Actueel aanbod van Aanhangers
-
Fitzel Tridem Duo 35-22/83 Autotransporter Alu Aluminium
€ 14.250,-BTW verrekenbaar - 3.500 kg
- 01/2008
- 3 assen
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
Bedrijf, DE-66482 Zweibrücken -
Blyss Autotransporter 3500kg 800x200x10 cm 3-Achser
€ 6.930,-BTW verrekenbaar - - kg
- - (Bouwjaar)
- - (Aantal assen)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
Bedrijf, DE-38723 Seesen -
Böckmann AH 4320/30
€ 4.980,-BTW verrekenbaar - - kg
- 06/2016
- - (Aantal assen)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
Bedrijf, DE-47533 Kleve -
Böckmann AH 4320/30
€ 4.980,-BTW verrekenbaar - - kg
- 06/2016
- - (Aantal assen)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
Bedrijf, DE-47533 Kleve -
Overig MOETEFINDT FTP235 Geschlossener Planenaufbau
€ 23.950,-- 3.500 kg
- 08/2013
- - (Aantal assen)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
Bedrijf, DE-88074 Meckenbeuren-Liebenau -
Blyss Kofferanhänger Autoanhänger 580x230x190cm 3,5t
€ 23.990,-BTW verrekenbaar - - kg
- - (Bouwjaar)
- - (Aantal assen)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
Bedrijf, DE-38723 Seesen
Highlights van aanhangwagens
- Divers typen: enkelassers en dubbelassers, van open bakwagentjes tot riante caravans
- Wettelijke voorschriften: er gelden belangrijke regels voor aanhangers, er zijn gewichtsklassen en eisen voor trekauto’s
- Grote variatie en ruime keus in occasions: de markt voor gebruikte aanhangwagens in goede staat biedt volop keus
Soorten aanhangers en gewichtsklassen
Aanhangwagens voor personenauto’s worden ingedeeld op basis van gewicht, type van de as of assen, en de functie van de aanhanger. In Nederland vind je de onderstaande soorten, elk geschikt voor specifiek gebruik.
Enkelassers en dubbelassers
- Eénwielers: vrijwel in onbruik geraakte, kleine en zeer compacte aanhangertjes, vooral in de jaren vijftig en zestig populair voor wie op vakantie ging met een licht gemotoriseerde en lichtgewicht auto. Tegenwoordig soms te zien achter grote motorfietsen en ook wel zijspanmotorfietsen. Natuurlijk alleen geschikt voor lichte, kleine lading.
- Enkelassers: eenvoudig van ontwerp en constructie, goedkoper dan dubbelassers en ideaal voor het vervoer van lichtere ladingen.
- Dubbelassers: bieden meer stabiliteit en een hoger laadvermogen, populair bij zwaardere toepassingen als transport van auto’s en onder luxueuze caravans. Dubbelassers worden ook tandemassers genoemd. Deze categorie aanhangwagens zijn zoals de naam al zegt, voorzien van twee assen en zijn natuurlijk gezien hun gebruiksaard geremd.
- Een fietsendrager is wel geen echte aanhanger, maar je hangt hem ook aan de trekhaak van de auto en je kunt er goederen (een of meer fietsen) mee vervoeren. Er zitten alleen geen wielen aan.
Open en dichte aanhangwagens
- Open aanhangers worden veelal gebruikt voor het vervoeren van bouwmaterialen, tuinafval, en grote objecten. Ook boottrailers en diverse aanhangwagens met kipperopbouw vallen in deze groep.
- Dichte aanhangers worden meestal als bagagewagen ingezet. Ze bieden bescherming tegen de weersomstandigheden en wordt vaak gebruikt voor (kampeer)vakanties en kleine verhuizingen. Ook paardentrailers, vouwwagens en caravans zijn eigenlijk gesloten aanhangwagens, maar zo worden ze nooit aangeduid.
Vouwwagens en caravans
- Vouwwagens: compact in opgevouwen toestand en dus gemakkelijker in de winterstalling te plaatsen. Vouwwagens zijn ideaal voor kampeervakanties en ze zijn ook – afhankelijk van het gewicht natuurlijk – eenvoudig te trekken door de meeste auto’s.
- Caravans: de comfortabele opties voor langere kampeervakanties. Caravans zijn vaak uitgerust met een remsysteem voor extra veiligheid en beheersbaarheid van de combinatie.
Oprijwagens en autoambulances
- Oprijwagens voor auto’s: geschikt voor het vervoeren van nieuwe, oude en gestrande auto’s. Deze aanhangers zijn meestal tandemassers en voorzien van een brede of twee smalle oprijplaten en een lier, zodat een auto er redelijk eenvoudig achter op te rijden is.
- Oprijwagens voor motoren: kleinere en compactere versie van de autoambulance. Vaak ongeremd omdat het gewicht laag is. Specifiek ontworpen voor het veilig vervoeren van motoren.
Gewichtsklassen aanhangers
- Lichte aanhangers (gewicht tot 750 kg): deze zijn meestal ‘ongeremd’ en worden vaak gebruikt voor bagagewagens en lichte open aanhangers, die je vaak kunt huren bij verhuurbedrijven en tankstations.
- Zware aanhangers (gewicht van meer dan 750 kg): deze zijn wettelijk verplicht voorzien van een remsysteem (‘geremd’) en worden vooral voor grotere, zwaardere ladingen ingezet, zoals voor het vervoer van auto’s en motoren.
Regels voor geremde en ongeremde aanhangers
In Nederland geldt strikte wet- en regelgeving voor het gebruik aanhangers. De wet maakt onderscheid tussen geremde en ongeremde aanhangers. Voor aanhangers met een totaalgewicht van meer dan 750 kg zijn remmen verplicht. Bij ongeremde aanhangers – dus van minder dan 750 kg – geldt een maximaal laadvermogen dat de helft van het leeggewicht van de trekauto mag zijn.
Trekhaken voor aanhangwagens
Een trekhaak is onmisbaar als je een aanhanger wilt trekken – of een fietsendrager achterop wilt monteren. Er is gelukkig een grote keuze uit Europees goedgekeurde trekhaken, want ieder type en model auto heeft zijn eigen trekhaak nodig in verband met een deugdelijke bevestiging onder de carrosserie.
Soorten trekhaken
- Vast gemonteerde trekhaak: deze trekhaak is – zoals de naam al zegt – permanent aan de auto bevestigd en geschikt voor frequent gebruik. Ideaal voor mensen die regelmatig een aanhanger trekken.
- Afneembare trekhaak: de trekhaak kan soms behoorlijk in de weg zitten, je kunt je been eraan stoten en je kleding kan vies worden als je langs de kogel loopt. Voor wie de trekhaak slechts af en toe gebruikt – alleen voor de vakantie bijvoorbeeld – en voor wie die verder als storend element aan de auto ziet, is er de afneembare trekhaak: eenvoudig te verwijderen als je hem niet nodig hebt.
- Wegdraaibare trekhaak: deze variant van de trekhaak kun je onder de bumper wegklappen, wat handig is wanneer je de trekhaak wilt verbergen zonder hem helemaal te demonteren.
Wettelijke eisen voor trekhaken
Een trekhaak moet voldoen aan Europese regelgeving en moet door een vakman gemonteerd zijn. Natuurlijk moet de auto geschikt zijn om een aanhanger te trekken. Dat staat op het kentekenbewijs aangegeven.
Banden voor aanhangwagens
Net als voor personenauto’s zijn banden voor aanhangers van cruciaal belang voor de veiligheid. Aanhangwagenbanden zijn specifiek ontworpen voor het dragen van zware ladingen en hebben dus meestal een hoger draagvermogen dan reguliere autobanden van dezelfde maat.
Bandenspanning en profieldiepte
- Bandenspanning: de juiste bandenspanning is niet per se gelijk aan die van de banden van de trekauto en is belangrijk voor optimale wegligging en daarbij vermindert een juiste bandenspanning slijtage.
- Profieldiepte: net als voor personenauto’s is de minimale profieldiepte voor aanhangerbanden 1,6 mm. Voor extra veiligheid wordt aangeraden om de banden te vervangen als de profieldiepte 3 mm of minder is.
Verlichting en signalering
De verlichting van een aanhanger is van essentieel belang voor de zichtbaarheid en veiligheid op de weg. Correcte verlichting is verplicht volgens de Nederlandse wet.
Verplichte verlichting op een aanhanger
- Achterlichten, remlichten en richtingaanwijzers moeten altijd werken.
- Voor aanhangers met een eigen kenteken is kentekenverlichting verplicht.
- Op brede aanhangers moet de breedte duidelijk zijn gemarkeerd met verlichting aan de zijkanten.
Verlichting aansluiten
De aanhanger zit behalve met de dissel ook met een stekker vast aan de trekauto – meestal een 7-polige of 13-polige stekker. De eerste is geschikt voor eenvoudige aanhangers zonder extra functies behalve de verlichting, de tweede is nodig voor caravans en geavanceerdere aanhangers.
Wettelijke voorschriften en eisen aan de trekauto
In Nederland gelden specifieke regels voor het trekken van een aanhanger. Deze voorschriften zorgen voor verkeersveiligheid.
- Rijbewijs: voor aanhangers met een gewicht tot 750 kg volstaat rijbewijs B. Voor zwaardere aanhangers is rijbewijs BE vereist.
- Kentekenplaat: voor aanhangers zwaarder dan 750 kg is een aparte kentekenplaat verplicht.
- Maximumsnelheid: de maximumsnelheid met een aanhanger achter de auto is 90 km/u op autosnelwegen en 80 km/u op andere wegen.
- Gewichtseisen: de trekauto moet voldoende ‘trekgewicht hebben’. Wat je auto mag trekken, kun je vinden op het kentekenbewijs en in de handleiding van de auto.
Markt voor gebruikte aanhangers
De Nederlandse markt voor gebruikte aanhangwagens is groot en divers. Er is een ruime keuze in occasions, van lichtgewicht bagagewagens tot zware tandemassers. De meeste occasions zijn goed onderhouden en bieden een kosteneffectieve oplossing voor particulieren en kleine bedrijven.
Voordelen van gebruikte aanhangers
- Gebruikte aanhangers zijn vaak een stuk goedkoper dan nieuwe modellen.
- Er is ruime keus, van eenvoudige bagagewagens tot geavanceerde caravans.
- Dankzij de actieve markt zijn er altijd voldoende gebruikte exemplaren beschikbaar.