Financing disclaimer
Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Talbot
Lago T14 V8 America Coupe The last "T14 America"-e

BRUMMEN, NL
€ 285.000,-
Gallery Aaldering
Kilometerstand
54.420 km
Transmissie
Handgeschakeld
Bouwjaar
01/1962
Brandstof
Benzine
Vermogen kW (PK)
-
Type verkoper
Autobedrijf

Koop met vertrouwen

Kwaliteitsrapporten

Ontvang uitgebreide informatie van deze auto en voorkom een miskoop. Bekijk nu de meest voorkomende APK-afkeurpunten, reparaties en kilometerstand controle.

Gratis autorapport van Finnik

Financiering

Bereken je autolening

Basisgegevens

Carrosserietype
Coupé
Categorie
Oldtimer
Deuren
2
Advertentienr.
TL-00-06

Voertuiggeschiedenis

Kilometerstand
Bouwjaar
01/1962

Technische Gegevens

Transmissie
Handgeschakeld

Energieverbruik

Brandstof
Benzine
CO2-emissie
0 g/km (gem.)

Opties

Comfort en gemak
  • Lederen bekleding

Kleur en Bekleding

Kleur
Wit
Oorspronkelijke kleur
Wit
Kleur interieur
Beige
Materiaal
Leder

Beschrijving

In 1953 was Anthony Lago vastbesloten om de T26 opnieuw onder de aandacht te brengen. Lago huurde Carlo Delaisse in die een ontwerper was bij Letourneur et Marchand. De opdracht was duidelijk: ontwerp een 2+2 coupé die past bij de tijd. Vervolgens monteerde Talbot Lago de splinternieuwe carrosserie op de T26 GSL, die in 1953 werd gelanceerd. Om het aanbod uit te breiden, besloot Lago in 1955 een viercilinder versie van de coupé te lanceren, genaamd de T14 LS. Talbot Lago verkocht hiervan slechts 54 exemplaren. 
 
In 1957 kreeg Anthony Lago na diverse geluiden het idee om de focus te gaan leggen op de Amerikaanse markt. Wat hij deed was bijzonder: hij sloot een overeenkomst met BMW voor de levering van V8 motoren. Vervolgens leidde de combinatie met de BMW-motor uiteindelijk tot de lancering van de Talbot Lago America 2500.
 
1958 bracht veranderingen voor Talbot Lago. Simca nam het merk over en hoewel er nog enkele motoren op voorraad waren, besloot Henri Pigozzi om de BMW-motor niet te gebruiken en de ‘in-house’ motor, de Ford V8, aan te passen met een Zenith twin-barrel carburateur. Dat alles was goed voor 95 pk. In totaal verkocht Talbot slechts twaalf T14’s in de America versie.
 
Het verhaal van deze Talbot Lago T14 V8 America begon op de Motor Show van 1958. De eerste eigenaresse van de auto, mevr. Donnier, werd verliefd op de Talbot Blanche die ze daar zag staan. Omdat deze al verkocht was, bestelde ze een ander model. Nadat de fabriek sloot, voltooide Georges Grignard, een Talbot-piloot die alle resterende voorraad had gekocht, dit exemplaar. Wat was hiervan het resultaat? De allerlaatste Talbot Lago ooit geproduceerd. De auto werd voor het eerst geregistreerd in januari 1962. Mevr. Donnier gebruikte de auto ongeveer tien jaar lang voor haar jaarlijkse reizen naar haar vakantiehuis, maar stopte met rijden naarmate ze ouder werd.
 
In 1980 kocht Pierre Béguin, een ingenieur bij PSA, deze Talbot nadat hij het merk herontdekte bij de herlancering door Peugeot. Gedurende zijn eigenaarschap onderging deze Talbot restauratie- en revisiewerkzaamheden. In de jaren 2000 van de vorige eeuw leende hij de auto uit aan de l'Aventure Automobile à Poissy in ruil voor onderhoud. In 2018 werd de auto tentoongesteld op de Rétromobile Show op de stand van Peugeot Adventure. Na het overlijden van Pierre Béguin in 2021, werd de auto overgenomen door zijn neef en gedurende zijn eigenaarschap werden revisiewerkzaamheden uitgevoerd.
 
Vandaag de dag verkeert de auto in een goede staat, zowel optisch als technisch. Met bovengenoemd verhaal heeft deze Talbot Lago slechts twee families gehad in de afgelopen 60 jaar. Bij deze Talbot komt een hele dikke map vol met documentatie. Dit loopt uiteen van de originele handleidingen, facturen, schetsen, foto’s van dit exemplaar en rijtesten. Veel van deze documentatie komt uit diverse periodes van de vorige eeuw. Kortom: komend van een echte liefhebber en klaar voor de volgend liefhebber om deze wagen te koesteren.

Een zeer uniek exemplaar, doordat het de laatst geproduceerde Talbot Lago ooit is, en dat deze Talbot slechts twee families kende in 60 jaar tijd. 

Heeft u interesse in deze schitterende en unieke Talbot? Neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie. Wij helpen u graag verder. U bent van harte welkom bij Gallery Aaldering in Brummen. Uiteraard hebben wij jarenlange ervaring met het exporteren van onze voertuigen wereldwijd. Vraag hiervoor naar de mogelijkheden.

Meer informatie

BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen

Verzekering

Autoverzekering van de ANWB
Bereken je premie

Type verkoper

Autobedrijf
Gallery Aaldering
Aanbieder op AutoScout24 sinds 2016
ContactAfdeling verkoop

  1. BTW verrekenbaar
  2. Prijs voor handelaren
  3. Deze informatie wordt verstrekt door de leverancier van het certificaat en/of rapport.
  4. Specificatie van de fabrikant voor nieuwe voertuigen. Afhankelijk van de kilometerstand, het rijgedrag, de leeftijd van de batterij en het laadgedrag, kan de radius van occasies aanzienlijk variëren.
{"zip":"NL6971 AP","leasing":"false","seg":"oldtimer","stmak":"Talbot","did":"10902","stmil":"54420","gear":"M","stmod":"Overig","stmon":"1","styea":"1962","ken":"TL-00-06","make":"51551","ad":"dealer","vat":"0","art":"3","carby":"0","buyonline":"false","fr":"1","model":"20471","equi":"6","mia":"false","miles":"4","img":"https://prod.pictures.autoscout24.net/listing-images/bad908b0-ca93-4613-9c6c-f6275b10aaa5_7cd3fc98-061d-401c-9f53-0155bb45f1b2.jpg/720x540.webp","price":"10","rnd":"97","ECO":"NO","fuel":"B","kenteken":"true","cost":"285000","detailpageUrl":"https://www.autoscout24.nl/aanbod/-bad908b0-ca93-4613-9c6c-f6275b10aaa5","acc":"U","type":"O","zip2":"6971 AP","articleType":"C","cockpit":"F"}