Sterke punten
- Origineel Nederlands design
- Fraai interieur
- Prettig weggedrag
Zwakke punten
- Instap naar achteren
- Geen afdekking kofferruimte
- Hoge laaddrempel
Volvo 480 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Volvo 480, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Volvo 480
-
Volvo 480 480+1.7+ES+inj.
€ 4.500,-- 300.000 km
- 06/1992
- 75 kW (102 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
-
7,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-8171am Vaassen -
Volvo 480 480 1.7 inj.
€ 9.600,-- 150.055 km
- 12/1988
- 70 kW (95 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2461HB Ter Aar -
Volvo 480 1.7 ES 1991 PRACHTIG EXEMPLAAR!
€ 8.925,-- 96.429 km
- 07/1991
- 75 kW (102 PK)
- Oldtimer
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-9403 VK ASSEN
Interesse in een Volvo 480
Alle artikelen
Zo verplettert de Volvo XC60 de BMW X3, Hyundai Santa Fe en Land Rover Discovery Sport
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Karakteristiek, fraai model met een Nederlands tintje om trots op te zijn.
- Eveneens fraai interieur met twee stoelen achterin.
- Eerste Volvo met voorwielaandrijving en daardoor een prima en voorspelbaar weggedrag.
- Geen echte sportauto, maar comfortabele, enigszins sportieve coupé.
Technische gegevens
Motorisatie
Deze ‘Nederlandse’ Volvo 480 verschijnt in 1986 met een turboloze 1,7-liter benzinemotor. Die is in de basis van Renault afkomstig, maar voor Volvo zeer grondig door Porsche Engineering aangepast. De motor levert 78-80 kW (106-109 pk), maar als Volvo de motor in 1989 aanpast, daalt het vermogen naar 70-76 kW (95-102 pk). Volvo neemt deze motorversie in 1992 uit productie. Intussen introduceert Volvo in 1988 ook een turbovariant van de 1.7-motor, die dan 88 kW (120 pk) vermogen levert. In de laatste productiejaren introduceert Volvo een turboloze tweelitermotor, ook met 80 kW (109 pk) en ook in de basis afkomstig van Renault. De motoren zijn met twee kleppen per cilinder niet de modernste krachtbronnen van hun tijd, ondanks dat Porsche de motoren onder handen had genomen op voor wat betreft cilinders, cilinderkop, spruitstuk en Bosch K-Jetronic-brandstofinspuiting.
Volvo doet niet alleen voor de motoren, maar ook voor de handgeschakelde vijfversnellingsbak een beroep op Renault. De Volvo 480 is er ook met een viertrapsautomaat van ZF.
Afmetingen
Met de 480 bereidt Volvo zich voor op de overstap naar een lager marktsegment. Er waren in de late jaren zeventig en begin jaren tachtig wel kleine Volvo’s, maar dat waren de modellen die Volvo ‘kreeg’ toen het DAF Personenwagens overnam. De DAF 66 werd de Volvo 66 en ten tijde van de overname in 1975 was de toekomstige DAF 88 al in zo’n vergevorderd ontwikkelingsstadium dat Volvo de auto na kleine aanpassingen in productie nam als Volvo 343.
De Volvo 480 is de voorloper van de kleinere modellen van het merk, de 440 en 460 – compacte middenklassers die op dezelfde techniek zijn gebaseerd en kort na de 480 verschijnen. De Volvo 480 is dus met 4,26 meter lengte en 1,71 meter breedte ook compact. De bagageruimte is met 161-660 liter gewoon klein, maar dit is ook geen gezins- of boodschappenauto.
De belangrijkste specificaties op een rij
Volvo 480 | |
---|---|
Marktintroductie | 1986 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,26 x 1,71 x 1,32 m |
Wielbasis | 2,50 m |
Inhoud bagageruimte | 161-660 l |
Ledig gewicht | 1.003-1.039 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.410-1.460 kg |
Cilinderinhoud | 1.721-1.998 cm3 |
Vermogen | 70-88 kW (95-120 pk) |
Koppel | 140-175 Nm |
Topsnelheid | 180-205 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9,0-11,0 sec |
Tankinhoud | 48-60 l |
Verbruik | 8,9 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
Hoewel de Volvo 480 het eerste model van de 400-reeks van Volvo is, is het eigenlijk de coupéversie van de vijfdeurs 440 en de 460 sedan. De 480 ES is in feite de basisversie van de coupé, maar hij is voorzien van een fraai interieur met vier zitplaatsen en een boordcomputer – een vrij nieuw verschijnsel halverwege de jaren tachtig. Nieuwere versies heten S en afhankelijk van de motor GT, Turbo en GT-Turbo. De GT was sportiever georiënteerd en de Turbo-versies zijn – uiteraard – voorzien van een turbomotor. Alle 480’s hebben twee portieren en een glazen achterklepje.
Prijzen
Nieuw kostte de Volvo 480 omgerekend naar euro’s minimaal ruim 20.000 euro. De topversies – de Volvo 480 Turbo en ES GT-Turbo kostten destijds zo’n 28.000 euro. Het was zoals gewoonlijk bij Volvo beslist geen koopje, maar de auto viel toch goed in de smaak.
Het is natuurlijk niet gek dat na dertig à veertig jaar heel wat van de 80.000 gebouwde exemplaren zijn gesneuveld. Je vindt soms nog wel een occasion voor prijzen vanaf 3.500 euro, maar natuurlijk moet je gezien de leeftijd van de auto rekening houden met hoge kilometerstanden en (verborgen) gebreken. Er zijn natuurlijk ook uitschieters naar boven, tot boven de 20.000 euro bij iemand die ervan uitgaat dat de Volvo 480 een klassieker wordt. Kán overigens best.
Design
Buitenkant
Door zijn vorm en naam, waartoe oorspronkelijk de letters ES behoren, houdt de Volvo 480 ES de herinnering warm aan de Volvo 1800 ES – eveneens een klassieker met een lang doorlopende kap en een glazen achterklep – waardoor de bagageruimte overigens een hoge drempel heeft. Maar het eerste wat opvalt, is de aerodynamische neus met klapkoplampen. En het grote glasoppervlak, de lang en vlak doorlopende zijruiten en de daklijn. De achterlichten gaan schuil in een donkere strip en de vrij verticale achterruit doet dienst als achterklep. Bij zijn introductie op de Autosalon van Genève in 1986 trok de 480 alle aandacht van pers en publiek naar zich toe en het model veroverde dan ook meerdere designprijzen.
Binnenkant
De Volvo 480 is voorzien van een ergonomisch interieur. In de ‘zwevende’ middenconsole zijn allerlei bedieningsknoppen ondergebracht. De vooruitstrevende Volvo 480 is een van de eerste auto’s met een digitaal informatiecentrum. De stoelen zijn sportief gevormd, maar tegelijk ook heel comfortabel. Ook achterin kun je – met enige moeite – plaatsnemen in sportief gevormde stoelen, maar daar is maar plek voor twee. Het is jammer dat alleen de laatste series van de 480 zijn voorzien van een afdekking voor de bagageruimte.
Veiligheid
De Volvo 480 is een product van halverwege de jaren tachtig, dus veiligheidssystemen zoals wij die nu kennen, zijn afwezig. Maar als een échte Volvo is de 480 een veilige auto dankzij zijn stabiele constructie. Veiligheidsgordels op alle zitplaatsen en een SRS-airbag (voor de bestuurder) zijn wel standaard. En natuurlijk is de Volvo 480 voorzien van grote, stevige bumpers, maar het zijn allemaal zaken die alleen passieve bescherming bieden. ABS en tractiecontrole zijn optioneel of afhankelijk van de uitvoering.
Alternatieven
De Volvo 480 is een bijzondere auto uit de historie van Volvo die zich niet snel laat vergelijken met andere modellen. Als we de carrosserievorm, de rijeigenschappen en het formaat van de auto in ogenschouw nemen, dan zijn modellen zoals de Honda CR-X, Volkswagen Scirocco, Toyota Celica, Mazda MX-3 en Peugeot 309 GTI uit dezelfde tijdsperiode als de Volvo 480 interessante alternatieven.
FAQ
Heeft Porsche iets te maken gehad met de motor in de Volvo 480?
Wat is een SRS-airbag?
Zijn ABS-remmen dan niet standaard?
Beoordelingen voor Volvo 480
Meer informatie
Meer details
- Volvo Coupe
- Volvo Hybride
- Volvo Sportwagen
- Volvo S
- Oude Volvo
- Volvo Xc
- Volvo Oldtimer
- Volvo Limousine
- Volvo Breda
- Volvo Sport