Sterke punten
- Praktische gezinsauto
- Ruim en comfortabel
- Tot 7 zitplaatsen
Zwakke punten
- Beperkt motorenaanbod
- Flink op leeftijd
- Weinig ruimte derde zitrij
Toyota Picnic : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota Picnic, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Toyota Picnic
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Toyota GR Supra MT review - Waarom een handbak de Japanse sportwagen nóg beter maakt
Toyota bZ4X test - Hoe goed is de elektrische suv die Toyota eigenlijk niet wilde maken?
Toyota Yaris GR Sport review: reed elke Yaris maar zo sportief
Toyota Prius (2023) test: de zoete wraak van Toyota
Toyota Corolla (2023) review: hieraan dankt hij zijn sterrenstatus
Goede redenen
- Zeer goede ruimte voor gezinnen
- Goede rijprestaties
- Betrouwbare techniek
Technische gegevens
Motorisatie
De Toyota Picnic werd in de markt gezet als een compacter alternatief voor de Toyota Previa en maakte gebruik van het onderstel van de Toyota Carina E. Onder de motorkap bevond zich een 2,0-liter 4-cilinder benzinemotor met een vermogen van 94 kW (128 pk), gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak. De benzineversie heeft een topsnelheid van 180 km/u en gaat van 0 naar 100 km/u in 10,8 seconden. Daarnaast was de Picnic ook verkrijgbaar met een 2,2-liter dieselmotor met een vermogen van 66 kW (90 pk).
Afmetingen
De Toyota Picnic is 4,53 m lang, 1,69 m breed en 1,62 m hoog. Leeg weegt hij 1.310 kg. Dankzij een wielbasis van 2,73 meter is er redelijk wat ruimte achterin. In het interieur van de Picnic tref je zes of zeven zitplaatsen aan. De binnenruimte van de Toyota Picnic biedt een scala aan configuratiemogelijkheden, afhankelijk van de gekozen zitopstelling. In het geval van de zeszitter bestaat de middelste zitrij uit twee losse stoelen met armleuningen, wat zorgt voor extra comfort en gemak voor passagiers. In de zevenzits opstelling worden deze vervangen door een driezits bank met gedeelde rugleuning.
Hoewel de achterste rij zitplaatsen geschikt is voor volwassenen, zullen lange personen met hun hoofd tegen het dak komen te zitten. Daarnaast biedt de derde zitrij ook minder zitcomfort dan de andere zitrijen. De tweede zitrij heeft comfortabele stoelen in plaats van de vlakke bank van de zevenzitter. Bovendien is het mogelijk om in de zeszitter naar achteren te lopen, zonder dat je een stoel moet platgooien. Dit is natuurlijk extra handig tijdens lange reizen.
De stoelen op de derde rij zijn eenvoudig te verwijderen om meer laadruimte te creëren. De middelste stoelen of bank zijn alleen neerklapbaar en kun je niet verwijderen. Ze klappen behoorlijk ver naar voren, waardoor je wel eenvoudig toegang hebt tot de derde zitrij. Met het maximale aantal passagiers aan boord blijft er weinig bagageruimte over, wat betekent dat je vaak aangewezen bent op een dakkoffer tijdens vakanties. Een aanhangwagen of caravan trekken kan natuurlijk ook, want hij mag tot 1.500 kilo geremd trekken.
De onderstaande tabel bevat de specificaties van de Toyota Picnic 2.0 GLI
Toyota Picnic 2.0 GLI | |
---|---|
Marktintroductie | 1996 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,53 m, 1,69 m, 1,62 m |
Wielbasis | 2,73 m |
Inhoud bagageruimte | 576 l |
Ledig gewicht | 1.310 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.010 kg |
Cilinderinhoud | 1.998 cm³ |
Vermogen | 94 kW (128 pk) |
Koppel | 178 Nm |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,8s |
Tankinhoud | 60 l |
Verbruik | 9,0 l/100km |
CO₂-uitstoot | 215 g/km |
Varianten
Er waren verschillende varianten leverbaar van de Toyota Picnic. Er was te kiezen uit de uitrustingsniveaus GX, GI en Executive voor de benzineversies. Voor de dieselversies zijn er de TD GL, TD GX en TD Executive. Daarnaast was er keuze tussen een zes- of zevenzits configuratie, wat het voertuig geschikt maakte voor grote gezinnen. In de zeszits variant bestond de middelste zitrij uit twee afzonderlijke stoelen met armleuningen, terwijl deze in de zevenzits opstelling werden vervangen door een driezitsbank met een gedeelde rugleuning. Opmerkelijk genoeg hanteerde Toyota dezelfde prijs voor beide versies.
De GL werd in mei 1998 omgedoopt tot de GLS. De GLS heeft een tweede rij armleuningen, geëtste veiligheidsruiten, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, bagagehaken en een Sony audiosysteem met aansluiting voor CD speler. Als optie kon de auto uitgevoerd worden met een dubbel schuifdak. De luxe GX-modellen werden standaard geleverd met dubbel zonnedak, airconditioning en een Sony-audiosysteem met cassettespeler en bediening op het stuur.
Prijzen
Bij zijn introductie in 1996 hing het Japanse merk een prijskaartje van zo’n 23.000 euro aan de MPV. Je kreeg dan de instapper: de Picnic GLi met de 2,0-liter benzinemotor. Voor dik 25 mille kreeg je een GXi mee naar huis en voor 26.000 euro de Executive. Dieselen kon omgerekend vanaf 26.000 euro met de TD GL-uitvoering. De TD GX was er vanaf minimaal 28.000 euro en de TD Executive vanaf 29.000 euro.
Toyota Picnic-occasions zijn er vanaf zo’n 2.000 euro. Gezien de leeftijd van het model en het feit dat het vaak als dagelijks gebruiksvoertuig wordt ingezet, zijn exemplaren met minder dan 100.000 kilometer op de teller zeldzaam. Echter, aangezien het een Toyota betreft, wordt dit beschouwd als slechts het begin van zijn levensduur. Een iets hogere kilometerstand hoeft geen reden tot grote zorg te zijn. Modellen vanaf het jaar 2000 of later worden doorgaans geprijsd tussen de 3.500 euro en 5.000 euro. Omdat de Toyota Picnic nooit een facelift heeft gekregen en slechts één generatie heeft gehad, is het aanbod relatief beperkt.
Design
Buitenkant
De Toyota Picnic koop je niet om op te vallen. Het design van de Toyota Picnic kenmerkt zich vooral door zijn functionele en praktische uitstraling, gericht op het bieden van comfort en ruimte voor passagiers. Met zijn vloeiende lijnen en afgeronde vormen straalt de Picnic een zekere tijdloosheid uit. De nadruk ligt op het creëren van een ruim interieur en een gestroomlijnd exterieur.
Aan de buitenkant wordt de Picnic gekenmerkt door een harmonieuze balans tussen zijn MPV-vorm en aerodynamische eigenschappen. De grote voorruit en zijruiten zorgen voor een goed zicht en een gevoel van ruimtelijkheid van binnenuit. Het ontwerp van de voorkant is vriendelijk en toegankelijk, met een bescheiden grille en koplampen die de breedte van het voertuig benadrukken.
Binnenkant
Binnenin biedt de Picnic een functionele en goed georganiseerde ruimte, met aandacht voor ergonomie en gebruiksgemak. De zes of zeven zitplaatsen zijn comfortabel en ondersteunend, maar helemaal achterin is niet voldoende ruimte voor lange passagiers. Het interieur is voorzien van veel plastic, zoals in de jaren 90 erg gewoon was. Het interieur is zeer veelzijdig, met een scala aan handige opbergmogelijkheden en vooral een enorme bagageruimte wanneer de derde zitrij is ingeklapt. Indien je een automaat kiest zit de bedieningshendel niet in de middenconsole, maar aan de stuurkolom.
Veiligheid
De Toyota Picnic is een relatief veilige gezinsauto. Het model is natuurlijk op leeftijd, waardoor hij op het gebied van veiligheid niet kan concurreren met moderne gezinsauto’s. De auto heeft wel veiligheidsvoorzieningen zoals airbags voor de bestuurder en voorpassagier. Daarnaast hebben alle uitvoeringen standaard een ABS-systeem.
Alternatieven
In de jaren 90 en begin jaren 2000 waren compacte MPV’s erg populair. De Toyota Picnic nam het op tegen onder andere de Mitsubishi Space Wagon, Opel Zafira, Seat Alhambra, Ford Galaxy en de Volkswagen Sharan. Van al deze modellen is de Picnic misschien wel de betrouwbaarste. Het is en blijft natuurlijk een Toyota.