Sterke punten
- Pittige motor
- Goede wegligging
- Strakke looks
Zwakke punten
- Brandstofverbruik
- Gevoelig voor roest
- Hoge aanschafprijs
Nissan 200 SX : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan 200 SX, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Nissan 200 SX
-
Nissan 200 SX s15 2jz swap
€ 55.000,-- 140.000 km
- 11/1999
- 475 kW (646 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
-
9,7 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-6524 NZ Nijmegen -
Nissan 200 SX S13 1JZ DCT Swap
€ 47.999,-- 230.000 km
- 01/1993
- 338 kW (460 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5384 Bernheze -
Nissan 200 SX 200sx s14
€ 34.500,-- 260.000 km
- 09/1996
- 235 kW (320 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2821TH stolwijk
Interesse in een Nissan 200 SX
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Nissan Ariya - Gewoon goed! Maar van elektropionier Nissan verwacht je meer ...
Nissan Qashqai E-Power review – Een oplossing voor een niet-bestaand probleem?
TEST - Waarom de elektrisch aangedreven Nissan X-Trail e4ORCE geen EV is
Nissan Ariya review - Elektrische comeback maakt minder indruk dan je zou denken
Review Nissan Qashqai E-Power - De 'elektrische auto' die nog best veel benzine verbruikt
Nissan Ariya: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Iconische status
- Een echte liefhebbersauto die niet meer snel in waarde zal dalen
- Uitstekende rijeigenschappen, die nóg beter kunnen worden met lichte aanpassingen
- Fijne looks
Technische gegevens
Motorisatie
De Nissan 200 SX kent meerdere generaties. Buiten Europa is de auto beter bekend als de Nissan Silvia. De eerste generatie verscheen in 1975 op de markt, onder de codenaam S10. De sportieve coupé was echter niet leverbaar in Europa. Het duurde tot 1989, de vierde generatie (S13), totdat de auto ook in Nederland te koop was bij de Nissan dealer.
Onder de motorkap van de Nissan 200 SX S13 ligt een 1,8-liter viercilinder benzinemotor met 124 kW (169 pk) en 224 Nm aan koppel. Standaard was de motor gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Optioneel was hij er ook met een automatische transmissie met vier versnellingen. Met de handbak was hij beduidend sneller. Niet alleen had hij een topsnelheid van 215 km/u, maar ook een sprint van 0 naar 100 km/u duurde 7,5 seconden, terwijl de versie met automaat er 9,3 seconden over deed met een topsnelheid van 200 km/u.
In het buitenland werd de 200 SX S13 ook geleverd met een 2,0-liter viercilinder, met en zonder turbo. Vooral de versie met turbo geniet nu veel populariteit vanwege zijn grote tuning potentieel. Deze worden nog regelmatig naar Nederland geïmporteerd, al dan niet uitgevoerd met het stuur aan de rechterkant.
Ook de vijfde generatie 200 SX is in Nederland geleverd. Deze generatie staat bekend als de Silvia S14. Onder de motorkap ligt nu dezelfde turbobenzinemotor die de S13 met turbo zo gewild maakt om te importeren: de SR20DET. De motor levert een vermogen van 147 kW (200 pk) en een maximum koppel van 265 Nm. Standaard werd hij geleverd met een handbak met vijf versnellingen. Een viertraps automaat was optioneel.
De zesde generatie, bekend als S15, kwam in 1999 op de markt. De motor was dezelfde SR20DET, dus 2,0-liter viercilinder met turbo. Hij leverde ook exact hetzelfde vermogen als in zijn voorganger. Ook deze generatie kon besteld worden met zowel een handbak als een automaat.
Afmetingen
De Nissan 200 SX biedt plaats aan vier personen verdeeld over twee zitrijen. Al moet daar wel bij gezegd worden dat de achterste zitrij niet de meest comfortabele zitplaatsen biedt voor volwassenen. De inhoud van de kofferbak varieert van 240 tot 320 liter en is daarmee voldoende voor de dagelijkse bagage en zelfs voor korte vakanties en dergelijke. De afmetingen van de 200 SX zijn min of meer gelijk gebleven door de generaties heen.
NISSAN 200 SX | |
---|---|
Marktintroductie | 1989 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,52 – 4,53 x 1,69 – 1,73 x 1,29 m |
Wielbasis | 2,47 – 2,52 m |
Inhoud bagageruimte | 240 – 320 l |
Ledig gewicht | 1.190 – 1.255 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.675 – 1.780 kg |
Cilinderinhoud | 1.809 – 1.998 cm3 |
Vermogen | 124 – 147 kW (169 – 200 pk) |
Koppel | 224 - 265 Nm |
Topsnelheid | 190 – 235 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,5 – 9,3 sec |
Tankinhoud | 60 – 65 l |
Verbruik | 8,5 – 8,9 9 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 239 g/km |
Varianten
Elke Nissan 200 SX is een tweedeurs coupé. Er zijn geen andere carrosserievormen leverbaar geweest. Ook wat betreft de uitvoeringen was er weinig te kiezen. De enige keuze die er was voor de Nissan 200 SX is wel of geen automaat. Verder was er wel keuze tussen diverse opties, zoals lakkleuren, velgen en functionaliteiten in het interieur.
Prijzen
De nieuwprijs varieerde afhankelijk van de gekozen opties en het productiejaar. In 1998 kostte hij in Nederland ongeveer 35.000 euro. De laatste generatie had een vanafprijs van ongeveer 40.000 euro. De automaat heeft altijd een meerprijs van zo’n 2.000 euro gehad ten opzichte van de versies met handbak. Tegenwoordig is de Nissan 200 SX een gewild verzamelobject. De gemiddelde prijs voor een goed onderhouden occasion ligt tussen de 20.000 en 35.000 euro, terwijl gemodificeerde exemplaren meer dan 50.000 euro kunnen kosten.
Design
Buitenkant
De Nissan 200 SX heeft een sportief en aerodynamisch ontwerp. De lage, lange motorkap en het hoekige profiel geven het voertuig een klassieke sportwagenlook. Kenmerkende eigenschappen zijn onder andere de klapkoplampen van de S13, de ronde vormen van de S14 en de agressieve lijnen van de S15. De auto was verkrijgbaar in verschillende kleuren, van klassiek zwart en wit tot felrood of groen.
Binnenkant
Het interieur van de Nissan 200 SX is net zo aantrekkelijk als het exterieur. De auto biedt plaats aan vier inzittenden op sportstoelen, bekleed met hoogwaardig stof of leer. Het dashboard is overzichtelijk en eenvoudig, met alle belangrijke informatie in één oogopslag zichtbaar. De middenconsole is eveneens goed georganiseerd en biedt plaats aan diverse bedieningselementen.
Veiligheid
De Nissan 200 SX is nooit officieel getest door organisaties zoals ADAC, Euro NCAP of US NCAP, dus er zijn geen officiële veiligheidsresultaten beschikbaar. Het voertuig beschikt echter over enkele veiligheidskenmerken zoals een versterkte carrosserie en een airbags. Uiteraard is het niveau van de veiligheidsvoorzieningen niet te vergelijken met moderne auto’s.
Alternatieven
Als je kijkt naar de het type auto en de populariteit onder liefhebbers zijn er een aantal auto’s die gezien kunnen worden als alternatief voor de Nissan 200 SX. De meeste komen dan ook uit Japan. Alternatieven zijn bijvoorbeeld de Toyota Supra, Mazda RX-7, Nissan Skyline en de Honda Integra Type R. Dit zijn allemaal modellen die meer waard geworden zijn toen ze in handen zijn gekomen van liefhebbers.