Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
subaru-xv-front

Subaru XV

1 / 3
subaru-xv-front
subaru-xv-side
subaru-xv-back

Sterke punten

  • Standaard vierwielaandrijving
  • Betrouwbare kompaan
  • Ruim en praktisch

Zwakke punten

  • Veelal onbekende auto
  • CVT vraagt gewenning
  • infotainmentsysteem is rommelig en verouderd

Subaru XV : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Subaru XV, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Subaru XV: de Japanse crossover met standaard vierwielaandrijving

Nadat Subaru de crossover in het leven riep met de Forester, bleven ze lange tijd afwezig met Europese SUV’s. De XV werd in 2012 gelanceerd als eerste SUV, op basis van de toenmalige Impreza. Generatie twee is daar een stille evolutie van, sinds 2017.

De Subaru XV is eigenlijk de offroadversie van de Impreza, al wordt die tegenwoordig niet meer ingevoerd in Nederland. Veeg je de modderstrepen van de carrosserie dan kom je er ook gewoon mee toe op het verjaardagsfeestje van je neef. Lees meer

Interesse in een Subaru XV

Subaru XV occasions
Subaru XV nieuwe auto's
Subaru XV dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Subaru geeft alle modellen standaard vierwielaandrijving. Dat is dus niet anders bij de XV, die daarmee zijn wegligging ondersteunt ziet. Hij kan ook meer grip kan bieden in moeilijke omstandigheden, wat dan weer de veiligheid bevordert.
  • De betrouwbaarheid van Subaru is in verscheidene onderzoeken onderstreept. Wie een Subaru rijdt staat weinig aan de kant, of bij de dealer. Gelukkig, want veel Subaru-dealers zijn er niet in Nederland.
  • De XV is vooral een crossover, die het midden houdt tussen hatchback, stationwagon en terreinwagen. Dat uit zich binnenin in een ruim interieur dat praktisch ingedeeld is.

Belangrijke gegevens

Motoren

Subaru biedt de XV aan met twee motorisaties. Enerzijds is er de 1.6l benzinemotor met 114 pk en 150 Nm. Deze jaagt er 8 l/100 km door. Subaru’s zijn dan wel niet gekend voor hun zuinigheid, in deze tijden van elektromotoren is dat erg veel. Er is ook een 2.0 e-Boxer hybride, die 150 pk en 194 Nm produceert. Daarbij gaat het om een milde hybride waarbij de elektromotor de benzinemotor ondersteunt onder belasting. Het verbruik scheelt weinig, met 7,9 l/100 km en ook de CO2-uitstoot is met 180 g/km gelijk. De tankinhoud verschilt dan weer wel; de 1.6 doet het met 63 liter, de 2.0 kan maar 48 liter kwijt vanwege de accu-opstelling voor de hybridemotor.

Afmetingen

Nemen we de rolmeter erbij, dan tikken we af op een lengte van 4,49 meter. De XV meet verder 1,8 meter in de breedte en 1,60 meter in de hoogte. Minimaal 385 liter bagage kan je kwijt in de kofferruimte, met de achterbank neer wordt dat 1.193 liter voor de 2.0 e-Boxer en 1.310 liter voor de 1.6.

Varianten

Subaru biedt drie uitrustingsversies aan op de XV. Beginnen doen ze bij de Pure die enkel in de 1.6 beschikbaar is, met standaard Symmetrical All Wheel Drive met X-MODE met Hill Descent Control, Audiosysteem met 6,5-inch display, DAB+ radio, CD-speler en 4 luidsprekers, 17" lichtmetalen velgen, Apple Car Play & Android Auto en Adaptieve Cruise Control met rijhulpsysteem EyeSight. Dat is best goed uitgerust, zoals je kan lezen.

De Luxury-versie doet daar nog een lederen stuurwiel en versnellingspook bij, net als een 6,3 inch kleurenscherm, een 8-inch-scherm voor het infotainmentsysteem voorzien van DAB+-radio en CD-speler, een achteruitrijcamera en dual zone airco. Nog meer krijg je bij de Premium, die voorzien is van dodehoekindicator en omgevingsradar achteraan. Ook is er daar een grootlichtassistent en een reverse automatic braking systeem.

Prijzen

Een goed uitgeruste auto kost wat geld en Subaru’s zijn niet gekend om hun interessante prijspolitiek. Een Subaru XV 1.6 Pure kost minimaal 40.500 euro, de 2.0 e-Boxer hybride is er vanaf 50.700 euro.

Als occasions zijn Subaru XV’s in Nederland al te vinden vanaf 11.995 euro. Hier gaat het wel om een model uit 2012 met iets meer dan 141.000 km op de teller.

Design

Exterieur

Opvallend zijn de koplampen die bij deze XV veel weg hebben van de Levorg, de grotere stationwagon van het Japanse merk. Een forse bumper combineert koetswerkkleuren met zwarte kunststof en zilveren accenten, al valt de combinatie nog wel te smaken.

Interieur

Binnenin zijn de combinaties minder geslaagd. De verschillende interieurmaterialen staan op zich, zonder bij elkaar te passen. Ook de knoppen zijn niet geharmoniseerd waardoor het allemaal een rommeltje lijkt op de middenconsole. Zelfs in het navigatiesysteem is de ergonomie niet wat je zou willen, ook al werkt het systeem zelf vlot zonder haperen.

subaru-xv-interior

Veiligheid

Zoals je al bij de uitrusting kon lezen is Subaru vrijgevig met veiligheidsuitrusting. Veel van die zaken worden geclusterd onder de EyeSight technologie, de rest zijn bekende zaken zoals de Blind Spot Assist. Bij Euro NCAP vonden ze die zaken allemaal 5 sterren waard, al gaven ze toch minder dan 70 procent op vlak van safety assist.

Alternatieven

Er was een tijd dat elk merk van zijn middenklasse hatchback een zogenaamde ruigere versie had. Die tijden zijn voorbij, en ook vierwielaandrijving is amper te vinden in het C-segment. Hij wordt dan ook bij de ‘lower SUV’s’ ingedeeld, al komt hij dan tegenover de Hyundai Tucson en Volvo XC60 te staan. Een Jeep Renegade, Hyundai Kona of Mini Countryman is dan een beter alternatief.

FAQ

Zijn Subaru XV’s betrouwbare auto’s?
Subaru scoort erg hoog in de lijst van betrouwbare auto’s. In een onderzoek uitgevoerd bij 8.000 automobilisten haalde SUbaru een score van 8,6/10. Ook bij de crashtests komt de XV als veiligste in zijn klasse uit de bus.
Bestaat de XV ook als hybride?
De XV is er als e-Boxer, waarbij de tweeliter benzinemotor wordt ondersteund door een elektromotor. Het gaat echter om een milde hybride. Een full hybrid of plug-in hybrid versie van de XV bestaat niet.
Hoeveel mag de Subaru XV trekken?
Het maximale trekvermogen voor de Subaru XV 1.6l bedraagt 1.400 kilogram, voor de 2.0 e-Boxer is dat 1.270 kilogram.

Beoordelingen voor Subaru XV

3 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Meer details