Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
abarth-l.jpg

Abarth

Huidige top modellen

Overzicht van de populairste Abarth modellen

Abarth

Op zoek naar een compacte sportieve occasion? Dan is Abarth wellicht iets voor jou. Deze fabrikant is sinds 1949 specialist in sportieve auto's voor op de openbare weg, die vaak technisch sterk verwant zijn aan Fiat-modellen. Je herkent Abarth aan het logo van het roodgele schild met een schorpioen erop. Lees verder

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Bijzonderheden van het automerk Abarth

  • Relatief betaalbaar en toch exclusief
  • Italiaanse sportiviteit
  • Historie in de autosport
  • Revolutie: elektrisch model op komst

Historie Abarth

Het verhaal van Abarth begint in 1949 bij de van oorsprong Oostenrijkse oud-coureur Karl Abarth. Samen met zijn compagnon Guido Scagliarini koopt hij de restanten op van het noodlijdende automerk Cisitalia. Hun eerste sport- en racemodellen bouwen ze op basis van Cisitalia’s, later maken ze ook snellere varianten van Fiats, Lancia’s en Simca’s. Af en toe wordt een succesje geboekt met het eigen raceteam Squadra Abarth, met succesvolle coureurs als Tazio Nuvolari achter het stuur.

Als Abarth in 1951 naar Turijn verhuist, worden de banden met Fiat verder aangehaald. Dat leidt ook tot de grote doorbraak: met Abarth-versies van de Fiat 500 en 600. Met die auto’s heeft Abarth zichzelf voorgoed op de kaart gezet en boekte het merk de eerste grote successen in de autosport. Datzelfde geldt voor de opvolgers: met de 850 TC en 1000 TC pakt Abarth Europese toerwagenkampioenschappen en zelfs een klasse-overwinning tijdens de 24 uur van Le Mans. Zo kwam het dat Abarth synoniem werd voor ‘krachtig’ of ‘succesvol’. In Italië werd een sterke koffie bijvoorbeeld ook wel een ‘Abarth koffie’ genoemd.

In 1971 neemt Fiat het merk Abarth geheel over. Bij gebrek aan interesse werd de afdeling autosport afgestaan aan het raceteam Osella. De betekenis en reputatie van Abarth binnen het Fiat-concern slonk daarna geleidelijk. In de jaren ’90 en ’00 was Abarth geen merk meer, eerder een benaming voor sportieve uitvoeringen.

Na jaren van radiostilste is Abarth in 2006 uit de mottenballen gehaald voor een sportieve uitvoering van de Fiat Stilo. In 2007start Abarth weer als een zelfstandig merk binnen de Fiat-groep. De herintroductie van de nieuwe Abarth 500 bleek een succes. Daarna volgden nog vele varianten: op basis van de 500 kwamen onder meer de 595 en 695, maar vergeet ook de sportieve uitvoeringen niet van de Punto en de moderne 124 Spider.

Het logo van Abarth is een roodgeel schild met daarop een vervaarlijke schorpioen, die verwijst naar het sterrenbeeld van oprichter Karl (in Italië: Carlo) Abarth. Die schorpioen komt terug in recente en toekomstige modellen; de volgende – en voor het eerst: elektrische – Abarth start met een gelimiteerde uitvoering: de 500e Scorpionissima. Na jaren van succes met sportieve benzineversies van bestaande Italiaanse modellen breekt een tijdperk aan met elektrische modellen, die volgens Abarth net zo sportief zijn als de liefhebbers van het merk gewend zijn. Overigens brengt Abarth in Zuid-Amerika nog wel de Abarth Pulse, een conventionele compacte SUV met benzinekrachtbronnen.

Modellen en varianten

Het modellenaanbod van Abarth anno 2023 is heel overzichtelijk: binnenkort kunnen Nederlandse klanten een bestelling plaatsen voor de nieuwe Abarth 500e. Die komt er als hatchback en als cabriolet.

Model Carrosserievarianten Aandrijving Cilinderinhoud/batterijcapaciteit Vermogen Leeggewicht
500e 3-drs. hatchback en cabriolet Elektrisch 42 kWh 114 kW (155 pk) 1.375 kg

Prijzen

Nieuwprijzen

Al is Abarth in Nederland een relatief klein merk, toch is er een bescheiden netwerk van officiële merkdealers. Omdat het merk veel van de techniek deelt met reguliere modellen van Fiat hoef je je geen zorgen te maken over garagebedrijven en beschikbaarheid van onderdelen.

De nieuwste generatie Abarth 500e, de eerste versie met elektrische aandrijving, komt op een prijs van circa 40.000 euro. Dat klinkt als veel geld voor een relatief compacte auto. Abarth is echter altijd al een kostbare uitvoering geweest van een Fiat 500; van het uitgaande model stonden de meest recente benzineversies nieuw voor zo’n 44.000 euro in de prijslijsten.

Model Vanafprijs (2023)
500e 40.000 euro

Prijzen van occasions

Een Abarth is een relatief zeldzame verschijning in het Nederlandse wagenpark. Dat betekent dat er wel Abarths verkrijgbaar zijn als occasion, maar dat ze lang courant blijven en dus waardevast zijn. Dat zie je terug in de prijzen voor een Abarth-occasion. Voor vroege exemplaren van de uitgaande modelserie beginnen de prijzen bij ongeveer 10 mille. Die lopen op tot zo’n 35.000 euro voor een fris exemplaar met een lage kilometerstand.

Wie denkt dat je voor minder geld een Abarth 124 Spider kunt krijgen, die heeft het mis. Deze auto’s staan voor 35 tot 40 mille te koop als occasion. Voor een Abarth Grande Punto of Punto Evo zul je tussen 10.000 en 15.000 euro moeten neertellen.

Na de relatief hoge aanschaf vallen de kosten vaak relatief mee. Een compacte Abarth is nog altijd een redelijk zuinige auto, dus de brandstofkosten zullen niet snel oplopen. Aangezien Abarth veel Fiat-techniek gebruikt, zullen de onderhouds- en gebruikskosten binnen de perken blijven. De exclusiviteit van het merk heeft een positieve invloed op de restwaarde.

Alternatieven

Voor wie een ‘gewone’ Fiat 500 wellicht wat braaf of gewoontjes vindt, kan Abarth uitkomst bieden. Een Abarth 500 is als occasion een sportiever en uitgesprokener alternatief.

Toch zijn er volop kapers op de kust. Wat dacht je bijvoorbeeld van een sportieve en snelle MINI Cooper S? De Renault Twingo RS is een sportief en betaalbaar alternatief uit Frankrijk, een Ford Fiesta ST is een geloofwaardige concurrent en zelfs een Suzuki Swift Sport kan dit vergelijk aan.

Wanneer eenmaal de elektrische Abarth 500e op de markt verschijnt, is dat mogelijk de enige sportieve elektrische stadsauto in zijn klasse. Het zal ongetwijfeld niet lang duren voordat andere merken met een concurrent op de proppen komen.

FAQ

Welke Abarth-modellen zijn er?
Waar andere merken een breed scala aan modellen bieden, is het gamma van het Italiaanse Abarth zeer overzichtelijk: er is één model. Op basis van de Fiat 500e brengt Abarth de elektrische sportieve variant als Abarth 500e. Daarvoor kunnen klanten in 2023 hun bestelling doen. Andere modellen levert Abarth momenteel (nog) niet.
Wat kost de goedkoopste Abarth?
De enige en dus voordeligste nieuwe Abarth 500e begint bij zo’n 40.000 euro. Voor een Abarth-occasion moet je rekenen vanaf ongeveer 10.000 euro.
Waar komt Abarth vandaan?
Sinds 1949 richt Abarth zich als Italiaans automerk op sportieve compacte stadsauto’s. Die bouwt het merk vooral op basis van bestaande modellen van Simca, Lancia en tegenwoordig Fiat.
Wie is de eigenaar van Abarth?
Net als Fiat is Abarth tegenwoordig onderdeel van het grote Stellantis-concern. Daaronder vallen ook Franse merken als Citroën, DS en Peugeot, Italiaanse merken als Lancia en Alfa Romeo, Amerikaanse automerken Jeep, Chrysler en Dodge en tot slot het Duitse Opel.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Meer details