Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
toyota-avensis-side

Toyota Avensis

1 / 3
toyota-avensis-side
toyota-avensis-front
toyota-avensis-back

Sterke punten

  • Betrouwbaar en degelijk gebouwd
  • Comfortabel rijgedrag
  • Goede veiligheidsuitrusting

Zwakke punten

  • Gedateerd ontwerp
  • Matige prestaties
  • Weinig sprankelend interieur

Toyota Avensis : een overzicht

4,6 (122 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota Avensis, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Toyota Avensis: degelijke en onopvallende auto

De Toyota Avensis is een betrouwbare en comfortabele sedan en stationwagen die bekend staat om zijn degelijke bouwkwaliteit en solide uitstraling. Wellicht oogt deze grote Toyota ondertussen wat gedateerd, toch biedt de auto een soepele en aangename rijervaring. De focus ligt overduidelijk op betrouwbaarheid en gebruiksgebruik, waarmee de Avensis zich bewijst als solide keuze voor mensen die een degelijke en ruime gezinsauto wensen. Lees meer

Interesse in een Toyota Avensis

Toyota Avensis occasions
Toyota Avensis nieuwe auto's
Toyota Avensis dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Keurige sedan, riante stationwagen met veel ruimte voor het hele gezin
  • De Toyota Avensis biedt veel auto voor een relatief bescheiden budget, ook als occasion
  • Solide benzine- en dieselmotoren met acceptabele verbruikscijfers
  • Aangename reiservaring, solide weggedrag
  • Goede veiligheidsuitrusting

Technische gegevens

Motorisatie

Toyota leverde de Avensis met een breed aanbod aan atmosferische benzine- en turbodieselmotoren. Die staan over het algemeen bekend als zuinig, betrouwbaar en onderhoudsarm. Deze motoren brengen hun kracht naar de voorwielen via een handgeschakelde zesbak of een vijftraps automaat.

Benzinemotoren beginnen bij een 1,6-liter atmosferische viercilinder met 97 kW (132 pk). Daarboven heb je ook een 1.8 met 108 kW (147 pk) en een 2.0 die 112 kW (152 pk) levert.

Wie veel kilometers rijdt, doet er verstandig aan om een Toyota Avensis met een dieselmotor te kiezen. Instapper is de 1,6-liter viercilinder D-4D turbodiesel met 82 kW (112 pk) en 270 Nm koppel. Sterker zijn de 2,0-liter varianten met 91 kW (124 pk) of 105 kW (143 pk) en minstens 310 Nm aan trekkracht. De sterkste diesel was een 2,2-liter D-CAT met 130 kW (177 pk) en 400 Nm koppel.

De motoren in de Toyota Avensis waren nog van de oude stempel. Dat is opmerkelijk, want tegelijkertijd bracht Toyota andere gezinsauto’s met hybride techniek op de markt. Er is nooit sprake geweest van een hybride of elektrische variant van de Avensis.

Afmetingen

Qua afmetingen loopt de derde generatie Toyota Avensis keurig in de pas met de rest van het zogeheten D-segment, de term die gebruikt wordt voor alle grote middenklasse sedans en stationwagons. Deze derde generatie Avensis is tussen de 4,75 en 4,82 meter lang, 1,81 meter breed en 1,48 meter hoog. Dat hangt af van de gekozen uitvoering (sedan of stationwagen). De wielbasis bedraagt voor alle modellen precies 2,70 meter. De Avensis groeide met elke modelserie een paar centimeter in de lengte en breedte ten opzichte van de vorige generatie.

Qua laadruimte zit je met een Toyota Avensis wel goed. De sedan biedt standaard ruim 500 liter bagageruimte, maar die groeit tot meer dan 1.300 liter als je de tweede zitrij neerklapt. De stationwagon is vanzelfsprekend ruimer, maar het verschil met de sedan is niet zo groot als je wellicht denkt. Standaard biedt deze Sports Tourer ongeveer 543 liter laadruimte. Met de achterbank plat is dat zelfs 1.609 liter. Indrukwekkend!

Toyota Avensis
Marktintroductie 2009
Lengte x breedte x hoogte 4,8 x 1,8 x 1,5 m
Wielbasis 2,70 m
Inhoud bagageruimte 509-543 l
Ledig gewicht 1.350-1.525 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.970-2.140 kg
Cilinderinhoud 1.598-2.231 cm3
Vermogen 97-130 kW (132-177 pk)
Koppel 160-400 Nm
Topsnelheid 195-220 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,8-11,4 sec
Tankinhoud 60 l
Verbruik 4,2-6,7 l/100 km
CO₂-uitstoot 108-157 g/km

Varianten

De Toyota Avensis verschijnt in 1997 op de Nederlandse markt. Deze eerste generatie (1997-2003) is er als sedan, hatchback en stationwagon. Toyota bouwt met de Avensis aan een goede reputatie voor solide, betrouwbare en riante gezinsauto’s. Datzelfde geldt voor de tweede generatie (2003-2009), die eveneens drie carrosserievarianten telt. Alleen de derde en tevens laatste generatie Avensis (2009-2018) was alleen als sedan en stationwagon verkrijgbaar.

Wie de eerste generatie Avensis goed kent, herkent ook uitrustingsniveaus met typische namen als Linea Terra, Linea Luna en Linea Sol. Bij de tweede modelgeneratie veranderde Toyota de benaming van de uitvoeringen; nieuwe versies heetten in de basis Aspiration of Comfort, de iets luxere zijn de Business Plus of Lease Pro en de rijk aangeklede versies heten Executive of de sportievere Dynamic.

Bij de derde en laatste generatie Avensis hanteerde Toyota vier uitrustingsniveaus. De instapversie heet Comfort, die het moet stellen zonder mistlampen en lichtmetalen velgen. Daarboven zit de Aspiration met climate control, achteruitrijcamera en meer elektrische functies aan boord.

Echt luxe is het bij de Lease Pro-uitvoering met automatische dual-zone klimaatregeling, DAB+ digitale radio, parkeercamera’s en led-koplampen. Kies je voor de Executive Business, dan krijg je zwarte leren bekleding, stoelverwarming, Smart Entry met startknop en een audiosysteem met tien speakers.

Deze derde generatie, die in 2009 geïntroduceerd werd, kreeg in 2012 en 2015 een opfrisbeurt. Toyota greep de gelegenheid om strakkere koplampen, nieuwe achterlichten en andere details door te voeren. Ook kreeg zowel de sedan als de stationwagon modernere veiligheids- en infotainmentvoorzieningen aan boord. Toyota rekent, afhankelijk van de uitvoering, een meerprijs van tussen de 1.245 en 2.055 euro voor de stationwagon ten opzichte van de sedan.

Prijzen

De laatste generatie Toyota Avensis is tot 2019 in Nederland nieuw geleverd. De nieuwprijzen begonnen bij ongeveer 30.000 euro. Voor de meest uitgebreid aangeklede versies betaalde je ruim 45.000 euro.

Aangezien het model niet meer op de markt is, zullen kopers zich moeten wenden tot de occasionmarkt. Zoek je een keurige uitvoering van een recent bouwjaar met aantoonbare onderhoudshistorie en fijne opties aan boord? Voor 10.000 tot 15.000 euro kun je een geschikte occasion van de Toyota Avensis vinden.

Oudere exemplaren van de laatste modelgeneratie beginnen bij ongeveer 4.000 euro. Dat zijn wel goed gebruikte diesels met hoge kilometerstanden en zichtbare gebruikssporen. Exemplaren op benzine starten bij zo’n 7.000 euro. Van oudere generaties liggen de occasionprijzen zelfs nog lager.

Voor (toekomstige) eigenaren is het prettig om te weten dat de meeste modellen zuinige motoren hebben en bekend staan om hun relatief lage onderhoudskosten. Ook al is de Avensis geen lichtgewicht, toch blijft de wegenbelasting met gemiddeld zo’n 850 euro per jaar binnen de perken.

Design

Buitenkant

Toyota ontwierp deze derde modelserie van de Avensis vooral om de Corolla - die tot dan toe in Noord-Amerika populairder was en waar de Avensis aanvankelijk ook sterk op leek - te introduceren in Europa. De Amerikaanse invloed is vooral merkbaar in de sedans van de tweede generatie en is ook nog steeds te zien in de nieuwste sedan. De stationwagon daarentegen is geïnspireerd op de inrichting van Europese stationwagons.

Het ontwerp van de Avensis is nuchter en zakelijk. Weinig auto’s doen zo weinig hun best om op te vallen als de Toyota Avensis. Het is een conservatief getekende sedan, maar ook de stationwagen heeft geen noemenswaardig inspirerend design. Die eigenschappen kun je ook in een positief daglicht zien, want er zitten wel degelijk pluspunten aan een auto waarin je onopgemerkt en comfortabel kunt reizen.

Als er één zwak punt van de Avensis genoemd moet worden: veel modellen vertonen enige roestvorming, onder meer op de vloerconstructie of op de assen. Dat is iets om op te letten als je voor een occasion gaat kijken.

Binnenkant

De Avensis is in veel opzichten een uitstekende occasion, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid of brandstofverbruik. Minder geslaagd is de afwerking van de cockpit, die is voor een auto uit dit segment niet bijzonder spectaculair. Grijs plastic overheerst in het interieur, wat enerzijds ouderwets oogt en anderzijds vrij inspiratieloos overkomt. De schakelaars en knoppen zijn onvoldoende verlicht en daardoor 's nachts soms moeilijk te vinden. Kortom, deze auto is degelijk, maar niet feilloos.

Veiligheid

De Toyota Avensis scoort zeer goed bij de Euro NCAP-botsproeven. De auto kreeg maar liefst de maximale score van vijf sterren. Alle uitvoeringen van de Toyota Avensis zijn voorzien van de belangrijkste airbags en een gordelwaarschuwingssysteem dat voorkomt dat er zonder veiligheidsgordel wordt gereden. Op de achterbank zijn voldoende ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes. Toyota is altijd al zeer veiligheidsbewust geweest, maar deze auto bevestigt op dat vlak het goede gevoel.

Alternatieven

Een grote concurrent voor de Avensis komt van Toyota zelf: voor veel gezinnen zal de compactere Toyota Corollaof Toyota Auris groot en comfortabel genoeg zijn voor het hele gezin. Bovendien zijn deze modellen ook geleverd met zuinige hybride aandrijflijnen.

Andere alternatieven zijn de Opel Insignia, de Ford Mondeo, Peugeot 508, Citroën C5, Mazda 6, Hyundai i40,Skoda Octavia en de Renault Laguna, die opgevolgd werd door de Renault Talisman. Wie iets meer te besteden heeft, kan ook kijken naar een Audi A4, BMW 3-serie of Mercedes-Benz C-Klasse.

FAQ

Wat kost de Toyota Avensis?
De laatste generatie Toyota Avensis is tot 2019 in Nederland nieuw geleverd. De nieuwprijzen begonnen bij ongeveer 30.000 euro. Voor de meest uitgebreid aangeklede versies betaalde je ruim 45.000 euro. Je zult je nu moeten wenden tot de occasionmarkt. Zoek je een keurige uitvoering van een recent bouwjaar met aantoonbare onderhoudshistorie en fijne opties aan boord? Voor 10.000 tot 15.000 euro kun je een geschikte occasion van de Toyota Avensis vinden.
Welke motoropties zijn beschikbaar voor de Toyota Avensis 2023?
Toyota leverde voor de Avensis een breed aanbod aan atmosferische benzine- en turbodieselmotoren. Die staan over het algemeen bekend als zuinig, betrouwbaar en onderhoudsarm. Deze motoren brengen hun kracht naar de voorwielen via een handgeschakelde zesbak of een vijftraps automaat.
Is de Toyota Avensis verkrijgbaar met vierwielaandrijving?
Nee, de Toyota Avensis is er alleen met voorwielaandrijving.
Hoeveel bagageruimte heeft de Toyota Avensis?
Qua laadruimte zit je met een Toyota Avensis wel goed. De sedan biedt standaard ruim 500 liter bagageruimte, maar die groeit tot meer dan 1.300 liter als je de tweede zitrij neerklapt. De Sports Tourer biedt 543 liter laadruimte, en met de achterbank plat zelfs 1.609 liter.
Welke veiligheidsvoorzieningen zijn beschikbaar in de Toyota Avensis 2023?
De Toyota Avensis 2023 is uitgerust met een uitgebreid scala aan geavanceerde veiligheidsvoorzieningen. Dit omvat onder andere City Safety met automatische noodremassistentie, adaptieve cruise control met Pilot Assist, Lane-Keeping Assist, verkeersbordherkenning, dodehoekwaarschuwing en nog veel meer. Deze systemen zijn ontworpen om de veiligheid van zowel de bestuurder als de passagiers te verbeteren en helpen ongevallen te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken.

Meer informatie

Modellen

Meer details