Kilometerstand
237.100 km
Transmissie
Handgeschakeld
Bouwjaar
03/1998
Brandstof
Benzine
Vermogen kW (PK)
96 kW (131 PK)
Type verkoper
Particulier
Koop met vertrouwen
Kwaliteitsrapporten
Ontvang uitgebreide informatie van deze auto en voorkom een miskoop. Bekijk nu de meest voorkomende APK-afkeurpunten, reparaties en kilometerstand controle.
Gratis autorapport van FinnikBasisgegevens
- Carrosserietype
- Hatchback
- Categorie
- Gebruikt
- Aandrijving
- Voor
- Stoelen
- 5
- Deuren
- 4
Voertuiggeschiedenis
- Kilometerstand
- 237.100 km
- Bouwjaar
- 03/1998
- APK
- 01/2026
- Laatste onderhoudsbeurt
- 11/2023
- Vorige eigenaren
- 2
- Volledige onderhoudshistorie
- Ja
Technische Gegevens
- Vermogen kW (PK)
- 96 kW (131 PK)
- Transmissie
- Handgeschakeld
- Cilinderinhoud
- 1.985 cm³
- Versnellingen
- 5
- Cilinders
- 4
- Leeggewicht
- 1.290 kg
Energieverbruik
- Brandstof
- Benzine
- CO2-emissie
- 236 g/km (gem.)
Opties
- Comfort en gemak
- Achterbank 1/3 - 2/3
- Airconditioning
- Cruise Control
- Elektrisch verstelbare buitenspiegels
- Elektrische ramen
- Lendensteun
- Multifunctioneel stuurwiel
- Stoelverwarming
- Entertainment en Media
- Boordcomputer
- Digitale radio-ontvangst
- Radio
- Veiligheid en beveiliging
- ABS
- Airbag bestuurder
- Airbag passagier
- Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
- Startonderbreker
- Stuurbekrachtiging
- Zij-airbags
- Extra
- Lichtmetalen velgen (16")
- Noodwiel
- Skiluik
- Trekhaak
- Vierseizoenenbanden
Kleur en Bekleding
- Kleur
- Zwart
- Kleur interieur
- Grijs
- Materiaal
- Velours
Beschrijving
Een auto met een verhaal, dat is “Dusty” wel. Eind 2023 kocht ik haar als project bij een sloperij. Een echte ‘barnfind’ was het, één en al stof – vandaar ook de naam. 11 jaar lang had ze aan de kant gestaan! Maar lopen deed ze wel, en zo’n brave auto verdient het om gered te worden, vond ik. Het afgelopen jaar heb ik haar met veel aandacht en plezier opgeknapt, nou mag ze een nieuw avontuur met iemand anders tegemoet.
Los van mijn ervaringen is Dusty sowieso een bijzonder exemplaar, want ze is een heel vroege 9-3. Op 6 januari 1998 is ze uit de fabriek in Trollhättan gerold, om vervolgens met de eerste zending naar Nederland te komen. Momenteel is het de 12e oudste origineel Nederlandse 9-3!
Het afgelopen jaar heb ik o.a. het volgende gedaan:
Dusty is net foutloos door de APK gekomen, en mag weer tot 23 januari 2026 de weg op. Bij de auto zitten 2 sleutels (1 met handzender), het ingevulde onderhoudsboekje, en een mapje met bonnen/apk resultaten/fabriekspapieren/etc.
Technisch is ze dik in orde: alles werkt en de afgelopen 3000 km heeft ze me nog nooit in de steek gelaten. Het is altijd direct starten en lopen, ook in de kou, en de motor komt snel op temperatuur. Onder de motorkap vind je overigens het ijzersterke basisblok de B204i. Zonder turbo, maar wat er niet op zit kan ook niet kapot. Deze motoren zijn met goed onderhoud haast niet dood te knuppelen, deze is dan ook kurkdroog van onder en boven, en verbruikt geen vloeistoffen (op benzine na ;-) ). Verbruik ligt laag voor Saab begrippen; met mijn korte ritjes haalt ze al 1 op 12.
Aan opties ook geen gebrek: trekhaak, cruise control, airco en stoelverwarming, ze heeft het allemaal. De airco is eind vorig jaar afgevuld en wordt ijskoud.
De lak is 3-staps gepolijst en de hele auto staat in de coating. Uiteraard zijn er hier en daar kleine imperfecties in de lak na 26 jaar, maar dat doet geen afbreuk aan de zeer frisse uitstraling. Het hele interieur is compleet gereinigd, waaronder het tapijt dat vernieuwd is en alle stoelen en banken die met de extractor zijn schoongemaakt. Het interieur is mooi origineel; hier geen after-market radio of opzichtige bluetooth kit, gewoon een 9-3 zoals Saab dat ooit bedoeld had.
Op de koets vind je géén roest, ook de achterste veerschotels – een bekend zwak punt – zijn nog zo goed als nieuw. De auto staat op 16 inch lichtmetalen velgen en vier goede banden (2x Nexen all-seasons vóór (6 mm), 2x Continental winterbanden achter (4/5 mm)).
Maar wellicht het belangrijkste: het is een vreselijk fijn rijdende auto. Ligt stabiel op de weg, geen getril of gezwabber in het stuur, ook niet bij hoge snelheden. Radiootje aan, cruise control op 100 en je zou zo doorrijden naar Zweden of Italië.
Kortom, een eerlijke, betrouwbare auto die nog voor jaren rijplezier kan zorgen. Wellicht een leuke eerste auto voor een nieuwe Saab fan? Of voor een liefhebber op zoek naar een betrouwbare reisgenoot, wie valt voor de charmes van deze mooie oude dame.
Kom eens langs en maak kennis met deze bijzondere 9-3 :-)
Los van mijn ervaringen is Dusty sowieso een bijzonder exemplaar, want ze is een heel vroege 9-3. Op 6 januari 1998 is ze uit de fabriek in Trollhättan gerold, om vervolgens met de eerste zending naar Nederland te komen. Momenteel is het de 12e oudste origineel Nederlandse 9-3!
Het afgelopen jaar heb ik o.a. het volgende gedaan:
- Grote beurt + alle vloeistoffen ververst
- Accu, bougies, bougiekabels, rotor en verdelerkap vervangen
- Contactslot vervangen
- Leidingen stuurbekrachtiging vervangen
- Airco gerepareerd en afgevuld
- Flexibel deel uitlaat vervangen
- Elektrische antenne(spriet) gerepareerd
- SID vervangen voor gereviseerd exemplaar
- Bestuurdersgordel + airbag vervangen
- Remmen rondom schoongemaakt en geschilderd
Dusty is net foutloos door de APK gekomen, en mag weer tot 23 januari 2026 de weg op. Bij de auto zitten 2 sleutels (1 met handzender), het ingevulde onderhoudsboekje, en een mapje met bonnen/apk resultaten/fabriekspapieren/etc.
Technisch is ze dik in orde: alles werkt en de afgelopen 3000 km heeft ze me nog nooit in de steek gelaten. Het is altijd direct starten en lopen, ook in de kou, en de motor komt snel op temperatuur. Onder de motorkap vind je overigens het ijzersterke basisblok de B204i. Zonder turbo, maar wat er niet op zit kan ook niet kapot. Deze motoren zijn met goed onderhoud haast niet dood te knuppelen, deze is dan ook kurkdroog van onder en boven, en verbruikt geen vloeistoffen (op benzine na ;-) ). Verbruik ligt laag voor Saab begrippen; met mijn korte ritjes haalt ze al 1 op 12.
Aan opties ook geen gebrek: trekhaak, cruise control, airco en stoelverwarming, ze heeft het allemaal. De airco is eind vorig jaar afgevuld en wordt ijskoud.
De lak is 3-staps gepolijst en de hele auto staat in de coating. Uiteraard zijn er hier en daar kleine imperfecties in de lak na 26 jaar, maar dat doet geen afbreuk aan de zeer frisse uitstraling. Het hele interieur is compleet gereinigd, waaronder het tapijt dat vernieuwd is en alle stoelen en banken die met de extractor zijn schoongemaakt. Het interieur is mooi origineel; hier geen after-market radio of opzichtige bluetooth kit, gewoon een 9-3 zoals Saab dat ooit bedoeld had.
Op de koets vind je géén roest, ook de achterste veerschotels – een bekend zwak punt – zijn nog zo goed als nieuw. De auto staat op 16 inch lichtmetalen velgen en vier goede banden (2x Nexen all-seasons vóór (6 mm), 2x Continental winterbanden achter (4/5 mm)).
Maar wellicht het belangrijkste: het is een vreselijk fijn rijdende auto. Ligt stabiel op de weg, geen getril of gezwabber in het stuur, ook niet bij hoge snelheden. Radiootje aan, cruise control op 100 en je zou zo doorrijden naar Zweden of Italië.
Kortom, een eerlijke, betrouwbare auto die nog voor jaren rijplezier kan zorgen. Wellicht een leuke eerste auto voor een nieuwe Saab fan? Of voor een liefhebber op zoek naar een betrouwbare reisgenoot, wie valt voor de charmes van deze mooie oude dame.
Kom eens langs en maak kennis met deze bijzondere 9-3 :-)
Verzekering
Autoverzekering van de ANWB
Bereken je premie
Kenteken
Type verkoper
Particulier- BTW verrekenbaar
- Prijs voor handelaren
- Deze informatie wordt verstrekt door de leverancier van het certificaat en/of rapport.
- Specificatie van de fabrikant voor nieuwe voertuigen. Afhankelijk van de kilometerstand, het rijgedrag, de leeftijd van de batterij en het laadgedrag, kan de radius van occasies aanzienlijk variëren.