Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
vw-amarok-nl-front

Volkswagen Amarok

1 / 4
vw-amarok-nl-front
volkswagen-amarok-side
volkswagen-amarok-back
volkswagen-amarok-overview

Sterke punten

  • Krachtige motoren leverbaar
  • Geschikt voor offroad-gebruik
  • 3.500 kilogram trekvermogen

Zwakke punten

  • Beperkte ruimte op de achterbank
  • Duurder dan veel concurrenten
  • Niet met benzinemotor leverbaar in NL

Volkswagen Amarok : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen Amarok, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volkswagen Amarok: de Europese pick-up pionier

De Volkswagen Amarok wordt beschouwd als de vader van alle Europese lifestyle pick-ups. Zowel op de weg als offroad staat de Amarok zijn mannetje, waarbij hij een stukje raffinement en verfijning combineert met een utilitaire inborst. Niet voor niets gebruikt de Koninklijke Landmacht hem ook. Lees meer.

Interesse in een Volkswagen Amarok

Volkswagen Amarok occasions
Volkswagen Amarok nieuwe auto's
Volkswagen Amarok dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ook offroad zeer goed inzetbaar
  • Trekgewicht van maximaal 3.500 kilogram
  • Goede, degelijke interieurafwerking
  • Leverbaar met krachtige motoren

Technische gegevens

Motorisatie

Diesel is het toverwoord bij de Volkswagen Amarok. In Europa is de pick-up alleen verkrijgbaar met een dieselmotor. Bij zijn marktintroductie in 2011 was hij uitgerust met een 2,0-liter TDI, verkrijgbaar in verschillende vermogens van 90 kW tot 132 kW (122 tot 180 pk). In 2016 ruimde deze viercilinder diesel het veld voor de 3.0 TDI V6 diesel met 150 kW (204 pk) en 165 kW (224 pk). Daarnaast kwam in 2017 een kleinere versie van deze motor met 120 kW (163 pk) op de markt, die ook leverbaar was zonder 4Motion-vierwielaandrijving. Kort daarna besloot VW opnieuw tot een upgrade in de vorm van een nog krachtigere dieselmotor met 190 kW (258 pk). Het koppel van deze krachtbron is met 580 Nm echter nog een stuk imposanter.

Voor de nieuwe, in 2023 geïntroduceerde Volkswagen Amarok heeft Volkswagen nog maar drie motoren op de prijslijst staan: een 2.0 TDI met 125 kW (170 pk) en 151 kW (205 pk) en 500 Nm koppel en een 3.0 V6 TDI met 240 pk en 600 Nm koppel. Beide motoren hebben standaard vierwielaandrijving en een tientraps automaat. Welke motor je ook kiest, de Volkswagen pick-up is een echt lastdier. Dat blijkt wel uit het trekgewicht: geremd mag de Amarok namelijk tot wel 3.500 kilogram trekken.

Afmetingen

De afmetingen van de Amarok zijn bij de eerste generatie afhankelijk van de gekozen variant. De Plus Cabine is namelijk 5,25 meter lang, terwijl de dubbele cabine – met langere wielbasis – 5,63 meter lang is. De afmetingen van de laadbak blijven voor die twee varianten hetzelfde. De nieuwe Amarok is echter 5,35 meter lang in standaardvorm, met een wielbasis van 3,27 meter. Ook is hij met een hoogte van 1,88 meter vijf centimeter in de hoogte gegroeid.

De belangrijkste specificaties op een rij

Volkswagen Amarok
Marktintroductie 2011
Lengte x breedte x hoogte 5,25-5,63 x 1,94-1,95 x 1,83-1,88 m
Wielbasis 3,10-3,40 m
Inhoud bagageruimte 1.386 l (tot bovenkant laadbak)
Ledig gewicht 1.744-2.289 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.820-3.280 kg
Cilinderinhoud 1.968-2.993 cm3
Vermogen 90-190 kW (122-258 pk)
Koppel 340-600 Nm
Topsnelheid 163-205 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 13,5-8,8 sec
Tankinhoud 80 l
Verbruik 7,3-10,1 l/100 km
CO₂-uitstoot 192-265 g/km

Varianten

In Nederland komt de nieuwe Amarok niet op de markt, maar de vorige generatie Amarok was wel leverbaar bij ons. Zoals hierboven vermeld was deze leverbaar als Plus Cabine en Dubbele Cabine met meer interieurruimte. Op de prijslijst stonden diverse uitvoeringen: de Trendline, Comfortline, Highline en Aventura. De Amarok had voor een pick-up verrassend veel luxe aan boord: een mooi afgewerkt interieur, een goede afwerking en – op de Highline – elektrisch verstelbare lederen stoelen, een uitgebreid multimediasysteem en LED-koplampen. Voor de nieuwe Volkswagen Amarok is het aantal leverbare uitvoeringen teruggebracht naar twee: de Style en Aventura. Ook voor de nieuwe Amarok geldt dat de Aventura de meest luxe uitvoering is, met zaken als lederen bekleding en een Harman Kardon-audiosysteem aan boord.

Prijzen

Nieuw is de Volkswagen Amarok dus niet meer leverbaar via de officiële kanalen in Nederland, maar wel als occasion. Er zijn een flink aantal partijen die de nieuwe Volkswagen Amarok hebben geïmporteerd naar Nederland, waardoor er alsnog voldoende keuze is als je een nieuwe Volkswagen Amarok wilt kopen. De prijzen lopen uiteen van circa 60.000 tot 70.000 euro.

Liever een oudere Volkswagen Amarok occasion? Ook op dat vlak is nog voldoende te vinden. De prijzen beginnen bij zo’n 8.000 euro voor een goed gebruikt exemplaar met 2.0 TDI in de basisuitvoering. Voor de luxere versies met minder kilometers loopt de vanafprijs al snel op naar 15.000 euro.

Design

Buitenkant

De twee generaties Volkswagen Amarok vertonen in uiterlijk opzicht enkele gelijkenissen, maar zijn toch volledig verschillend van elkaar. Zo deelt de nieuwe Volkswagen Amarok zijn techniek met de Ford Ranger, terwijl de eerste Amarok nog op een platform van Volkswagen zelf stond. Van de voorkant is de Amarok te herkennen aan scherp gelijnde LED-koplampen die met verchroomde sierlijsten optisch aan elkaar verbonden zijn. In het midden van die sierlijsten prijkt prominent het Volkswagen-logo. Verder is de Amarok vanbuiten typisch een pick-up met een robuust ogend uiterlijk en een lange laadbak. Ook heeft de Amarok korte overhangen voor en achter, waardoor hij hoge aan- en afloophoeken heeft. Dat komt de terreincapaciteiten weer ten goede. Net als de relatief hoge mate van bodemvrijheid overigens. Op die manier heeft de nieuwe Volkswagen Amarok namelijk een doorwaaddiepte van maar liefst 800 mm.

Binnenkant

Vanbinnen verschillen de twee generaties Volkswagen Amarok een stuk nadrukkelijker van elkaar. Zo heeft de eerste generatie een vrij analoge cockpit, met analoge tellers in het dashboard en relatief veel knoppen, bijvoorbeeld voor de bediening van de klimaatcontrole. In de nieuwe Volkswagen Amarok is dat geheel anders. Een digitaal instrumentarium en een tot wel 12-inch groot touchscreen domineren het uitzicht in het interieur. Ondanks dat is de nieuwe Amarok niet in zijn geheel gespeend van knoppen. Zo zit er op de middenconsole nog een grote draaiknop waarmee je snel kunt wisselen tussen de diverse rijmodi.

Veiligheid

De Volkswagen Amarok kreeg in 2022 nog vijf sterren van veiligheidsinstituut Euro NCAP, waarmee het als een zeer veilige auto gezien kan worden. Met name als het gaat om de bescherming van kinderen scoort de Amarok zeer goed. Ook als het gaat om veiligheidssystemen is de Volkswagen Amarok bij de tijd. Zo heeft de nieuwe Amarok meer dan twintig veiligheidssystemen aan boord, waaronder adaptieve cruise control en Matrix LED-koplampen.

Alternatieven

De Volkswagen Amarok wordt beschouwd als een Europese pionier op het gebied van terreinwagens, maar er zijn nog wel een aantal concurrenten te bespeuren. Mercedes werkt voor zijn pick-up serie samen met Nissan, waarvan de Navara en de X-klasse net als de Ranger en de Amarok technisch identiek zijn aan elkaar. Mercedes gebruikt echter een eigen motor. De X-Klasse is gericht op een zeer veeleisende klantenkring die de typische Mercedes-luxe ook in een pick-up niet wil missen.

De Nissan Navara is ook krachtig, maar minder luxueus. Dit komt ook tot uiting in de prijs, waardoor het een goed, redelijk geprijsd alternatief is. De achterbank is wat oncomfortabel en het onderstel stug, maar qua prijs-kwaliteitverhouding is de Navara moeilijk te verslaan.

De Mitsubishi L200 is ook een voordelig alternatief. Een probleem is echter de beperkte laadruimte van slechts 1,36 meter.

Een ander alternatief is natuurlijk de Ford Ranger. Dit model staat bekend om zijn betrouwbaarheid en vermogen. De pick-up is uitstekend geschikt voor het werken met aanhangwagens. De nieuwste Ford Ranger is technisch identiek aan de Volkswagen Amarok, dus in feite gaat het dan meer om de ‘schil’ waar jouw voorkeur naar uitgaat.

Verder is de Toyota Hilux natuurlijk een gedoodverfde concurrent voor de eerder aangehaalde pick-ups. De Hilux gaat al generaties lang mee en bewijst keer op keer de vedette van zijn klasse te zijn als het gaat om betrouwbaarheid. Toch is de Hilux beduidend minder verfijnd dan de Amarok en heeft hij een iets meer utilitaire inborst.

FAQ

Waarom levert Volkswagen de Amarok niet meer nieuw in Nederland?
De vraag naar de Amarok is voor Volkswagen in Nederland te laag om hem nog nieuw te voeren. Voor geïnteresseerden zijn er nog voldoende andere mogelijkheden, zoals zelf importeren of een nieuwe Amarok aanschaffen als reeds geïmporteerde occasion.
Waar wordt de Volkswagen Amarok gebouwd?
De Volkswagen Amarok wordt gebouwd in Zuid-Afrika.
Waarom levert Volkswagen de Amarok alleen met dieselmotor?
Een dieselmotor is voor de meeste bedrijfswagens nog steeds de populairste krachtbron. Vandaar dat Volkswagen in Europa de Amarok niet levert met benzinemotor. Elders in de wereld is hij er wel als 2.3 TSI met dik 300 pk.
Wat is het verschil tussen de Volkswagen Amarok en Ford Ranger?
De nieuwe Volkswagen Amarok deelt zijn platform en onderliggende techniek met de Ranger. Dat betekent dat de verschillen tussen de twee pick-ups vooral cosmetisch van aard zijn. Ook heeft Volkswagen de Amarok in het interieur voorzien van eigen software.

Beoordelingen voor Volkswagen Amarok

11 Beoordelingen

4,6

Meer informatie

Meer details