Kilometerstand
93.582 km
Transmissie
Handgeschakeld
Bouwjaar
06/2013
Brandstof
Benzine
Vermogen kW (PK)
279 kW (379 PK)
Type verkoper
Particulier
Financiering
Bereken je autolening
Basisgegevens
- Carrosserietype
- Hatchback
- Categorie
- Gebruikt
- Aandrijving
- Voor
- Stoelen
- 5
- Deuren
- 2
Voertuiggeschiedenis
- Kilometerstand
- 93.582 km
- Bouwjaar
- 06/2013
- Volledige onderhoudshistorie
- Ja
- Niet-rokers auto
- Ja
Technische Gegevens
- Vermogen kW (PK)
- 279 kW (379 PK)
- Transmissie
- Handgeschakeld
- Versnellingen
- 6
- Cilinders
- 4
Energieverbruik
- Brandstof
- Benzine
Opties
- Comfort en gemak
- Achterbank 1/3 - 2/3
- Armsteun
- Cruise Control
- Elektrisch verstelbare buitenspiegels
- Elektrische ramen
- Elektrische stoelverstelling
- Getinte ramen
- Hill-Hold Control
- Lederen stuurwiel
- Lendensteun
- Lichtsensor
- Multifunctioneel stuurwiel
- Navigatiesysteem
- Parkeerhulp
- Parkeerhulp achter
- Regensensor
- Start/Stop-systeem
- Stoelverwarming
- Stuurwielverwarming
- Entertainment en Media
- Boordcomputer
- CD
- Digitale radio-ontvangst
- Handsfree
- Radio
- Sound system
- Veiligheid en beveiliging
- ABS
- Achter airbag
- Airbag bestuurder
- Airbag passagier
- Bandenspanningscontrolesysteem
- Bi-Xenon koplampen
- Bochtverlichting
- Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
- Electronic Stability Program
- Grootlichtassistent
- Hoofd airbag
- Isofix
- LED dagrijverlichting
- Startonderbreker
- Stuurbekrachtiging
- Traction Control
- Zij-airbags
- Extra
- Binnenspiegel automatisch dimmend
- Elektronische parkeerrem
- Lichtmetalen velgen (20")
- Pechset
- Sfeerverlichting
- Spoiler
- Sportonderstel
- Sportpakket
- Sportstoelen
- Spraakbediening
- Wassysteem voor koplampen
Kleur en Bekleding
- Kleur
- Blauw
- Soort lak
- Metallic
- Kleur interieur
- Zwart
- Materiaal
- Half leder
Beschrijving
Hierbij stel ik graag met gepaste trots voor:
Zonder twijfel de mooiste Opel Astra J GTC OPC van Nederland.
Let op, de auto zelf heeft in de 90k km's, maar de professioneel aangepakte motor in de 30k.
De auto is zijn carrière begonnen in het land waar de Opels in zijn geboortejaar, (juni) 2013, nog onder het toeziend oog van General Motors ontwikkeld werden.
Na hier 5 jaar de wegen een stukje mooier te hebben gemaakt, is de OPC door een smaakvolle koper naar Nederland gehaald om er een ruim jaar lang van te genieten.
Vervolgens is de OPC ingeruild bij een Nederlands autobedrijf waarna deze in september 2019 in mijn zeer zuinige handen is terechtgekomen.
De beste daily hothatch die tussen 2010 en 2018 is gebouwd
Mijn zoektocht voor een nieuwe auto begon in het begin van 2019 zonder enige spoed. Na enkele weken kwam de Astra J OPC naast de Ford Focus RS in het vizier. Vanaf dit moment was er geen enkele andere daily hothatch die het nog zou gaan worden.
De reden hiervoor is simpel, er is tot op heden nog steeds geen daily hothatch die completer is dan de Astra J OPC.
Het uiterlijk: De designstudio heeft op letterlijk niets in tijd bespaard. Van de doorlopende lijnen uit de deurgreep die de achterklep in gaan, net als de verzonken spoiler tot aan het perfecte 20 inch model velg onder deze auto. Het interieur idem dito. Vanuit de deuren lopen de lijnen het gehele dashboard in wat uit komt bij een fighter jet bedieningspaneel vol met knopjes, wat vervolgens ook weer doorloopt in de middenconsole.
Qua performance snoer je een ieder met vooroordelen zijn mond. Een Renault Megane RS of een Golf GTI naast je = vervolgens achter je. Door het samenspel van de 2.0L turbo motor, de 6 traps handbak en het mechanische sperdifferentieel gaat de OPC als een haas over het asfalt. Alsof de standaard nog niet genoeg zou zijn, is het fabrieksvermogen van 280 pk door de vorige eigenaar opgekrikt naar 336 pk en 502 nm koppel. Helaas, daar ging het toch na een tijdje fout... Op dit deel kom ik later in het verhaal terug, want dit werd vervolgens het project om de meest krachtige Astra J OPC van NL te prepareren.
Verdergaand op de standaard specs: Is het toch nodig om snel stil te staan, dan worden de serieuze jongens á 355 mm grote floating discs door dikke 4 pots Brembo remklauwen tot stilstand gebracht. Kortom, bij de aankoop van deze auto zit “fun” in dikgedrukte letters in het garantiepakket beschreven.
Om het “beste daily hothatch verhaal” compleet te maken, zet comfort de puntjes op de i.
Speciaal door Recaro ontwikkelde OPC racestoelen, die op 10(!) punten te verstellen zijn om jou afhankelijk van je situatie de beste positie te geven vallen direct op. Deze chesterfields in het segment zijn uitgevoerd in leder. Maar omdat stoffen stoelen de inzittenden beter op zijn plek houden, zijn de zitvlakken en rugleuningen daarmee uitgerust. Nog niet genoeg? De onbeschadigde zijwangen zetten zowel je benen als je bovenlichaam naar wens helemaal vast in de stoel. Circuitstand activated!
Liever een ritje naar de Zuid-Frankrijk? Je komt nog uitgeruster aan dan je instapte door alle opties; Automatische xenonlampen met grootlicht detectie, automatische ruit- en spiegelverwarming, cruise control, Hill-hold functie, 7-way Infinty sound system, full map navigatie, dual zone climate control en parkeersensoren zijn een greep uit de "full option" lijst die dit waarmaakt. En uitgerust op je wintersportbestemming arriveren zit er ook in met de heerlijke stoel- en stuurverwarming.
Met een maximale laadruimte van 1210(!) liter neem je geen 3 maar 10 paar schoenen mee & geen 1 maar 3 snowboards. Of gewoon 5 personen incl. bagage en een prima zit.
The Holy Grail van OPC
De Opel Astra J OPC is de laatste variant van de Astra OPC lijn. Sinds de overname van Opel door Peugeot is de stekker uit de OPC kuur getrokken. General Motors heeft met de J in de Astra lijn de juiste snaar weten te raken door de meest brute OPC te bouwen die er ooit uit de performance afdeling is gekomen. Onder de Opel fanatiekelingen is deze OPC daarom de “Holy Grail” en zullen de nette exemplaren, in de juiste handen zeker zijn waarde behouden.
Zeer zuinige handjes
De onderhoudshistorie van deze knappe bolide gaat volledig terug naar de eerste aankoop in Duitsland. Hieruit is op te maken dat het de nodige periodieke vervangingen en verversingen heeft gekregen.
In september 2019 is deze OPC door mij aangeschaft met 41.xxx km waarbij er een preventieve oliewissel in zowel het differentieel als de transmissie is geweest.
In de tijd dat deze OPC in mijn bezit is tot het fout ging, heeft het meerdere preventieve olie, en bougiewissels gehad.
Maar toen... De ingeladen software en grotere intercooler bleken toch niet zijn werk te doen. De turbo en 1 zuiger begaven het, simpelweg een te grote turbodruk. En wat ga je dan doen..?
Het besluit om de motor opnieuw te laten opbouwen werd genomen. Door een zeer professionele tuner, die veel actief is in de racerij (Chip Performance/CP motorsport) werd een plan opgemaakt: Flink grotere en versterkte custom made turbo, gesmede zuigers en zuigerstangen, sterkere ketting, 4 inch catless downpipe, 3,5 inch catless midpipe, cold air intake, wagner intercooler 15,5L en uiteraard custom software gebaseerd op het maximale vermogen bij eventueel dagelijks gebruik. Het eindresultaat, een verbluffende ruime 380 pk en 600 nm koppel. Met deze set-up is inmiddels ca. 30k km gereden.
Van al het onderhoud en de upgrades is de documentatie aanwezig.
Momenteel staat de OPC al sinds oktober gestald met een dak boven zijn hoofd, op zijn 4 ruim voldoende profiel bezittende Hankook Ventus ST Evo3 banden. In de tussentijd zijn ook de remblokken nog preventief vervangen.
In de winter rij ik er niet mee en op dit moment zijn er andere prioriteiten waardoor hij binnen blijft staan. Let op, hierdoor is de apk verlopen, maar zonder enige twijfel komt deze er doorheen, wat uiteraard bij aankoop verzorgd wordt.
Afscheid nemen bestaat niet
Zoals er uit bovenstaand verhaal te lezen valt is deze OPC een uniek exemplaar. Dit is daarom ook de reden dat hij wel te koop komt, maar zeker niet weg hoeft.
Aan dromers of mensen die ook genoegen nemen met een minder nette en daarom flink omlaag in de prijs willen, daar heb ik niets aan. Dan adviseer ik je graag om bij een andere te gaan kijken. Voor de serieuze liefhebbers, je bent van harte welkom voor een bezoek!
Zonder twijfel de mooiste Opel Astra J GTC OPC van Nederland.
Let op, de auto zelf heeft in de 90k km's, maar de professioneel aangepakte motor in de 30k.
De auto is zijn carrière begonnen in het land waar de Opels in zijn geboortejaar, (juni) 2013, nog onder het toeziend oog van General Motors ontwikkeld werden.
Na hier 5 jaar de wegen een stukje mooier te hebben gemaakt, is de OPC door een smaakvolle koper naar Nederland gehaald om er een ruim jaar lang van te genieten.
Vervolgens is de OPC ingeruild bij een Nederlands autobedrijf waarna deze in september 2019 in mijn zeer zuinige handen is terechtgekomen.
De beste daily hothatch die tussen 2010 en 2018 is gebouwd
Mijn zoektocht voor een nieuwe auto begon in het begin van 2019 zonder enige spoed. Na enkele weken kwam de Astra J OPC naast de Ford Focus RS in het vizier. Vanaf dit moment was er geen enkele andere daily hothatch die het nog zou gaan worden.
De reden hiervoor is simpel, er is tot op heden nog steeds geen daily hothatch die completer is dan de Astra J OPC.
Het uiterlijk: De designstudio heeft op letterlijk niets in tijd bespaard. Van de doorlopende lijnen uit de deurgreep die de achterklep in gaan, net als de verzonken spoiler tot aan het perfecte 20 inch model velg onder deze auto. Het interieur idem dito. Vanuit de deuren lopen de lijnen het gehele dashboard in wat uit komt bij een fighter jet bedieningspaneel vol met knopjes, wat vervolgens ook weer doorloopt in de middenconsole.
Qua performance snoer je een ieder met vooroordelen zijn mond. Een Renault Megane RS of een Golf GTI naast je = vervolgens achter je. Door het samenspel van de 2.0L turbo motor, de 6 traps handbak en het mechanische sperdifferentieel gaat de OPC als een haas over het asfalt. Alsof de standaard nog niet genoeg zou zijn, is het fabrieksvermogen van 280 pk door de vorige eigenaar opgekrikt naar 336 pk en 502 nm koppel. Helaas, daar ging het toch na een tijdje fout... Op dit deel kom ik later in het verhaal terug, want dit werd vervolgens het project om de meest krachtige Astra J OPC van NL te prepareren.
Verdergaand op de standaard specs: Is het toch nodig om snel stil te staan, dan worden de serieuze jongens á 355 mm grote floating discs door dikke 4 pots Brembo remklauwen tot stilstand gebracht. Kortom, bij de aankoop van deze auto zit “fun” in dikgedrukte letters in het garantiepakket beschreven.
Om het “beste daily hothatch verhaal” compleet te maken, zet comfort de puntjes op de i.
Speciaal door Recaro ontwikkelde OPC racestoelen, die op 10(!) punten te verstellen zijn om jou afhankelijk van je situatie de beste positie te geven vallen direct op. Deze chesterfields in het segment zijn uitgevoerd in leder. Maar omdat stoffen stoelen de inzittenden beter op zijn plek houden, zijn de zitvlakken en rugleuningen daarmee uitgerust. Nog niet genoeg? De onbeschadigde zijwangen zetten zowel je benen als je bovenlichaam naar wens helemaal vast in de stoel. Circuitstand activated!
Liever een ritje naar de Zuid-Frankrijk? Je komt nog uitgeruster aan dan je instapte door alle opties; Automatische xenonlampen met grootlicht detectie, automatische ruit- en spiegelverwarming, cruise control, Hill-hold functie, 7-way Infinty sound system, full map navigatie, dual zone climate control en parkeersensoren zijn een greep uit de "full option" lijst die dit waarmaakt. En uitgerust op je wintersportbestemming arriveren zit er ook in met de heerlijke stoel- en stuurverwarming.
Met een maximale laadruimte van 1210(!) liter neem je geen 3 maar 10 paar schoenen mee & geen 1 maar 3 snowboards. Of gewoon 5 personen incl. bagage en een prima zit.
The Holy Grail van OPC
De Opel Astra J OPC is de laatste variant van de Astra OPC lijn. Sinds de overname van Opel door Peugeot is de stekker uit de OPC kuur getrokken. General Motors heeft met de J in de Astra lijn de juiste snaar weten te raken door de meest brute OPC te bouwen die er ooit uit de performance afdeling is gekomen. Onder de Opel fanatiekelingen is deze OPC daarom de “Holy Grail” en zullen de nette exemplaren, in de juiste handen zeker zijn waarde behouden.
Zeer zuinige handjes
De onderhoudshistorie van deze knappe bolide gaat volledig terug naar de eerste aankoop in Duitsland. Hieruit is op te maken dat het de nodige periodieke vervangingen en verversingen heeft gekregen.
In september 2019 is deze OPC door mij aangeschaft met 41.xxx km waarbij er een preventieve oliewissel in zowel het differentieel als de transmissie is geweest.
In de tijd dat deze OPC in mijn bezit is tot het fout ging, heeft het meerdere preventieve olie, en bougiewissels gehad.
Maar toen... De ingeladen software en grotere intercooler bleken toch niet zijn werk te doen. De turbo en 1 zuiger begaven het, simpelweg een te grote turbodruk. En wat ga je dan doen..?
Het besluit om de motor opnieuw te laten opbouwen werd genomen. Door een zeer professionele tuner, die veel actief is in de racerij (Chip Performance/CP motorsport) werd een plan opgemaakt: Flink grotere en versterkte custom made turbo, gesmede zuigers en zuigerstangen, sterkere ketting, 4 inch catless downpipe, 3,5 inch catless midpipe, cold air intake, wagner intercooler 15,5L en uiteraard custom software gebaseerd op het maximale vermogen bij eventueel dagelijks gebruik. Het eindresultaat, een verbluffende ruime 380 pk en 600 nm koppel. Met deze set-up is inmiddels ca. 30k km gereden.
Van al het onderhoud en de upgrades is de documentatie aanwezig.
Momenteel staat de OPC al sinds oktober gestald met een dak boven zijn hoofd, op zijn 4 ruim voldoende profiel bezittende Hankook Ventus ST Evo3 banden. In de tussentijd zijn ook de remblokken nog preventief vervangen.
In de winter rij ik er niet mee en op dit moment zijn er andere prioriteiten waardoor hij binnen blijft staan. Let op, hierdoor is de apk verlopen, maar zonder enige twijfel komt deze er doorheen, wat uiteraard bij aankoop verzorgd wordt.
Afscheid nemen bestaat niet
Zoals er uit bovenstaand verhaal te lezen valt is deze OPC een uniek exemplaar. Dit is daarom ook de reden dat hij wel te koop komt, maar zeker niet weg hoeft.
Aan dromers of mensen die ook genoegen nemen met een minder nette en daarom flink omlaag in de prijs willen, daar heb ik niets aan. Dan adviseer ik je graag om bij een andere te gaan kijken. Voor de serieuze liefhebbers, je bent van harte welkom voor een bezoek!
Verzekering
Autoverzekering van de ANWB
Bereken je premie
Type verkoper
ParticulierContact
- BTW verrekenbaar
- Prijs voor handelaren
- Deze informatie wordt verstrekt door de leverancier van het certificaat en/of rapport.
- Specificatie van de fabrikant voor nieuwe voertuigen. Afhankelijk van de kilometerstand, het rijgedrag, de leeftijd van de batterij en het laadgedrag, kan de radius van occasies aanzienlijk variëren.