Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Aprilia motoren te koop: tweedehands en nieuw

Aprilia

Aprilia, motorproducent uit Italië

Het traditionele Italiaanse merk Aprilia hoort sinds de acquisitie door het bedrijf Piaggio – de uitvinder en producent van de niet alleen door de Italianen zo geliefde Vespa – tot de belangrijkste motormerken en motorfabrikanten van Europa. Ook dankzij de samenwerking met BMW Motorrad bij de ontwikkeling en productie van de motoren heeft Aprilia een buitengewoon goede reputatie wat betreft technologie en design.

Aprilia’s betrokkenheid in de motorsport

Aprilia is inmiddels ook succesvol in de motorsport. Internationale Grand Prix overwinningen in de 250 cm³- en 125 cm³-klasse, het winnen van het Supermoto wereldkampioenschap in 2004 en 2006 in de klasse S2 (tot 450 cm³) met de toen nieuwe V2-modellen SXV 4.5 / 5.5 en een derde plaats in het algemeen klassement van de 32ste Dakar-rally in januari 2010 met de Aprilia RXV 4.5 (nog nooit eerder in de geschiedenis van de Dakar-rally had een motorfiets zo’n hoge plaats behaald!), overtuigen motorfans van Aprilia. Ook plaats 1 en 2 in de klasse tot 450 ccm (3 van de 4 motoren hebben dit doel bereikt!) zijn een bewijs voor de kundigheid van de fabrikant.

De geschiedenis van motorfabrikant Aprilia

Het bedrijf Aprilia werd oorspronkelijk opgericht als fietsenfabriek. Het bedrijf werd daarbij vernoemd naar een sedan, de „Aprilia“ van Lancia. Ivano Beggio begon met 18 medewerkers aan de ontwikkeling van een motor. Al snel kwamen de eerste brommers uit: de Colibrì, Daniela en Packi. Vervolgens werd in 1970 het eerste motorcross model gepresenteerd. Deze werd tot eind jaren ’70 geproduceerd. In 1975 begon Ivano Beggio met de productie van brommers met een cilinderinhoud van 50 cm³. Daarna volgden Enduro-, Trial- en straatmotoren die over een cilinderinhoud tussen 50 en 600 cm³ beschikten.

Door de samenwerking met de Oostenrijkse motorfabrikant Rotax ontstonden in 1985 de modellen 125 STX en 350 STX. In 1986 ontstonden de AF1 (straatracer) en de Tuareg. Daarna volgden nog de RSV Mille, de Falco modellen, de Caponord, de RST Futura en de Tuono. In 1990 veranderde de bedrijfsstrategie: men wilde zich vanaf nu uitsluitend op de ontwikkeling van tweewielers concentreren, alle onderdelen werden door toeleveranciers geproduceerd.

De eerste scooter van Aprilia heette Amico. De Scarabeo, de eerste tweetaktmotor met katalysator, werd iets later geïntroduceerd. Tegelijkertijd met diens verschijnen was men alweer met het ontwerpen van een nieuwe scooter begonnen. Het resultaat was de Leonardo. Daarna volgden nog talrijke modellen, het bedrijf groeide gestaag. In 2002 was Aprilia de eerste fabrikant uit Italië die de grote modellen met een geregelde katalysator uitrustte. Ook bij het inbouwen van ABS-systemen was Aprilia één van de fabrikanten die het voortouw nam.

De nieuwste Aprilia modellen

In 2009 presenteerde Aprilia de superbike RSV4 Factory met 65 graden V4-motor. In februari 2010 werd de iets gunstigere versie RSV4-R met minder luxe accesoires en carbon onderdelen gepresenteerd. De RSV4-R heeft echter dezelfde 1000-ccm V4-motor met 180 pk, het elektronische motormanagement met ‘Ride by Wire’ technologie en twee inspuitventielen per cilinder als de RSV4 Factory. Bovendien heeft hij ook circuitwaardige voertuigcomponenten en demperelementen – maar vanwege de kosten echter zonder de variabele aanzuigstukken van de injectiemotor.

Bij de SMV 750 Dorsoduro Factory pakt Aprilia het anders aan. Het nieuwe model bevat vergeleken bij de twee jaar eerder verschenen standaardversie SMV 750 Dorsoduro meer carbon, hoogwaardigere remtangen en hij heeft een rood gelakt frame en een veerpoot. De 90° V2 motor heeft een prestatievermogen van 92 pk en een maximale koppel van 82 Nm, die geregeld wordt door Aprilia’s ‘Ride by Wire’ technologie van de tweede generatie. Met de 3 prestatiecurves kan de bestuurder zich aanpassen aan de wegtoestand, het weer of de rijstijl door de auto in te stellen op ‘Sport’, ‘Touring’ of ‘Regen’.