Sterke punten
- Bergen rijplezier
- Stijlvol én sportief
- Handgeschakeld en automaat
Zwakke punten
- Beperkte binnenruimte
- Kan een zesde versnelling gebruiken
- Duur in aanschaf
Abarth 595 Turismo : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Abarth 595 Turismo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Abarth 595 Turismo
-
Abarth 595 Turismo Schuifdak | Beats | 2e eigenaar | Grigio Pista
€ 20.500,-- 42.779 km
- 12/2016
- 121 kW (165 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
139 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8071 SC NUNSPEET -
Abarth 595 Turismo Automaat, nieuwstaan
€ 22.950,-BTW verrekenbaar - 29.992 km
- 07/2021
- 121 kW (165 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5611AB Belgie -
Abarth 595 Turismo 595C Cabrio1.4 T-Jet Abarth |Carplay|
€ 36.495,-BTW verrekenbaar - 19.203 km
- 03/2023
- 121 kW (165 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3133 EK VLAARDINGEN -
Abarth 595 Turismo 1.4 T-Jet Abarth | XENON | Ragazzon Uitlaat | Blue
€ 14.745,-€ 13.445,-- 123.841 km
- 05/2016
- 118 kW (160 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
139 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3992 DD HOUTEN -
Abarth 595 Turismo 1.4 T-jet 165 pk handbak
€ 15.500,-- 80.950 km
- 09/2017
- 121 kW (165 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5431wg Cuijk
Interesse in een Abarth 595 Turismo
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Hij is er ook als cabrio
- De Turismo-uitvoering is de luxere versie van de Competizione
- Krachtige prestaties en een laag gewicht als garantie voor rijplezier
- Verkrijgbaar met een automaat of handbak
Technische gegevens
Motorisatie
Het sportieve exterieur van de Abarth 595 Turismo vraagt natuurlijk om een krachtige motor en die heeft hij ook. De motor in de Abarth 595 Turismo is een 1,4-liter viercilinder turbo benzinemotor met een vermogen van 121 kW (165 pk) en 230 Nm koppel. Hij is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak of een semi-automaat met eveneens vijf versnellingen.
Dankzij de potente motor accelereert de Abarth 595 Turismo vanuit stilstand naar 100 km/u in 7,3 seconden. De topsnelheid is 218 km/u, wat een uitstekende prestatie is voor een auto van dit formaat.
Ondanks het vermogen weet de kleine Abarth een gemiddeld verbruik neer te zetten van 6,0 l/100 km. Dat komt neer op 1 op 16,7. In stadsverkeer rijdt hij zo’n 1 op 13 en op de snelweg dik 1 op 20.
Afmetingen
De Abarth 595 Turismo is klein, licht en wendbaar. Hij komt dan ook het best tot zijn recht in de stad of bochtige buitenwegen. De carrosserie meet slechts 3,66 meter lang en iets meer dan 1,6 meter breed, met een hoogte van 1,48 meter. De wielbasis is ook zeer bescheiden, met precies 2,3 meter. De Abarth 595 heeft in feite twee volwaardige zitposities voor volwassenen en die bevinden zich voorin. Achterin zit je als volwassene niet heel comfortabel. Korte afstanden zijn wel mogelijk, maar eigenlijk zijn de zitplaatsen geschikter voor kinderen.
Verder heeft de Abarth 595 Turismo een zeer beperkte kofferruimte. Het laadvolume van de Abarth 595 Turismo bedraagt slechts 185 liter. Dat is genoeg voor de boodschappen, maar grote bagage meenemen wordt wel een probleem. Als de achterbank wordt neergeklapt, neemt de inhoud toe tot 550 liter. De autofabrikant specificeert een laadvermogen van slechts 415 kilogram, dus ook hier is de grens ook snel bereikt. De Abarth 595 Turismo is optioneel verkrijgbaar met een trekhaak. Het maximale trekvermogen bedraagt 800 kilogram. Naast de beperkte bagageruimte moet je ook rekening houden met de kleine tankinhoud van 35 liter. Het gewicht van ‘slechts 1.010 kg (1.050 kg voor de cabrio) is daarentegen wel weer een pluspunt. Het zorgt voor een lage wegenbelasting en het bevordert de rijeigenschappen aanzienlijk.
ABARTH 595 TURISMO | |
---|---|
Marktintroductie | 2016 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,66 x 1,67 x 1,48 m |
Wielbasis | 2,30 m |
Inhoud bagageruimte | 185 l |
Ledig gewicht | 1.010 – 1.050kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.425 – 1.430 kg |
Cilinderinhoud | 1.368 cm3 |
Vermogen | 121 kW (165 pk) |
Koppel | 230 Nm |
Topsnelheid | 218 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,3 sec |
Tankinhoud | 35 l |
Verbruik | 6,0 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 139 g/km |
Varianten
De 595 Turismo is in feite de Abarth 695 met iets minder vermogen en iets meer luxe. De Abarth 595 Turismo is een uitvoering van de Abarth 595. Hij is er in twee smaakjes: een cabrio en de versie met een vast dak, de hatchback. De cabrio heeft een canvas dak dat alleen in het midden kan openen. De zijkanten zijn vast en horen bij de carrosserie. Het dak opent wel helemaal van voor tot achter.
Verder is hij beschikbaar in diverse kleuren en kan er zelfs gekozen worden voor een two-tone lak voor de buitenzijde. Je herkent de 595 aan de twee uitlaatpijpjes aan de achterzijde en de sportievere bumpers en velgen. Standaard wordt de 595 Turismo voorzien onder meer straffer onderstel met Koni-schokdempers, mistlampen voor, geblindeerde ramen achter, satijngrijs dashboard, automatische airco, parkeersensoren voor en achter en aluminium afwerking in het interieur.
Later verscheen er ook nog de 595 Turismo 70th Anniversary, met een rijkere uitrusting en 5 jaar garantie in plaats van 2 jaar.
Prijzen
Wie in de markt is voor een nieuwe Abarth 595 Turismo wordt helaas teleurgesteld; de auto wordt niet meer geproduceerd. Toen dat nog wel het geval was, moest je wel rekening houden met een stevige vanafprijs. Prijzen begonnen namelijk bij een kleine 30.000 euro voor de hatchback met een handbak. De automaat had een meerprijs van bijna 1.500 euro. De cabrio kostte minimaal 32.000 euro. De speciale 70th Anniversary-uitvoering had een vanafprijs van 31.000 euro en de cabrio kostte 33.000 euro.
Op de occasionmarkt kost de Abarth 595 Turismo minder. Daar beginnen de prijzen zo rond de 13.500 euro voor de modellen moet de vroegste bouwjaren. Prijzen lopen op tot zo’n 30.000 euro voor de jonge exemplaren in de speciale 70th Anniversary-uitvoering en uitgerust met automaat.
Design
Buitenkant
De Abarth 595 Turismo valt op met zijn sportieve design. Veel fijne details benadrukken het karakter van de auto zonder zijn eigenlijke oorsprong te verdoezelen. Het moderne uiterlijk van de Fiat 500 in combinatie met een aangepaste achterzijde en het Abarth-merklogo in de grille zorgen voor een indrukwekkend ogende auto. Hij heeft duidelijk een iets minder lief uiterlijk, zoals de Fiat 500 dat wel een beetje heeft. Het uitlaatsysteem met dubbele uitlaatpijpen, de standaard lichtmetalen velgen van minimaal 16-inch en het verfijnde lakwerk ronden de aangename visuele uitstraling van de auto af.
Binnenkant
De Abarth 595 Turismo laat zich in het interieur ook van zijn sportieve kant zien. Sportstoelen, fijne materialen en een met leder bekleed stuurwiel met Abarth- embleem behoren hier tot de belangrijkste elementen. Ook het 595 logootje op het dashboard verraadt dat je niet te maken hebt met een standaard 500. Speciale pedalen met metalen opzetstukken, de zeer goede uitrusting en vele andere details laten ook geen twijfel bestaan over de sportiviteit van de kleine auto. Het enige wat eigenlijk echt ontbreekt is voldoende geluidsisolatie, want de Abarth 595 Turismo is vrij luidruchtig onderweg.
Veiligheid
De Abarth 595 Turismo biedt goede veiligheidsvoorzieningen. De hoogte van de bestuurdersstoel kan worden versteld om de optimale zitpositie te vinden. Een licht- en regensensor zorgen altijd voor perfect zicht, net als de xenonkoplampen. De Fiat 500, waarop de Abarth 595 Turismo is gebaseerd, kreeg vier sterren in de Euro NCAP crashtest. Dat is best een goed resultaat voor een kleine auto.
Alternatieven
De Abarth 595 Turismo kent niet heel veel concurrentie. Het meest voor de hand liggende alternatief is de Mini Cooper S, al is die auto in alles eigenlijk een maatje meer. De Opel Corsa OPC is ook een alternatief, evenals de Skoda Fabia RS, Seat Ibiza FR, Suzuki Swift Sport en Renault Twingo RS.