Sterke punten
- Krachtige motoren
- Sensationele looks
- Sportauto en GT ineen
Zwakke punten
- Prijzig
- Hoog brandstofverbruik
- Praktisch gebruiksgemak
Toyota Supra : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota Supra, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Toyota Supra
-
Toyota Supra 3.0i Twin Turbo 330PK | Ridox | Stand alone ECU
€ 61.950,-- 133.548 km
- 02/1994
- 243 kW (330 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3641 RP MIJDRECHT -
Toyota Supra 2JZ-GTE 6 speed
€ 39.995,-- 50.090 km
- 10/1993
- 368 kW (500 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-9262NC Sumar -
Toyota Supra Top Secret Supra RZ-S Mk4 3.0 Big single Turbo G40
€ 150.000,-- 61.500 km
- 07/1996
- 478 kW (650 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1443 Purmerend -
Toyota Supra 3.0i Twin Turbo
€ 52.950,-- 202.120 km
- 01/1996
- 243 kW (330 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7903 AS HOOGEVEEN -
Toyota Supra 3.0 Legend Premium
€ 57.500,-- 40.100 km
- 08/2020
- 250 kW (340 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
7,5 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
170 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-5503PH Eindhoven -
Toyota Supra 3.0 Turbo 330PK/BM3 Nr6 Zeldzaam!
€ 37.945,-- 70.534 km
- 09/2024
- 243 kW (330 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6827 BX ARNHEM -
Toyota Supra Targa Twin Turbo 2JZGTE V161
€ 49.900,-- 160.857 km
- 06/1994
- 164 kW (223 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5591JL Heeze -
Toyota Supra 3.0i Twin Turbo FACTORY NEW cruise control, aircon
€ 129.950,-€ 119.950,-- 87.129 km
- 03/1994
- 243 kW (330 PK)
- Oldtimer
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7903 AS HOOGEVEEN -
Toyota Supra 2.0 Launch Nederlandse auto/Navigatie/Achteruitrij
€ 47.950,-- 72.866 km
- 01/2021
- 190 kW (258 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
167 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3225 LD HELLEVOETSLUIS -
Toyota Supra Mk3
€ 17.900,-- 132.058 km
- 04/1991
- 175 kW (238 PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5443NA Haps -
Toyota Supra 3.0i Twin Turbo
€ 72.950,-- 141.580 km
- 07/1995
- 207 kW (281 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7903 AS HOOGEVEEN -
Toyota Supra 3.0 Turbo 340PK Legend Premium UNIEK! ACC LEDER CA
€ 64.950,-- 43.706 km
- 07/2020
- 250 kW (340 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
188 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3641 RP MIJDRECHT -
Toyota Supra 2.0 Fuij Speedway Edition 1/200
€ 59.950,-BTW verrekenbaar - 4.750 km
- 03/2021
- 190 kW (258 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
7,5 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
171 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6372 AM LANDGRAAF -
Toyota Supra 3.0 Legend Jarama Racetrack Edition Limited 1/90 !
€ 80.950,-- 32.492 km
- 06/2021
- 250 kW (340 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4462 HJ GOES -
Toyota Supra 3.0 340 PK Legend Premium Automaat *Nieuw* | Direc
€ 99.945,-BTW verrekenbaar - 2 km
- 01/2024
- 250 kW (340 PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1101 GC AMSTERDAM -
Toyota Supra 3.0i TC 24 AIRCO CRUISE NAVI LMV Auto is goede ond
€ 32.249,-- 167.513 km
- 12/1986
- 150 kW (204 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5421 WK GEMERT -
Toyota Supra 3.0 Legend Premium Full-option, Sportuitlaat, 6 Ci
€ 69.900,-BTW verrekenbaar - 35.000 km
- 10/2020
- 250 kW (340 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
183 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4004 JM TIEL
Interesse in een Toyota Supra
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Toyota GR Supra MT review - Waarom een handbak de Japanse sportwagen nóg beter maakt
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Toyota bZ4X test - Hoe goed is de elektrische suv die Toyota eigenlijk niet wilde maken?
Toyota Yaris GR Sport review: reed elke Yaris maar zo sportief
Toyota Prius (2023) test: de zoete wraak van Toyota
Toyota Corolla (2023) review: hieraan dankt hij zijn sterrenstatus
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Veel rijplezier dankzij krachtige motoren
- Karaktervolle verschijning
- Dagelijks te rijden
- Comfortvoorzieningen
- Goede infotainment vanaf vijfde generatie
Generaties
Van de Toyota Supra zijn al meerdere generaties verschenen. Elke generatie heeft zijn eigen kenmerken, maar toch is het basisrecept sinds de eerste generatie uit 1979 ongewijzigd gebleven. Dat wil zeggen: achterwielaandrijving, de motor voorin en een mooie mix tussen comfort en sportiviteit. We zetten de generaties even op een rij.
- Eerste generatie – codenaam A40/A50 – 1979 tot 1981
- Tweede generatie – codenaam A60 – 1982 tot 1986
- Derde generatie – codenaam A70 – 1986 tot 1992
- Vierde generatie – codenaam A80 – 1993 tot 2002
- Vijfde generatie – codenaam A90 – 2019 tot heden
Vooral de vierde generatie Toyota Supra is wereldwijd extreem bekend geworden dankzij de filmreeks Fast & Furious. Sindsdien is de auto een absolute cultheld en zeer geliefd in de tuningwereld. De techniek vanaf de vierde generatie Supra laat het ook eenvoudig toe om het motorvermogen flink op te voeren. Tussen de vierde en vijfde generatie Supra zat een lange periode. Dat komt omdat Toyota zocht naar een passende en betaalbare mogelijkheid om een nieuwe generatie Toyota Supra te ontwikkeling. De oplossing kwam er door een samenwerking met de Duitse autofabrikant BMW. **BMW en Toyota hebben de ontwikkelingskosten gedeeld.**BMW kon op zijn beurt een BMW Z4 ontwikkelen – een cabriolet – en Toyota de GR Supra – een sportcoupé. De motoren in de Toyota GR Supra – waarbij GR staat voor GAZOO Racing, het performancelabel van Toyota – zijn afkomstig van BMW, net als veel delen in het interieur.
Technische gegevens
Motorisatie
Wist je dat de Toyota Supra in eerste instantie in 1978 als de Celica XX op de markt kwam in Japan en als Celica Supra in andere markten? Het model maakte gebruik van een krachtige zescilindermotor en een luxueuze aankleding. Daarmee kon Toyota heel goed inspelen op de toenemende vraag naar GT’s in Noord-Amerika. Het succes smaakte naar meer. In Europa kwam de Toyota Supra in 1982 op de markt, maar een groot succes werd het niet. Pas vanaf de vierde generatie Supra liep het Europese publiek echt warm voor het model. Toyota Supra occasions zijn vaak een exemplaar van de vierde (A80) of vijfde (A90) generatie.
De vierde generatie Supra debuteerde in 1993. Voor die tijd was de auto al heel innovatief. Hij was gemaakt van lichtgewicht materialen. Ten opzichte van zijn voorganger was hij dan ook 100 kilogram lichter. Het hoofdattractie: een potente twin-turbo 3,0-liter benzinemotor met een vermogen van 243 kW (330 pk) en 441 Nm koppel. De vierde generatie Supra kreeg een haast legendarische status bij Toyota-fans, customizers, tuners en autoliefhebbers van over de gehele wereld. In 2003 werd de productie beëindigd. Maar gelukkig was daar in 2019 een opvolger: de Toyota Supra A90. Er is voor de vijfde generatie Toyota Supra keuze uit twee aandrijflijnen:
- 3,0-liter zes-in-lijn benzinemotor met 250 kW (340 pk) en 500 Nm
- 2,0-liter vier-in-lijn benzinemotor met 190 kW (258 pk) en 400 Nm
De zescilinder sprint in combinatie met een achttraps automaat in slechts 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 250 km/u. In 2022 verscheen er van de zes-in-lijn ook een variant met handgeschakelde zesbak. Die sprint in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u. De versie met viercilinder heeft een 0-100-tijd van 5,2 seconden en eveneens een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Beide motoren zijn afkomstig van BMW. De Toyota Supra heeft altijd achterwielaandrijving.
Afmetingen
De vijfde generatie Toyota Supra – de GR Supra dus – heeft een lengte van 4,38 meter en een breedte van 1,85 meter. De hoogte van de carrosserie bedraagt 1,29 meter. De wielbasis komt uit op 2,47 meter. Het gewicht van de GR Supra met viercilinder bedraagt 1.397 kilogram. De versie met zescilinder is met een gewicht van 1.477 kilogram iets zwaarder. De Supra is prima dagelijks te rijden. De auto heeft namelijk een goede mix tussen sportiviteit en comfort en beschikt over voldoende bagageruimte. De bagageruimte heeft een inhoud van 290 liter, ruim genoeg voor wat koffers of de wekelijkse boodschappen.
De belangrijkste specificaties van de vijfde generatie Toyota Supra
Toyota Supra (A90) | |
---|---|
Marktintroductie | 2019 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,38 x 1,85 x 1,29 m |
Wielbasis | 2,47 m |
Inhoud bagageruimte | 290 l |
Ledig gewicht | 1.397 - 1.477 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.710 - 1.815 kg |
Cilinderinhoud | 2,0 - 3,0 liter |
Vermogen | 190 kW (258 pk) - 250 kW (340 pk) |
Koppel | 400 - 500 Nm |
Topsnelheid | 250 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 5,2 - 4,3 s |
Tankinhoud | 52 l |
Gemiddeld verbruik | 6,3 - 7,5 l/100 km |
CO2-uitstoot | 143 - 198 g/km |
Varianten
De Toyota Supra is verkrijgbaar in de volgende vier uitrustingsniveaus:
- Toyota GR Supra 2.0 Launch
- Toyota GR Supra 2.0 Launch Premium
- Toyota GR Supra 3.0 Legend
- Toyota GR Supra 3.0 Legend Premium
De Toyota GR Supra 2.0 Launch is het basismodel van de vijfde generatie Supra. Dit model – met 2,0-liter benzinemotor – heeft standaard onder meer automatische airconditioning, een verlichte bagageruimte, DAB+ tuner, pre-crash safety, een bandenreparatieset en 18-inch lichtmetalen velgen. De Launch Premium voegt hier onder meer een head-up display en een JBL premium Audio aan toe.
Van de Toyota GR Supra zijn ook verschillende speciale uitvoeringen verschenen. Denk aan een Legend Premium Special Edition in combinatie met een handgeschakelde zesbak. Deze variant heeft lichtgewicht wielen en sportstoelen.
Prijzen
De Toyota GR Supra is helaas een slachtoffer van het BPM-systeem in Nederland. Voor een hagelnieuw exemplaar lopen de prijzen uiteen van ongeveer 70.000 tot ongeveer 105.000 euro. Stevige prijzen dus ten opzichte van de prijzen in andere landen. Ook voor een Toyota Supra occasion moet je helaas nog je portemonnee trekken. Voor een gebruikt exemplaar uit 2020 moet je nog denken aan ongeveer 60.000 euro. Maar onderschat ook zeker niet de prijzen van oudere Supra-generaties. De waarde van een vierde generatie Supra kan al snel oplopen tot dik 50.000 euro. Een exemplaar uit 1987 heeft een prijskaartje van ongeveer 12.000 euro.
Design
Buitenkant
De Toyota Supra heeft definitief een opvallend en uniek design. Kenmerkend voor de vijfde generatie zijn de vele rondingen in het plaatwerk en de ‘neppe’ luchtuitlaten in de zijschermen. Invloeden van de legendarische Toyota 2000GT zijn zichtbaar in de lange motorkap en het ‘double-bubble’-dak. De kenmerkende uitstraling van de vierde generatie Supra komt terug in de styling van de voor- en achterzijde van zijn opvolger, specifiek in de welving van de achterspatborden en de vorm van de geïntegreerde spoiler. In een knallend kleurtje is de Supra helemaal een indrukwekkende verschijning.
Binnenkant
Het speciale karakter komt ook in het interieur naar voren. De verschillende bedieningselementen zijn zeer eenvoudig in gebruik en uitstekend afgewerkt. De talrijke stylingelementen benadrukken de sportieve kenmerken van de Supra. Het sportstuur ligt goed in de hand en de sportstoelen zitten lekker comfortabel. De gekleurde bedieningselementen op de middenconsole en het stuur brengen het interieur tot leven. De vijfde generatie neemt diverse BMW-interieurcomponenten over, waaronder het infotainmentsysteem en de vele drukknoppen.
Veiligheid
Toyota legt al vele jaren een grote focus op veiligheid. Dat zie je ook terug in de GR Supra. De talrijke veiligheidssystemen houden tijdens het rijden een oogje in het zeil en grijpen in als zich een gevaarlijke situatie voordoet. De auto heeft een botspreventiesysteem met herkenning van voetgangers en fietsers, parkeersensoren voor en achter, een achteruitrijcamera en een actief waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook (Lane Tracing Assist).
Het veiligheidsniveau van de sportwagen is dus zeker overtuigend. Vanaf 2022 profiteren alle GR Supra-versies van verder verfijnde ophanging. De aanpassingen bestaan uit gevulkaniseerd rubber in de voorste en achterste stabilisatorstangbussen en opnieuw afgestelde schokdempers. Ook de mechanische componenten in de elektrische stuurbekrachtiging zijn opnieuw afgesteld.
Alternatieven
De Nissan 370Z vormt een alternatief voor de Toyota Supra, want ook de Nissan is een sportcoupé met achterwielaandrijving en de motor voorin. Kijk ook eens naar een BMW Z4 of een Porsche 718 Cayman. Kijken naar oudere modellen kan ook. In dat geval komen ook een Mitsubishi 3000GT, Mazda RX-7 of Honda S2000 in beeld.