Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volkswagen-touareg-front

Volkswagen Touareg (CR)

1 / 3
volkswagen-touareg-front
volkswagen-touareg-side
volkswagen-touareg-back

Sterke punten

  • Comfortabel en hightech
  • Offroad-capaciteiten, hoog trekvermogen
  • Nieuwe eHybrid met milieulabel A

Zwakke punten

  • Groot en zwaar
  • Zomaar 10% duurder dan voorgangers
  • Geen 7-zitter

Volkswagen Touareg : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen Touareg, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volkswagen Touareg: plug-in hybride vlaggenschip van VW

Sinds het verdwijnen van de Phaeton is de Touareg het vlaggenschip van Volkswagen. Sinds 2018 is het model meer premium gepositioneerd. De Touareg verdween in 2020 uit het modellengamma maar is sinds 2023 weer terug in Nederland, alleen met beresterke plug-in hybride aandrijflijn en benzinemotor. Lees meer

Interesse in een Volkswagen Touareg (CR)

Volkswagen Touareg (CR) occasions
Volkswagen Touareg (CR) nieuwe auto's
Volkswagen Touareg (CR) dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De nieuwe plug-in hybride Touareg heeft milieulabel A
  • De Volkswagen Touareg is de top van het VW-gamma, en dat merk je aan de luxe die hij biedt
  • Voor occasions geldt: ook qua motoren is hij de top van het VW-gamma: V6, V8, V10 en W12
  • Elke motorvariant kan aanhanger van 3,5 ton slepen

Technische gegevens

Motorisatie

Na drie jaar afwezigheid is de Touareg terug op de Nederlandse markt. Hij is nu alleen als plug-in hybride in twee versies nieuw leverbaar. De aandrijflijn bestaat uit een V6 benzinemotor van 2.995 cm3 in combinatie met een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 280 of 340 kW (381 of 462 pk) en het systeemkoppel is maar liefst 700 Nm. De auto is voorzien van een sequentiële Tiptronic 8-trapsautomaat en vierwielaandrijving.

De oudere modellen van de derde generatie van de Touareg (van 2018 tot en met 2020) zijn er in drie motorvarianten: een 3.0 V6 TSI-benzinemotor en 3.0 V6 TDI- en 4.0 V8 TDI-dieselmotoren. De 3.0 V6 TSI levert 250 kW (340 pk) en 450 Nm trekkracht. Deze motor gebruikt gemiddeld 8,9 l/100 km. De 3.0 TDI levert 170 of 210 kW (231 of 286 pk) en 500 of 600 Nm koppel. Die verbruiken zo’n 7 l/100 km. Vierwielaandrijving en een 8-trapsautomaat zijn standaard.

De 4.0 V8 TDI is alleen in 2019 geleverd en heeft een vermogen van 310 kW (422 pk) en 900 Nm koppel en is ook gemonteerd in de oudere Audi SQ7/SQ8 TDI. Andere vermeldenswaardige motoren monteerde Volkswagen in de eerste generatie van de Touareg. Dat is ten eerste de 6.0 W12 – een benzinemotor waarvan de cilinders dus in een W-vorm zijn opgesteld, met een vermogen van 331 kW (450 pk). De andere is de 5.0 V10 TDI, met een vermogen van 230 kW (313 pk).

Afmetingen

De huidige hybride Volkswagen Touareg is 4,90 meter lang, 1,98 meter breed en 1,71 meter hoog, met een wielbasis van 2,90 meter. Aan boord heb je vijf volwaardige zitplaatsen, maar er is geen versie met zeven zitplaatsen.

De bagageruimte van de hybride Touareg is ietsje kleiner dan die in de generatie van vóór 2020: 665- 1.675 litertegenover 810-1.800 liter met de achterbank plat. Indrukwekkend is het gewicht dat de hybride Volkswagen Touareg mag trekken: dat is nog steeds 3,5 ton geremd en 750 kilogram ongeremd.

De belangrijkste specificaties op een rij

Volkswagen Touareg 3.0 V6 TSI eHybrid 4Motion
Marktintroductie 2023
Lengte x breedte x hoogte 4,90 x 1,98 x 1,71 m
Wielbasis 2,90 m
Inhoud bagageruimte 665-1.675 l
Ledig gewicht 2.443-2.481 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 3.020 kg
Cilinderinhoud 2.995 cm3
Vermogen 280-340 kW (381-462 pk)
Koppel 700 Nm
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,9 sec
Tankinhoud 75 l
Verbruik 2,1-2,2 l/100 km
CO₂-uitstoot 51 g/km

Varianten

De huidige hybride Volkswagen Touareg is er als Elegance en als extra sterke R. Uiterlijk zijn ze te onderscheiden door de 19- resp. 20-inchwielen en sierlijsten in chroom tegenover zwart. Verder is de R voorzien van luchtvering en een adaptief onderstel. Beide zijn voorzien van onder meer lederen interieurbekleding, een digitale cockpit en een panoramisch en elektrisch bedienbaar glazen schuif-/kanteldak.

De oudere Touaregs zijn er in diverse uitvoeringen: Elegance, Atmosphere en R-Line. De Elegance is de ‘instapversie’, maar heeft ook al LED-matrixkoplampen, een panoramadak, het grote infotainmentscherm en grote digitale tellers, een trekhaak, stoelverwarming, 19-inchwielen enz. De verschillen zitten vooral in de details. Zo heeft de Elegance inlegpanelen in aluminium, de Atmosphere in hout en de R-Line in een ander soort aluminium. De R-Line heeft een sportstuur, zwarte details op de carrosserie en een andere bumper.

Prijzen

De hybride Touareg staat in de prijslijsten voor 90.000 euro voor de Elegance en een ton voor de R.

Tot 2020 was de Touareg nieuw te koop voor prijzen van 81.000 tot pakweg 127.500 euro. Oudere generaties van de Touareg kostten vanaf 57.665 voor de oudste basisversie uit 2002 tot ruim 137.000 euro voor de versie met W10-motor.

De Volkswagen Touareg is er in drie generaties. De oudste, met de hoogste kilometerstanden, kun je al voor minder dan 2.000 euro op de kop tikken – benzine- en dieselvarianten. Natuurlijk lopen de prijzen op naarmate de occasion jonger is. Exemplaren van de derde generatie kosten zomaar meer dan 40.000 euro, vaker nog 60.000-70.000 euro. Kennelijk zijn er tussen 2020 en de introductie van de huidige eHybrid hybride exemplaren van de Touareg in Nederland geïmporteerd. Die kosten zo rond de 70.000-95.000 euro. Er worden ook redelijk wat zo goed als nieuwe 2023-modellen aangeboden, voor prijzen vanaf 95.000 euro. Dan heb je geen nieuwe, maar dan heb je ook nauwelijks levertijd.

Design

Buitenkant

Volkswagen heeft het design van de derde generatie van de Touareg – die immers in 2018 verscheen en in 2020 alweer uit Nederland verdween, verder aangescherpt. De neus, die doet denken aan die van de Arteon, is nu voorzien van Matrix HD-koplampen en een doorlopende LED-strip in de grille. De rest van het koetswerk toont nog steeds gelijkenissen met zijn voorganger. De achterkant is typisch Volkswagen en oogt zelfs een beetje anoniem voor de positie die de Touareg heeft in het modellengamma van Volkswagen.

Binnenkant

De Volkswagen Touareg is uitgerust met de geavanceerde Innovision Cockpit, die bestaat uit een 30,5 cm grote Digital Cockpit achter het stuur en een 38,1 cm groot Discover Premium-navigatiesysteem. Alle functies zijn volgens Volkswagen intuïtief te bedienen en bevinden zich onder handbereik van de bestuurder. Voor sommigen is dat niet geweldig voor de ergonomie, maar het voordeel is dat de toetsen op het scherm groot zijn. Ook de tellers zijn digitaal. Aan boord heb je zeeën van ruimte, zowel voor passagiers als voor hun bagage, en heeft het interieur een aangename sfeer met hoogwaardige materialen, automatische 4-zone-airco en acht speakers.

Veiligheid

De Volkswagen Touareg is in 2018 getest door Euro NCAP en kreeg de maximale score van vijf sterren, met goede scores op elk onderdeel, al behaalde hij een iets lagere waardering voor de bescherming van voetgangers. Dat laatste is wel vaker het geval bij SUV’s van dit formaat. Standaard is in ieder geval onder meer adaptieve cruise control, parkeerhulp met 360°-camera, rijstrookassistentie en proactieve inzittendenbescherming.

Alternatieven

De Volkswagen Touareg moet concurreren in het segment van de grotere SUV’s, met bijvoorbeeld de Mercedes GLE, de BMW X5 en de Audi Q7 als concurrenten die alle drie ook als fiscaal voordelige plug-in hybride te bestellen zijn. Ook de Volvo XC90 en de Porsche Cayenne spelen in dit segment een rol.

FAQ

Hoeveel kan de hybride Volkswagen Touareg slepen?
Net als elke motorvariant van de oudere jaargangen kan ook de nieuwste plug-in hybride versie van de Volkswagen Touareg een geremde aanhanger met een gewicht tot 3,5 ton trekken.
Maakt de hybride Touareg deel uit van de derde generatie?
De derde generatie van de Volkswagen Touareg verscheen in 2018 op de Nederlandse markt en in 2020 verdween hij weer. In die jaren was er geen hybridevariant. Die is pas in 2023 verschenen, in de vernieuwde Touareg, die nu alleen nog als hybride in Nederland leverbaar is. Er waren al wel eerder hybride Touaregs in Nederland te koop, maar dat was tot 2015, dus in de tweede generatie van de Touareg.
Heeft de Volkswagen Touareg 7 zitplaatsen?
Nee, in tegenstelling tot zijn concurrenten is de Volkswagen Touareg er uitsluitend met vijf zitplaatsen. Als je de achterbank neerklapt, kun je wel een aanzienlijke hoeveelheid goederen vervoeren, maar geen zes passagiers.

Beoordelingen voor Volkswagen Touareg

77 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Meer details