Sterke punten
- Uitgesproken design
- Aantrekkelijke prijsstelling
- Ruimtelijk interieur
Zwakke punten
- Beperkt dealernetwerk
- Aflopende daklijn resulteert in minder hoofdruimte
- Geluidsisolatie in wielkasten kan beter
Aiways U6 Ion : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Aiways U6 Ion, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Aiways U6
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Goede redenen
- Originele styling
- Actieradius tot wel 405 km
- Snelladen: 20 tot 80% in 35 minuten
- Leverbaar in knallende kleuren
- Kleurrijk interieur met minimalistisch design
Technische gegevens
Motorisatie
Het motorengamma van de Aiways U6 is lekker overzichtelijk. De koper hoeft namelijk niet te kiezen. De SUV-Coupé is altijd uitgerust met een 160 kW (218 pk) en 315 Nm sterke elektromotor. Daarmee sprint het 1.790 kg zware model in 7,8 seconden van 0 naar 100 km/u. De elektromotor haalt zijn energie uit een 63 kWh lithium-ion-batterij, bestaande uit 24 modules. Het accupakket is afkomstig van CATL, een bekende producent van accu’s waar ook Europese merken accupakketten bestellen. In die zin maakt Aiways dus gebruik van partijen die zich al hebben bewezen in de automotive wereld.
Dankzij de 63 kWh batterij kan de Aiways U6 volgens de WLTP-meetmethode 405 kilometer afleggen met een gemiddeld energieverbruik van 16 kWh per 100 kilometer. Het opladen van de batterij van 20 tot 80 procent duurt ongeveer 35 minuten via een snellader. Via een normale lader (11 kW) duurt het opladen van 0 tot 100 procent ongeveer 7 uur. In dit segment zijn dat acceptabele laadtijden.
Afmetingen
De Aiways U6 lijkt aan de kleine kant, maar niets is minder waar. De lengte van de auto komt namelijk uit op 4,80 meter. De breedte van de U6 bedraagt 1,88 meter en de hoogte van het voertuig is 1,64 meter. De wielbasis is met 2,80 meter aan de ruime kant, waardoor veel interieurruimte ontstaat. Wat dat betreft zijn EV’s in het voordeel als het gaat om ruimte in het interieur, omdat elektromotoren vrij compact zijn en dus minder ruimte in beslag nemen. De fabrikant heeft daardoor meer ruimte over in het interieur. Daarnaast ligt het accupakket altijd laag in de bodem van de batterij-elektrische auto en ook dat komt de interieurruimte ten goede.
De belangrijkste specificaties op een rij
Aiways U6 | |
---|---|
Marktintroductie | juni 2023 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,80 x 1,88 x 1,64 m |
Wielbasis | 2,80 m |
Inhoud bagageruimte | 472 l |
Ledig gewicht | 1.790 kg |
Geremd trekgewicht | n.n.b. |
Vermogen | 160 kW (218 pk) |
Koppel | 315 Nm |
Topsnelheid | n.n.b. |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,0 sec |
Batterijcapaciteit | 63 kWh |
Verbruik | 16 kWh/100 km |
Actieradius | 405 km |
Varianten
De Chinese autofabrikant Aiways levert de U6 als Prime. Die is al aardig compleet met onder meer een warmtepomp, een 3-faselader, een geluidsinstallatie met tien luidsprekers en een panoramadak. Het glazen dak is best bijzonder, want het glasoppervlak meet liefst 1,25 bij 1,7 meter en is voorzien van een heuse Saint Gobain low-e-thermal coating. Dit glas zorgt voor 99,9% UV-bescherming, 78% warmte-isolatie en natuurlijk veel ruimtegevoel. Ook 20-inch lichtmetalen wielen, een klimaatregeling met twee zones, sfeerverlichting, lederen bekleding, parkeersensoren voor en achter, een 360 graden camera en adaptieve cruise control met Stop & Go-functie en een file-assistent zijn standaard. Aiways rust de U6 standaard ook uit met verkeersbordherkenning, Rear Cross Traffic Alert en een inductielader. Kortom: de Aiways U6 Prime is af fabriek al bijzonder compleet.
Prijzen
De Aiways U6 heeft als Prime een vanafprijs van 48.950 euro. Dat betekent dat de meerprijs van de U6 ten opzichte van een gelijk uitgevoerde U5 – een elektrische SUV met reguliere styling – ongeveer 4.000 euro bedraagt. De fabrikant werkt nog aan een U6-variant met een lagere vanafprijs die vermoedelijk net onder de 45.000 euro ligt. Dat heeft in 2023 gunstige gevolgen voor particulieren, want zodoende komt de Aiways U6 in aanmerking voor SEPP-subsidie. Toch verwacht Aiways vooral dat klanten voor de Prime kiezen in verband met de rijkere uitrusting.
Design
Buitenkant
De Aiways U6 is in het EV-landschap een opvallende verschijning. Hij heeft namelijk een originele styling. De hoofdkoplampen van de nieuwe Aiways U6 SUV-Coupé bestaan uit twee LED-projectoren aan elke kant en een onmiskenbare dagrijlichtsignatuur. Ook de achterlichten vallen op. De LED-lichtbalk, die zich over de gehele breedte van het voertuig uitstrekt en in de achterklep is geïntegreerd, benadrukt niet alleen de breedte van de auto, maar laat ook opvallende, dynamische lichtfuncties zien. Aiways levert verder originele kleuren, zoals Canary Yellow, Mint Green, Piano Black of Glacier White.
Binnenkant
Het interieur van de Aiways U6 kenmerkt zich door simplistisch design. De bestuurder kijkt uit op een minimalistisch digitaal display, geplaatst achter het stuur. Dit display is fraai in het dashboard zelf verwerkt. Centraal op het dashboard plaatst Aiways een fors touchscreen waarmee alle zaken van de auto te bedienen zijn, zoals audio-instellingen en de klimaatcontrole. Een opvallend designelement in het interieur van de Aiways U6 is de transmissiehendel. Deze hendel lijkt rechtstreeks uit een vliegtuig te komen. Ook voor het interieur levert Aiways kleurrijke combinaties. Wat dacht je bijvoorbeeld van blauw, crème en rood? Deze kleurstellingen worden ook gebruikt in de BYD Atto 3.
Veiligheid
Aiways rust de U6 SUV-Coupé standaard uit met een rijke veiligheidsuitrusting. Naast diverse airbags – zoals dubbele airbags voor, zijairbags voor en gordijnairbags achter – zijn er talloze rijhulpsystemen. Denk hierbij aan een botspreventiesysteem met voetgangersherkenning, dodehoekbewaking, Hill Descent Control, vermoeidheidsherkenning en een 360 graden camera. De botsveiligheid moet ten opzichte van de U6 sterk zijn verbeterd. Op het gebied van voetgangersbescherming liet Aiways met de U5 wat punten liggen. Bij de U6 moet dat beter voor elkaar zijn.
Alternatieven
Wie de Aiways U6 ziet, moet door zijn coupéstyling vast en zeker denken aan een auto uit Duitsland: de Volkswagen ID.5, de coupébroer van de ID.4. Skoda heeft een soortgelijk model met de Enyaq iV Coupé. De U6 van Aiways heeft dus genoeg concurrenten. Ook de Polestar 2, Volvo C40 en Tesla Model 3 komen qua prijs in de buurt van deze Chinese SUV-Coupé. Uiteindelijk valt er al heel veel te kiezen in deze prijsklasse.