Financing disclaimer
Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Delorean DMC-12
#2799

OLDEMARKT, NL
€ 67.500,-
Carrosso
Kilometerstand
39.853 km
Transmissie
Automatisch
Bouwjaar
06/1982
Brandstof
Benzine
Vermogen kW (PK)
97 kW (132 PK)
Type verkoper
Autobedrijf

Koop met vertrouwen

Kwaliteitsrapporten

Ontvang uitgebreide informatie van deze auto en voorkom een miskoop. Bekijk nu de meest voorkomende APK-afkeurpunten, reparaties en kilometerstand controle.

Gratis autorapport van Finnik

Financiering

Bereken je autolening

Hoeveel wil je lenen?

Basisgegevens

Carrosserietype
Overig
Categorie
Oldtimer
Deuren
2
Advertentienr.
SF-97-GF

Voertuiggeschiedenis

Kilometerstand
Bouwjaar
06/1982

Technische Gegevens

Vermogen kW (PK)
97 kW (132 PK)
Transmissie
Automatisch
Cilinderinhoud
2.860 cm³
Cilinders
6
Leeggewicht
1.280 kg

Energieverbruik

Brandstof
Benzine
CO2-emissie
0 g/km (gem.)

Opties

Comfort en gemak
  • Elektrische ramen
  • Lederen bekleding
  • Lederen stuurwiel
Entertainment en Media
  • Radio
Extra
  • Lichtmetalen velgen

Kleur en Bekleding

Kleur
Grijs
Oorspronkelijke kleur
Grijs
Materiaal
Leder

Beschrijving

See for information in English down below

DeLorean DMC-12 #002799 gebouwd in augustus 1981. Misschien wel de meest legendarische auto ooit gemaakt met een roemruchtig verhaal.

- Vroeg exemplaar met separate benzineklep in kofferdeksel
- Eén van de eerst geïmporteerde exemplaren in NL
- Afkomstig van de eerste Nederlandse eigenaar sinds 1988 (!)
- Originele kentekenplaat uit Texas


Een DeLorean DMC-12, ontwikkeld door John DeLorean is het ultieme stijlicoon uit de jaren "80 waar boeken over zijn geschreven. Het merk heeft auto's geproduceerd van januari 1981 tot medio 1983. Dit door ons aangeboden exemplaar is gebouwd in augustus 1981 en is daarmee een vroeg exemplaar die zijn leven begon in het zonnige Texas (Verenigde Staten). Sinds 1988 is de auto in bezit geweest van de eerste en laatste Nederlandse eigenaar die de auto zelf naar Nederland heeft geïmporteerd en met veel liefde en passie heeft verzorgd. De staat is mooi maar kan op punten verbeterd worden. De auto rijdt goed. Het interieur beschikt over zwart lederen stoelen zonder scheuren, maar het overige interieur beschikt over gebruikerssporen. Denk aan een loslatend hemeltje en bekleding op de zijdeuren. Het chassis heeft voor en achter wat aandacht nodig en het is verstandig om de DeLorean technisch na te lopen, omdat er de laatste jaren amper mee gereden is. Dit vanwege de hoge leeftijd van de eigenaar. De DMC (afkorting voor DeLorean Motor Company) is nog altijd een tijdloos, opvallend model waarin een unieke rijervaring wordt ervaren. De geschiedenis van de auto geeft het rijden een extra dimensie. Onderdelen zijn goed verkrijgbaar en DeLoreans worden tegenwoordig vaak gekocht door beleggers en verzamelaars. Met name dit exemplaar die al lang in Nederland is en weinig eigenaren heeft gehad is een uitstekende keus voor de toekomst (Back to the Future)!


Algemene informatie over de DeLorean DMC-12:
DeLorean is wereldberoemd dankzij de film 'Back to the Future' uit 1985 waarin de auto als tijdmachine fungeert. Maar ook over de flamboyante eigenaar van het merk 'John DeLorean' en het ontstaan van de DMC-12 zijn vele boeken en series gerealiseerd. John DeLorean was een succesvol technicus en zakenman die zijn carrière had opgebouwd tot aan vice-president van het destijds wereldwijd grootste autoconcert General Motors. Mede vanwege zijn droom om een eigen auto te ontwikkelen stapte hij in 1973 uit het bedrijf. Zijn wens was om een hoogst speciale, betaalbare sportauto te bouwen die zijn tijd ver vooruit was en lang mee zou gaan. Wat volgde was wereldwijd nieuws. Het ontwerp komt van de hand van het Italiaanse Giugiaro en technisch verantwoordelijk was Colin Chaplin (oprichter van het Engelse automerk Lotus dat destijds zeer succesvol was in de racerij). Het futuristische ontwerp is breed en laag en de carrosserie is vervaardigd uit roestvrij staal. Wat verder opvalt zijn de vleugeldeuren en de motor die in het midden geplaatst is. Deze aluminium 2.8 liter 6-cilinder motor is afkomstig van Renault/Peugeot/Volvo.

Van de DMC-12, gericht op de Amerikaanse markt, moesten 30.000 stuks per jaar gebouwd gaan worden met een nieuwprijs van 12.000 dollar (hiernaar verwijst de 12 uit DMC-12). Na een moeizame zoektocht naar een plek om de auto te produceren is met behulp van de Britse regering uiteindelijk Noord-Ierland aangewezen. Een plek waar destijds veel werkloosheid heerste en een oorlog tussen protestanten en katholieken was. Dit gaf de productie van de DMC-12 een extra politieke dimensie. Vanwege een koerswijziging van de Britse pond was de uiteindelijke nieuwprijs ongeveer het dubbele dan vooraf werd aangegeven. Ondanks ca. een half miljard geïnvesteerd belastinggeld van de Britse overheid bleef het gebrek aan geld een probleem, wat uiteindelijk heeft geresulteerd in een faillissement van het merk na een productie van ca. 9.000 auto's.


DeLorean DMC-12 #002799 built in August 1981. Perhaps the most legendary car ever made with an illustrious story.

- Early example with separate petrol hatch in boot lid
- One of the first imported cars in the Netherlands
- From the first Dutch owner since 1988 (!)
- Original licence plate from Texas


A DeLorean DMC-12 developed by John DeLorean is the ultimate style icon of the 1980s about which books have been written. The marque produced cars from January 1981 to mid-1983. This example offered by us was built in August 1981, making it an early example that began its life in sunny Texas (USA). Since 1988, the car has been owned by its first and last Dutch owner, who imported it to the Netherlands himself and cared for it with much love and passion. The condition is nice but could be improved on points. The car drives well. The interior has black leather seats without tears, but the rest of the interior has traces of use. Think of a loose headliner and upholstery on the side doors. The chassis needs some attention front and rear and it is wise to technically check the DeLorean, as it has hardly been driven in recent years. This is because of the owner's advanced age. The DMC (short for DeLorean Motor Company) is still a timeless, striking model in which a unique driving experience is experienced. The history of the car adds to the driving experience. Parts are readily available and DeLoreans are often bought by investors and collectors these days. This example in particular, which has been in the Netherlands for a long time and has had few owners, is an excellent choice for the future (Back to the Future)!


General information about the DeLorean DMC-12:
DeLorean is world-famous thanks to the 1985 film ‘Back to the Future’ in which the car acts as a time machine. But many books and series have also been realised about the brand's flamboyant owner ‘John DeLorean’ and the creation of the DMC-12. John DeLorean was a successful engineer and businessman who had built his career up to vice-president of the then world's largest car company General Motors. Partly because of his dream of developing his own car, he left the company in 1973. His desire was to build a highly special, affordable sports car that was ahead of its time and would last a long time. What followed was worldwide news. The design came from the hand of Italy's Giugiaro and technically responsible was Colin Chaplin (founder of British car brand Lotus, which was very successful in racing at the time). The futuristic design is wide and low and the bodywork is made of stainless steel. What else stands out are the wing doors and the engine placed in the centre. This aluminium 2.8-litre 6-cylinder engine comes from Renault/Peugeot/Volvo.

Of the DMC-12, aimed at the US market, 30,000 units per year were to be built with a new-build price of $12,000 (this is what the 12 from DMC-12 refers to). After an arduous search for a place to produce the car, Northern Ireland was finally designated with the help of the British government. A place where unemployment was high at the time and there was a war between Protestants and Catholics. This gave the production of the DMC-12 an extra political dimension. Due to a change in the exchange rate of the British pound, the final new-build price was about double what was indicated beforehand. Despite about half a billion invested taxpayers' money from the British government, the lack of money remained a problem, eventually resulting in the brand's bankruptcy after producing about 9,000 cars.

Meer informatie

Modeljaar: 2024
Emissieklasse: Euro 0
Motorrijtuigenbelasting: € 47 - € 51 per kwartaal

Aanvullende opties en accessoires

Infotainment
  • Audio-installatie

Interieur
  • Hoofdsteunen

Overige
  • Verwarming

Verzekering

Autoverzekering van de ANWB

Bereken je premie

Kenteken


Type verkoper

Autobedrijf
Carrosso
Aanbieder op AutoScout24 sinds 2021
ContactAfdeling Verkoop

  1. BTW verrekenbaar
  2. Prijs voor handelaren
  3. Deze informatie wordt verstrekt door de leverancier van het certificaat en/of rapport.
  4. Specificatie van de fabrikant voor nieuwe voertuigen. Afhankelijk van de kilometerstand, het rijgedrag, de leeftijd van de batterij en het laadgedrag, kan de radius van occasies aanzienlijk variëren.
{"sthp":"132","leasing":"false","seg":"oldtimer","stmak":"Delorean","did":"38948569","stmil":"39853","gear":"A","stmod":"DMC-12","cost":"67500","stmon":"6","styea":"1982","ken":"SF-97-GF","make":"51859","ad":"dealer","art":"7","carby":"0","fr":"3","stccm":"2860","buyonline":"false","stkw":"97","zip":"NL8375 HN","model":"75836","equi":"10,13,142,15,6","mia":"false","miles":"3","img":"https://prod.pictures.autoscout24.net/listing-images/182a8eff-8fb2-4c50-a187-8ef836a97d84_8e6d6fff-5a25-489d-80eb-18e63ed9818e.jpg/720x540.webp","price":"8","rnd":"27","ECO":"NO","fuel":"B","kenteken":"true","acc":"U","hp":"6","type":"O","atsd":"","zip2":"8375 HN","articleType":"C","cockpit":"F"}