Sterke punten
- Comfortabel en veilig
- Aangenaam weggedrag
- Betaalbaar
- Als Laguna Coupé fraai en zeldzaam
Zwakke punten
- Bedoezeld imago (sinds laatste generatie)
- Motoren ietwat luidruchtig
- Twijfelachtige betrouwbaarheid
Renault Laguna : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Laguna, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Renault Laguna
-
Renault Laguna 1.6 16V Dynamique
€ 2.999,-- 193.424 km
- 01/2009
- 82 kW (111 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- LPG
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7641 AG WIERDEN -
Renault Laguna 2.0-16V Business lpg-g3 navi cruis
€ 2.750,-- 290.615 km
- 04/2007
- 99 kW (135 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- LPG
- - (l/100 km)
-
206 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6603 AW WIJCHEN -
Renault Laguna 1.6 16V Dynamique
€ 2.899,-- 106.700 km
- 11/2009
- 81 kW (110 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
180 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6136 KT Sittard -
Renault Laguna 1.6-16V Expression
€ 1.699,-- 162.246 km
- 06/2005
- 82 kW (111 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
177 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6136 KT Sittard -
Renault Laguna 1.8-16V Tech Road
€ 2.250,-- 181.936 km
- 01/2005
- 85 kW (116 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
199 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1951 NC VELSEN-NOORD -
Renault Laguna 1.8-16V Expression
€ 400,-- 163.548 km
- 02/2002
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-2801EM GOUDA -
Renault Laguna 2.0-16V Business LPG G3
€ 500,-- 248.500 km
- 02/2007
- 99 kW (135 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- LPG
-
8,2 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
195 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-2552TP Den haag -
Renault Laguna 2.0 16V Dynamique
€ 3.000,-- 155.000 km
- 01/2007
- 99 kW (135 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
-
8,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
190 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-6578 Leuth -
Renault Laguna 2.0 16V Dynamique
€ 2.600,-- 221.555 km
- 05/2010
- 103 kW (140 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- LPG
-
7,9 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
185 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-2802 Gouda -
Renault Laguna 1.5 dCi limited
€ 8.250,-- 81.000 km
- 07/2015
- 81 kW (110 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
-
4,2 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
109 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-1671mv Medemblik -
Renault Laguna Estate 2.0 dCi Dynamique
€ 999,-BTW verrekenbaar - 532.713 km
- 03/2008
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
160 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7418 EE DEVENTER -
Renault Laguna 2.0-16V T Initiale
€ 3.500,-- 174.000 km
- 06/2007
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
8,4 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
198 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-3864bv soest -
Renault Laguna Laguna 1.8 RT Alizé
€ 3.495,-- 74.500 km
- 06/1995
- 69 kW (94 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3992xt Houten -
Renault Laguna Laguna 2.0-16V T Initiale
€ 1.150,-- 311.618 km
- 07/2005
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3851ZA Ermelo -
Renault Laguna 2.0-16V Tech Line STORING HANDREM | APK VERLOPEN!!
€ 450,-- 163.246 km
- 05/2007
- 99 kW (135 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
187 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3319 LJ Dordrecht -
Renault Laguna Estate 1.5 dCi Expression - Cruise - Navi - Export
€ 1.995,-- 304.286 km
- 09/2011
- 81 kW (110 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
110 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4706 PB ROOSENDAAL -
Renault Laguna 2.0 16V Expression
€ 1.950,-- 227.711 km
- 04/2008
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6669 CJ DODEWAARD -
Renault Laguna 2.0 16V Expression
€ 2.750,-- 182.000 km
- 06/2008
- 103 kW (140 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
7,9 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
185 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-1947hk Beverwijk -
Renault Laguna 1.6-16V Tech Line
€ 1.950,-€ 1.250,-- 219.901 km
- 08/2007
- 82 kW (111 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
175 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7553 GN HENGELO OV -
Renault Laguna Grand Tour 2.0-16V Privilège Pano Navi
€ 995,-- 231.362 km
- 07/2005
- 99 kW (135 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
198 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2352 CZ LEIDERDORP
Interesse in een Renault Laguna
Alle artikelen
Renault Austral: 3 voordelen, 3 nadelen
Review Renault Megane E-Tech Electric – Jij wilt geen Volkswagen ID.3 meer
review Renault Megane E-Tech Electric – Jij wilt geen Volkswagen ID.3 meer
Renault Austral review: eindelijk een antwoord op de Nissan Qashqai?
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Zo Frans maakt Renault ze niet meer
- Aangename reisauto met prettig weggedrag
- Zuinige dieselmotoren
- Veel auto voor het geld (mits betrouwbaarheid standhoudt)
Technische gegevens
Motorisatie
In de tijd van de Renault Laguna waren traditionele verbrandingsmotoren nog zeer gewild. Uiteenlopende benzinemotoren waren beschikbaar gedurende de drie generaties, maar de Laguna blonk vooral uit in combinatie met een dieselmotor. Die haalde het beste van het gemoedelijke rij- en wegkarakter naar boven. Daarnaast bleken de dCi-diesels lekker zuinig. En dat had zijn uitwerking op het leveringsprogramma.
Op het laatst was de Laguna enkel nog leverbaar met dieselmotoren. Met de 110 pk sterke 1.5 liter dCi als favoriet onder de kopers. Voor wie meer kracht wenste, was er ook een 2.0 dCi met 150 pk of 175 pk. Later werd daaraan nog een 180 pk sterke uitvoering toegevoegd onder de noemer ‘Laguna GT’. Zo’n benaming klinkt misschien pretentieus, maar met 400 Nm aan koppel beschikte de GT daadwerkelijk over serieuze prestaties. Binnen negen tellen zat je ermee op 100 km/u, en de acceleratie stopte pas bij 217 km/u.
Benzinefanaten konden hun hart ophalen met de tweeliter viercilinder, goed voor 140 of 170 pk. Die laatste variant kreeg hulp van een turbocharger, met als gevolg dat het koppel toenam van 195 naar 270 Nm. Op de sprint van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid had dit vermogensverschil niet bijster veel invloed, wél tijdens de tussensprints en andere situaties waarin er tijdelijk extra vermogen wordt gevraagd bij lagere toerentallen – met dank aan die turbo. Een nadeel van de benzine slurpende Renault Laguna GT was het dorstige verbruik van 1 op 11. Een verbruikswaarde die al gauw onder de 1 op 10 kwam als je regelmatig het stadsverkeer indook. Overigens was er tussen begin 2008 en medio 2010 ook al eens een Laguna GT actief. Die had 205 pk en 300 Nm en was daarmee de krachtigste en snelste Laguna met vier portieren ooit. De eer van snelste Laguna allertijden gaat echter uit naar de tweedeurs Laguna Coupé voorzien van smeuïge 3.5 liter V6, goed voor 240 pk en een acceleratie naar 100 km/u in een vlotte 7,4 seconden. Ook qua topsnelheid mocht deze fraaie Franse coupé – met zijn tijdloze lijnenspel – er zijn, namelijk 244 km/u.
Afmetingen
De Renault Laguna was een middelgrote vierdeurs sedan (of stationwagon), vergelijkbaar met de Ford Mondeo en Peugeot 406. Andere alternatieven, zoals de Volkswagen Passat en de Skoda Superb, waren een slag groter. De lengte van de Laguna bedraagt 4,7 meter voor de sedan. De Estate-stationwagon was zomaar eventjes 10 centimeter langer. Beide carrosserievarianten zijn 1,81 meter breed en 1,45 meter hoog. Ondanks de gemiddelde buitenmaten was er aan interieurruimte binnenin geen gebrek. Idem dito de bagageruimte, die met alle zitplaatsen bezet een aangename 450 liter betrof in het geval van de vierdeurs Limousine. Bij de Laguna Estate is standaard 508 liter voorhanden en hij neemt nog meer afstand van de sedanversie zodra de achterbank wordt neergeklapt (1.593 liter). Dit neerklappen kan overigens in een handomdraai middels een druk op de knop van het Easy Flex-systeem. Ook blijkt de Laguna prima inzetbaar als caravantrekker met een trekvermogen tussen 1.300 en 1.500 kilogram, afhankelijk van de motorisering.
De belangrijkste specificaties op een rij
Renault Laguna (Estate) | |
---|---|
Marktintroductie | 2007 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,70 x 1,81 x 1,45 (4,80 x 1,81 x 145) m |
Wielbasis | 2,76 m |
Inhoud bagageruimte | 450-508 l |
Ledig gewicht | 1.330-1.514 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.900-2.089 kg |
Cilinderinhoud | 1.461-1.995 cm3 |
Vermogen | 82 kW (110 pk)-150 kW (205 pk) |
Koppel | 151-400 Nm |
Topsnelheid | 192-232 km/h |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,8-12,1 sec |
Tankinhoud | 66 l |
Verbruik | 4,7-8,2 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 120-194 g/km |
Varianten
De Renault Laguna is geleverd als vierdeurs sedan, stationwagon en tweedeurs coupé. De tweede generatie was er ook als hatchback met grote achterklep. De Laguna Coupé is dan weer enkel geleverd in de gedaante van de derde generatie. Een uiterst fraaie auto was dat trouwens, waarvan het design de tand des tijds uitstekend weet te doorstaan. Ook bijzonder aan de Coupé was de vierwielsturing, waardoor de besturing en het rij- en weggedrag tot het betere soort behoorde. De verkoopaantallen van de Coupé waren niettemin beperkt, mede vanwege de neerwaartse reputatie van de Laguna op het gebied van betrouwbaarheid. Spijtig eigenlijk.
Wat uitrustingsniveaus betreft: die luisterden traditioneel naar namen als Expression, Dynamique, Collection, Initiale, Limited, Bose of Executive. Met de GT als meest sportieve versie (ook met innovatieve vierwielsturing). Het is dus niet al te moeilijk een Laguna naar wens te vinden. Op de occasionmarkt vind je nog allerlei smaken.
Prijzen
De Renault Laguna is niet meer in productie, dus nieuw bestellen is niet meer mogelijk in Nederland. Het prijsniveau voor zijn pensioen lag tussen de 30.000 en de 42.000 euro, waarmee de Laguna competitief geprijsd was vergeleken met de concurrentie. Als pre kocht je met de Laguna veel comfort en luxe voor het geld.
Vanwege de algemeen bekende imagoschade op het gebied van betrouwbaarheid (allemaal de schuld van de tweede generatie) en de leeftijd, is de Renault Laguna op de occasionmarkt uiterst betaalbaar geworden. Een mooi exemplaar van de nieuwste generatie met niet al te veel levenservaring koop je voor minder dan 10.000 euro. En als de onderhoudshistorie sluitend is en de algehele technische staat in orde, dan koop je voor dat geld nog steeds veel auto. Die status pakt men de Renault Laguna nooit meer af. Liever nog meer ruimte, luxe en moderniteiten, maar wel nog steeds een auto met het wybertje op de motorkap? Kijk dan naar het aanbod van de Talisman, de opvolger.
Design
Buitenkant
Een sterke troef van de Renault Laguna was zijn design, ongeacht de generatie. Het strakke lijnenspel week zichtbaar af van dat van Duitse en Japanse modellen en had iets speels en stijlvols tegelijk. Bovendien deden de vele tierelantijntjes het ontwerp goed, zonder overdadig te zijn. Menig zakelijk rijder kon zo’n totaalpakket wel waarderen en de Laguna was dan ook zeer succesvol op de zakelijke markt. Niet in de laatste plaats vanwege zijn aantrekkelijke prijsstelling. Tel hier het ruime interieur, fijne rijgedrag en de aangename standaarduitrusting bij op en Renault had zichzelf verzekerd van een kaskraker. Mist de onderhuidse techniek niet volgens de Franse slag was verzorgd. Met de derde generatie beterde Renault zich aanzienlijk op het gebied van betrouwbaarheid en het design was zowaar nog fraaier en tijdlozer geworden, in het bijzonder dat van de Laguna Coupé. De tijd om het tij naar nieuw succes – zoals de eerste generatie – te keren werd de Laguna III echter niet meer gegund. Massaal liet men de Laguna links liggen. Onterecht, maar realiteit.
Binnenkant
Binnenin heerst voornamelijk een zakelijke ambiance, geholpen door de sobere kleurstelling. Het dashboard werd, afhankelijk van de gekozen uitvoering, gekenmerkt door een ingebouwd navigatiesysteem van het merk TomTom. Vrij bijzonder aan dit systeem was de actieve verbinding met TomTom om real-time verkeersinformatie op te halen, waardoor gebruikers doeltreffend routes kunnen plannen en files kunnen vermijden. Bovendien stelt de zogeheten TomTom Live-functie Laguna-rijders in staat om de Google-zoekmachine te raadplegen voor het vinden van nabijgelegen bedrijven of adressen. Zeker niet vanzelfsprekend in die tijd.
Een andere uitvoering waarbij Renault sterk voor de dag kwam was de Laguna Bose, vernoemd naar de Amerikaanse HiFi-fabrikant en het dienstdoende audiosysteem. De weergave van deze geïntegreerde muziekinstallatie kon kennelijk heel wat kopers bekoren gezien het succes van dit model. Audiofielen denken hier overigens anders over, want de klanken van het Bose-systeem waren nogal bombastisch en ‘drukkend’.
Veiligheid
Qua veiligheidsniveau is de Renault Laguna een goednieuwsshow. De Laguna is namelijk de eerste auto in serieproductie die de optimale score van vijf sterren binnensleepte na de EuroNCAP-crashtests (juni 2001). Vriend en vijand werden door deze uitzonderlijke score verrast, inclusief de Zweedse merken die erom bekendstaan zeer hoge eisen te stellen aan de veiligheid van hun auto’s, maar niet verder kwamen dan vier sterren.
Alternatieven
De Renault Renault was een middelgrote auto in het D-segment. In dezelfde vijfer vissen modellen als Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Skoda Octavia, Opel Vectra, Mazda6 en de Peugeot 406.
FAQ
Is de Renault Laguna een goede auto?
Ik heb interesse, welke Renault Laguna moet ik kopen?
Wat kost de Renault Laguna als occasion?
Beoordelingen voor Renault Laguna
Meer informatie
Meer details
- Dacia Logan
- Arkana Renault
- Renault Express
- Renault Grand Scenic
- Renault Kadjar
- Renault Master
- Renault Trafic
- Renault Twingo
- Renault Suv
- Renault Megane Estate