Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Onderhoud banden

De banden van je auto zijn ontzettend belangrijk voor hoe goed je auto rijdt en hoe veilig en zuinig hij is. Het is daarom slim om regelmatig te checken of je banden nog in goede staat zijn. We geven je hier enkele onderhoudstips.

APK eis banden

Bandenonderhoud houdt meer in dan alleen af en toe de lucht in je banden checken. Denk aan de jaarlijkse autokeuring, de APK. Daar kijken ze heel kritisch naar de staat van je banden. Als je banden niet aan de regels voldoen, mag je auto niet meer de weg op, en moet je nieuwe banden aanschaffen. Vaak is het verstandig om ze meteen alle vier te vervangen, wat aardig in de papieren kan lopen, terwijl dit misschien voorkomen had kunnen worden als je beter voor je banden had gezorgd. Maar nog belangrijker is dat goede banden ervoor zorgen dat je veilig kunt rijden. Daar moet je nooit op bezuinigen.

Net zoals auto's worden banden voortdurend verbeterd. Banden zijn eigenlijk behoorlijk ingewikkeld en bestaan uit meer dan alleen rubber. Voor veel mensen lijken banden echter allemaal hetzelfde, maar dat klopt niet. We gaan nu niet in op de technische details van banden, maar wat wel belangrijk is, zijn de manieren waarop je voor je autobanden kunt zorgen, ongeacht het merk en type. Zo gaan ze langer mee en ga je veiliger de weg op.

Profiel banden meten

Een van de eerste dingen om te controleren bij je autobanden is de diepte van het profiel. Voor de APK-keuring moet dat minstens 1,6 millimeter zijn. Maar eigenlijk is het beter om banden te vervangen als het profiel minder dan 2,0 millimeter is. Waarom? Als het profiel te laag is, is de kans op een lekke band groter. Bovendien is het gevaarlijk met versleten banden te rijden, vooral onder winterse en regenachtige omstandigheden. Met weinig profiel verlies je grip en tractie. De groeven in de band kunnen het water of de sneeuw niet goed afvoeren, waardoor je grip verliest. En als je betrapt wordt met te weinig profiel, riskeer je een boete van minstens 160 euro. En dat is voor één band! Voor twee slechte banden betaal je een boete van 240 euro en voor drie krijg je een prent van 360 euro. Dat geld kun je beter besteden aan nieuwe banden.

Maar hoe meet je het profiel van je banden? Simpel, parkeer je auto op een vlakke ondergrond en als je de voorbanden controleert, draai dan het stuur zoveel mogelijk in de richting van de band die je wilt meten. Zo kun je het loopvlak goed zien. Let op: vergeet niet de handrem aan te trekken!

Er zijn vervolgens verschillende manieren om te controleren hoe diep het profiel van je banden is. De snelste manier is met een profieldieptemeter. Je steekt dit apparaatje in de groeven van de band en leest dan de diepte af op het scherm. Een goedkopere methode is om een euromuntstuk te gebruiken. Deze heeft een goudkleurige rand van 3 millimeter. Als je het muntstuk in de groeven plaatst, mag de goudkleurige rand niet buiten de groef steken.

Je kunt ook naar de slijtage-indicator op de band zelf kijken. Dit is een klein verhoogd stukje rubber dat op sommige plekken in het midden van de band zit. Als het profiel dit stukje rubber begint te raken, is de band versleten en moet je hem vervangen. Het is slim om de slijtage-indicator op meerdere plekken te controleren, omdat onjuist gebalanceerde banden ongelijkmatig kunnen slijten.

winter-tires-2861853 1920

Luchtdruk banden meten

De luchtdruk van een band is ook van groot belang voor de juiste werking van een band. Als de luchtdruk te hoog is, slijten de banden aan de buitenkant sneller, en als de luchtdruk te laag is, slijten ze aan de binnenkant sneller. Beide situaties zijn slecht voor je rijgedrag.

Controleer de luchtdruk dan ook regelmatig. Een keer per maand raden we je aan. Als je dit doet en de aanbevolen luchtdruk volgt, zeggen de experts van Michelin dat je wel tot 130.000 kilometer met een band kunt rijden. Natuurlijk hangt dit af van hoe je rijdt, de omstandigheden op de weg en de kwaliteit van de banden.

De juiste luchtdruk voor je banden hangt af van verschillende factoren, waaronder het type voertuig, de belasting, de bandenmaat en de aanbevelingen van de fabrikant. De optimale luchtdruk staat meestal vermeld in het handboek van je auto of op een sticker aan de binnenkant van de deurpost van de bestuurder, in het dashboardkastje of in de tankdop. De aanbevolen luchtdruk voor de banden van een reguliere personenauto ligt meestal tussen 2,0 en 2,5 bar.

Banden uitlijnen

Als je banden niet goed uitgelijnd of gebalanceerd zijn, slijten ze ongelijk en onnodig snel. Uitlijnen doe je niet even thuis op de oprit. Je moet dit door een specialist laten uitvoeren, want ze hebben speciale apparatuur hiervoor. Als je banden goed zijn uitgelijnd en gebalanceerd, slijten ze gelijkmatiger en gaan ze langer mee. Het vermindert ook het risico op sporen op de weg en helpt om minder brandstof te verbruiken. Een tip: als er delen van de ophanging van je auto zijn vervangen, is het slim om opnieuw een uitlijning te laten doen. Het heeft geen zin om perfect gebalanceerde banden te hebben als de rest van je auto niet in orde is.

Visuele inspectie

Onderzoek ook regelmatig je banden met je handen en ogen en zoek naar tekenen van slijtage, zoals scheuren, uitstulpingen, of spijkers en andere voorwerpen die vastzitten in het loopvlak. Droogtescheuren zijn meestal een teken van een verouderde band. Als je dit of iets ander abnormaals ziet, laat dit dan onmiddellijk repareren.

Banden opslaan

Ook banden die je niet gebruikt – zoals zomer- en winterbanden die vaak een half jaar in de opslag gaan – moet je goed onderhouden. Hier zijn enkele tips over hoe en waar je het beste autobanden kunt opslaan.

Voordat je banden opbergt is het verstandig om ze te reinigen. Verwijder met een doek of borstel vuil, modder en remstof om te voorkomen dat deze stoffen het rubber beschadigen. Zorg er vervolgens voor dat de banden volledig droog zijn voordat je ze opslaat, omdat vocht schimmel- en rotgroei kan veroorzaken.

Controleer de luchtdruk in de banden als ze nog om de velg zitten en zorg ervoor dat deze overeenkomt met de aanbevolen druk zoals vermeld in de handleiding van je auto. Vermijd het stapelen van te veel banden boven op elkaar, omdat het stevige gewicht vervorming kan veroorzaken op de onderste banden.

Bewaar de banden op een koele, droge plaats, bij voorkeur uit direct zonlicht, omdat langdurige blootstelling aan UV-straling het rubber kan beschadigen. Overweeg het gebruik van speciale opslagzakken voor banden om ze te beschermen tegen stof en licht.

Als je de ruimte hebt, kun je overwegen om de banden op te hangen aan een speciale rek of houder. Hierdoor blijven ze van de grond en verminder je het risico op vervorming. Als je meerdere sets banden hebt (bijv. zomer- en winterbanden), zorg er dan voor dat je ze regelmatig roteert.

Deel artikel

Alle artikelen

Roestige auto

Alles over auto galvaniseren: bescherm je auto tegen roest

Advies ·  Auto onderhoud & reparaties
warm-he-dit-zijn-7-signalen-dat-jouw-auto-airco-onderhoud-nodig-heeft-2023-01

Alles over airco onderhoud

Advies ·  Auto onderhoud & reparaties
Damaged car

Lakschade herstellen: zo doe je dat

Advies ·  Auto onderhoud & reparaties
Ontdek meer