Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mitsubishi-outlander-front

Mitsubishi Outlander

1 / 3
mitsubishi-outlander-front
mitsubishi-outlander-side
mitsubishi-outlander-back

Sterke punten

  • Al drie generaties lang gewild bij breed publiek
  • Als PHEV ideale SUV voor particuliere gezinnen
  • Solide rijgedrag
  • Vierwielaandrijving

Zwakke punten

  • Niet meest spannende uitstraling
  • Ergonomie/indeling bedieningsfuncties
  • Dorstig (zonder gebruik eventuele elektromotor)

Mitsubishi Outlander : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mitsubishi Outlander, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mitsubishi Outlander: ruim, veelzijdig en betrouwbaar

Als sinds de lancering van de eerste generatie in 2003 maakt Mitsubishi furore met de Outlander. Het Japanse merk behoort hiermee tot een van de pioniers op het gebied van de hedendaagse SUV. De Outlander is vooral populair onder (actieve) gezinnen die praktisch gemak en bagageruimte kunnen waarderen. De laatste generatie van de Mitsubishi Outlander (PHEV) was ook zeer gewild onder zakelijke (lease)rijders, vanwege de CO2-gunstige plug-in hybride-aandrijflijn die daardoor in aanmerkelijk kwam voor een aantrekkelijke bijtelling. Medio 2024 wordt de geheel nieuwe Mitsubishi Outlander in Europa geïntroduceerd, wederom als PHEV. Lees meer

Interesse in een Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander occasions
Mitsubishi Outlander nieuwe auto's
Mitsubishi Outlander dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Praktische gezins-SUV
  • Veel auto voor relatief weinig geld
  • Als plug-in hybride zowel relatief zuinig als kilometervreter
  • Standaard vierwielaandrijving

Technische gegevens

Motorisatie

De Mitsubishi Outlander PHEV verwierf – als derde generatie – een enorme populariteit in Nederland vanwege de bijtellingsgunstige hybride-aandrijflijn. Enige tijd was het model zelfs de bestverkopende auto van het land. Mitsubishi-dealers moesten tijdelijk alle zeilen bijzetten om aan de ongekende vraag en afleveringen te kunnen voldoen. Sindsdien staat de Outlander zowat synoniem aan plug-in hybride. Toch was de grote Mitsubishi ook verkrijgbaar met traditionele benzine- en dieselmotoren en de keuze uit voor- of vierwielaandrijving. Zo was de eerste generatie uitgerust met een 2.0 benzinemotor of een 2.2 dieselmotor. Beide beschikten over een vermogen van 110 kW (150 pk). Benzineliefhebbers konden het schakelen overlaten aan een CVT-automaat, terwijl dieselaars het schakelwerk zelf dienden te verzorgen via een handgeschakelde versnellingsbak. Een 7-traps automaat werd later optioneel. Net als bij de benzineversie was er de keuze uit voorwiel- of vierwielaandrijving.

De zonet al even aangestipte plug-in hybride-variant is zowat de voornaamste reden waarom de Mitsubishi Outlander in Europa zo enorm populair werd. Aanvankelijk combineerde de Outlander PHEV een 2.0 benzinemotor met twee elektromotoren, die hun stroom haalden uit een 12 kWh-accu. In die configuratie beschikte de Outlander over 150 kW (203 pk) en bood hij een elektrische actieradius van 52 kilometer (volgens de toenmalige NEDC-meetcyclus). Bij de facelift in 2018 werd de Outlander PHEV uitgerust met een nieuwe, zuinigere 2.4 benzinemotor met 117 kW (135 pk) en steeg het vermogen van de achterste elektromotor naar 69 kW. Het systeemvermogen kwam hiermee op een totaal van 176 kW (240 pk) te liggen, goed voor een acceleratie naar 100 km/h in 10,5 seconden.

De accu werd eveneens vergroot naar 13,8 kWh, goed voor een elektrisch rijbereik van 54 kilometer (NEDC). In de praktijk bedroeg de elektrische actieradius hooguit 40 kilometer. Voor veel gebruikers niet toereikend voor de dagelijkse ritten, maar voldoende om het totale benzineverbruik beperkt te houden. Opladen van een lege accu aan een laadstation is binnen een uurtje mogelijk. Deed je dit trouw, dan viel er – in theorie – een gemiddeld verbruik van slechts 1,7 l/100 km te bereiken.

Afmetingen

De Mitsubishi Outlander staat te boek als een middelgrote SUV. Maar dan wel een van de grotere in zijn soort. Zo meet de auto 4,7 meter in de lengte, 1,8 meter in de breedte en 1,7 meter in de hoogte. Directe concurrenten als de Volkswagen Tiguan, Renault Kadjar en Peugeot 3008 zijn een stuk korter. Eigenlijk komt de Outlander qua formaat eerder in de buurt van grotere (en duurdere) SUV’s als de Skoda Kodiaq en Peugeot 5008. Bovendien is de wielbasis riant met bijna 2,7 meter. En dat merk je zodra je instapt en plaatsneemt: de Oulander biedt veel binnenruimte. Niet zo verwonderlijk dat Mitsubishi zijn vlaggenschip ook aanbood als zevenzitter. Kanttekening hierbij is wel dat je niet kiest voor de PHEV-variant. Die motorisering is niet verkrijgbaar met een additionele derde zitrij omdat de ruimte onder de koffervloer namelijk wordt ingenomen door de accu’s en de achterste elektromotor. Die plug-in hybride-aandrijflijn snoept tegelijk een aantal liters aan laadvolume weg ten opzichte van een vijfzits Outlander met benzine- of dieselmotor. Zo is er bij die laatste varianten standaard 550 liter aan bagageruimtevoorhanden, terwijl de PHEV het met 463 liter moet stellen.

Een overzicht van de belangrijkste technische gegevens van de Mitsubishi Outlander PHEV:

Mitsubishi Outlander PHEV
Marktintroductie 2015
Lengte x breedte x hoogte 4,69 x 1,80 x 1,70 m
Wielbasis 2,67 m
Inhoud bagageruimte 463 l
Ledig gewicht 1.820 - 1.855 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.340 - 2.390 kg
Cilinderinhoud 2.0 - 2.4 l
Systeemvermogen 149 kW (203 pk) - 176 kW (240 pk)
Koppel 300 Nm
Topsnelheid 170 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,5 - 11,0 sec
Tankinhoud 45 l
Verbruik (NEDC) 1,7 - 1,8 l/100km
CO2-uitstoot (NEDC) 40 - 42 g/km

Varianten

De Mitsubishi Outlander was in Nederland verkrijgbaar van 2003 tot begin 2022. Een lange periode en de (ooit) verkrijgbare uitvoeringen en varianten zijn dan ook niet langer op twee handen te tellen. De ooit mateloos populaire PHEV-variant is nieuw geleverd vanaf 2015, eveneens in diverse smaken. De best abrupte productiestop van de SUV volgde op de aankondiging dat Mitsubishi zich zou terugtrekken uit Europa – wegens tegenvallende resultaten op de Europese markt en felle concurrentie. Later kwam de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie hierop terug en besloot het Mitsubishi toch nog een kans te geven in Europa. Met modellen die sterk zijn gebaseerd op bestaande Renaults, zo weten we inmiddels. De nieuwe Mitsubishi ASX is hiervan het eerste en perfecte voorbeeld. De geheel nieuwe Outlander – die in 2024 zijn opwachting zal maken in de Europese showrooms – is daarentegen nog een volwaardige Mitsubishi. De reden? De vierde generatie was al enige tijd klaar voor productie en rijdt al elders in de wereld rond.

Prijzen

Tot de geheel nieuwe generatie in 2024 op de markt komt, is de Mitsubishi Outlander niet meer nieuw verkrijgbaar in Nederland. Wil je er eentje, dan biedt de occasionmarkt soelaas. Daar variëren de prijzen sterk afhankelijk van het bouwjaar en de aandrijflijn. Zo betaal je voor een vroege diesel met flink wat kilometers nog geen paar duizend euro. De Outlander PHEV wordt aangeboden voor occasionprijzen vanaf 10.000 euro, maar reken ook dan op een exemplaar met veel levenservaring. Voor een nette met niet al te veel kilometers betaal je tussen 17 en 20 mille.

Overigens had het Nederlandse occasionaanbod van de Outlander PHEV nog veel groter kunnen zijn; een groot deel van de duizenden exemplaren die in ons land zijn geleverd, zijn geëxporteerd naar het buitenland nadat de overheid de financiële stimuli op CO2-arme auto’s had beëindigd. Een fenomeen die de auto de bijnaam ‘Foutlander’ opleverde vanwege de associatie met oorspronkelijke bezitters die worden gezien als belastingprofiteurs, omdat ze eigenlijk niets geven om het groene karakter van hun auto.

Design

Buitenkant

Op esthetisch vlak is de Mitsubishi Outlander als een goede wijn: het model heeft moeten rijpen voordat het oog ook kreeg wat het wilde. Zo waren de eerste twee generaties ietwat onsamenhangend en daardoor smaakgevoelig vormgegeven (met onder meer heldere achterlichtunits). Iets dat aanvankelijk ook het geval was bij generatie drie. De eerste facelift, in 2015, bracht hier verandering in. Plots oogde de Outlander als een SUV waarmee je prima kon komen voorrijden op het schoolplein als bij zakelijke gelegenheden. De facelift die hierop volgde zette de puntjes pas echt op de i, waardoor het model ook in zijn laatste jaren nog op een schare fans kon rekenen.

Binnenkant

Vanbinnen is de Outlander minder verandering onderhevig geweest. Zo kreeg de auto tijdens zijn twee facelifts wel een ander stuurwiel, andere en betere materialen hier en daar en een moderner infotainmentsysteem, maar in de basis bleef het interieur gelijk. Het gevolg hiervan is dat het dashboard van de Outlander al vrij snel gedateerd overkwam en niet meer kon meten met de directe concurrentie – die niet stilzit. Aan comfort en een solide bouwkwaliteit daarentegen geen gebrek. Dit maakte de Outlander des te meer geschikt als familie-SUV; kinderen letten immers niet op een stootje meer of minder.

mitsubishi-outlander-interior

mitsubishi-outlander-seats

Veiligheid

Vrijwel geen enkele auto ontkomt aan de vernietigende crashtests van Euro NCAP, en zo ook de Mitsubishi Outlander niet. Het veiligheidsinstituut katapulteerde het model in 2012 tegen zijn betonblokken en muren, en daarbij hield het veiligheidsniveau van de Outlander uitstekend stand. Zo haalde de topscore van vijf sterren, met 94 op 100 punten voor veiligheid van inzittenden. Die opmerkelijk hoge score dankte het model aan onder meer de standaard aanwezigheid van knie-airbags, wat destijds nog geen gemeengoed was.

Alternatieven

Sinds het aanbreken van dit millennium zijn SUV’s alsmaar populairder geworden. Het aanbod is dan ook enorm, ook in de klasse van de Outlander. Denk zoals aan de Toyota RAV4, Hyundai Santa Fe of Kia Sorento van dezelfde bouwjaren. Nog maar te zwijgen over de later geïntroduceerde Peugeot 5008, Skoda Kodiaq en Volkswagen Tiguan AllSpace.

FAQ

Is de Mitsubishi Outlander een betrouwbare auto?
De Mitsubishi Outlander heeft zich door de jaren heen bewezen als een betrouwbare auto. Zelfs de complexe plug-in hybride-aandrijflijn vertoont weinig grote problemen. Let er bij vroege hybride-exemplaren wel op dat de terugroepactie van 2014 uitgevoerd is, want die betrof een accuprobleem.
Is de Outlander PHEV interessante als occasion?
De Mitsubishi Outlander PHEV staat te boek als betrouwbaar, oerdegelijk, ruim en betaalbaar in gebruik – zeker wanneer je actief gebruikmaakt van de plug-in hybride-techniek. Heb je een actieve levensstijl en/of groter gezin, dan is de Outlander PHEV een aantrekkelijke keuze. Oké, opladen van de accu gaat (lang) niet zo snel als bij moderne EV’s, maar dat is niet onoverkoombaar als je weinig lage afstanden rijdt. Plug de auto elke avond aan het stopcontact en de volgende ochtend kan er opnieuw zo’n 45 kilometer geheel elektrische gereden worden, wat zorgt voor een uiterst laag brandstofverbruik als je veelal dagelijks niet meer rijdt dan 60 à 70 kilometer.

Beoordelingen voor Mitsubishi Outlander

28 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Motorvermogen

Meer details