Sterke punten
- Goede prijs-kwaliteitverhouding
- Robuuste motoren
- Betrouwbare technologie
Zwakke punten
- Tochtende voorruit
- Nogal zachte sleutels
- Trage sloten
Toyota Carina : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota Carina, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Toyota Carina
-
Toyota Carina 1.6 XL TC 16
€ 2.500,-- 285.260 km
- 06/1989
- 66 kW (90 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2408 Alphen aan den Rijn -
Toyota Carina Carina II 1.6-K6
€ 3.250,-- 99.000 km
- 09/1988
- 66 kW (90 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7101ZH Winterswijk
Interesse in een Toyota Carina
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Toyota GR Supra MT review - Waarom een handbak de Japanse sportwagen nóg beter maakt
Toyota bZ4X test - Hoe goed is de elektrische suv die Toyota eigenlijk niet wilde maken?
Toyota Yaris GR Sport review: reed elke Yaris maar zo sportief
Toyota Prius (2023) test: de zoete wraak van Toyota
Toyota Corolla (2023) review: hieraan dankt hij zijn sterrenstatus
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Enorme functionaliteit en betrouwbaarheid
- Voertuig met opvallend weinig defecten en storingen
- De stationwagen-versie is vaak te vinden op de occasionmarkt
- Rijprestaties voldoende voor elke verkeerssituatie
Gegevens
Motor
De Toyota Carina was verkrijgbaar met benzine- of dieselmotoren. 1.6, 1.8 of 2.0 liter leveren tussen 73 en 121 pk. De GT-versie is het topmodel met bijna 158 pk. Aan het begin van de productieperiode rustte de fabrikant alle modellen uit met voorwielaandrijving.
De afstemming van de chassisvering is gericht op comfort; draaiende en rollende bewegingen zijn nauwelijks merkbaar. De directe stuurbekrachtiging zorgt voor voldoende weggevoel. De handgeschakelde vijfversnellingsbak, die optioneel kan worden vervangen door een automatische transmissie, schakelt bijzonder soepel. Helaas heeft het hoge onbeladen gewicht een negatief effect op het verbruik, dat vaak hoger ligt dan de specificaties van de fabrikant. Pas boven de 4000 omwentelingen per minuut komt er een merkbaar voorwaarts momentum. Enigszins onaangenaam is het hoge basisgeluidsniveau van de motor.
Afmetingen
De Toyota Carina was tijdens zijn productie verkrijgbaar als hatchback, cabrio of stationwagen. Alle versies hebben vijf deuren en bieden comfortabel plaats aan vijf personen. De hatchback sedan meet ongeveer 4,53 meter in de lengte, 1,7 meter in de breedte en 1,41 meter in de hoogte – de afmetingen variëren enigszins, afhankelijk van het model. De bagageruimte bedraagt 545 liter en biedt voldoende ruimte voor de dagelijkse boodschappen.
Gegevens en afmetingen | Toyota Carina (Sedan 106 pk) |
---|---|
Bouwperiode | 1980 – 1997 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,53 x 1,70 x 1,41 m |
Wielbasis | 2,58 m |
Inhoud kofferruimte | 445 - 1500 l |
Ledig gewicht | 1100 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1750 kg |
Cilinderinhoud | 1584 – 1998 cc |
Koppel | 137 Nm |
Topsnelheid | 190 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,8 s |
Tankinhoud | 60 l |
Verbruik | 7,1 l/100 km (gecombineerd) |
CO²-uitstoot | niet gespecificeerd |
Varianten
De Toyota Carina-serie bouwde verschillende carrosseriemodellen. De auto was onder andere leverbaar als sedan met hatchback of als cabriolet en als stationwagen. In enkele Europese landen was de Toyota Carina ook verkrijgbaar als coupé.
De dieselmotoren waren ook niet verkrijgbaar in Europa tot 1988. Buiten Europa heette hetzelfde model Toyota Corona, en in 1992 werd het omgedoopt tot Carina E. Dat voertuig was toen voor het eerst op het Europese continent verkrijgbaar als diesel met vierwielaandrijving. De benzinemodellen hadden nog steeds alleen voorwielaandrijving. De laatste Carina E werd vanaf 1998 in het Verenigd Koninkrijk geproduceerd als GT-sportmodel.
In de loop van de productie was de Toyota Carina ook verkrijgbaar met verschillende uitrustingen. Zo was de auto standaard leverbaar met de benamingen XLi, GLi, XL en GL.
Prijs
In zijn laatste productiejaar kostte de basisvariant van de Toyota Carina 19.962 euro als stationcar of als hatchback. Klanten betaalden minstens 17.466 euro voor de hatchback. Met een krachtigere motor en uitrusting steeg de prijs tot ongeveer 22.000 euro.
Er zijn maar weinig exemplaren van de Toyota Carina op de Nederlandse occasionmarkt. Met een beetje geluk vindt men een aanbieding en betaalt ongeveer 3000 euro voor een model uit 1992.
Design
Exterieur
Aanvankelijk ontwikkelde de Japanse fabrikant de Toyota Carina als een sportieve sedan op basis van de Toyota Corona. Het idee voor het design kwam van de Italiaanse ontwerper Giorgio Giugiaro. De voor de Toyota Carina aangeboden carrosserieën verschilden per generatie.
Al met al leek het ontwerp al ten tijde van de bouw aan de buitenkant ietwat ouderwets. Het was hoekig en opvallend, maar ronde vormen waren in die tijd gebruikelijker. Zelfs de basisvorm van de vensters was hoekig. Het zijaanzicht leek enigszins gefragmenteerd door de aanwezigheid van vier vensters aan elke kant. Tot de standaarduitrusting behoorden nog de halogeenkoplampen, die qua helderheid niet te vergelijken zijn met de led-koplampen die vandaag de dag zijn geïnstalleerd. De grote achterklep in combinatie met de lage laadrand van de stationwagens moet worden benadrukt. Tegen een meerprijs waren onder meer een schuifdak en een chique metallic lak leverbaar.
Interieur
Het interieur van de Toyota Carina overtuigt met een eenvoudige maar gebruiksvriendelijke uitrusting. De instrumenten in de cockpit zijn compleet en duidelijk. Daarnaast zijn er de zogenaamde spaarlampen. Dat zijn rode en groene leds die bestuurders aangeven, wanneer zij een zuinig rijgedrag vertonen.
Het dashboard is glad en mooi gestoffeerd. Dit wees toen ook op een verhoogd veiligheidsaspect. Er zijn talloze opbergmogelijkheden te vinden, vooral in het voorste gedeelte van het voertuig. Het is bijna onmogelijk om ze allemaal te gebruiken. Daardoor ziet het interieur er soms wat rommelig uit. In de middenconsole bevindt zich standaard een radio, die desgewenst kan worden uitgebreid met een cd-speler met stereoluidsprekers.
Bij modernere auto's uit deze tijd zien de cockpit en de middenconsole er meestal uit alsof ze uit één mal zijn gegoten. In de Toyota Carina werden deze twee componenten onderbroken door een vingerbrede balk. De bergruimte in het voertuig is bovengemiddeld groot. De vlakke laadruimte van de bagageruimte kan verder worden uitgebreid door de neerklapbare rugleuningen van de achterbank en biedt ook twee kleinere opbergvakken voor gereedschap of andere gebruiksvoorwerpen. In beide zitrijen stappen bestuurder en passagiers comfortabel in en uit.
Veiligheid
Gezien de bouwperiode zijn er niet veel geavanceerde veiligheidssystemen te verwachten. Tot de standaarduitrusting behoorde wel een airbag aan de bestuurderszijde vanaf 1995 en aan de passagierszijde vanaf 1996. Sommige modellen hebben een antiblokkeerremsysteem. Naar hedendaagse maatstaven mist het voertuig enkele elementen op het gebied van assistentiesystemen.
Alternatieven
Twee alternatieve modellen komen van Toyota. Terwijl de Toyota Corolla in het modeljaar 2022 nog wordt geproduceerd, zal de Toyota Avensis alleen nog als occasion verkrijgbaar zijn. Wie de voorkeur geeft aan alternatieve aandrijftechnieken, kan het beste kiezen voor een Corolla met hybride aandrijving.
Volkswagen produceert een vergelijkbaar model met de VW Passat. De BMW 3-serie is ook een mogelijk alternatief. Beide hebben een moderne veiligheidsuitrusting en een handig infotainmentsysteem. De configuratiemogelijkheden zijn onbeperkt. Naar verwachting zullen beide voertuigen de komende jaren stabiel presteren, aangezien het klassieke modellen van de twee fabrikanten betreft.