- Homepage
- Auto
- Volkswagen
- Volkswagen Transporter
- Volkswagen T4
Sterke punten
- Ruime keuze uit motorvarianten
- Vertrouwd en betrouwbaar
- Ruime keuze uit carrosserievarianten
Zwakke punten
- Niet alle motoren zijn krachtig
- Niet meer nieuw te koop
- Keus occasions beperkt en uiteenlopend
Volkswagen T4 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen T4, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Volkswagen T4
-
Volkswagen T4 Overig undefined
€ 3.450,-- 300.317 km
- 09/1996
- 75 kW (102 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5421rp Gemert -
Volkswagen T4 Camper 2.5 TDI
€ 15.000,-BTW verrekenbaar - 423.000 km
- 01/2002
- 65 kW (88 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Diesel
-
7,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-9301XT Roden -
Volkswagen T4 Carthago Malibu
€ 6.250,-- 478.000 km
- 06/1992
- 57 kW (77 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Diesel
-
12,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-8808HT DONGJUM -
Volkswagen T4 2.5 TDI Camper
€ 14.500,-- 373.000 km
- 01/2002
- 75 kW (102 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2285xc Rijswijk -
Volkswagen T4 2.0 bestelbus dubbel cabine
€ 1,-- 174.616 km
- 07/1991
- 62 kW (84 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2498BB Den Haag -
Volkswagen T4 6 pers. Transporter 2.5 TDI, nieuwe Distributie!
€ 3.450,-- 301.140 km
- 01/1998
- 75 kW (102 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7203JH Zutphen -
Volkswagen T4 Camper Transporter TD
€ 3.400,-- 345.000 km
- 08/1999
- 75 kW (102 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
-
7,7 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
208 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-6361 Beekdaelen -
Volkswagen T4 Transporter Camper 1.9
€ 3.000,-- 314.185 km
- 02/1999
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
-
8,1 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-1183AD Amstelveen -
Volkswagen T4 Transporter T4 2.5 TDI
€ 3.900,-- 535.000 km
- 07/1999
- 65 kW (88 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4331 TN Middelburg -
Volkswagen T4 T4 2.0 TDI L2H1 4M Hi.
€ 22.000,-BTW verrekenbaar - 226.605 km
- 01/2016
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1967DB Heemskerk
Interesse in een Volkswagen T4
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Volkswagen Passat (2024) review: hoogtijdagen voorbij, maar beter dan ooit
Volkswagen ID. Buzz test - Biedt de elektrische hippiebus meer dan nostalgie alleen?
Volkswagen ID.5 test: Waarom je de goedkopere ID.4 er voor laat staan
Review Volkswagen ID. Buzz: nieuwe publiekslieveling of elektrische elite-MPV?
Volkswagen Tiguan eHybrid (2024) review: zo blijft een plug-in hybride uitermate interessant
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Ruime keuze uit motoren
- Ook ruime keuze uit carrosserievarianten en er zijn zelfs talrijke campers verkocht op basis van de Volkswagen Transporter T4
- Vertrouwde en betrouwbare techniek, uitgebreid dealernetwerk
- Personenversie biedt meer luxe dan bestelbus en talrijke stoelconfiguraties
Technische gegevens
Motorisatie
De Volkswagen Transporter T4 verschijnt in 1990 en biedt dan keuze uit drie benzine- en twee dieselmotoren – alle watergekoeld. In de loop der jaren wijzigt het aanbod natuurlijk.
De 1,8-liter viercilinder benzinemotor levert slechts 49 kW (67 pk) en verdwijnt alweer in 1992 uit het gamma. De 2,0-liter viercilinder levert 62 kW (84 pk) en is van het begin tot het einde van de productie van de T4 leverbaar in Volkswagens bestelbus. De derde benzinemotor is de 2,5-liter vijfcilinder met 81 kW (110 pk). Die wordt in 1996 afgelost door de iets sterkere variant met 85 kW (115 pk). In hetzelfde jaar verschijnt de 2,8-liter VR6 met 103 kW (140 pk) en 240 Nm trekkracht. Die wordt in 2000 opgevolgd door de 2.8 V6 (maar is ook een VR6, maar dan met 24 in plaats van 12 kleppen) met 150 kW (204 pk) vermogen maar nauwelijks meer (245 Nm) koppel.
In 1990 zijn er ook twee diesels voor de T4: een 1,9-liter viercilinder met 44 kW (60 pk) en de 2,4-liter vijfcilinder met 57 kW (78 pk). In 1992 verschijnt de 1.9 TD, een turbodiesel die tot het einde van de T4-productie leverbaar is. In 1995 komt de 2.5 TDI op de markt, een vijfcilinder turbodiesel met 75 kW (102 pk) en aanzienlijk meer trekkracht: 250 Nm. Dat jaar vervalt de 1.9 D. In 1997 verschijnt de nieuwe, schonere 2.4 D die met iets minder power de oude versie vervangt. In 1998 verschijnt de 2.5 TDI in versies met 65 en 110 kW (88 en 150 pk) – de laatste met maar liefst 295 Nm trekkracht. Alle dieselvarianten behalve de 1.9 D en 2.4 D uit 1990 blijven tot in 2003 leverbaar.
Alle motoren in de Volkswagen T4 drijven de voorwielen aan, alleen de 2.5 benzine- en de 2.4 D en 2.5 TDI zijn ook geleverd met Synchro-vierwielaandrijving. Standaard is een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak, een viertrapsautomaat is een optie.
Afmetingen
De Volkswagen Transporter T4 is er in twee lengtematen, waarvan zowel de wielbasis als de carrosserie 40 centimeter verschilt. De reguliere bestelbus is 4,71 meter lang met een wielbasis van 2,92 meter. De 40 centimeter langere versie heeft dus een wielbasis van 3,32 en een lengte van 5,11 meter. De versie met hoge kap voegt bijna een halve meter toe aan de hoogte van de Transporter T4, die daarmee 2,43 meter hoog is in plaats van 1,94 meter.
De belangrijkste specificaties op een rij
Volkswagen Transporter T4 | |
---|---|
Marktintroductie | 1990 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,71-5,11 x 1,84 x 1,94-2,43 m |
Wielbasis | 2,92-3,32 m |
Inhoud bagageruimte | ong. 5.000-8.000 l |
Ledig gewicht | 1.290-1.670 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.280-2.730 kg |
Cilinderinhoud | 1.781-2.792 cm3 |
Vermogen | 44-150 kW (60-204 pk) |
Koppel | 127-295 Nm |
Topsnelheid | n.b. |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | n.b. |
Tankinhoud | 80 l |
Verbruik | n.b. |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
Als bedrijfswagen is de Volkswagen Transporter T4 er als bestelbus met enkele en dubbele cabine, gesloten zijruiten en schuifdeur(en) met ruit – optioneel ook in een verlengde versie en/of met een verhoogd dak – en als pick-up. Bovendien heeft Volkswagen hem ook geproduceerd met vierwielaandrijving, Syncro genaamd.
Er is er ook een personenversie, maar die heet dan niet Transporter, maar Kombi en later Caravelle (een MPV-uitvoering) en Multivan. Ze bieden plaats aan maximaal negen personen – in de Caravelle zitten alle inzittenden in de rijrichting, in de Multivan zitten de achterpassagiers tegenover elkaar, als in een treincoupé. De personenversies hebben een aangekleder interieur, met onder meer vloerbedekking en een hoogwaardigere uitrusting dan de Transporter.
In 1996 krijgt de T4 Caravelle/Multivan een bescheiden facelift: de neus wordt iets verlengd om plaats te bieden aan de nieuwe VR6-motor die voor de personenversies beschikbaar komt. Campers – gebouwd door Westfalia en verkocht via Volkswagen-dealers – zijn er zowel met langere als met oorspronkelijke neus, de bestelversies alleen met de oorspronkelijke neus.
Prijzen
De Volkswagen Transporter T4 is al ruim twintig jaar uit productie en de oudste verscheen zo’n 35 jaar geleden. Prijzen begonnen omgerekend bij ongeveer 15.000 euro. De auto’s zijn natuurlijk zwaar belast in hun werkzame leven, dus occasions van tussen de 20 en 35 jaar oud zijn inmiddels dun gezaaid – als je er überhaupt nog eentje vindt. Want het occasionaanbod is niet groot. Tussen de 4.000 en 10.000 euro kun je echter nog wel slagen, maar dan moet je kilometerstanden van 3 tot 5 ton wel voor lief nemen.
Design
Buitenkant
De Volkswagen Transporter T4 is natuurlijk een van de véle bestelbusjes, met een laadruimte met een of twee zijschuifdeuren en een grote klep of twee deurtjes aan de achterkant. Opvallend is wel dat de T4 een klein neusje heeft, terwijl de meeste bestelbusjes uit die tijd echte frontstuurmodellen zijn. Het model is vrij tijdloos, mede doordat de vorm is geëvolueerd in de opvolgers, de T5 en T6.
Binnenkant
De Volkswagen Transporter T4 is een bestelbus met twee zitplaatsen voorin. De bestuurder zit áchter de vooras. De versie met dubbele cabine heeft een tweede zitrij met nog drie zitplaatsen. Het interieur is puur functioneel en de laadruimte is volledig kaal voor optimale bagagecapaciteit.
De personenversies zijn er met tot wel negen zitplaatsen, met twee of drie (al dan niet neerklapbare) stoelen op de tweede zitrij, of helemaal geen tweede zitrij, en helemaal achterin een driezitsbank, drie (al dan niet neerklapbare) stoelen of géén derde zitrij. De lange personenversie is er zelfs met twee stoelen voorin, met daarachter twee tweezitsbankjes en een driezitsbank achter elkaar. Verder biedt de lange Transporter T4 nog keuze uit een derde zitrij die helemaal achterin staat – dus met veel beenruimte maar zonder bagageruimte – of een derde zitrij met de nodige bagageruimte achterin. De variaties zijn talrijk.
Veiligheid
De Volkswagen Transporter T4 is niet getest door Euro NCAP, bovendien zou die test inmiddels al geen waarde meer hebben vanwege de ouderdom en de inmiddels aangescherpte eisen. Maar Volkswagen besteedt eind jaren tachtig bij de ontwikkeling ook aandacht aan de veiligheid van zijn bestelbussen. Maar er zijn geen airbags of rijassistentiesystemen. De bescherming komt vooral van de stevigheid van de carrosserieconstructie, vooral aan de voorzijde, en veiligheidsgordels.
Alternatieven
Als je aan alternatieven voor de Volkswagen Transporter T4 denkt, denk je al gauw aan oudere modellen van bestelbussen als de Ford Transit, de Citroën Jumpy, de Peugeot Expert, de Fiat Talento en Ducato, de Mercedes-Benz Sprinter en Vito en de oude Renault Trafic.