Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
toyota-starlet-front

Toyota Starlet

1 / 3
toyota-starlet-front
toyota-starlet-side
toyota-starlet-back

Sterke punten

  • Betaalbaar
  • Betrouwbaar
  • Zuinige motoren

Zwakke punten

  • Beperkte uitrusting
  • Kleine kofferruimte
  • Inmiddels erg verouderd

Toyota Starlet : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota Starlet, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Toyota Starlet: een compacte stadsauto

De Toyota Starlet werd geproduceerd van 1978 tot 1999. Vroeger was hij verkrijgbaar als sedan, hatchback en stationwagen. In Nederland kennen we de Starlet vooral als drie- of vijfdeurs hatchback die zeer hoog scoorde op het gebied van betrouwbaarheid. Lees meer

Interesse in een Toyota Starlet

Toyota Starlet occasions
Toyota Starlet dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Toyota Starlet heeft ondanks de beperkte afmetingen toch voldoende binnenruimte.
  • Uitermate geschikt als eerste auto.
  • Lage kosten door zuinige motoren en uitstekende betrouwbaarheid.
  • Leuk sturende auto.

Technische gegevens

Motorisatie

De laatste generatie van de Toyota Starlet (P9) is voorzien van een eenvoudige aandrijflijn: een viercilinder benzinemotor die gekoppeld is aan een handgeschakelde versnellingsbak of een automaat. De 1,3-liter benzinemotor beschikt over 55 kW (75 pk) en een maximum koppel van 115 Nm. Dat lijkt niet veel, maar als je weet dat de Starlet slechts 835 kg weegt, kun je wel nagaan dat hij aardig van zijn plek komt. In ieder geval voldoende vermogen om de dagelijkse ritten probleemloos af te leggen.

De handbak in de Starlet is er een met vijf verzetten. Optioneel was er ook een automaat met drie versnellingen leverbaar. Hoewel de automaat een stukje extra comfort brengt is het niet een automaat die je kunt vergelijken met wat er vandaag de dag verkrijgbaar is. De automaat heeft zeer lange verzetten en ook het schakelen zelf gaat traag.

Afmetingen

Groot is de Toyota Starlet allesbehalve. De stadsauto meet 3,74 meter in lengte, 1,64 meter in breedte en 1,40 meter in hoogte. De wielbasis is met 2,30 meter aan de forse kant voor een auto van dit formaat. Het volume van de kofferbak bedraagt 214 liter. Door de hele achterbank neer te klappen, wordt de bagageruimte vergroot tot 505 liter. De rugleuning kan in verschillende delen worden neergeklapt, zodat grotere of langere spullen kunnen worden vervoerd en er toch een passagier op de achterbank kan zitten. Dat wil trouwens niet zeggen dat de passagiers achterin bergen ruimte hebben. De achterste zitplaatsen zijn voor volwassenen wel wat aan de krappe kant, (kleine) kinderen zitten hier overigens prima.

De belangrijkste specificaties op een rij

TOYOTA STARLET P9
Marktintroductie 1996
Lengte x breedte x hoogte 3,74 x 1,64 x 1,40 m
Wielbasis 2,30 m
Inhoud bagageruimte 214 - 505 l
Ledig gewicht 835 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.345 kg
Cilinderinhoud 1.332 cm3
Vermogen 55 kW (75 pk)
Koppel 115 Nm
Topsnelheid 170 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,2 sec
Tankinhoud 45 l
Verbruik 6,8 l/100 km
CO₂-uitstoot 162 g/km

Varianten

In feite is er altijd maar één motorvariant verkrijgbaar geweest van de Toyota Starlet van de laatste modelgeneratie. In eerdere generaties was er nog een 1,5-liter dieselmotor beschikbaar van 54 pk. Deze benzineversie kreeg weliswaar tussendoor nog enkele technische updates, maar de basis bleef in principe gelijk. De Starlet die je nu nog als occasion tegenkomt is dus altijd voorzien van een 55 kW (75 pk) sterke viercilinder benzinemotor.

Verder kon je destijds kiezen tussen een driedeurs variant of een vijfdeurs versie en een handbak of automaat. Voor de rest was er keuze uit verschillende uitvoeringen. Zo waren er de 1.3 16V, 1.3 16V XLi en 1.3 16V GXi. De eerst genoemde is de basisversie van de Starlet met voor de tijd een vrij uitgebreide uitrusting, met onder meer standaard airbags, verstelbare buitenspiegels, achterruitverwarming, koplampen elektrisch in hoogte verstelbaar, 60/40 achterbank. 13-inch wielen en een achterklep die van binnenuit te openen is. De 1.3 16V XLi voegde daar stuurbekrachtiging aan toe, evenals een digitaal klokje en zwarte raamomlijsting. De topversie van de Starlet, de 1.3 16V GXi, kreeg dat alles plus bumpers in carrosseriekleur, centrale deurvergrendeling, elektrische ramen voorin, twee extra luidsprekers, toerenteller, middenarmsteun en instelbare dashboardverlichting.

Verder was de Starlet helemaal naar eigen smaak aan te kleden met extra opties, zoals een trekhaak, dakdragers, alarmsysteem, grotere velgen, antenne, spatlappen, sportuitlaat, verlagingsset, audio-upgrade, cruise control en meer.

Prijzen

Eén van de voornaamste pluspunten van de Toyota Starlet was zijn prijs. De basisversie van de Starlet begon bij 10.500 euro. Een automaat had een meerprijs van ongeveer 1.500 euro. De 1.3 16V XLi kostte minimaal 11.500 euro en de 1.3 16V GXi mocht voor 12.250 euro de Toyota-dealer verlaten.

Als je op zoek bent naar een Toyota Starlet ben je genoodzaakt de occasionmarkt op te gaan, aangezien de auto niet meer nieuw gemaakt wordt. Je vindt ze al voor zeer lage prijzen. Voor 500 euro heb je een auto met wat ervaring. Voor een kleine 2.000 euro heb je echt een zeer net exemplaar.

Design

Buitenkant

Het uiterlijk van de Toyota Starlet is in alle opzichten onopvallend. Het uiterlijk verschilt niet veel van de kleine auto's van de concurrentie. De wat bollere vormgeving ten opzichte van zijn voorganger maakt de auto toegankelijk en een echte allemansvriend. Je vindt exemplaren met een zwarte kunststof bumper, maar ook versies met bumpers in de kleur van de carrosserie. Er was een verscheidenheid aan kleuren beschikbaar voor de Starlet: van zakelijk zwart tot aan flitsend groen/blauw. Wat betreft wielen was er keuze uit 13, 14 of 15 inch wielen met ieder een ander design. De Starlets van de laatste generaties zijn vanaf de fabriek relatief goed beschermd tegen roest, maar controleer altijd even goed de dorpels en wielkasten.

Binnenkant

De cockpit van de Toyota Starlet is sober, maar overzichtelijk en alle belangrijke functies zijn binnen handbereik. Veel schakelaars zijn ook voorzien van extra verlichting, zodat je ze ook in het donker snel kan vinden. Alle instrumenten zijn gemakkelijk af te lezen. Natuurlijk speelt de leeftijd parten. De Starlet heeft geen boordcomputers of andere hightech voorzieningen. Alle nodige informatie, zoals snelheid, tankinhoud, motortemperatuur of toerentalbereik is gemakkelijk op de ronde instrumenten af te lezen.

Wel vooruitstrevend in die tijd voor dit type auto was het feit dat alle modellen de bestuurder waarschuwden als hij de lichten niet had uitgeschakeld. Dit voorkwam in veel gevallen een lege accu.

Het interieur is uitgerust met vier zitplekken. De bestuurdersstoel is in lengterichting verstelbaar en daardoor kan een ook wat langere bestuurder goed zitten (tot 1,90 m). De rugleuningen van de voorstoelen zijn niet traploos verstelbaar, maar alleen in standen via een hendel zoals je destijds wel vaker zag bij Japanse auto’s. De achterbank biedt weinig beenruimte. Voor lange mensen is het achterin de Starlet waarschijnlijk niet het meest comfortabel.

Veiligheid

Airbags voor de bestuurder en voorpassagier zijn standaard in de Toyota Starlet, evenals de gordelspanners. Verder was iedere Starlet, op de basisuitvoering na, uitgevoerd met ABS. Verder hoef je niet veel te verwachten van de Starlet wat betreft veiligheid, er bestonden namelijk nog geen rijhulpsystemen of geavanceerde constructies.

Alternatieven

Alternatieven voor de Toyota Starlet vinden we in de Nissan Micra, Daihatsu Cuore of Mazda 121. Allemaal modellen uit dezelfde tijd, compact van formaat, van Japanse makelij en inmiddels uit productie. Ondanks dat de modellen niet meer gemaakt worden, zijn ze zeer geliefd bij beginnende bestuurders. Het zijn de perfecte eerste auto’s, omdat ze niet duur zijn in aanschaf, goedkoop zijn om mee te rijden en een deukje hier of daar doet ook minder pijn.

FAQ

Wat was de opvolger van de Toyota Starlet?
In 1999 werd de Toyota Yaris als opvolger gelanceerd.
Wat kost een Toyota Starlet?
Een Toyota Starlet is niet meer nieuw te krijgen, enkel nog als occasion. Je vindt ze al voor 500 euro.
Wat is een Toyota Glanza?
De Glanza is een sportieve versie van de Starlet. Het model is alleen buiten Europa geleverd. Af en toe kun je er eentje vinden, vaak met het stuur aan de linkerkant.

Beoordelingen voor Toyota Starlet

12 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Meer details