Kilometerstand
228.872 km
Transmissie
Handgeschakeld
Bouwjaar
06/1987
Brandstof
Benzine
Vermogen kW (PK)
76 kW (103 PK)
Type verkoper
Particulier
Financiering
Bereken je autolening
Hoeveel wil je lenen?
Basisgegevens
- Carrosserietype
- Cabrio
- Categorie
- Gebruikt
- Stoelen
- 4
- Deuren
- 2
Voertuiggeschiedenis
- Kilometerstand
- 228.872 km
- Bouwjaar
- 06/1987
- Laatste onderhoudsbeurt
- 06/2024
- Vorige eigenaren
- 2
- Volledige onderhoudshistorie
- Ja
Technische Gegevens
- Vermogen kW (PK)
- 76 kW (103 PK)
- Transmissie
- Handgeschakeld
- Cilinderinhoud
- 1.569 cm³
- Versnellingen
- 5
- Cilinders
- 4
- Leeggewicht
- 950 kg
Energieverbruik
- Brandstof
- Benzine
- Brandstofverbruik
7,0 l/100 km (gem.)
Opties
- Comfort en gemak
- Achterbank 1/3 - 2/3
- Getinte ramen
- Lederen bekleding
- Extra
- Lichtmetalen velgen
- Sportstoelen
Kleur en Bekleding
- Kleur
- Rood
- Soort lak
- Metallic
- Kleur interieur
- Zwart
- Materiaal
- Leder
Beschrijving
De leukste én goedkoopste cabrio van Nederland. Zo zou je hem kunnen omschrijven. Maar dan doe je hem toch wel echt tekort. Dit is namelijk een klassieker. En niet zo maar een. Een 205 CTI, de cabrio versie van de legendarische 205 GTI. Heel veel iconischer wordt het niet, zeker niet voor kinderen van Babyboomers - zoals ik (de huidige eigenaar). Wauw, wat wilde ik vroeger al graag een CTI of GTI hebben….maar ja, die kon ik niet betalen. Dus toen ik heel veel jaren later als “iets oudere” jongen deze beauty tegenkwam, kon ik niet anders dan hem kopen. En koesteren.
Hij heeft veruit het merendeel van de afgelopen jaren in de garage gestaan. Wachtend tot hij weer naar buiten mocht voor een ritje door het prachtige Brabantse landschap. Alleen, samen met mijn vrouw en/of kinderen. Heerlijk om die oude, maar mega betrouwbare en verrassend vlotte motor aan te zwengelen (zelfs na een paar maanden stilstaan is een simpele draai met de sleutel genoeg), de kap naar beneden te doen en lekker te gaan toeren. Hij is echt gemaakt om over binnendoor wegen te rijden. Hij houdt van een vlotte rijstijl en is niet bang van het betere bochtenwerk. De snelweg is hij echter geen groot fan van. De 5-bak is daar - vind ik persoonlijk - niet voor geschikt. Hij begint dan te veel toeren te maken en dan komt het comfort niet echt ten goede. Hij kan het overigens zeker wel, maar mij doe je er geen plezier mee.
Ook niet omdat het dak weliswaar in perfecte conditie is, maar het is en blijft een stoffen dak. Wat betekent dat je hem heel gemakkelijk zelf open en dicht kunt doen met een paar handelingen, maar ook dat de geluidsisolatie “sub-optimaal” is ;) Het opendoen is een kwestie van 2 haken losmaken en hem openklappen. Et voilá: le cabrio! Om het opengeklapte dak mooi weg te werken zit er een originele lederlook hoes bij die je gemakkelijk bevestigt met een paar drukknopen (zie foto’s). Hoeft niet, maar ziet er wel veel beter uit en voorkomt dat het dak bij hogere snelheden gaat klapperen. Om het geheel af te maken en om veel comfortabeler te rijden met het dak open, bevestig je de wederom originele windvanger. Hierdoor zit je wél in de zon, maar niet in de wind. De perfecte omstandigheden voor een ritje als de zon schijnt en het tussen de 15 en 25 graden is. Simpelweg genieten.
Genieten doe je ook van het geluid wat deze authentieke Fransman maakt. Het motortje spint en de uitlaat ondersteund met een sportief geluid. Een originele en fonkelnieuwe uitlaat. Want die is in 2024 van voor tot achter vervangen. In juni 2024 heeft mijn vaste garage hem namelijk grondig onder handen genomen om hem op mijn verzoek in tip-top staat te brengen. Wil je de hele lijst? Oké, komt’ie:
Grote beurt
Oliefilter (nieuw & origineel)
Luchtfilter (nieuw & origineel)
Carterplug (nieuw & origineel)
Ruitenwissers (nieuw & origineel)
Kleppendeksel de-/ monteren
Klepdeskselpakking (nieuw & origineel)
Oliecarter de-/ monteren
Pakking, Carter (nieuw & origineel)
Radiateur vervangen (nieuw & origineel)
Remleidingen schuren & spuiten
Koelvloeistof vervangen
Complete uitlaat de-/ monteren
Uitlaat systeem (nieuw & origineel)
Peilstok vervangen
Uiteraard is van deze bijna-revisie een factuur aanwezig. Daarnaast kun je even bellen met de garage, ze zijn namelijk “fan” van deze auto omdat hij ondanks zijn leeftijd nog zo goed is en lekker rijdt. Verder goed om te vermelden dat de banden nog zo goed als nieuw zijn en de APK geldig is tot 31-5-2026.
Uniek is dat de originele boekjes nog bij deze auto zitten. De allereerste aflevering aan de eerste eigenaar in Zwitserland, de onderhoudsbeurten bij Zwitserse dealers, de im-en exportdocumenten van de Nederlander die hem hier naartoe heeft gehaald en alle APK keuringsrapporten sindsdien. En natuurlijk de handleiding. Zo compleet kom je ze bijna niet tegen.
En dan een van de leukste dingen (althans dat vind ik als echte Nederlander;): de vaste kosten van deze oldtimer zijn extreem laag. De wegenbelasting is dankzij de speciale “overgangsregeling” en het lage gewicht maar € 7,50 per maand. En de verzekering een gigantische € 6,- per maand omdat het een oldtimer is. Dus voor € 13,50 per maand ben je helemaal klaar. Hoef je alleen nog te tanken en natuurlijk af en toe wat liefde aan hem te geven.
Om het plaatje compleet te maken, is dit de “volste” 205 cabrio die ik ooit ben tegengekomen. Met opties als een volleder interieur, elektrische ramen en centrale vergrendeling die voor die tijd echt zeldzaam waren. En die kleur…de enige waarin een CTI of GTI echt tot zijn recht komt naar mijn bescheiden mening. Hij heeft door de jaren heen natuurlijk wel wat krasjes en deukjes her en der opgelopen, maar voor een bijna 40 jaar oude knar staat hij er heel knap bij. Dat is mede te danken aan de compleet gereviseerde originele GTI velgen. Geen vlekje of krasje op te vinden, prachtig :)
De reden waarom ik hem nu verkoop is even simpel als ietwat beschamend: ik heb te veel auto’s. Als autogek ben ik net iets té goed in het kopen van auto’s…en dat betekent dat je soms wat doorschiet. Ik heb naast deze CTI bijvoorbeeld nog een 205 cabrio (een CT) en nog 2 andere cabrio’s. Iets te veel dus, zeker aangezien ik ze allemaal binnen wil stallen in de winter (handig zo’n zus met een grote garage;).
Heb je serieuze interesse om deze prachtige klassieker van me over te nemen en heb je nog aanvullende vragen? Laat het me dan vooral weten (via mail/ tel). Ik sta je graag te woord en uiteraard is een proefrit mogelijk.
Zie ook de video op YouTube: https:youtube.com/shorts/t2KIZPRyWzY?si=gKsqvmv-w9MMFRn-
Hij heeft veruit het merendeel van de afgelopen jaren in de garage gestaan. Wachtend tot hij weer naar buiten mocht voor een ritje door het prachtige Brabantse landschap. Alleen, samen met mijn vrouw en/of kinderen. Heerlijk om die oude, maar mega betrouwbare en verrassend vlotte motor aan te zwengelen (zelfs na een paar maanden stilstaan is een simpele draai met de sleutel genoeg), de kap naar beneden te doen en lekker te gaan toeren. Hij is echt gemaakt om over binnendoor wegen te rijden. Hij houdt van een vlotte rijstijl en is niet bang van het betere bochtenwerk. De snelweg is hij echter geen groot fan van. De 5-bak is daar - vind ik persoonlijk - niet voor geschikt. Hij begint dan te veel toeren te maken en dan komt het comfort niet echt ten goede. Hij kan het overigens zeker wel, maar mij doe je er geen plezier mee.
Ook niet omdat het dak weliswaar in perfecte conditie is, maar het is en blijft een stoffen dak. Wat betekent dat je hem heel gemakkelijk zelf open en dicht kunt doen met een paar handelingen, maar ook dat de geluidsisolatie “sub-optimaal” is ;) Het opendoen is een kwestie van 2 haken losmaken en hem openklappen. Et voilá: le cabrio! Om het opengeklapte dak mooi weg te werken zit er een originele lederlook hoes bij die je gemakkelijk bevestigt met een paar drukknopen (zie foto’s). Hoeft niet, maar ziet er wel veel beter uit en voorkomt dat het dak bij hogere snelheden gaat klapperen. Om het geheel af te maken en om veel comfortabeler te rijden met het dak open, bevestig je de wederom originele windvanger. Hierdoor zit je wél in de zon, maar niet in de wind. De perfecte omstandigheden voor een ritje als de zon schijnt en het tussen de 15 en 25 graden is. Simpelweg genieten.
Genieten doe je ook van het geluid wat deze authentieke Fransman maakt. Het motortje spint en de uitlaat ondersteund met een sportief geluid. Een originele en fonkelnieuwe uitlaat. Want die is in 2024 van voor tot achter vervangen. In juni 2024 heeft mijn vaste garage hem namelijk grondig onder handen genomen om hem op mijn verzoek in tip-top staat te brengen. Wil je de hele lijst? Oké, komt’ie:
Grote beurt
Oliefilter (nieuw & origineel)
Luchtfilter (nieuw & origineel)
Carterplug (nieuw & origineel)
Ruitenwissers (nieuw & origineel)
Kleppendeksel de-/ monteren
Klepdeskselpakking (nieuw & origineel)
Oliecarter de-/ monteren
Pakking, Carter (nieuw & origineel)
Radiateur vervangen (nieuw & origineel)
Remleidingen schuren & spuiten
Koelvloeistof vervangen
Complete uitlaat de-/ monteren
Uitlaat systeem (nieuw & origineel)
Peilstok vervangen
Uiteraard is van deze bijna-revisie een factuur aanwezig. Daarnaast kun je even bellen met de garage, ze zijn namelijk “fan” van deze auto omdat hij ondanks zijn leeftijd nog zo goed is en lekker rijdt. Verder goed om te vermelden dat de banden nog zo goed als nieuw zijn en de APK geldig is tot 31-5-2026.
Uniek is dat de originele boekjes nog bij deze auto zitten. De allereerste aflevering aan de eerste eigenaar in Zwitserland, de onderhoudsbeurten bij Zwitserse dealers, de im-en exportdocumenten van de Nederlander die hem hier naartoe heeft gehaald en alle APK keuringsrapporten sindsdien. En natuurlijk de handleiding. Zo compleet kom je ze bijna niet tegen.
En dan een van de leukste dingen (althans dat vind ik als echte Nederlander;): de vaste kosten van deze oldtimer zijn extreem laag. De wegenbelasting is dankzij de speciale “overgangsregeling” en het lage gewicht maar € 7,50 per maand. En de verzekering een gigantische € 6,- per maand omdat het een oldtimer is. Dus voor € 13,50 per maand ben je helemaal klaar. Hoef je alleen nog te tanken en natuurlijk af en toe wat liefde aan hem te geven.
Om het plaatje compleet te maken, is dit de “volste” 205 cabrio die ik ooit ben tegengekomen. Met opties als een volleder interieur, elektrische ramen en centrale vergrendeling die voor die tijd echt zeldzaam waren. En die kleur…de enige waarin een CTI of GTI echt tot zijn recht komt naar mijn bescheiden mening. Hij heeft door de jaren heen natuurlijk wel wat krasjes en deukjes her en der opgelopen, maar voor een bijna 40 jaar oude knar staat hij er heel knap bij. Dat is mede te danken aan de compleet gereviseerde originele GTI velgen. Geen vlekje of krasje op te vinden, prachtig :)
De reden waarom ik hem nu verkoop is even simpel als ietwat beschamend: ik heb te veel auto’s. Als autogek ben ik net iets té goed in het kopen van auto’s…en dat betekent dat je soms wat doorschiet. Ik heb naast deze CTI bijvoorbeeld nog een 205 cabrio (een CT) en nog 2 andere cabrio’s. Iets te veel dus, zeker aangezien ik ze allemaal binnen wil stallen in de winter (handig zo’n zus met een grote garage;).
Heb je serieuze interesse om deze prachtige klassieker van me over te nemen en heb je nog aanvullende vragen? Laat het me dan vooral weten (via mail/ tel). Ik sta je graag te woord en uiteraard is een proefrit mogelijk.
Zie ook de video op YouTube: https:youtube.com/shorts/t2KIZPRyWzY?si=gKsqvmv-w9MMFRn-
Verzekering
Autoverzekering van de ANWB
Bereken je premie
Kenteken
Type verkoper
ParticulierContact
- BTW verrekenbaar
- Prijs voor handelaren
- Deze informatie wordt verstrekt door de leverancier van het certificaat en/of rapport.
- Specificatie van de fabrikant voor nieuwe voertuigen. Afhankelijk van de kilometerstand, het rijgedrag, de leeftijd van de batterij en het laadgedrag, kan de radius van occasies aanzienlijk variëren.