Sterke punten
- Tijdloos, charmant ontwerp
- Simpele, betrouwbare techniek
- Iconische GTI, begeerlijke cabriolet
Zwakke punten
- Afwerking, kwaliteit interieurdelen
- Pas op voor roestige exemplaren
- Hoge vraagprijzen voor gewilde GTI
Peugeot 205 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 205, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Peugeot 205
-
Peugeot 205 1.9 CTi
€ 10.500,-- 138.000 km
- 06/1990
- 75 kW (102 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5975an SEVENUM -
Peugeot 205 1.1 Accent 5drs 03-1993 Grijs Metallic
€ 1.895,-- 224.188 km
- 03/1993
- 44 kW (60 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-9411 VR BEILEN -
Peugeot 205 Forever 1.8 Diesel
€ 725,-- 600.000 km
- 01/1996
- 44 kW (60 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3766av Soest -
Peugeot 205 1.4 Génération
€ 4.950,-- 52.000 km
- 05/1998
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
7,2 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
148 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-5258LX Berlicum -
Peugeot 205 205 Génération
€ 1.150,-- 220.000 km
- 07/1997
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2343ab Oegstgeest -
Peugeot 205 1.4 CT APK TOT 17-07-2026 !!
€ 1.450,-- 236.637 km
- 06/1987
- 57 kW (77 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-2612 XW DELFT -
Peugeot 205 1.9 GTI (mi 16v engine)
€ 23.950,-- 137.500 km
- 04/1993
- 108 kW (147 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5258LX Berlicum -
Peugeot 205 GL 1.1 Mint
€ 5.000,-- 109.810 km
- 07/1990
- 44 kW (60 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3888LK Uddel -
Peugeot 205 Cabrio Roland Garros APK nov. 2026
€ 2.750,-- 365.000 km
- 09/1993
- 58 kW (79 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7546HE enschede -
Peugeot 205 1.4 Génération UNIEK 1e EIGENAAR 5-deurs N.A.P
€ 3.299,-- 130.080 km
- 01/1997
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7963 RP RUINEN -
Peugeot 205 1.4 Génération
€ 2.695,-- 150.500 km
- 01/1998
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
7,2 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
148 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-7203BT Zutphen -
Peugeot 205 automatic
€ 2.600,-- 110.185 km
- 01/1986
- 58 kW (79 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6101 Echt-Susteren -
Peugeot 205 1.4 Génération .
€ 1.749,-- 226.152 km
- 05/1997
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- 5 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2516 AK 'S-GRAVENHAGE -
Peugeot 205 1.9 GTI geheel gespoten, nieuw interieur
€ 19.950,-- 205.143 km
- 10/1991
- 90 kW (122 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5864 CL MEERLO -
Peugeot 205 1.1 Colorline
€ 2.950,-- 90.269 km
- 01/1993
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2211 VM NOORDWIJKERHOUT -
Peugeot 205 205 1.8 Génération D
€ 2.900,-- 432.000 km
- 03/1997
- 43 kW (58 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5102GT Dongen -
Peugeot 205 205 1.9 Gentry Automaat
€ 9.750,-- 250.230 km
- 02/1992
- 77 kW (105 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-3565 BK UTRECHT -
Peugeot 205 D New Look
€ 4.400,-- 435.099 km
- 03/1996
- 47 kW (64 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-9162EX Ballum -
Peugeot 205 1.1i GR
€ 3.000,-- 97.500 km
- 12/1989
- 44 kW (60 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4191WG Geldermalsen -
Peugeot 205 1.1 Colorline + nieuwe distributie
€ 2.450,-- 220.862 km
- 11/1992
- 44 kW (60 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2391 PZ HAZERSWOUDE-DORP
Interesse in een Peugeot 205
Alle artikelen
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 review – waarom de Polestar 2 op zijn tellen moet passen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Goede redenen
- Compacte en praktische stadsauto met geslaagd design en tijdloos imago.
- Wendbaar, comfortabel en prettig stuurgedrag.
- Zeer betaalbaar in aanschaf en onderhoud.
- Behalve robuuste benzinemotoren ook sterke diesels leverbaar.
- Ook verkrijgbaar als iconische GTI, sportieve Rallye of sierlijke cabriolet.
Technische gegevens
Motorisatie
De Peugeot 205 is in al zijn productiejaren geleverd met verschillende motoren, van robuuste en kwieke benzinemotoren tot sterke en zuinige diesels met veel trekkracht.
Peugeot heeft de 205 met betrouwbare benzinemotoren geleverd. Stuk voor stuk robuuste 1.0, 1.1, 1.4 en 1.6 viercilinders met vermogens tussen 33 en 66 kW (45 en 90 pk). De eerste versies waren voorzien van carburateurs, later werd injectie de standaard. De 55 kW (75 pk) sterke en betrouwbare 1.4 vormt misschien wel het beste compromis tussen vlotte prestaties en bescheiden brandstofverbruik.
De Franse autofabrikant blonk in deze periode uit als maker van simpele, maar oerdegelijke dieselmotoren. Een ongeblazen 1.8 levert 44 kW (60 pk); de sterkere turbodiesel met 57 kW (78 pk) maakt van de lichtgewicht 205 zelfs een redelijk rappe auto. Deze motoren stammen uit de tijd dat er nog geen roetfilters verplicht waren.
Een groot deel van zijn populariteit kreeg de 205 dankzij de sportieve GTI-versies. Dat begon in 1984 met de 1.6 GTI met 77 kW (104 pk). In 1987 kwam er een sterkere 1,9-liter GTI met 96 kW (131 pk), maar vanwege een milieusparende katalysator ging in 1989 het vermogen terug naar 90 kW (122 pk). Ook sportief was de lichtgewicht 205 Rallye, een spartaans uitgevoerd en speels scheurijzer met een 1,3-liter viercilinder die 76 kW (103 pk) leverde.
Zeer zeldzaam en daardoor tegenwoordig onbetaalbaar voor gewone stervelingen: de 205 Turbo 16. Dit is een bijzonder homologatiemodel, waarvan 200 exemplaren zijn gemaakt. Peugeot bouwde hem om te mogen deelnemen aan de beroemde Parijs-Dakar-rally en de beruchte Groep B van het wereldkampioenschap rally. De achterin geplaatste viercilinder 1,8-liter turbomotor – in de rallywagen goed voor 450 pk (!) – levert in deze legale straatversie 147 kW (200 pk) en 255 Nm trekkracht, maar gelukkig heeft dit rallymonster vierwielaandrijving.
Afmetingen
Overduidelijk is dat deze compacte stadsauto niet uitblinkt als ruimtewonder. Toch zal het je verbazen hoeveel spullen er in deze handzame Peugeot 205 passen. Voor een ritje naar de supermarkt of weekendje weg voldoet deze stadsauto prima: hij beschikt over een kofferbak met ruim 200 liter aan bagageruimte. Klap je de achterbank neer, dan ontstaat een bruikbare laadruimte van ruim 1.200 liter.
De stijlvolle cabriolet brengt je plezierige kilometers zonder dakje. Daarbij schiet hij niet eens tekort als het aankomt op praktisch ruimteaanbod. Zowel voor de inzittenden aan boord als qua bagageruimte is hij goed vergelijkbaar met de hatchback.
Wie meer ruimte wenst, kan zoeken naar een compacte bestelauto op basis van de Peugeot 205. Die is dan vaak voorzien van een dieselmotor, grijs kenteken, een verhoogde opbouw voor extra laadruimte en de aanduiding Terberg, XA Multi of 205F (voor Fourgonette). Deze versies waren overigens niet alleen in Frankrijk populair als bestelauto.
De belangrijkste specificaties op een rij:
Peugeot 205 | |
---|---|
Marktintroductie | 1983 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,7 x 1,6 x 1,4 m |
Wielbasis | 2,4 m |
Inhoud bagageruimte | 216 l |
Ledig gewicht | 740 - 865 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.140 - 1.325 kg |
Cilinderinhoud | 1.124 - 1.997 cm3 |
Vermogen | 33 kW (45 pk) - 96 kW (130 pk) |
Koppel | 68 - 161 Nm |
Topsnelheid | 134 - 208 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,4 - 15,8 sec |
Tankinhoud | 50 l |
Verbruik | 4,8 - 7,8 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
In vijftien jaar tijd zijn wereldwijd ruim 5,3 miljoen exemplaren gebouwd van de Peugeot 205. Ongeveer 140.000 stuks daarvan zijn op Nederlands kenteken gezet. De meeste verkochte 205jes zijn de driedeurs of vijfdeurs****hatchback, maar er is ook een cabriolet (een ontwerp van de beroemde autodesigner Pininfarina).
Klanten konden kiezen uit benzinemotoren of een diesel. Die waren gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met standaard vier en later vijf versnellingen. Een viertraps automaat was als optie verkrijgbaar.
Peugeot hanteert meerdere uitrustingsniveaus, beginnend bij instapniveau XE of GE. Standaard is de XN nogal spartaans uitgevoerd; zelfs de ruitenwisser achter, afsluitbare tankdop, rechter buitenspiegel en hoofdsteunen vóór zijn niet standaard.
Iets meer luxe zijn uitvoeringen als de XL/GL, XR/GR en XRD/GRD. Een 205 wordt al een stuk fraaier met metallic lak, een glazen schuifdak en lichtmetalen velgen (alleen standaard op de sportieve uitvoeringen). Op sommige types krijg je ook elektrisch bedienbare ramen, centrale deurvergrendeling en een autoradio. De stelregel is: hoe later het exemplaar, des te groter de kans op enige voorzieningen en luxe aan boord. In de laatste modeljaren komen de rijk uitgeruste Forever en Génération als slotstuk van de 205-productie.
Door de jaren heen zijn er talloze bijzondere edities en memorabele – al dan niet tijdelijke –uitvoeringen op de markt gekomen. Zo is er de chique Roland Garros-versie, verwijzend naar het beroemde tennistoernooi in Parijs, met halfleren bekleding, toerenteller en andere sportieve accenten. Andere speciale uitvoeringen zijn de Junior, Look, Lacoste, Accent, Colorline of de sportieve XS en GT.
Op basis van de GTI is er de luxere Gentry-versie, met houten accenten op het dashboard, 4-traps automaat en verwarmbare buitenspiegels. Ook produceerde Peugeot de GTI Griffe, herkenbaar aan de gifgroene kleur Laser Green of Vert Fluorite en antraciet gespoten lichtmetalen velgen.
Prijzen
De Peugeot 205 begint zeldzaam te worden. Toch is dit altijd een redelijk geprijsde auto geweest. De stijgende populariteit van een goed bewaarde Peugeot 205 zie je terug in hun waarde als moderne klassieker of als investeringsobject. In Nederland betaal je zo’n 1.200 euro voor een schadevrij en rijdend exemplaar met geldige APK. Voor een GTI moet je minstens 12.000 euro ophoesten, de Rallye kan zelfs nog iets duurder uitvallen.
Voor goedkoop autorijden is de Peugeot 205 nog altijd een interessant aanbod. De techniek is redelijk robuust en simpel, waardoor dit een ideale auto is voor de beginnende thuisklusser. Dat maakt de Peugeot 205 nog altijd een zeer betaalbare en gewilde occasion.
Design
Buitenkant
De Peugeot 205 is volgens velen hét toonbeeld van een geslaagd ontwerp voor een compacte Franse stadsauto. De populariteit van de 205 is mede te danken aan zijn sympathieke, aantrekkelijke uitstraling. Dat Peugeot besloot om met het lijnenspel voor de 205 niet te conservatief te werk te gaan. Ondertussen kunnen we gerust stellen dat dit ontwerp de tijd goed heeft doorstaan. Ongeacht je leeftijd, inkomen, maatschappelijke status of achtergrond: in een Peugeot 205 kun je nog altijd gezien worden.
Exemplaren uit de eerste bouwjaren kun je makkelijk herkennen aan de oranje knipperlichten. In de jaren ’90 kreeg het model bij een facelift grijze doorzichtige kapjes voor de richtingaanwijzers, passend bij de andere Peugeots van die generatie. Snellere GTI-versies herken je aan lichtmetalen ‘pepermolen’-velgen, maar ook aan bumpers en stootstrips met een rode bies. Verder verdween het typerende ‘wasbordje’ tussen de achterlichten; elke 205 had voortaan een gladde achterklep.
Binnenkant
De Peugeot 205 heeft een redelijk eenvoudig en overzichtelijk interieur. De aanwezige functies zijn makkelijk te vinden en te bedienen. In de loop der jaren kreeg het dashboard steeds meer moderne draaiknoppen en extra opbergruimtes. Een tweespaaks stuurwiel was standaard op de meeste modellen, inclusief de 1.6 GTI, later kwam er een driespaaks stuurwiel. Een toerenteller was enkel aanwezig op de sportieve modellen.
Voor een compacte stadsauto is het ruimteaanbod zeer acceptabel, voornamelijk voorin. Peugeot heeft de 205 voorzien van comfortabele stoelen. Zelfs langere bestuurders kunnen een prettige zitpositie vinden. Typisch voor deze tijd was de ietwat hoge zitpositie. Peugeots uit deze periode staan ook bekend om wat rammeltjes en kraakjes in het interieur. Er is zogezegd plaats voor vijf personen aan boord, maar de middelste passagier achterin zit letterlijk tussen twee zitplaatsen in.
Veiligheid
De Peugeot 205 is ontworpen en gebouwd in een periode dat er nog geen standaard botsproeven werden gehouden. Deze auto ontbeert de moderne veiligheidsvoorzieningen die we tegenwoordig normaal vinden. Behalve de snelle GTI-versies zijn alle 205-exemplaren uitgerust met schijfremmen vóór en trommelremmen achter. Niet verwonderlijk voor een betaalbare stadsauto uit die tijd, maar tegenwoordig weten we wel beter.
Verder meldt Peugeot dat de kleine 205 is voorzien van kreukelzones en een rembekrachtiger. Er zijn geen voorzieningen zoals ABS of airbags, die kwamen pas in zicht bij zijn opvolger: de Peugeot 206.
Alternatieven
In zijn tijd nam de Peugeot 205 het op tegen concurrenten zoals de Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Opel Corsaen de Citroën AX. Als GTI ging de 205 de strijd aan met de Volkswagen Golf GTI, de Fiat Uno Turbo en de Renault 5 Turbo.
FAQ
Is de Peugeot 205 betrouwbaar?
Wat kost een Peugeot 205?
Zijn er nog genoeg onderdelen voor een Peugeot 205?
Wat zijn de beste alternatieven voor een Peugeot 205?
Beoordelingen voor Peugeot 205
Meer informatie
Meer details
- Peugeot Hybride
- Kleine Peugeot
- Peugeot Bipper
- Peugeot Camper
- Peugeot Expert
- Peugeot Partner
- Peugeot Rifter
- Peugeot Station
- Peugeot Suv
- Peugeot Ludix