hatchback Diesel 479 cm3 6 kW (8 pk) 425 kg
e-City Hatchback Elektrisch --- 6 kW (8 pk) 425 kg
Coupé Hatchback Diesel 479 cm3 6 kW (8 pk) 425 kg
e-Coupé Hatchback Elektrisch --- 6 kW (8 pk) 425 kg
Crossover Hatchback Diesel 479 cm3 6 kW (8 pk) 425 kg
e-Crossover Hatchback Elektrisch --- 6 kW (8 pk) 425 kg

Prijzen

Nieuwprijzen

Een nieuwe Aixam is er vanaf zo’n 11.000 euro. Deze Aixam Minauto Access wordt aangedreven door een 479 cm3 tweecilinder in lijn dieselmotor van Kubota met een maximaal vermogen van 6 kW (8,15 pk) en beschikt standaard over een digitale kilometer- en dagteller, een onderhoudsindicator, een binnenspiegel met dimstand, dagrijverlichting geïntegreerd in de koplampen, LED-dagrijverlichting, LED-achterlichten en elektrisch bedienbare ramen. Tel daar anderhalf duizend euro bij op voor de Aixam City en maar liefst zesduizend euro voor een elektrisch aangedreven Aixam e-City. Standaard krijg je daar dan wel Bluetooth/USB en een achteruitrijcamera bij.

Prijzen van occasions

Een occasion van Aixam heb je al voor de helft van de nieuwprijs. Dat lijkt misschien prijzig vergeleken met ‘reguliere’ auto’s, maar een Aixam biedt wel het voordeel dat het een zogenoemde 45 km auto is waarin je kunt rijden met een brommerrijbewijs. Bovendien ziet hij er uit als een ‘gewone’, zij het wat kleinere auto en rijdt hij ook als zodanig. Nog een voordeel: de eenvoudige techniek zorgt voor veel voordeliger onderhoud. Een Aixam-occasion is daarom behoorlijk waardevast.

aixam-crossover-front

Alternatieven

Een fabrikant die zich eveneens heeft gespecialiseerd in de productie van brommobielen is Ligier. Het bedrijf heeft een rijke historie, onder meer in de Formule 1, en zit qua prijzen ietsjes hoger in de markt dan Aixam. Dat komt vooral omdat Ligier zich richt op de consument die wat meer luxe van een brommobiel verwacht. Een ander alternatief is Microcar, een dochteronderneming van Ligier. De modellen van Microcar en Ligier zijn daarom grotendeels technisch identiek aan elkaar.

En dan is er ook nog Birò, een Italiaans product dat wordt geproduceerd door de firma Estrima. In Amsterdam en het Gooi zijn de Birò’s nauwelijks aan te slepen, maar er zijn meer fabrikanten die het segment van de tweezits elektrische auto’s hebben ontdekt. Zoals Opel met zijn Rocks-e, Citroën met de Ami en Fiat met de Topolino, maar ook de Carver die weliswaar is geregistreerd als brommobiel, maar eigenlijk veel meer een elektrische scooter is.

FAQ

Mag je de snelweg op met een Aixam?
Een Aixam is een zogenoemde 45 km auto waarmee je kunt rijden met een brommerrijbewijs. Een brommobiel gaat minder hard dan een auto. Volgens de wet is de maximumsnelheid 45 km/u. Het motorvermogen bedraagt maximaal 6 kW en hij mag niet zwaarder zijn dan 425 kilo. De brommobiel is niet toegestaan op het fietspad noch op de snelweg en autowegen.
Vanaf welke leeftijd mag je in een brommobiel rijden?
De minimumleeftijd voor het rijden in een brommobiel in Nederland is 16 jaar. Bovendien dien je in het bezit te zijn van een AM rijbewijs.
Welke verkeersregels gelden voor een brommobiel?
Voor brommobielen als die van Aixam gelden over het algemeen dezelfde verkeersregels als voor personenauto’s. Echter kan en mag een brommobiel niet harder rijden dan maximaal 45 kilometer per uur.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Meer details