Sterke punten
- Begrip in zijn klasse
- Representatief design
- Verkrijgbaar in 5- en 7-zitsuitvoering (Grand Scénic)
- Comfortabel en ruim
- Binnenkort geen MPV meer, maar SUV/cross-over
Zwakke punten
- Eerdere generaties hebben een stoffig imago
- Wollig rijgedrag
- Geduchte concurrentie
- MPV’s hebben hun glans verloren
Renault Scenic : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Scenic, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Renault Scénic
-
Renault Scenic 1.6 NAP *LEES-TEKST!* NAVI PDC CRUISE ECC '07
€ 944,-- 213.824 km
- 01/2007
- 82 kW (111 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
182 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5349 AK OSS -
Renault Scenic 1.3 TCe Intens Achteruitrijcamera Trehaak
€ 16.950,-- 65.228 km
- 09/2019
- 103 kW (140 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
135 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7031 GZ WEHL -
Renault Scenic Xmod 1.2 TCe Bose Camera Pdc v+a Lane ass. Clima C
€ 9.700,-- 73.988 km
- 12/2013
- 97 kW (132 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
145 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6088 EB ROGGEL -
Renault Scenic 1.4 TCE Dynamique
€ 2.450,-- 212.427 km
- 10/2009
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
168 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3641 SB MIJDRECHT -
Renault Scenic 1.2 TCe Bose 2e Eigenaar,Navi,Pano,Clima,Cruise,PD
€ 5.498,-- 162.033 km
- 09/2013
- 85 kW (116 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
135 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8211 AA LELYSTAD -
Renault Scenic 1.2 TCe Intens|Navi|Cruise|Trekhaak|
€ 12.850,-- 141.160 km
- 04/2017
- 97 kW (132 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
129 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2295 RV KWINTSHEUL -
Renault Scenic 1.4-16V RXE Airco Bj:2000 NAP!
€ 950,-- 177.198 km
- 01/2000
- 70 kW (95 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
168 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8304 AW EMMELOORD -
Renault Scenic 2.0-16V RX4 Sport Way / 4WD / Meeneemprijs
€ 2.450,-- 209.637 km
- 06/2002
- 102 kW (139 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
224 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6515 AK NIJMEGEN -
Renault Scenic 1.5 dCi Expression airco navigatie org NL
€ 4.450,-- 157.956 km
- 04/2012
- 81 kW (110 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
105 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8171 MG VAASSEN -
Renault Scenic 1.6-16V Business Line / Automaat / Trekhaak /
€ 3.950,-- 89.383 km
- 01/2007
- 82 kW (111 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
191 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4004 JR TIEL -
Renault Scenic 1.4 TCE Sélection Business Koppakking defect
€ 2.950,-- 168.391 km
- 09/2009
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
168 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2391 PZ HAZERSWOUDE-DORP -
Renault Scenic 1.6 Celsium 2de EIG NAVI CAMERA NAP APK 9-2025
€ 3.595,-- 243.662 km
- 09/2010
- 81 kW (110 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
7,4 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
174 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3076 JA ROTTERDAM -
Renault Scenic 1.2 TCe Bose*Navi*Clima*
€ 8.450,-- 94.475 km
- 02/2014
- 85 kW (116 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
135 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3264 XZ NIEUW BEIJERLAND -
Renault Scenic 2.0-16V Expression Sport | Automaat | ZO MEE | APK
€ 498,-- 282.365 km
- 04/2002
- 102 kW (139 PK)
- Gebruikt
- 16 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
200 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7821 AC EMMEN -
Renault Scenic 1.2 TCe Bose + KLIMA + NAVI + LM VELGEN + HALF LEE
€ 3.900,-- 226.260 km
- 08/2013
- 85 kW (116 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
135 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7821 AC EMMEN -
Renault Scenic 2.0-16V Privilège Comfort Automaat
€ 1.444,-- 241.969 km
- 01/2004
- 99 kW (135 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
205 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9454 PK EKEHAAR -
Renault Scenic 1.6-16V Business Line
€ 2.550,-- 146.005 km
- 06/2007
- 82 kW (111 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
185 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1541 CB KOOG AAN DE ZAAN -
Renault Scenic 2.0-16V RXI. 2001. Climate/Trekhaak. APK 05-2025 I
€ 999,-- 259.120 km
- 02/2001
- 102 kW (139 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
190 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7831 GH NIEUW-WEERDINGE -
Renault Scenic Xmod 1.2 TCe Bose
€ 6.995,-- 132.436 km
- 10/2013
- 97 kW (132 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
145 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3565 CH UTRECHT -
Renault Scenic 1.6-16V RXT AUTOMAAT! NL AUTO NAP! Hoge instap! Ai
€ 2.190,-- 146.067 km
- 03/2000
- 79 kW (107 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
181 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6031 RK NEDERWEERT
Interesse in een Renault Scénic
Alle artikelen
Renault Austral: 3 voordelen, 3 nadelen
Review Renault Megane E-Tech Electric – Jij wilt geen Volkswagen ID.3 meer
review Renault Megane E-Tech Electric – Jij wilt geen Volkswagen ID.3 meer
Renault Austral review: eindelijk een antwoord op de Nissan Qashqai?
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Populair onder (grote) gezinnen
- Hoog veiligheidsniveau
- Verkrijgbaar in 5- en 7-zitsuitvoering (Grand Scénic)
- Keuze is reuze onder de occasions
Technische gegevens
Motorisatie
Onlangs viel het doek voor de Renault Scénic zoals we het model sinds 1996 kennen; als volwaardige MPV. De volgende generatie – die in de startblokken staat – zal de weg van de SUV bewandelen. MPV’s zijn immers uit de mode geraakt. Tegenwoordig delen vooral SUV’s de lakens uit in autoland. Niettemin heeft vier generaties een scala aan verkrijgbare uitvoeringen en motorvariaties van de Scénic opgeleverd, waardoor iemand die nu op zoek is naar een betaalbare MPV zich spekkoper mag noemen. Decennialang bestond het motorengamma van de Scénic uit traditionele benzine- en dieselmotoren. In de meest uiteenlopende versies, groottes en vermogensafgiftes. Van amper 60 pk tot ruim 160 pk. Al dan niet gekoppeld aan een handbak of automaat.
Met name de dCi-diesels blonken uit in souplesse en brandstofefficiëntie, wat de Scénic met dieselmotor een ideale kilometervreter maakte. Dit mede vanwege zijn zeer comfortabele en ietwat wollige rijgedrag. In de staart van zijn productiecyclus als MPV bleef de Scénic trouw aan fossiele brandstofsoorten, al lanceerde Renault nog wel een hybride-variant. In combinatie met een dieselmotor nota bene; een zeldzaamheid. De dCi 100 Hybrid had 110 pk en had aan 3,6 liter diesel per 100 gereden kilometers genoeg volgens Renault. Van een volledig elektrische versie kwam het nooit. Maar dat zal met de geheel nieuwe Renault Scénic anders zijn.
Afmetingen
De Renault Scénic valt in de klasse van de compacte MPV’s – al is het nooit een kleine auto geweest. Er waren bovendien twee carrosserievarianten verkrijgbaar: de 5-zits Scénic en de 7-zits Grand Scénic. Die laatste schurkte qua formaat en veelzijdigheid tegen de Espace aan, maar heeft nooit dienst iconische status weten te evenaren. Niettemin ging de Renault Grand Scénic een jaartje later uit productie dan de ‘verkorte’ versie, te weten in de eerste helft van 2023.
De Scénic heeft een lengte van bijna 4,41 meter, een breedte van 1,86 meter en een hoogte van 1,65 meter. De wielbasis strekt zich uit over een royale 2,73 meter, wat zich vertaalt naar een riante binnenruimte voor inzittenden en bagage. Standaard is de kofferbak 506 liter groot. Door de tweede zitrij neer te klappen ontstaat er uiteraard nog veel meer opbergruimte.
De belangrijkste specificaties op een rij:
Renault Scénic | |
---|---|
Marktintroductie | 2016 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,41 x 1,86 x 1,65 m |
Wielbasis | 2,73 m |
Inhoud bagageruimte | 506 liter |
Ledig gewicht | 1.403-1.514 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.013-2.133 kg |
Cilinderinhoud | 1.198-1.598 cm3 |
Vermogen | 85 kW (115 pk)-118 kW (160 pk) |
Koppel | 190-360 Nm |
Topsnelheid | 185-208 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9,1-12,3 seconden |
Tankinhoud | 50 l |
Verbruik | 4,5-5,5 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 118-129 g/km |
Varianten
De Renault Espace is verkrijgbaar in diverse uitrustingniveaus die luisteren naar namen als Zen, Limited en Intens. Twee van de bekendste uitvoeringen zijn de Bose, vernoemd naar de gelijknamige HiFi-fabrikant waarvan diens audiosysteem en luidsprekers zorgen voor de muzikale klanken in de Scénic. De andere is de Initiale Paris, bij Renault traditioneel de meest luxe uitvoering.
Saillant detail: zonder Laurens van den Acker, de Nederlandse hoofddesigner bij Renault, was er geen vierde generatie van de Scénic geweest. Hij wilde enkel meewerken aan een nieuwe generatie, als de Scénic standaard kwam te staan en rollen op maar liefst 20-inch wielen (om zo de Scénic een gelikte en sportieve MPV-uitstraling te geven binnen het heersende SUV-geweld). Zo gezegd, zo gedaan.
Prijzen
De Renault Scénic is niet meer als nieuwe auto te bestellen. De productie ervan stopte in maart 2022. In de laatste maanden voordat het doek viel, kostte het instapmodel ministens 28.000 euro. Koos je voor de duurste uitvoering, dan moest je bijna 40.000 euro overhandigen aan de dealer. Hoe anders is dat op de occasionmarkt. Daar koop je al een Scénic voor een spreekwoordelijke appel en een ei. Van de eerste generatie welteverstaan en met heel wat levenservaring. Toch zie je de oer-Scénic nog regelmatig rijden in het straatbeeld. Zou dit iets te maken kunnen hebben met zijn betrouwbaarheid? Een jonger exemplaar, zeg maar vanaf bouwjaar 2015, is te koop vanaf 7.000 euro. Vanaf bouwjaar 2020 moet je eerder rekenen op prijzen rond 20.000 euro en hoger.
Design
Buitenkant
Neem een duik in de historie van Renault en je zal ontdekken dat hun designs alle kanten uit schieten. De ene keer nadrukkelijk vierkant, de volgende modelgeneratie overdreven rond. En alles daar tussenin. Topdesigner en landgenoot Laurens van den Acker bracht hier verandering en lijn in. Sinds zijn aantreden kennen de modellen van Renault een onmiskenbare samenhang qua design. De Clio nam daarin het voortouw met het Renault-embleem groot en pontificaal op de neus. De rest van de latere modellen volgden trouw, waaronder ook de Scénic. De Scénic vanaf 2016 werd hierdoor fraaier, tijdlozer en sportiever dan ooit tevoren. Een tikkeltje futuristisch zelfs, zowel vanbuiten als -binnen. Mede dankzij de vereiste van Van den Acker om de Scénic standaard uit te rusten op 20-inch wielen (in combinatie met relatief smalle banden). Of Renault deze eigenschap doorzet bij de aanstaande, vijfde generatie Scénic is nog koffiedik kijken.
Binnenkant
Ook vanbinnen wist de nieuwere Scénic het stoffige imago van de eerste generaties van zich af te schudden met een strakker, moderner dashboard voorzien met een groot scherm voor het uitgebreide infotainmentsysteem. Sfeerverlichting speelde ook een belangrijke rol in de transformatie. Er was zelfs de mogelijkheid om de voorstoelen uit te rusten met een massagefunctie. De standaarduitrusting was eigenlijk altijd al behoorlijk compleet, waarmee de Fransoos een streepje voor had op met name de Duitse concurrentie. Ook handig: dankzij de zogeheten One-Touch Modularity kan het gedeelte achter de voorstoelen met één druk op de knop worden omgebouwd tot een grote laadruimte. Ook kan de achterbank worden verschoven om het bagagevolume en de beenruimte op de achterbank te variëren. Over opbergruimte gesproken: de Scénic blinkt uit in het aantal kleinere opbergmogelijkheden. Zo zijn er handige opbergvakken in de vloer en de portieren, een lade als dashboardkastje en een grote, verschuifbare bergvak tussen de stoelen.
Veiligheid
Nog een pre voor de Renault Scénic en zijn focus op (grote) gezinnen: het model staat te boek als zeer veilig. Zowel voor volwassenen als kinderen. Euro NCAP had er in 2016 geen enkele moeite mee de laatste generatie Scénic de maximale score van 5 sterren te geven. Iets waarvoor eerdere generaties ook al slaagden met vlag en wimpel. Naast actieve veiligheidssystemen, zoals een noodremsysteem met voetgangersherkenning, biedt de jongste Scénic ook bescherming met tal van airbags. Deze omvatten twee gordijnairbags voor zowel de voorste als de tweede zitrij en twee thorax-airbags voorin. Daarnaast beschikt het model over functies zoals Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist, vermoeidheidsherkenning en adaptieve cruisecontrol om de algehele veiligheid te waarborgen.
Alternatieven
Het aantal alternatieven voor de Renault Scénic is afhankelijk rond welke generatieperiode de voorkeur uitgaat. Ooit waren MPV’s mateloos populair en daardoor het aanbod enorm. Vanaf het tweede decennium van deze eeuw nam de vraag naar MPV’s af en daarmee ook het aantal opties. Zo nam de Volkswagen Groep definitief afscheid van de Volkswagen Touran en Seat Alhambra en Ford van de S-Max. Andere alternatieven zijn zoal de Opel Zafira, Toyota Prius+ en BMW 2-serie Gran Tourer.