Dit kost een APK
Er bestaat geen vaste prijs voor een APK. De kosten van een APK-keuring zijn puur afhankelijk van het bedrijf. Er is geen vast tarief. Soms maakt een APK deel uit van een onderhoudsbeurt, dan is een APK’tje helemaal gratis. Het is ook mogelijk dat je alleen voor een APK-keuring een bezoek aan de garage brengt. Dan brengt een garage vaak wel een bedrag in rekening. In de meeste gevallen varieert de prijs van een APK-keuring van 19 tot ongeveer 60 euro. In sommige gevallen ben je duurder uit, bijvoorbeeld voor een roetmeting, viergastest of het afmelden van de auto. Je kunt bij verschillende garages in de buurt de prijs van een APK opvragen en op basis van die informatie en keuze maken. Goedkoop is niet altijd de beste keuze. Volg hierin vooral je gevoel. Het vertrouwen in een bedrijf moet goed zijn. Bij een merkdealer zit je altijd goed, maar ook bij garages met een goede staat van dienst.
Prijsstunters in de APK-wereld
Er circuleren op het internet en in vriendenkringen veel verhalen van goedkope APK’s. Wees alert als je deze stuntprijzen hoort. Bedrijven die stunten met een APK voor slechts 10 euro proberen vaak mankementen aan auto’s te ontdekken. De stuntende bedrijven hopen dan dat je ervoor kiest om de reparatie - die volgens hen toch ‘echt heel erg nodig’ is, bij hen uit te voeren. Hierdoor maken zij weer meer winst. Ook circuleren er verhalen van bedrijven die expres uitlaten doorzagen, remkabels kapot knippen of roest verergeren om maar reparaties te kunnen verkopen. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Ga daarom altijd naar een bedrijf dat je vertrouwt of op zijn minst een aantal keurmerken heeft. En neem desnoods iemand mee die er wel verstand van heeft.
APK-aandachtspunten die je zelf vooraf kan controleren
Als je een APK-beurt laat uitvoeren, hoop je natuurlijk op een goedkeuring van de auto zodat je er weer even tegen aan kan. Weet dat je vooraf al veel kunt controleren aan de auto. Sterker nog: de echte kostenbesparing doe je voordat je je auto naar de keuring brengt. Het kan geen kwaad om even rond je eigen auto te lopen. Een heel aantal punten waarop gecontroleerd wordt kun je namelijk ook zelf doen. Kijk bijvoorbeeld naar de banden. Controleer voordat je de auto ter keuring aanbiedt zelf even de bandenspanning en het profiel. Er moet minimaal 1,6 millimeter aan profiel aanwezig zijn. Mocht je er zelf achter komen dat dit niet zo is, is het slimmer om naar de lokale bandenspecialist te gaan om de banden te vervangen voordat de auto naar de APK-keuring gaat. Het is niet alleen goedkoper dan bij de garage, je hebt ook nog eens meer keuze.
Ook de vloeistoffen in je auto kun je zelf het beste even controleren. Vul altijd de ruitenwisser- en koelvloeistof even bij, zodat je hier niet het uurloon van de monteur voor hoeft te betalen. Ook op de ruitenwissers is het uitermate gemakkelijk besparen. Kijk even of de rubbers van de wissers nog soepel zijn en of er geen scheuren en barsten in zitten. Als dit wel zo is, kun je rustig een paar wissers halen bij de lokale Halfords of automaterialenzaak. Op het moment dat de wissers vervangen moeten worden tijdens de APK wordt veelal het dubbele gevraagd.
Er zijn daarnaast nog er genoeg andere zaken die je voorafgaand aan je keuring ook even zelf kunt checken. De claxon, gordels en remmen moeten als vanzelfsprekend goed werken. Doen ze dit niet? Kijk of je het zelf even kunt maken. Check vooraf ook je verlichting. Is er een lampje kapot? Even vervangen en klaar.
Dus kort samengevat even een pre-APK checklist:
- Bandenspanning
- Bandenprofiel
- Vloeistoffencheck
- Ruitenwissers
- Claxon
- Gordels
- Remmen
- Verlichting
14 maanden met APK rijden, hoe kan dat?
Het kan zijn dat je eigenaar bent van een auto die jaarlijks zijn APK moet krijgen. Je kunt dan gebruikmaken van een handig trucje. Stel, je auto moet op 13 mei gekeurd worden. Dan hoef je niet te wachten op die datum. Je kunt de voertuig al vanaf 2 maanden vóór de APK-vervaldatum opnieuw laten keuren. In dit voorbeeld dus op bijvoorbeeld 14 maart. De nieuwe APK-vervaldatum blijft dan hetzelfde. De vervaldatum van je APK blijft dan gewoon 13 mei. Met deze kleine truc kun je dus (eenmalig) 14 maanden rijden met een APK-goedgekeurde auto.
APK bij onderhoudsbeurt
Het is mogelijk om de APK tijdens de onderhoudsbeurt te laten uitvoeren. Vaak is de APK dan zelfs gratis. Is dat niet het geval, probeer dit dan met onderhandeling voor elkaar te krijgen. Bij een onderhoudsbeurt loopt de monteur de auto toch al helemaal na. Dan kan hij of zij dit direct combineren met een APK-checklist. Dat is vaak weinig moeite voor een monteur. Weigert het bedrijf om de APK-beurt gratis uit te voeren, blijf dan vooral vriendelijk en bepaal ter plekke of je dit accepteert of dat je liever een ander bedrijf kiest. Let wel: een APK is in het algemeen niet heel duur. Behalve als je weet dat je auto veel aandachtspunten heeft. Een goed onderhouden moderne auto komt waarschijnlijk zo door de APK-keuring heen.