- Homepage
- Auto
- Mitsubishi
- Mitsubishi Outlander
Sterke punten
- Al drie generaties lang gewild bij breed publiek
- Als PHEV ideale SUV voor particuliere gezinnen
- Solide rijgedrag
- Vierwielaandrijving
Zwakke punten
- Niet meest spannende uitstraling
- Ergonomie/indeling bedieningsfuncties
- Dorstig (zonder gebruik eventuele elektromotor)
Mitsubishi Outlander : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Mitsubishi Outlander, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Mitsubishi Outlander
-
Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV LPG-G3 Loopt niet Goed
€ 6.950,-- 198.716 km
- 12/2013
- 89 kW (121 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
44 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7961 EA RUINERWOLD -
Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Instyle+ TREKHAAK
€ 8.499,-- 259.715 km
- 12/2013
- 89 kW (121 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
44 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7641 AG WIERDEN -
Mitsubishi Outlander PHEV 4WD
€ 18.949,-- 104.093 km
- 05/2019
- 99 kW (135 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektro/Benzine
-
1,8 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
46 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1101 CL AMSTERDAM -
Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Instyle
€ 8.950,-- 252.270 km
- 05/2014
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
44 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 VH LEEK -
Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Prestige+ // ZONNEDAK // LEDER //
€ 23.800,-- 74.207 km
- 08/2018
- 135 kW (184 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5503 LV VELDHOVEN -
Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV PREMIUM I NAVIGATIE I PARKEERSENSOREN I C
€ 17.999,-- 141.685 km
- 12/2016
- 89 kW (121 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
41 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3443 TJ WOERDEN -
Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Intense+ (135 PK) 2e-Eig, Mitsubishi-Deal
€ 23.390,-BTW verrekenbaar - 121.736 km
- 09/2019
- 165 kW (224 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
46 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2394 CG HAZERSWOUDE RIJNDIJK -
Mitsubishi Outlander Sport 2.0 Invite+ / Airco / Trekhaak /
€ 3.445,-- 167.483 km
- 06/2006
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
215 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4004 JR TIEL -
Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Instyle Aut. [ full led leder navi ]
€ 16.409,-- 116.327 km
- 12/2015
- 89 kW (121 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
42 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2497 GL DEN HAAG -
Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV X-Line Sport Automaat (NAVIGATIE, NAP, CL
€ 13.445,-- 159.978 km
- 01/2015
- 120 kW (163 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2921 LP Krimpen aan de IJssel -
Mitsubishi Outlander 2.0 Business Edition 7p. (NAVI,LED,CRUISE,CAMERA,C
€ 11.945,-€ 10.945,-- 220.404 km
- 08/2014
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
150 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2931 SJ KRIMPEN AAN DE LEK -
Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Business Edition Leder-Alcantara|Camera|K
€ 15.450,-- 163.547 km
- 12/2015
- 89 kW (121 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
42 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8251 GM DRONTEN -
Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Intense +
€ 7.999,-- 359.580 km
- 12/2013
- 89 kW (121 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
44 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5281 RE BOXTEL -
Mitsubishi Outlander 2.4 GLS 4WD Automaat, Two tone, Leer, Airco, Cruis
€ 6.950,-- 141.040 km
- 02/2006
- 121 kW (165 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
234 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6721 NB BENNEKOM -
Mitsubishi Outlander 2.0 Connect Pro Bovag Garantie
€ 19.950,-- 104.900 km
- 03/2018
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
144 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2952 BG ALBLASSERDAM -
Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Trekhaak/Leder Diamond/Open dak
€ 26.945,-- 47.663 km
- 04/2019
- 176 kW (239 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2671 DB NAALDWIJK -
Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Instyle | Schuif/Kanteldak | Camera | Sto
€ 8.200,-- 279.312 km
- 12/2013
- 89 kW (121 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
44 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8072 PD NUNSPEET -
Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Instyle AWD Automaat, NL, Boekjes, ALLE O
€ 14.950,-- 134.477 km
- 05/2014
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
44 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6721 NB BENNEKOM -
Mitsubishi Outlander 2.0 Business Edition 7 Persoons! [ Navi Camera Cli
€ 17.445,-- 98.069 km
- 03/2015
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
150 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2497 GL DEN HAAG -
Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Instyle 4WD * 7 PERSOONS * MEEST LUXE UIT
€ 16.350,-- 161.549 km
- 08/2015
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
-
154 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3645 TA VINKEVEEN
Interesse in een Mitsubishi Outlander
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Praktische gezins-SUV
- Veel auto voor relatief weinig geld
- Als plug-in hybride zowel relatief zuinig als kilometervreter
- Standaard vierwielaandrijving
Technische gegevens
Motorisatie
De Mitsubishi Outlander PHEV verwierf – als derde generatie – een enorme populariteit in Nederland vanwege de bijtellingsgunstige hybride-aandrijflijn. Enige tijd was het model zelfs de bestverkopende auto van het land. Mitsubishi-dealers moesten tijdelijk alle zeilen bijzetten om aan de ongekende vraag en afleveringen te kunnen voldoen. Sindsdien staat de Outlander zowat synoniem aan plug-in hybride. Toch was de grote Mitsubishi ook verkrijgbaar met traditionele benzine- en dieselmotoren en de keuze uit voor- of vierwielaandrijving. Zo was de eerste generatie uitgerust met een 2.0 benzinemotor of een 2.2 dieselmotor. Beide beschikten over een vermogen van 110 kW (150 pk). Benzineliefhebbers konden het schakelen overlaten aan een CVT-automaat, terwijl dieselaars het schakelwerk zelf dienden te verzorgen via een handgeschakelde versnellingsbak. Een 7-traps automaat werd later optioneel. Net als bij de benzineversie was er de keuze uit voorwiel- of vierwielaandrijving.
De zonet al even aangestipte plug-in hybride-variant is zowat de voornaamste reden waarom de Mitsubishi Outlander in Europa zo enorm populair werd. Aanvankelijk combineerde de Outlander PHEV een 2.0 benzinemotor met twee elektromotoren, die hun stroom haalden uit een 12 kWh-accu. In die configuratie beschikte de Outlander over 150 kW (203 pk) en bood hij een elektrische actieradius van 52 kilometer (volgens de toenmalige NEDC-meetcyclus). Bij de facelift in 2018 werd de Outlander PHEV uitgerust met een nieuwe, zuinigere 2.4 benzinemotor met 117 kW (135 pk) en steeg het vermogen van de achterste elektromotor naar 69 kW. Het systeemvermogen kwam hiermee op een totaal van 176 kW (240 pk) te liggen, goed voor een acceleratie naar 100 km/h in 10,5 seconden.
De accu werd eveneens vergroot naar 13,8 kWh, goed voor een elektrisch rijbereik van 54 kilometer (NEDC). In de praktijk bedroeg de elektrische actieradius hooguit 40 kilometer. Voor veel gebruikers niet toereikend voor de dagelijkse ritten, maar voldoende om het totale benzineverbruik beperkt te houden. Opladen van een lege accu aan een laadstation is binnen een uurtje mogelijk. Deed je dit trouw, dan viel er – in theorie – een gemiddeld verbruik van slechts 1,7 l/100 km te bereiken.
Afmetingen
De Mitsubishi Outlander staat te boek als een middelgrote SUV. Maar dan wel een van de grotere in zijn soort. Zo meet de auto 4,7 meter in de lengte, 1,8 meter in de breedte en 1,7 meter in de hoogte. Directe concurrenten als de Volkswagen Tiguan, Renault Kadjar en Peugeot 3008 zijn een stuk korter. Eigenlijk komt de Outlander qua formaat eerder in de buurt van grotere (en duurdere) SUV’s als de Skoda Kodiaq en Peugeot 5008. Bovendien is de wielbasis riant met bijna 2,7 meter. En dat merk je zodra je instapt en plaatsneemt: de Oulander biedt veel binnenruimte. Niet zo verwonderlijk dat Mitsubishi zijn vlaggenschip ook aanbood als zevenzitter. Kanttekening hierbij is wel dat je niet kiest voor de PHEV-variant. Die motorisering is niet verkrijgbaar met een additionele derde zitrij omdat de ruimte onder de koffervloer namelijk wordt ingenomen door de accu’s en de achterste elektromotor. Die plug-in hybride-aandrijflijn snoept tegelijk een aantal liters aan laadvolume weg ten opzichte van een vijfzits Outlander met benzine- of dieselmotor. Zo is er bij die laatste varianten standaard 550 liter aan bagageruimtevoorhanden, terwijl de PHEV het met 463 liter moet stellen.
Een overzicht van de belangrijkste technische gegevens van de Mitsubishi Outlander PHEV:
Mitsubishi Outlander PHEV | |
---|---|
Marktintroductie | 2015 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,69 x 1,80 x 1,70 m |
Wielbasis | 2,67 m |
Inhoud bagageruimte | 463 l |
Ledig gewicht | 1.820 - 1.855 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.340 - 2.390 kg |
Cilinderinhoud | 2.0 - 2.4 l |
Systeemvermogen | 149 kW (203 pk) - 176 kW (240 pk) |
Koppel | 300 Nm |
Topsnelheid | 170 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,5 - 11,0 sec |
Tankinhoud | 45 l |
Verbruik (NEDC) | 1,7 - 1,8 l/100km |
CO2-uitstoot (NEDC) | 40 - 42 g/km |
Varianten
De Mitsubishi Outlander was in Nederland verkrijgbaar van 2003 tot begin 2022. Een lange periode en de (ooit) verkrijgbare uitvoeringen en varianten zijn dan ook niet langer op twee handen te tellen. De ooit mateloos populaire PHEV-variant is nieuw geleverd vanaf 2015, eveneens in diverse smaken. De best abrupte productiestop van de SUV volgde op de aankondiging dat Mitsubishi zich zou terugtrekken uit Europa – wegens tegenvallende resultaten op de Europese markt en felle concurrentie. Later kwam de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie hierop terug en besloot het Mitsubishi toch nog een kans te geven in Europa. Met modellen die sterk zijn gebaseerd op bestaande Renaults, zo weten we inmiddels. De nieuwe Mitsubishi ASX is hiervan het eerste en perfecte voorbeeld. De geheel nieuwe Outlander – die in 2024 zijn opwachting zal maken in de Europese showrooms – is daarentegen nog een volwaardige Mitsubishi. De reden? De vierde generatie was al enige tijd klaar voor productie en rijdt al elders in de wereld rond.
Prijzen
Tot de geheel nieuwe generatie in 2024 op de markt komt, is de Mitsubishi Outlander niet meer nieuw verkrijgbaar in Nederland. Wil je er eentje, dan biedt de occasionmarkt soelaas. Daar variëren de prijzen sterk afhankelijk van het bouwjaar en de aandrijflijn. Zo betaal je voor een vroege diesel met flink wat kilometers nog geen paar duizend euro. De Outlander PHEV wordt aangeboden voor occasionprijzen vanaf 10.000 euro, maar reken ook dan op een exemplaar met veel levenservaring. Voor een nette met niet al te veel kilometers betaal je tussen 17 en 20 mille.
Overigens had het Nederlandse occasionaanbod van de Outlander PHEV nog veel groter kunnen zijn; een groot deel van de duizenden exemplaren die in ons land zijn geleverd, zijn geëxporteerd naar het buitenland nadat de overheid de financiële stimuli op CO2-arme auto’s had beëindigd. Een fenomeen die de auto de bijnaam ‘Foutlander’ opleverde vanwege de associatie met oorspronkelijke bezitters die worden gezien als belastingprofiteurs, omdat ze eigenlijk niets geven om het groene karakter van hun auto.
Design
Buitenkant
Op esthetisch vlak is de Mitsubishi Outlander als een goede wijn: het model heeft moeten rijpen voordat het oog ook kreeg wat het wilde. Zo waren de eerste twee generaties ietwat onsamenhangend en daardoor smaakgevoelig vormgegeven (met onder meer heldere achterlichtunits). Iets dat aanvankelijk ook het geval was bij generatie drie. De eerste facelift, in 2015, bracht hier verandering in. Plots oogde de Outlander als een SUV waarmee je prima kon komen voorrijden op het schoolplein als bij zakelijke gelegenheden. De facelift die hierop volgde zette de puntjes pas echt op de i, waardoor het model ook in zijn laatste jaren nog op een schare fans kon rekenen.
Binnenkant
Vanbinnen is de Outlander minder verandering onderhevig geweest. Zo kreeg de auto tijdens zijn twee facelifts wel een ander stuurwiel, andere en betere materialen hier en daar en een moderner infotainmentsysteem, maar in de basis bleef het interieur gelijk. Het gevolg hiervan is dat het dashboard van de Outlander al vrij snel gedateerd overkwam en niet meer kon meten met de directe concurrentie – die niet stilzit. Aan comfort en een solide bouwkwaliteit daarentegen geen gebrek. Dit maakte de Outlander des te meer geschikt als familie-SUV; kinderen letten immers niet op een stootje meer of minder.
Veiligheid
Vrijwel geen enkele auto ontkomt aan de vernietigende crashtests van Euro NCAP, en zo ook de Mitsubishi Outlander niet. Het veiligheidsinstituut katapulteerde het model in 2012 tegen zijn betonblokken en muren, en daarbij hield het veiligheidsniveau van de Outlander uitstekend stand. Zo haalde de topscore van vijf sterren, met 94 op 100 punten voor veiligheid van inzittenden. Die opmerkelijk hoge score dankte het model aan onder meer de standaard aanwezigheid van knie-airbags, wat destijds nog geen gemeengoed was.
Alternatieven
Sinds het aanbreken van dit millennium zijn SUV’s alsmaar populairder geworden. Het aanbod is dan ook enorm, ook in de klasse van de Outlander. Denk zoals aan de Toyota RAV4, Hyundai Santa Fe of Kia Sorento van dezelfde bouwjaren. Nog maar te zwijgen over de later geïntroduceerde Peugeot 5008, Skoda Kodiaq en Volkswagen Tiguan AllSpace.