Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volkswagen-karmann-ghia-side

Volkswagen Karmann Ghia

1 / 3
volkswagen-karmann-ghia-side
volkswagen-karmann-ghia-front
volkswagen-karmann-ghia-back

Sterke punten

  • Origineel
  • Boxermotor
  • Eenvoudige mechaniek

Zwakke punten

  • Roestvorming
  • Matige prestaties
  • Niet zuinig

Volkswagen Karmann Ghia : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen Karmann Ghia, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volkswagen Karmann Ghia: Handige imagobooster

Begin jaren 50 ontstond de Karmann Ghia als een prestigeproject van Volkswagen. Zijn basis deelde hij met de succesvolle VW Kever, het koetswerk was sportief en de binnenruimte meer gericht op toeren dan op vervoeren. Tot 1974 bleef deze auto in Duitsland in productie, in Brazilië tot 1975. Lees meer

Interesse in een Volkswagen Karmann Ghia

Volkswagen Karmann Ghia occasions
Volkswagen Karmann Ghia dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De 4-cylinder boxer van Volkswagen maakte dankzij de 2 uitlaatpijpen een heerlijk geluid. De uitlaat was anders ontworpen dan bij de Kever.
  • Er werden in totaal ruim een half miljoen Karmann Ghia’s aan de man gebracht. Dat de auto vandaag nog altijd redelijk aan prijs is en alleen maar duurder zal worden met de jaren, maakt van hem een prima investering.
  • Met zijn eenvoudige mechaniek is de Karmann Ghia een betrouwbare auto voor rustige ritten op landelijke wegen.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Karmann Ghia heeft altijd een 4-cilinder benzine boxermotor achterin gehad, door een carburateur gevoed, 2 kleppen per cilinder en onderliggende nokkenassen. Eerst een 1.2 l van 30 pk die later 36 pk sterk werd. Daarna volgde een 1.3-liter van 50 pk die later doorgroeide tot 53 pk. Tenslotte was er ook nog een 54 pk sterke 1.6-liter. Alle pk’s gingen steevast naar de achterwielen.

Afmetingen

Hij woog 870 kg, was 4,14 m lang, 1, 63 m breed, 1,33 m hoog, de wielbasis bedraagt 2,4 m. In de tank kon 40 l. De kofferruimte (vooraan) kon een paar weekendtassen hebben.

Varianten

Je had in Type 14 de keuze tussen de Coupé en de Cabrio, waarbij de kleine achterbank bij de cabrio achteraan wegviel. Er was vanaf de jaren 60 ook een versie met een 3-traps automaat, vooral om de auto aantrekkelijk te maken voor de Amerikaanse markt.

Prijzen

In de jaren 70 ging de Karmann Ghia voor (omgerekend) € 3.500 de deur uit. Daar moest je in die tijd al de betere verdiener voor zijn. Vandaag wordt de auto, mits in redelijke staat, voor €15.000 tot €20.000 verkocht op de occasionmarkt.

Design

Exterieur

Dat Ghia een Italiaanse designstudio was, en dat Giugiaro zich met Alfa Romeo’s bemoeide, is te zien aan de Karmann Ghia. Die was in eerste instantie voor Chrysler bedoeld, maar kwam bij VW terecht. Dat VW de techniek leverde is nergens te zien. Twee luchthappers, een kofferdeksel dat zo van de 365 Porsche is afgehaald, chrome bumpers, flinke richtingaanwijzers en een tankklep op de rechter wielkast. De uitstulpende wielkast achter verhoogt het effect van het aflopend dak. Achteraan de typische VW-achterlichten en de al even typische dubbele uitlaat geven de Karmann Ghia qua looks ook iets van de Britse roadsters uit die tijd.

Interieur

Twee klokken in het dashboard, dat is meer dan gebruikelijk in de auto’s van die tijd. Een lange pook, een handrem tussen de voorstoelen, een radio in het midden, plus een duidelijk schakelschema langs het handschoenkastje. Een lederen afwerking was optioneel ook beschikbaar. De stoelen zijn nog echte stoelen in de letterlijke betekenis van het woord.

volkswagen-karmann-ghia-interior

Veiligheid

Veiligheidsgordels waren niet oprolbaar, noch in de hoogte te verstellen. Dit is al met al een model dat niet veilig is in vergelijking met Volkswagen modellen van latere generaties.

FAQ

Zijn er reserve onderdelen voor de Karmann Ghia te koop?
VW clubs en onderlegde carrossiers weten een Karmann Ghia in perfecte staat te krijgen.
Wat is de Karmann Ghia TC?
De Touring Coupé (1971) werd alleen in Brazilië gebouwd en niet geëxporteerd.
Waarom kreeg de Karmann Ghia geen opvolger?
Veranderende tijden en eisen, maakten dat VW met de Scirocco op de markt kwam. Dat was dus toch een beetje de opvolger.

Meer informatie

Meer details