Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.
Bijzonderheden van het automerk Acura
- Eerste Japanse luxemerk dat (ook) buiten het thuisland werd vermarkt
- In Europa veel minder bekend dan aartsrivalen Lexus en Infiniti
- Vooral bekend en geliefd omwille van zijn luxe sedanmodellen met smeuïge zescilindermotoren, waarvan de Legend welhaast een iconische status geniet
- De legendarische sportwagen van Honda, de NXS, was ook verkrijgbaar als Acura
Historie Acura
Acura is een relatief jong automerk en werd – na een aanloop van tien jaar – in 1986 geïntroduceerd op de Noord-Amerikaanse markt. Honda hoopte met Acura een passend antwoord te hebben op de gevestigde Amerikaanse en Europese luxemerken, zoals Cadillac en Mercedes-Benz. Luxe in combinatie met ongekende betrouwbaarheid was een sterke troef van Acura en dat pakte succesvol uit. De Acura Legend (sedan en coupé) en Integra (hatchback) vonden als eerste modellen van Honda’s luxemerk meteen gretig aftrek. Met – jawel – betrouwbaarheid als krachtig wapenfeit, een imago waar Acura vandaag de dag nog altijd mee geassocieerd wordt. Legendarisch onder autoliefhebbers is de Honda NSX – geholpen door het feit dat wijlen Formule 1-legende Aryton Senna een exemplaar bezat. Deze sportwagen, die zich destijds prima kon meten met Europese en Amerikaanse auto-iconen als de Porsche 911 en Chevrolet Corvette, kennen wij vooral als Honda NSX. En zo werden meerdere Acura-modellen elders vermarkt als Honda en vice versa, waarbij de Acura-derivaten meestal een sterkere focus op luxe en kwaliteit hadden. Door toenemende concurrentie in het luxesegment kwam eind jaren negentig de klad in het succes van Acura. Verkoopcijfers daalden en het veranderen van de vertrouwde nomenclatuur (van volwaardige naar alfanumerieke modelnamen) hielp ook niet. Zo heette de opvolger van de Legend ineens Acura 3.5 RL, wat zelfs voor loyale Acura-aanhangers weinig inspirerend in de oren klonk. Helaas kon Acura dit gegeven niet langer rechttrekken met een aansprekend design of potige motorisering, en daarmee werd het begin van het einde ingezet. Gevolg: Acura stierf een stille dood in Europa. Ook China, Rusland en Hong Kong hebben allang afscheid genomen van Honda’s luxemerk. Vandaag de dag is Acura eigenlijk enkel nog actief op de markten waar het allemaal ooit begon (VS, Canada, Mexico, Panama en Koeweit).
Modellen en varianten
Vanwege de relatief korte historie en het feit dat Acura altijd klein is gebleven als luxemerk, is de lijst aan (historische) modellen niet bijster lang. Het aantal modellen dat Acura tot dusver heeft geïntroduceerd, kun je bijna op twee handen tellen. Zonder enige twijfel zijn Acura’s bekendste modellen de Legend, Integra en NSX – die in de EU zijn verkocht als Honda. Enkel ware kenners en fervente aanhangers van het merk kunnen zich mogelijk nog de RLX, SLX, TL en RL herinneren. In de markten waar Acura nog actief is, prijken de modellen als de TLX, RDX en MDX op het aangeboden palet. Ook oudgedienden als de Integra en de NSX zijn terug van weggeweest. Vooral met die laatste, als tweede generatie na een lange pauze na het origineel, weet Honda/Acura weer furore te maken. Zowel op de weg als het witte doek (dankzij een glansrol in de blockbuster The Avengers). Bovendien wordt de NSX zeer actief ingezet waarvoor de auto is gemaakt: racen.
Acura is niet langer actief op de Nederlandse markt en kent zodoende geen actueel aanbod.
Prijzen
Nieuwprijzen
De reguliere prijzen van een nieuwe Acura variëren tussen de circa 30.000 en 50.000 dollar. Met de circa 170.000 dollar kostende NSX als uitschieter. Op de NSX na worden dergelijke prijzen in Europa –Nederland voorop – weliswaar niet onmiddellijk geassocieerd met het premium segment, maar de prijspropositie van de automarkt in bijvoorbeeld de VS en Mexico is dan ook niet te vergelijken met die van veel Europese landen. Wanneer een nieuwe Acura geïmporteerd zou worden in ons land, zorgen lokale (auto)belastingen als BTW en BPM zonder meer voor alsnog een ‘premium’ prijskaartje waarvan alleen de trouwe BMW-, Audi- en Mercedes-koper niet wakker ligt. Dit is ook meteen een reden waarom het voor Honda niet interessant meer is om Acura te vermarkten in Europa.
Prijzen voor gebruikte auto’s
Opvallend genoeg wordt er, op het moment van schrijven, slechts één Acura als occasion aangeboden in Nederland: een 200 pk sterke RSX uit 2004, met een kilometerstand van ruim 80.000 en een vraagprijs van ruim 12.000 euro. AutoScout24 is een van de weinige platforms waar het Acura nog is opgenomen in de optielijst aan merken. Bij alternatieve kanalen is Acura al verdwenen, wat het lastig maakt de verwachte prijzen voor een occasion in kaart te brengen. Sowieso is een rijdende Acura aantreffen op het Nederlandse wegennetwerk een regelrechte zeldzaamheid.
Alternatieven
Twee alternatieve merken die in een adem met Acura genoemd kunnen worden, zijn Lexus en Infiniti. Wat Acura is voor Honda, zijn Lexus en Infiniti voor respectievelijk Toyota en Nissan. Uiteraard vormen de Duitse, Engelse en Amerikaanse luxemerken – in de landen waar Acura actief is – ook een alternatief voor Acura, maar in veel mindere mate omdat zij er een andere merkidentiteit en -karakter op nahouden. Om nog maar te zwijgen over het prijsniveau: een nieuwe Acura is heel anders geprijsd dan bijvoorbeeld een vergelijkbare auto van BMW, Jaguar en Cadillac. In de VS is (ook) Volkswagen een directe concurrent voor Acura.