Sterke punten
- Comfortabel interieur
- Goede rijprestaties
- Uitstekende veiligheidsuitrustingen
Zwakke punten
- Relatief hoog brandstofverbruik
- Onderdelenvoorziening
- Beperkt aanbod
Saab 9-4X : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Saab 9-4X, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Saab 9-4X
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Comfortabel interieur dat in allerlei luxe voorziet
- Dankzij krachtige motoren en een fijn onderstel ook prettige rijeigenschappen
- Volgens merktraditie zijn de veiligheidsprestaties van hoog niveau
- Zeer exclusieve verschijning in een erg populair segment
Technische gegevens
Motorisatie
De Saab 9-4X was leverbaar met 2,8- en 3,0-liter zescilinder-in-lijn benzinemotoren. Anders dan je wellicht zou verwachten is de grootste motor het minst krachtig, al gaat het dan nog steeds om een vermogen van 198 kW (265 pk) en een maximum koppel van 302 Nm. De kleinere motor hoort bij de semi-sportieve Aero-uitvoering en levert een vermogen van 224 kW (300 pk), met een maximum koppel van 400 Nm. Daarmee was de Saab 9-4X Aero voor het soort auto best sportief te noemen. Beide modellen hebben een zestrapsautomaat en vierwielaandrijving.
Afmetingen
Met een lengte van 4,8 meter, breedte van 1,9 meter en hoogte van 1,7 meter (wielbasis 2,8 meter) is de Saab 9-4X wellicht wat groter dan hij uiterlijk doet vermoeden. Dat vertaalt zich wel in een ruim interieur. Zo is de bagageruimte maar liefst 485 liter groot. Variaties in carrosserievormen of stoelindeling zijn er niet bij de Saab 9-4X. De auto biedt altijd plaats aan vijf inzittenden.
De belangrijkste specificaties op een rij
SAAB 9-4X | |
---|---|
Marktintroductie | 2011 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,83 x 1,91 x 1,71 m |
Wielbasis | 2,81 m |
Inhoud bagageruimte | 485 l |
Ledig gewicht | 2.010 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | Niet geregistreerd |
Cilinderinhoud | 2.792-2.997 cm3 |
Vermogen | 198 kW (265 pk)-224 kW (300 pk) |
Koppel | 302-400 Nm |
Topsnelheid | 210-230 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 8,4-7,7 sec |
Tankinhoud | 80 l |
Verbruik | 11,7-12,2 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 271-286 g/km |
Varianten
Mede vanwege de uiteindelijk zeer korte productieperiode telt de Saab 9-4X maar weinig uitvoeringen. Er was bijvoorbeeld maar één carrosserievorm. Wel waren er twee uitvoeringen, die elk ook hun eigen motorvariant met zich meebrachten. Het ‘standaardmodel’ was voorzien van een 3,0-liter zes-in-lijn benzinemotor. Daarnaast was er de semi-sportieve Aero-uitvoering, met een krachtige 2,8-liter zes-in-lijn benzinemotor. Toch stond bij beide uitvoeringen van de Saab 9-4X vooral de luxe voorop.
Prijzen
De Saab 9-4X was van zichzelf al een model in de hogere middenklasse, ook wel het premium segment genoemd. Daarnaast was de Saab 9-4X uitsluitend leverbaar met relatief grote en onzuinige motoren, wat zorgde voor extra aanschafbelasting (bpm). Dat bracht de toenmalige vanafprijs van de Saab 9-4X op ongeveer 75.000 euro voor het basismodel en zelfs bijna 90.000 euro voor de sportievere Aero-uitvoering. Daarmee was het een relatief dure auto, al zaten concurrenten met een vergelijkbare motor en uitrustingen al snel in dezelfde prijsklasse. De Saab 9-4X was redelijk succesvol, maar doordat het automerk Saab failliet ging is de Saab 9-4X uiteindelijk slechts één jaar geproduceerd. Daardoor is ook het aanbod Saab 9-4X occasions zeer beperkt. Als ze wel worden aangeboden variëren de prijzen sterk op basis van vooral het aantal kilometers dat de auto heeft gereden. Qua uitrustingen zijn alle Saab 9-4X modellen immers gelijkwaardig aan elkaar. Zeer globaal kun je rekenen op prijzen van tussen de 13.000 en 30.000 euro, maar het aanbod is eigenlijk te beperkt voor een echt goede prijsindicatie.
Design
Buitenkant
De Saab 9-4X is een middelgrote SUV met een opvallend gestroomlijnd en Scandinavisch design. De vorm van de auto is robuust maar elegant, met strakke lijnen en een karakteristieke neus die verwijst naar de luchtvaartgeschiedenis van Saab. Het model heeft standaard 18- of 20-inch lichtmetalen velgen, afhankelijk van de uitvoering. De aerodynamische vorm wordt versterkt door een brede grille en opvallende koplampen. De 9-4X is leverbaar in een beperkt, maar stijlvol kleurenpalet met klassieke tinten zoals Jet Black en Arctic White, evenals de opvallende kleur Glacier Silver. Opties zoals een panoramisch dak en Xenon-verlichting zorgen voor extra luxe.
Binnenkant
Binnenin biedt de Saab 9-4X een ruim en comfortabel interieur met hoogwaardige materialen, zoals lederen bekleding en soft-touch kunststof op het dashboard. Het ontwerp is geïnspireerd op de cockpit van een vliegtuig, met een licht gebogen instrumentenpaneel dat de bestuurder omringt. De Aero-uitvoering beschikt over sportstoelen en een premium Bose-audiosysteem. Speciale functies zoals een panoramisch dak, verwarmbare voorstoelen en een intuïtief bedieningspaneel voor het infotainmentsysteem verhogen het comfort. In sommige uitvoeringen is ook een achteruitrijcamera aanwezig, wat handig is voor manoeuvreren op krappe plekken.
Veiligheid
De Saab 9-4X heeft destijds geen officiële Euro NCAP-crashtest ondergaan, ook niet bij andere vergelijkbare organisaties. De veiligheidsuitrusting is echter goed verzorgd, zoals je van een Saab mag verwachten. Standaard is de SUV uitgerust met zes airbags, elektronische stabiliteitscontrole (ESC) en een geavanceerd antiblokkeersysteem (ABS). Experts prijzen de stevige constructie en veiligheidsvoorzieningen. De Saab 9-4X komt wel nog uit een tijd dat moderne rijhulpsystemen, zoals lane assist en adaptieve cruise control, nog niet echt hun intrede hadden gedaan. Deze uitrustingen ontbreken dan ook bij de Saab 9-4X. Saab staat bekend om zijn sterke focus op passieve veiligheid, wat ook bij de 9-4X zichtbaar is.
Alternatieven
De Saab 9-4X concurreerde op de Nederlandse markt met verschillende middelgrote premium SUV’s. Een belangrijke concurrent was de Volvo XC60 die, net als Saab, Scandinavisch design en veiligheid hoog in het vaandel heeft staan. De Volvo XC60 biedt echter modernere technologie en zuinigere motoren, waardoor hij aantrekkelijker was voor de Nederlandse automobilist. De Audi Q5 en BMW X3 waren eveneens belangrijke rivalen, met een sterkere focus op sportieve prestaties, luxueuze interieurs en geavanceerde rijhulpsystemen die de Saab 9-4X deels miste. De Mercedes-Benz GLK en Land Rover Freelander boden meer opties in respectievelijk luxe en off-road-capaciteiten, waardoor ze veelzijdiger waren in verschillende rijomstandigheden. Een andere sterke concurrent was de Lexus RX, die dankzij zijn hybride aandrijflijn een zuiniger alternatief bood, wat in Nederland gunstig was vanwege de hoge brandstofprijzen en belastingen. De Saab 9-4X onderscheidde zich met zijn design, luxe en veiligheidsuitrustingen en is vanwege de beperkte productie tegenwoordig met stip een van de meest exclusieve auto’s in dit segment.