Sterke punten
- Verkrijgbaar als klassieker en als nieuwe editie
- agressief, sportief design
- krachtige motoren met grote cilinderinhoud
Zwakke punten
- Hoge aanschafprijs
- hoge onderhoudskosten
- Zeer hoog verbruik
Actueel aanbod van Pontiac GTO
-
Pontiac GTO Tempest
€ 21.950,-- 1.224 km
- 06/1970
- 199 kW (271 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5491PK Sint-Oedenrode -
Pontiac GTO LE MANS Station Wagon Front / LPG / 5,7L V8 / Auto
€ 9.950,-- 45.199 km
- 06/1971
- 118 kW (160 PK)
- Oldtimer
- 9 vorige eigenaren
- Automatisch
- LPG
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5741 TT BEEK EN DONK -
Pontiac GTO Cabriolet | 400 CUI V8 | 350 PK | 1969
€ 59.950,-- 60.466 km
- 01/1969
- 257 kW (349 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5145 NA WAALWIJK
Interesse in een Pontiac GTO
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede punten
- De Pontiac GTO is een klassieke muscle car en biedt veel rijplezier.
- Alle varianten zijn uitsluitend voorzien van krachtige V6-motoren.
- Tot op de dag van vandaag inspireert het voertuigontwerp niet alleen liefhebbers.
- De nieuwe editie als tweedeurs coupé biedt een frisse en moderne uitstraling.
- De stabiele prestaties van de Pontiac GTO maken hem tot een geschikte langetermijninvestering.
Data
Motor
Tijdens de productie van de Pontiac GTO werden alleen krachtige motoren met grote cilinderinhoud gebruikt. Dit positioneerde het voertuig vanaf het begin als een klassieke muscle car op de markt. Dus enorme acceleratie en veel rijplezier stonden centraal in alle generaties. Dit geldt ook voor de klassieke versies, hoewel het vermogen in de laatste klassieke versie aanzienlijk is verminderd. De gemonteerde 5,7-liter benzinemotor met 165 pk is een compromis vanwege de nieuwe eisen voor emissiebescherming in de VS.
De eerdere modellen leveren aanzienlijk meer vermogen, zoals bijvoorbeeld blijkt uit de derde generatie uit 1973. Met een cilinderinhoud van 6,6 tot 7,5 liter zijn de motoren ook aanzienlijk krachtiger en bieden ze een maximaal vermogen van 250 pk. Daarom was de Pontiac GTO vroeger veel sneller.
Dankzij verbeterde technieken en efficiëntere fabricagemethoden biedt de nieuwe editie van de Pontiac GTO uit dat jaar opnieuw een krachtigere motor. Dit is onder andere een zes liter V8-motor die 405 pk op de weg brengt. Met dit vermogen bedraagt de topsnelheid 225 km/u. De nieuwe editie van de muscle car komt zeker niet tekort aan rijplezier.
Zoals typisch is voor een muscle car, werd voor de Pontiac GTO geen geavanceerde vierwielaandrijving gebruikt. In plaats daarvan vertrouwde de autofabrikant op klassieke achterwielaandrijving, dit geldt zowel voor de klassieke als de nieuwe editie. De klant zoekt ook tevergeefs naar dubbel-clutch versnellingsbakken: handmatig schakelen is aan de orde van de dag in de Pontiac GTO. Met deze technische details sluit het voertuig volledig aan bij de aspiraties van populaire muscle cars.
Afmetingen
De Pontiac GTO is in alle generaties een groot en zwaar voertuig. Samen met zijn enorme vermogen laat de muscle car dus een krachtige indruk achter op de weg. Bovendien eisen de grote motoren hun ruimte op onder enorme motorkappen, en ook de dagelijkse bruikbaarheid mag niet worden verwaarloosd. Dit resulteert in grote carrosserieën met overeenkomstige afmetingen.
Vergeleken met zijn voorgangers, waarvan sommige ruim vijf meter lang waren, lijkt de nieuwe editie nog steeds hanteerbaar. Hier is het voertuig net geen 4,8 meter lang, 1,85 meter breed en 1,4 meter hoog. De wielbasis is gespecificeerd op iets minder dan 2,8 meter. Bijgevolg is het leeggewicht van de Pontiac GTO niet verwonderlijk hoog. Zelfs de nieuwe editie weegt minstens 1.800 kilogram, oudere modellen zijn soms nog zwaarder.
Vooral in de nieuwe uitvoering is de Pontiac GTO een goede keuze voor dagelijks gebruik. Klanten kunnen bijvoorbeeld rekenen op de grote kofferbak met ruimte voor alle benodigdheden. In de bagageruimte kan gemakkelijk ten minste 370 liter laadvolume worden ondergebracht.
Hier zijn de technische specificaties van de nieuwe editie van de Pontiac GTO:
Bouwperiode | 1964 – 1974, 2004 – 2006 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,8 m x 1,8 m x 1,4 m |
Wielbasis | 2,8 m |
Inhoud bagageruimte | 370 l |
Leeggewicht | 1.720 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | Niet gespecificeerd |
Cilinderinhoud | 5.967 cm³ |
Koppel | 542 Nm |
Topsnelheid | 255 km/u |
Acceleratie 0-100 km/u in s | 4,6 s |
Tankinhoud | 70 l |
Verbruik | 13 l/100 km |
CO2-uitstoot | Niet gespecificeerd |
Varianten
De klassieke Pontiac GTO werd alleen aangeboden als klassieke muscle car, er was geen ruime keuze uit verschillende versies. Het comfort is ook redelijk overzichtelijk, want er is slechts weinig uitrusting inbegrepen. Desgewenst zou de klant in ieder geval kunnen kiezen voor een cabriolet voor frisse lucht tijdens de rit.
Bij de nieuwe editie ziet dat er echter anders uit: hier staat de Pontiac GTO op een veel hoger technisch niveau. Het voertuig biedt vrij goed comfort en gebruikelijke voorzieningen voor dagelijkse ritten, bijvoorbeeld airconditioning, elektrische ramen of zelfs centrale vergrendeling. Met de nieuwe editie zet de autofabrikant de trend voort dat zelfs de robuuste, luide muscle cars zich steeds meer in de richting van comfort kunnen begeven.
Prijs
Muscle cars verschillen ook qua prijs van klassieke sportwagens: Veel van de modellen overtuigen met een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding. Dit geldt ook voor de Pontiac GTO. Als je de prijzen van toen omrekent naar de normen van nu, kun je het voertuig al voor ongeveer 20.000 euro aanschaffen.
Vandaag is een Pontiac GTO aanzienlijk duurder, de positieve prijsontwikkeling van de afgelopen jaren maakt het mogelijk. Veel verzamelaars bemachtigen één van deze populaire voertuigen en steken veel liefde en moeite in de restauratie en verzorging ervan. Als de muscle car vervolgens weer wordt verkocht, worden overeenkomstig hoge uitgaven gedaan. Voor de aanschaf van een goed onderhouden en klassiek model moet ten minste 60.000 euro worden begroot als een Pontiac GTO gewenst is.
Design
Exterieur
Het exterieur, vooral in de eerste generaties, is duidelijk gericht op de smaak van klanten rond Amerikaanse muscle cars. Een enorm lange motorkap biedt ruimte aan de enorme motoren, de koplampen zijn stevig in het front geïntegreerd en de zitruimte van de auto blijkt nogal klein. Natuurlijk kan ook het boosaardige uiterlijk van een muscle car niet ontbreken bij de Pontiac GTO. Het voertuig is ontworpen als tweedeursmodel. Grote banden, uitstekende bumpers voor en achter en, last but not least, een grote luchtinvoer op de motorkap maken de vormgeving van het voertuig compleet. In de nieuwe editie is de Pontiac GTO natuurlijk veel moderner en ronder geworden, maar het model volgt nog steeds de vrij klassieke lijn van een muscle car.
Interieur
Het interieur kent geen verrassingen, en dat geldt zowel voor de klassieke modellen als voor de nieuwe editie van de Pontiac GTO. Het voertuig biedt comfortabele stoelen, op verzoek ook met leder bekleed, en geavanceerde bedieningselementen. Het rijcomfort is vrij overtuigend voor een muscle car. Alleen de overzichtelijkheid laat duidelijk te wensen over. Hoewel de voorruit aangenaam groot is, zorgen de brede stijlen en smalle achterruit ervoor dat obstakels gemakkelijk over het hoofd worden gezien. In de nieuwe editie van 2004 biedt de Pontiac GTO natuurlijk aanzienlijk meer comfort en een uitgebreide uitrusting in het interieur. Hier werden meer technieken en materialen van hogere kwaliteit gebruikt.
Veiligheid
De Pontiac GTO heeft niet veel op het gebied van veiligheid of uitrusting op dit gebied. De nieuwe variant van 2004 is tenminste uitgerust met ABS, airbags en veiligheidsgordels om de inzittenden een minimum aan bescherming te bieden.
Alternatieven
De Ford Mustang is een goed alternatief voor klanten die zowel klassiekers als nieuwere modellen willen rijden. De motoren van elke serie zijn altijd zeer goed en ontworpen voor maximaal rijplezier. Klanten vinden ook veilige rijeigenschappen in elk model. De enige punten van kritiek op de Ford Mustang zijn het hoge brandstofverbruik en de hoge wegenbelasting.