- Homepage
- Auto
- Aanhangers
- Boottrailer
Highlights van boottrailers
- Er zijn boottrailers in diverse soorten en gewichtsklassen
- Keuze uit enkelassers en tandemassers, geremd en ongeremd
- We stippen de wetgeving in Nederland aan
- We noemen ook enkele fabrikanten en bespreken de aankoop van een occasion
Boottrailers in Nederland
Een trailer is onmisbaar voor bezitters van een boot. Nederland Waterland heeft een lange kustlijn, veel rivieren en binnenwateren. Nederland telt dan ook talloze boten, zowel voor recreatie als professioneel gebruik. Recreatievaartuigen worden in de winter meestal gestald op de werf van een jachthaven. Om de boot uit het water te halen en naar de stalling te vervoeren heb je een boottrailer nodig. We nemen zeilboten en plezierjachten ook wel mee op vakantie. Een boottrailer is een speciaal ontworpen aanhangwagen waarmee je specifieke boten achter je auto kunt vervoeren, zoals zeilboten, rubberboten, sloepen en roeiboten.
Soorten en gewichtsklassen van boottrailers
Boottrailers zijn er in diverse ‘modellen’. Hierbij maken we onderscheid tussen enkelassers en tandemassers, geremde en ongeremde trailers.
Enkelassers: geschikt voor lichte boten, zoals rubberboten en kleine sloepen. Deze trailers hebben één as en zijn meestal ongeremd omdat ze minder dan 750 kg wegen. Dat betekent dat de remfunctie volledig afhankelijk is van de trekauto. Enkelassers zijn wendbaar en gemakkelijker te manoeuvreren, ideaal voor korte afstanden en kleine boten.
Tandemassers: speciaal voor zwaardere vaartuigen, zoals grotere zeilboten en plezierjachten. Met twee assen kunnen deze trailers zwaardere boten dragen en zijn ze meestal geremd voor extra veiligheid tijdens het rijden. Tandemassers bieden ook meer stabiliteit tijdens het rijden.
Geremd vs. ongeremd: een geremde trailer heeft een geïntegreerd remsysteem dat in werking treedt zodra de auto remt. Dit biedt extra controle bij het vervoer van zwaardere boten. Ongeremde trailers zijn lichter en ook eenvoudiger te onderhouden, maar zijn niet geschikt voor zware boten.
Ook zijn er speciale kantelbare boottrailers – ideaal voor locaties zonder trailerhelling. De mogelijkheid om te kantelen maakt het laden en lossen van de boot eenvoudiger. Kantelbare trailers worden vaak gebruikt voor kleine boten en zeiljachten, waarbij de boot soepel van de trailer in het water kan glijden.
Wetgeving in Nederland
In Nederland gelden specifieke wettelijke regels voor het gebruik van trailers en dus boottrailers. Er gelden bepalingen over het maximale gewicht van de combinatie van auto en trailer – het maximaal toegestane treingewicht. De eisen voor het rijbewijs hangen af van het gewicht.
Met rijbewijs B mag je een auto met aanhanger besturen, mits de totale massa van de combinatie niet meer dan 3.500 kg bedraagt.
Als de combinatie van auto en trailer zwaarder is dan 3.500 kg, is rijbewijs BE vereist. Dit biedt meer flexibiliteit bij het trekken van grotere boottrailers.
Verder moeten boottrailers zijn voorzien van de juiste verlichting en reflectoren om aan de verkeersveiligheidseisen te voldoen. Dit omvat de volgende verlichtingselementen:
- Achterlichten, remlichten en richtingaanwijzers: verplicht op elke trailer, ongeacht het gewicht.
- Kentekenverlichting: het kenteken moet altijd goed zichtbaar zijn, ook in het donker.
- Zijreflectoren op trailers langer dan zes meter: zorgen ervoor dat de trailer ook vanaf de zijkant goed zichtbaar is.
- Mistachterlichten: voor trailers breder dan 1,60 meter.
Een boottrailer moet zijn uitgerust met banden die geschikt zijn voor het maximale laadvermogen. Regelmatige inspectie van de bandenspanning en het profiel is essentieel om de veiligheid te waarborgen. Verlichting moet correct functioneren, inclusief remlichten, richtingaanwijzers en kentekenverlichting.
Het is verplicht om de trailer – als die zwaarder is dan 750 kg – correct te registreren en van zijn eigen kentekenplaat te voorzien. Voor alle aanhangers moet het kenteken zichtbaar zijn. Bij geremde trailers wordt ook de werking van het remsysteem gecontroleerd bij de APK.
Eisen voor de trekauto
Niet elke auto is geschikt om een boottrailer te trekken. Voor de trekauto gelden eveneens bepaalde eisen, zoals een passende trekhaak en voldoende trekvermogen. Vooral SUV’s, die vaak meer gewicht mogen trekken, zoals de Volkswagen Touareg, worden vaak gekozen om zwaardere trailers te trekken.
Het trekvermogen van een auto wordt uitgedrukt in maximaal geremd en ongeremd trekgewicht. Het is belangrijk dat het trekgewicht van de auto gelijk of hoger is dan het gewicht van de trailer inclusief de boot.
Boottrailers met extra functies
Veel boottrailers zijn ontworpen om direct het water in te rijden om de boot op te laden en te lossen. Deze trailers zijn voorzien van waterbestendige lagers en speciale antislip-oppervlakken op de kielrollen. Dit voorkomt schade aan de lagers en verhoogt de veiligheid.
Grotere trailers zijn vaak uitgerust met een takelsysteem waarmee de boot eenvoudig uit het water kan worden gehesen. Dat is handig in bij havens zonder trailerhelling en bij steile oevers waar in- en uitladen moeilijk is. Sommige takelsystemen zijn handmatig te bedienen, terwijl andere elektrisch zijn aangedreven.
Nederlandse fabrikanten van boottrailers
Nederland kent diverse fabrikanten die kwalitatief hoogwaardige boottrailers produceren. Dat zijn onder meer:
- PEGA: enkelassers en tandemassers, bekend om het robuuste chassis en uitstekende wegligging. Duurzame constructie en lange levensduur, wat de trailers populair maakt onder bootbezitters.
- Freewheel: gespecialiseerd in trailers met EU-certificaat, wat belangrijk is voor veilig vervoer binnen Europa. Breed scala aan modellen, voor lichte en zware boten.
- Marlin Boottrailers: diverse soorten trailers, eenassers en tandemassers. Marlin staat bekend om de precisieconstructie en aandacht voor detail.
Er zijn ook kleinere fabrikanten en importeurs die maatwerk bieden, wat aantrekkelijk is voor eigenaren van een speciale of unieke boot.
Markt voor gebruikte boottrailers
De markt voor gebruikte boottrailers in Nederland is breed en gevarieerd. Veel jachthavens en watersportbedrijven bieden tweedehands trailers aan, vaak in combinatie met onderhoudsservices en keuringen. Het kopen van een gebruikte trailer kan een verstandige keuze zijn om te besparen op kosten, mits je let op de technische staat van de trailer.
Tips voor het kopen van een gebruikte trailer
Bij de aanschaf van een gebruikte trailer is het belangrijk om de technische staat te controleren, vooral de banden, verlichting en de conditie van de assen en rollen. Hier zijn enkele belangrijke punten om op te letten:
- Controleer de lagers: lagers slijten door blootstelling aan water en moeten regelmatig worden gesmeerd of vervangen.
- Inspecteer de assen op roest: roest kan de sterkte van de assen beïnvloeden en moet worden aangepakt om de veiligheid te waarborgen.
- Bandenprofiel: zorg dat het profiel van de banden voldoende en de bandenspanning correct is.
- Verlichting en bedrading: controleer of alle verlichting naar behoren werkt en dat de bedrading niet is beschadigd.
Bij veel gebruikte trailers worden onderhoudshistorie en keuringscertificaten meegeleverd. Dit biedt extra zekerheid over de staat van de trailer.