Kilometerstand
70.000 km
Transmissie
Handgeschakeld
Bouwjaar
03/1971
Brandstof
Benzine
Vermogen kW (PK)
-
Type verkoper
Autobedrijf
Financiering
Bereken je autolening
Basisgegevens
- Carrosserietype
- Coupé
- Categorie
- Oldtimer
- Aandrijving
- Voor
- Stoelen
- 4
- Deuren
- 2
Voertuiggeschiedenis
- Kilometerstand
- 70.000 km
- Bouwjaar
- 03/1971
Technische Gegevens
- Transmissie
- Handgeschakeld
Energieverbruik
- Brandstof
- Benzine
Beschrijving
De allerlaatst gebouwde M35.
NSU droomde in de jaren ’60 van een nieuw type motor. Citroën droomde vanaf ’69 een stukje mee. Het resultaat was de M35. Een coupé-model op basis van de nieuwe Ami 8, met een enkel-schijfs Wankelmotor en Citroëns fantastische hydropneumatische vering.
Het was een prototype dat onder het publiek gebracht werd met een gigantische publiciteitscampagne. In alle Europese autobladen werd aandacht gevraagd voor de nieuwe techniek. De motor was grofweg een gehalveerde NSU Ro80-motor. Er waren grote plannen om met de kennis die uit project kwam in het samenwerkingsverband Comotor allerlei modellen te gaan bouwen. Bij Citroën bleef het, na dit prototype, bij de GS Birotor.
Er waren er 500 gepland, waarvan er uiteindelijk 276 gebouwd zijn. Dit is het allerlaatst gebouwde exemplaar. Met de nummering werd wat gegoocheld om het project korter en financieel minder riskant te maken.
De carrosserie werd speciaal bij Heuliez gebouwd. Het model was luxer uitgevoerd, om trouwe kilometervretende Franse Citroën-klanten te verleiden er een te kopen. Je moest namelijk minimaal 30.000km per jaar rijden om in aanmerking te komen; dat waren meest DS-rijders. Er waren 5000 aanmeldingen, het enthousiasme was dus ruim voldoende.
Dit bleef ook gedurende het project gelden. Na 3 jaar zouden alle testresultaten – je had oneindig garantie op de motor – voldoende zijn voor verdere ontwikkeling en was de bedoeling dat alle auto’s weer ingeruild zouden worden op een nieuwe Citroën en gedemonteerd zouden worden. Maar veel klanten wilden hem niet kwijt of de inruilende dealer hield hem zelf.
Zo zijn er nu nog ongeveer 85 exemplaren van dit model over.
Dit exemplaar was onderdeel van een collectie van 25 M35’s, waarvan wij er 12 jaar geleden 16 in het project la Nouvelle Opération M35 weer naar nieuwe eigenaren hebben gebracht. Je kunt er van alles over lezen op onze website CitroenM35.com.
Als demo en om zelf ervaring op te bouwen, restaureerden we hem. Toen hij klaar was volgde een fraaie fotoshoot in Parijs, waar hij ook samenkwam met de No. 1 in het museum van Citroën. De reportage haalde diverse internationale autobladen, zelfs tot in Japan. We reden hem een tijd zelf, waarna hij in een prachtige verzameling in Zwitserland terechtkwam.
Nu is hij, volledig onderhouden, weer beschikbaar voor een nieuwe eigenaar. De motor zoemt tevreden, de vering is heerlijk zacht als een kleine DS. Vraag ons naar onze enthousiaste verhalen!
Meer informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
NSU droomde in de jaren ’60 van een nieuw type motor. Citroën droomde vanaf ’69 een stukje mee. Het resultaat was de M35. Een coupé-model op basis van de nieuwe Ami 8, met een enkel-schijfs Wankelmotor en Citroëns fantastische hydropneumatische vering.
Het was een prototype dat onder het publiek gebracht werd met een gigantische publiciteitscampagne. In alle Europese autobladen werd aandacht gevraagd voor de nieuwe techniek. De motor was grofweg een gehalveerde NSU Ro80-motor. Er waren grote plannen om met de kennis die uit project kwam in het samenwerkingsverband Comotor allerlei modellen te gaan bouwen. Bij Citroën bleef het, na dit prototype, bij de GS Birotor.
Er waren er 500 gepland, waarvan er uiteindelijk 276 gebouwd zijn. Dit is het allerlaatst gebouwde exemplaar. Met de nummering werd wat gegoocheld om het project korter en financieel minder riskant te maken.
De carrosserie werd speciaal bij Heuliez gebouwd. Het model was luxer uitgevoerd, om trouwe kilometervretende Franse Citroën-klanten te verleiden er een te kopen. Je moest namelijk minimaal 30.000km per jaar rijden om in aanmerking te komen; dat waren meest DS-rijders. Er waren 5000 aanmeldingen, het enthousiasme was dus ruim voldoende.
Dit bleef ook gedurende het project gelden. Na 3 jaar zouden alle testresultaten – je had oneindig garantie op de motor – voldoende zijn voor verdere ontwikkeling en was de bedoeling dat alle auto’s weer ingeruild zouden worden op een nieuwe Citroën en gedemonteerd zouden worden. Maar veel klanten wilden hem niet kwijt of de inruilende dealer hield hem zelf.
Zo zijn er nu nog ongeveer 85 exemplaren van dit model over.
Dit exemplaar was onderdeel van een collectie van 25 M35’s, waarvan wij er 12 jaar geleden 16 in het project la Nouvelle Opération M35 weer naar nieuwe eigenaren hebben gebracht. Je kunt er van alles over lezen op onze website CitroenM35.com.
Als demo en om zelf ervaring op te bouwen, restaureerden we hem. Toen hij klaar was volgde een fraaie fotoshoot in Parijs, waar hij ook samenkwam met de No. 1 in het museum van Citroën. De reportage haalde diverse internationale autobladen, zelfs tot in Japan. We reden hem een tijd zelf, waarna hij in een prachtige verzameling in Zwitserland terechtkwam.
Nu is hij, volledig onderhouden, weer beschikbaar voor een nieuwe eigenaar. De motor zoemt tevreden, de vering is heerlijk zacht als een kleine DS. Vraag ons naar onze enthousiaste verhalen!
Meer informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Verzekering
Autoverzekering van de ANWB
Bereken je premie
Type verkoper
AutobedrijfEendengarage Sander Aalderink
Aanbieder op AutoScout24 sinds 2015ContactSander Aalderink
- BTW verrekenbaar
- Prijs voor handelaren
- Deze informatie wordt verstrekt door de leverancier van het certificaat en/of rapport.
- Specificatie van de fabrikant voor nieuwe voertuigen. Afhankelijk van de kilometerstand, het rijgedrag, de leeftijd van de batterij en het laadgedrag, kan de radius van occasies aanzienlijk variëren.