Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
abarth_500e_voor.jpeg

Abarth 500e

1 / 4
abarth_500e_voor.jpeg
abarth_500e_turismo_cabrio.jpeg
abarth_500e_turismo_cabrio_interieur.jpeg
abarth_500e_achter.jpeg

Sterke punten

  • Compact en wendbaar
  • Stijlvol Italiaans design
  • Open dak optie voor extra rijplezier

Zwakke punten

  • Beperkte bagageruimte
  • Actieradius ook beperkt
  • Prijzig, vergeleken met concurrenten

Abarth 500e: elektrisch rijplezier met Italiaanse flair

De Abarth 500e is de sportieve variant van de iconische Fiat 500. Met zijn krachtige elektromotor biedt de Abarth 500e opwindende rijdynamiek. De cabrioversie Abarth 500eC voegt daar met zijn open dak een extra dimensie aan toe. De Abarth 500e is ideaal voor ritten in en buiten de stad. Lees meer.

Goede redenen

  • Sportief: Abarth staat bekend om zijn sportieve prestaties; de 500e en 500eC stellen niet teleur
  • Iconisch: kenmerkende Abarth-stylingdetails maken deze elektrische ‘stadsauto’s’ onmiddellijk herkenbaar
  • Compact en wendbaar: perfect voor stadsverkeer dankzij het formaat en de kleine draaicirkel
  • Milieuvriendelijk: volledig elektrisch, dus geen uitstoot; lagere gebruikskosten

Technische gegevens

Motorisatie

De Abarth 500e en 500eC zijn in 2023 op de markt gekomen. Ze zijn net als de Fiat 500e waarop ze zijn gebaseerd, voorzien van voorwielaandrijving, maar met een extra krachtige elektromotor. Die levert maar liefst 114 kW (155 pk) vermogen. En met het koppel van niet minder dan 235 Nm komt de compacte Abarth razendsnel van zijn plek: de acceleratie van 0 naar 100 km/u kost hem slechts 7 seconden! De elektrische aandrijflijn zorgt voor een soepel en stil rijgedrag met de directe reacties op het ‘gas’pedaal die kenmerkend zijn voor elektrische auto’s. Een versnellingsbak ontbreekt want die is overbodig – de elektromotor levert zijn maximale power ongeacht het toerental, dus je kunt de Abarth 500e rijden alsof het een automaat is.

De actieradius van de Abarth 500e bedraagt ongeveer 250 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Het bereik van de cabrioversie is iets kleiner, maar de actieradius is natuurlijk ook altijd mede afhankelijk van de omstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. Het verbruik van de 500e ligt rond de 18 kWh/100 km, dat van de 500eC een fractie hoger.

Het maximale laadvermogen van de batterij is met wisselstroom (AC) 11 kW en dan duurt het gemiddeld ongeveer tweeënhalf uur om de batterij van 20 tot 80 procent op te laden. Met gelijkstroom (DC) snelladen kan met een vermogen van maximaal 85 kW en dan duurt opladen slechts een halfuur.

Afmetingen

De Abarth 500e is een compacte (stads)auto, waarmee je je gemakkelijk door druk stadsverkeer en smalle straatjes kunt manoeuvreren. Hij is 3,67 meter lang en 1,68 meter breed. De bagageruimte bedraagt met alle vier zitplaatsen in de normale positie slechts 185 liter, met de – in gelijke delen gedeelde – rugleuning van de achterbank neergeklapt groeit de laadruimte tot 550 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

ABARTH 500e (500eC)
Marktintroductie 2023
Lengte x breedte x hoogte 3,67 x 1,68 x 1,52 m
Wielbasis 2,32 m
Inhoud bagageruimte 185-550 l
Ledig gewicht 1.310 kg (1.335 kg)
Toelaatbaar totaalgewicht 1.795 kg (1.805 kg)
Vermogen 114 kW (155 pk)
Koppel 235 Nm
Topsnelheid 155 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,0 sec
Batterijcapaciteit 42 kWh
Verbruik 17,1-18,1 kWh/100 km (17,9-18,8 kWh/100 km)
Actieradius 253-265 km (242-255 km)

Varianten

De Abarth 500e is verkrijgbaar in twee modelvarianten: de reguliere driedeurs 500e met vaste kap en de 500eC, de tweedeurs cabrioletversie met opvouwbare stoffen kap. Beide varianten zijn er in drie uitrustingsniveaus. De basisversie heet Urban. De luxere versie is de Turismo. Van januari 2023 – toen de Abarth 500e en 500eC op de markt verschenen – tot juli 2024 was er ook de Scorpionissima, die extra rijk en sportief is uitgerust.

Prijzen

De nieuwprijzen voor de Abarth 500e liggen rond de 36.500 euro voor de standaardversie. Die voor de 500eC beginnen bij ongeveer 39.000 euro. Voor beide varianten is de prijs van de Turismo 4.000 euro hoger. De niet meer leverbare Scorpionissima kostte tot voor kort zo’n 43.000 euro met harde kap en 45.000 euro als cabriolet.

Occasions zijn er nog niet zo veel omdat de Abarth 500e nog maar kort op de markt is. De occasions die worden aangeboden zijn allemaal vrijwel nieuw met minimale kilometerstanden. De prijzen van occasions schurken dan ook nog dicht tegen de nieuwprijzen aan.

Design

Buitenkant

Het uiterlijk van de Abarth 500e en 500eC combineert klassieke Italiaanse stijl met moderne accenten. Opvallende kenmerken zijn de sportieve bumpers en zijskirts, de dakspoiler en de lichtmetalen 17-inchwielen. Voor beide modelvarianten is wit de standaardkleur, voor de andere kleuren, rood, groen en zwart, moet je 700 euro bijbetalen. De cabrioletversie is voorzien van een elektrisch te bedienen vouwdak en biedt extra rijplezier tijdens droge, maar vooral zonnige dagen.

Binnenkant

Het interieur van de Abarth 500e en 500eC is luxe en goed afgewerkt, met hoogwaardige materialen en moderne technologie. De auto’s zijn voorzien van comfortabele sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteun, een multifunctioneel en in hoogte verstelbaar stuurwiel, een geavanceerd en intuïtief te bedienen infotainmentsysteem en digitale displays. Verder maken diverse rijhulpsystemen – onder meer cruisecontrol met snelheidsbegrenzer, EV Drive Mode Selector met de standen Turismo, Street en Track, en verkeersbordherkenning – het rijden in deze auto’s is aangenaam en veilig. Abarth heeft speciale aandacht besteed aan de toepassing van milieuvriendelijke duurzame materialen in het interieur.

Veiligheid

De Abarth 500e heeft prima veiligheidsbeoordelingen ontvangen, met een score van vier sterren in de crashtest van het onafhankelijke onderzoeksinstituut Euro NCAP. De auto is behalve met hoofd- zij- en gordijnairbags ook uitgerust met veiligheidsvoorzieningen als rijstrookassistentie, een achteruitrijcamera met projectie van dynamische hulplijnen, parkeersensoren achter, ESP, licht- en regensensor en een noodremsysteem. Experts prijzen de compacte auto om zijn solide constructie en geavanceerde technologieën die bijdragen aan de veiligheid van de bestuurder en passagiers.

Alternatieven

Binnen het gamma van elektrische stadsauto's zijn er diverse interessante alternatieven voor de Abarth 500e en 500eC. Als eerste denk je natuurlijk aan de elektrische versie van de Fiat 500 ,het Italiaanse icoon waarop de Abarth 500e is gebaseerd. De elektrische Fiat 500 en 500C bieden vergelijkbare prestaties en stijl, de Abarth-modellen bieden echter een sportievere rijbeleving en zijn voorzien van exclusievere designelementen. Concurrenten buiten het Fiat-gamma zijn onder meer de MINI Electric en andere elektrische modellen van dat merk. Ook de Honda e is een denkbaar alternatief en die biedt net als de MINI Electric vergelijkbare prestaties en actieradius, maar met hun eigen stijl en kenmerken. Andere kleine, volledig elektrische auto’s zijn de BMW i3, de Dacia Spring, de nieuwe Renault 5 E-Tech Electric, die eind 2024 in de showrooms wordt verwacht, en de al wat oudere Renault Zoe.

Veelgestelde vragen

Wat is de actieradius van de Abarth 500e?
De actieradius van de Abarth 500e bedraagt ongeveer 253-265 kilometer voor de dichte versie. Het bereik van de cabrioletversie, de Abarth 500eC, is iets kleiner met 242-255 kilometer op basis van de WLTP-cyclus. De actieradius is vastgesteld onder ‘laboratoriumomstandigheden’, in de praktijk spelen natuurlijk ook altijd de omstandigheden en de rijstijl van de bestuurder een belangrijke rol, waardoor de actieradius in de praktijk kleiner is.
Wat is het verschil tussen de Abarth 500e en 500eC?
De Abarth 500eC is de tweedeurs cabrioletversie van de 500e. De cabriolet heeft een elektrisch bedienbaar vouwdak, de 500 e een derde deur.
Wat zijn de onderhoudskosten van de Abarth 500e?
Elektrische auto's hebben over het algemeen lagere onderhoudskosten dan conventionele auto’s met een verbrandingsmotor. De specifieke kosten variëren afhankelijk van het gebruik en het voorgeschreven onderhoudsprogramma.
Hoe snel kan de Abarth 500e opladen?
Met gelijkstroom (DC) snelladen met de maximale 85 kW kan het opladen van de batterij van 20 tot 80 procent in ongeveer een halfuur gebeurd zijn. Met wisselstroom (AC) en 11 kW duurt het gemiddeld ongeveer tweeënhalf uur om de batterij van 20 tot 80 procent op te laden.