Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ac-shelby-cobra-overview

AC Cobra

1 / 4
ac-shelby-cobra-overview
ac-shelby-cobra-front
ac-shelby-cobra-side
ac-shelby-cobra-back

Sterke punten

  • Extreem snel
  • Erg populaire klassieker
  • Reserveonderdelen zijn gemakkelijk te vinden

Zwakke punten

  • Erg duur
  • Alleen als tweezitter
  • Alleen voor ervaren bestuurders

AC Cobra : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de AC Cobra, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

AC Cobra: Klassieke roadster met uitstekende prestaties

De AC Cobra is een legendarische racewagen en een rasechte klassieker. Deze bijzonder vinnige en krachtige roadster brak alle Britse cultauto records. In 2020 bracht de fabrikant AC de serie opnieuw uit, maar met enkele wijzigingen en slechts als beperkte serie. Als je een Cobra wilt aanschaffen, moet je diep in de buidel tasten. Lees meer

Interesse in een AC Cobra

AC Cobra occasions
AC Cobra nieuwe auto's
AC Cobra dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Krachtige roadster
  • Ideaal voor verzamelaars
  • Extreem veel vermogen onder de motorkap
  • Nieuwe serie met moderne standaarden

Gegevens

Motor

Bij de AC Cobra draait alles om prestaties. De 4,3-liter-V8-motor van het eerste model, dat uitgebracht werd in 1962, leverde maar liefst 500 pk met een maximumkoppel van ongeveer 650 Nm. Latere modellen werden uitgerust met een 7-liter V8. Daarmee behaalt de Roadster meer dan 250 km/u en accelereert hij binnen de vier seconden van 0 naar 100 km/u. Dat een dergelijke benzinemotor een hoog verbruik heeft, is geen verrassing. Bestuurders moeten hier rekening houden met 13,37 liter per 100 km.

In 2020 volgden nog twee modellen van de fabrikant. De AC Cobra Series 1 Electric heeft een elektromotor van 230 kW (308 pk) met een koppel van 500 Nm. Volgens de fabrikant gaat de batterij 240 km mee. Deze elektrische racewagen accelereert binnen de 6,7 seconden van 0 tot 100 km/u. De tweede modelserie heet de AC Cobra 140 Charter Edition en heeft een 2,3-liter viercilinder motor uit de Mustang, ook bekend als de EcoBoost viercilinder. Deze biedt de bestuurder 355 pk en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in zes seconden.

Afmetingen

Als roadster weegt de AC Cobra relatief weinig. Het dak is open en ook de totale hoogte is relatief laag. De wagen meet in de lengte 3,8 tot 3,9 meter, de auto is slechts 1,3 meter hoog en 1,5 tot 1,7 meter breed. De afmetingen variëren al naargelang de modelserie. De wielbasis bedraagt echter meestal 2,3 meter. De Mark III-variant, ook wel Cobra 427 genoemd, heeft met 3,9 meter x 1,7 meter x 1,2 meter de grootste afmetingen, hoewel het verschil niet erg groot is.

Omdat het hier om een roadster gaat, is de AC Cobra alleen verkrijgbaar als tweezitter zonder dak. Daarom is de auto ideaal voor geplande of incidentele joyrides bij mooi weer.

Bouwperiode 1962 - 1968, 1965 - 1973,
Lengte, breedte, hoogte 3,9 m x 1,7 m x 1,2 m
Wielbasis 2,3 m
Laadruimte /
Ledig gewicht 950 kg - 1.136 kg
Toegestane maximum massa 1.250 kg
Cilinderinhoud 4.942 cm³
Koppel 250 - 651 Nm
Topsnelheid 250 - 300 km/u
Acceleratie 0 tot 100 km/u 3,8 - 6,7 s
Tankinhoud 75 l /54 kWh
Verbruik 13,4 l
CO2-uitstoot 312 g/km

Varianten

Van 1962 tot 1968 produceerde AC de 260, 289 en 427 modellen. De 289-serie heeft een 4,7-liter motor en werd het meest verkocht, vooral in Europa. De AC Cobra 427 is de krachtigste variant en heeft een 7-liter V8-motor. Hiervoor installeerden de fabrikanten een steviger frame en schroefveren met schokdempers. Dit naar aanleiding van een ongeval op het circuit met een van de 289-modellen. De bijzondere 427-S/C-serie heeft racestrepen en sidepipes die verwijzen naar het design van racewagens. Sommige van deze modellen werden omgebouwd om dienst te kunnen doen als echte racewagens. Later kwam de AC 428, een variant met een dak, die van de band rolde tussen 1965 en 1973. In 2020 lanceerde AC het gamma opnieuw, ditmaal met de AC Cobra Series 1 Electric, die over een elektrische motor beschikt, en de AC Cobra 140 Charter Edition met de 2,3-liter V4-motor en een lager vermogen.

Prijs

De AC Cobra was allesbehalve goedkoop, maar vergeleken met andere toproadsters hadden deze wagens een redelijke prijs. Zo kostten de oudere wagens ongeveer 150.000 gulden. De nieuwe editie wordt bovendien aangeboden voor een opvallend lage prijs van minder dan 100.000 euro. Alleen voor het elektrisch aangedreven model stijgen de prijzen aanzienlijk. Hier moet je rekening houden met een prijs tot 140.000 euro.

In Nederland is de AC Cobra zeer zeldzaam als occasion. Bovendien zijn de prijzen door de grote vraag sterk gestegen. De roadster wordt beschouwd als een klassieker en kost daarom in goede staat rond de 80.000 euro. Alleen de oudere en dus meestal eenvoudige wagens vind je voor ongeveer 50.000 euro. Afhankelijk van hun leeftijd betaal je geen motorrijtuigenbelasting; nieuwere wagens kosten ongeveer 300 - 400 euro per jaar.

Design

Exterieur

De AC Cobra ziet eruit als een klassieke sportwagen. Het design is sober maar elegant, met een lage motorkap vooraan en een licht verhoogde achterkant. De sierlijke rondingen strekken zich uit van de voorkant tot aan de remlichten - de auto straalt veel kracht uit, zelfs zonder de motor te horen. Kenmerkend voor de Cobra is de grote, ovale grille met bumpers in de vorm van giftanden. Er zijn geen accessoires voor de roadsters; die zouden alleen maar afleiden en de prestaties beïnvloeden. De modellen uit het S/C-gamma springen in het oog door hun racestrepen en zijpijpen. De keuze aan kleuren is enorm; de meest populaire zijn het opvallende, agressieve rood of het zilvergrijs. Het blauw met twee witte strepen is een klassieker. De Series 1 Electric is tot nu toe alleen verkrijgbaar in Electric Blue, Electric Black, Electric White en Electric Green. Voor de Charter Edition is er meer keuze.

Interieur

Binnenin beperkt de AC Cobra zich tot het essentiële: de tweezitters zijn voorzien van een klassiek dashboard met weinig opsmuk. De meeste auto's dateren van vóór de tijd van elektrische bedrading in auto's, dus lezen bestuurders de snelheid en brandstof af met naalden. Deze analoge instrumenten vinden we ook terug in de nieuwe Series 1 Electric en 140 Charter Edition-modellen. De stoelen zijn afgewerkt met fijn leder. Er zijn geen andere digitale of elektronische snufjes zoals extra camera's of beeldschermen.

ac-shelby-cobra-interior

Veiligheid

Roadsters van dit type zijn niet geschikt voor onervaren bestuurders omdat ze niet voorzien zijn van een dak en een enorm vermogen onder de motorkap hebben. Er zijn geen veiligheidsvoorzieningen aanwezig in de hedendaagse auto’s, afgezien van de airbag voorin en aan de zijkanten. Er zijn ook geen extra hulpsystemen en camera's geïnstalleerd. Zelfs de vroegste modellen waren voorzien van een stevig frame en krachtige schijfremmen om bij hoge snelheden de controle te kunnen behouden.

Alternatieven

Wie op zoek is naar een gelijkaardige sportwagen en klassieker zou de Tojeiro Bristol Special kunnen overwegen. Dit is een racewagen uit de jaren 50 die ontwikkeld werd door John Tojeiro. Tojeiro werkte ook mee aan de eerste modellen van de AC Cobra. Men moet echter voor deze uitsluitend voor het circuit geproduceerde auto's ook veel dieper in de buidel tasten. Door het zeer zeldzame aanbod kost deze speciale sportwagen enkele honderdduizenden euro's.

Ook de MG MGA Roadster is een sportieve tweezitter. Deze is bovendien beter geschikt is voor weg- en stadsverkeer. Het design van deze Britse klassieker uit de jaren zestig is vergelijkbaar met dat van de Shelby Cobra en het vermogen onder de motorkap is groot genoeg om als roadster te worden beschouwd. Hij is doorgaans ook veel goedkoper; op de Nederlandse markt voor occasions vind je dergelijke wagens al voor minder dan 50.000 euro.

FAQ

Hoeveel kost een tweedehands AC Cobra in Nederland?
Een AC Cobra occasion kost ongeveer 40.000 euro, dit is een oudere versie. Nieuwere modellen kosten op de Nederlandse markt voor occasions al snel meer dan 90.000 euro.
Welke reserveonderdelen zijn er voor een AC Cobra?
Hobbyisten kunnen zich uitleven met reserveonderdelen als analoge displays, bijvoorbeeld voor de olietemperatuur of nieuwe snelheidsmeters. Ook buiten- en binnenspiegels en nieuwe bumpers zijn vaak in trek. Net als bij andere reserveonderdelen moeten de eigenaren van tijd tot tijd de remschijven, oliepompen, olie- en luchtfilters of afzonderlijke onderdelen van de dynamo vervangen. Reserveonderdelen voor de AC Cobra zijn relatief gemakkelijk te vinden.

Beoordelingen voor AC Cobra

2 Beoordelingen

5,0

Meer informatie

Meer details