Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mazda-mx-3-l-01.jpg

Mazda MX-3

1 / 5
mazda-mx-3-l-01.jpg
mazda-mx-3-back
mazda-mx-3-front
mazda-mx-3-side
mazda-mx-3-seats

Sterke punten

  • Klein, maar fijn
  • Bijzonder compacte V6-motor
  • Innovatieve motortechniek
  • Exclusieve verschijning
  • Enthousiast rij- en stuurgedrag

Zwakke punten

  • Niet de allure van een Mazda MX-5
  • Steeds zeldzamer (in goede staat)
  • Fantasieloos interieur
  • Wind- en afrolgeluiden goed hoorbaar in interieur
  • Pittig brandstofverbruik (V6)

Mazda MX-3 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mazda MX-3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mazda MX-3: bijna vergeten compacte sportcoupé met ’s werelds kleinste zescilindermotor

De jaren 80 en 90 was het gouden era voor sportcoupés. Al enige tijd is dat anders. Je zou daardoor zomaar kunnen vergeten dat Mazda tussen 1991 en 1998 de olijke MX-3 produceerde, toebedeeld met de kleinste (1.8 liter) V6-motor ter wereld. Lees meer

mazda-mx-3-m-02.jpg
mazda-mx-3-m-03.jpg
mazda-mx-3-m-04.jpg

Mazda MX-3

De Mazda MX-3 verscheen in 1991 op de markt en werd tot 1998 op basis van de Mazda 323 geproduceerd. Vervolgens verscheen er geen directe opvolger. In Noord-Amerika werd de auto, in samenwerking met partner Ford, als Precidia verkocht en in Azië als Eunos Presso of Autozam AZ-3. De MX-3 heeft een luxe monocoque carrosserie, een carrosseriesoort die vanwege haar lichtheid en krachtopname al decennialang in de motorsport wordt toegepast. Lees meer

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Bijzondere verschijning
  • Voorzien van zeer kleine zescilinder
  • Compacte en toch best praktisch
  • Vlotte stuur- en rijeigenschappen

Technische gegevens

Motorisatie

Mazda leverde de MX-3 met twee verschillende motoren. Instapper was een 1,6-liter viercilinder-benzinemotor met 66 kW (90 pk) en 135 Nm aan koppel. Vanwege het lage gewicht van amper 1.000 kilogram wist de MX-3 met deze krachtbron prima prestaties neer te zetten. Zo verliep de spurt naar 100 km/u binnen de 11 seconden en kon een topsnelheid gehaald worden van 179 km/u. Niet bijzonder snel (zeker anno nu niet), maar voor in de jaren negentig keurige waarden, zelfs voor een compacte, betaalbare sportcoupé.

De motorische smaakmaker, en waar de MX-3 vooral bekend om stond en tegenwoordig nog staat, was de andere beschikbare krachtbron: een V6. Nu is een zescilinder in een compacte sportcoupé überhaupt al bijzonder, maar die in de MX-3 was extra speciaal vanwege het slagvolume. Dat bedroeg namelijk slechts 1.845 cc. Normaliter beschikken zescilinders over een inhoud van minimaal 2,0-liter, vaak minstens 2,5-liter en meer. Mazda schreeuwde het dan ook van de daken dat de 1.8i V6 voorin de neus van de MX-3 de ‘kleinste zescilinder ooit’ was in een serie geproduceerde auto.

Om de verkoop van de Mazda MX-3 luister bij te zetten, bouwde het Japanse merk een heuse marketingcampagne om de uiterst compacte zescilinder heen. Onderdeel daarvan was een guitige reclamecommercial met stuiterende kabouters die ongetwijfeld nog ergens online zal rondzwerven. Je moet er maar opkomen…
De werkelijke achterliggende reden van de compacte 1.8i V6? In Japan betaalt een autobezitter belasting op basis van de motorinhoud; hoe kleiner, hoe goedkoper. Mazda wilde de MX-3 naast sportief ook betaalbaar houden, ook in dagelijks gebruik, en ontwikkelde daarom deze V6-motor. Motoren groter dan 2,0-liter vergden een (veel) hogere belastingafdracht.

Prestatiewijs mocht de V6 er ook best zijn. Zo lag het vermogen op 96 kW (130 pk) bij een koppel van 160 Nm. Weliswaar bracht de zescilinder, ondanks het compacte formaat, extra gewicht met zich mee ten opzichte van de viercilinder. Met een leeggewicht van 1.145 kilogram is de MX-3 1.8i V6 nog altijd geen zwaargewicht. En dat resulteerde in een sprint van 8,5 van 0 naar 100 km/u en een topsnelheid van ruim 202 km/u. Klein of niet, zoals het een zescilinder betaamd lag het brandstofverbruik wel een stuk hoger dan de instapper: 1 op 11 versus 1 op 13,5 voor de 1.6i. Tot zover de theoretische opgave vanuit Mazda. Want wie er een sportieve rijstijl op nahield met de MX-3 keek eerder tegen een verbruik van 1 op 8 aan in het geval van de krachtigste variant.

Afmetingen

De Mazda MX-3 behoort met een lengte van 4,22 meter tot de klasse van compacte sportcoupés. De breedte bedraagt 1,70 meter bij een hoogte van 1,31 meter. De MX-3 is dus best een lage auto, zoals het een sportieve coupé betaamd. Ondanks de compacte buitenmaten is de MX-3 relatief praktisch. Zo is er op de achterbank plek voor twee kinderen of overige bagage dat niet opgeborgen kan worden in de 298 liter grote kofferruimte. De kofferruimte is dankzij de hoog en ver omhoog scharnierde achterklep opvallend goed bereikbaar voor een coupé. De achterbank vinden als passagier vergt als vanzelfsprekend wel enige lenigheid omdat de MX-3 maar één, hetzij een groter uitgevoerd portier heeft aan elke zijde.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Mazda MX-3
Marktintroductie 1991
Lengte x breedte x hoogte 4,22 x 1,70 x 1,31 m
Wielbasis 2,46 m
Inhoud bagageruimte 289 l
Ledig gewicht 1.030-1.145 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.460-1.530 kg
Cilinderinhoud 1.598-1.845 cm3
Vermogen 66 kW (90 pk)-96 kW (130 pk)
Koppel 135-160 Nm
Topsnelheid 179-202 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,5-10,5 sec
Tankinhoud 50 l
Verbruik 7,4-9,5 l/100 km
CO₂-uitstoot n.b.

Varianten

Met twee motorvarianten was het leveringsprogramma van de Mazda MX-3 zeer overzichtelijk. Idem dito qua uitrustingsniveaus; die waren er namelijk niet. Althans, er was slechts één variant verkrijgbaar, waarvan de duurdere V6 logischerwijs net even wat luxer was uitgerust dan de instapper met viercilinder. Verwacht echter geen wereldschokkende verschillen. Mazda had de MX-3 vooral in de markt gezet als plezierige rijdersauto. Luxe en comfort stonden op een (veel) lager pitje. Sowieso was er midden jaren negentig nog geen sprake van voorzieningen die we tegenwoordig standaard zien en volstrekt normaal vinden op zelfs de voordeligste auto’s. Zelfs ABS was niet standaard aanwezig op de MX-3. De 1.8i V6-variant beschikte hier wel over, net als over centrale deurvergrendeling en elektrisch bedienbare ramen vóór. Het basismodel moest deze zaken ontberen, al was stuurbekrachtiging wel aanwezig. Het feit dat iedere Mazda MX-3 over een toerenteller, regelbare dashboardverlichting, een regensensor en elektrisch verstelbare buitenspiegels beschikte, was al heel wat. De standaard neerklapbare achterbank was handig voor het vervoeren van grotere voorwerpen.

Prijzen

Mazda zette de MX-3 als (relatief) betaalbare sportcoupé in de markt. Dat betekende in Nederland prijzen vanaf 20.000 euro, destijds zo’n 40.000 gulden. Schijnbaar wilde de verkoop nog niet echt vlotten, want vanaf 1994 was de vanafprijs met zo’n tweeduizend euro gedaald. De versie met V6 ging zelfs van ruim 24.000 naar 20.500 euro vanaf 1994. Tegenwoordig is de MX-3 uiterst betaalbaar. Prijzen op de occassionmarkt beginnen onder de 1.000 euro. De mooiere exemplaren zijn te koop vanaf 2.000 euro. Kilometerstanden kunnen aan de hoge kant zijn, maar dit hoeft geen enkel probleem te zijn als onderhoud trouw en goed is uitgevoerd; de Mazda MX-3 staat te boek als zeer betrouwbaar.

Design

Buitenkant

Qua design is de MX-3 op-en-top een Mazda uit de jaren 90. De visuele gelijkenissen met andere Mazda-modellen uit dat tijdperk, zoals de Xedos, Mazda 626, Mazda MX-5 en de 323 (waarmee de MX-3 zijn technische basis deelt) zijn onmiskenbaar. Rond was volledig in de mode bij Mazda, zowel vanbuiten als vanbinnen. Eigenlijk enkel de Mazda 787B hield er bij het Japanse merk geen rondborstig design op in die jaren.
Nu we toch die legendarische Le Mans-winnende racebolide aanhalen: veel van de motorische innovaties die de MX-3 waren toegestopt waren te danken aan de motorsportactiviteiten van Mazda. Zo beschikte de 1.8i V6 over dubbele bovenliggende nokkenassen, waardoor een motor sneller en hogere toeren kon draaien. Niet zo extreem hoog als de illustere wankelmotor van de Mazda 787B weliswaar, maar met piekvermogen van 130 pk bij 6.800 tpm bovengemiddeld hoog voor een normale straatauto.

Binnenkant

Vanbinnen hetzelfde laken een pak als vanbuiten: ronde vormen slaan de klok, en (harde) plastic panelen zoals die gebruikelijk waren in de jaren 90. Nee, sprankelend was het interieur van de Mazda MX-3 niet en sportief allesbehalve. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met het zo betaalbaar mogelijk willen houden van het model. Het ontwikkelen van tierelantijntjes kost nu eenmaal geld. Het grotendeels overhevelen van het interieur van de Mazda 323 was veel goedkoper, en zo geschiedde. Een troost is dat Mazda sportief gevormde stoelen in de MX-3 monteerde. Geen overbodige luxe trouwens, aangezien de MX-3 niet vies was van het betere stuurwerk.

Veiligheid

Veiligheid, wat is dat? In de jaren 90 lag de focus hier nog niet zo scherp op als tegenwoordig. Zaken als ABS, remkrachtverdeling, ESP en allerhande airbags werden weliswaar al wel toegepast, maar behoorden zeker nog niet overal tot de standaarduitrusting. Niet bij de Mazda MX-3 in elk geval. Wie over enige actieve en passieve veiligheid wilde beschikken, was aangewezen op de V6-variant; die was wel uitgerust over ABS en een bestuurdersairbag. De MX-3 vertrouwde qua veiligheid vooral op zijn solide wegligging en onzichtbare constructie.

Alternatieven

Sportcoupés beleefden hoogtijdagen in de jaren 90. Dit wil niet zeggen dat het aanbod overdreven groot was. De markt van sportcoupés is altijd een niche geweest, getuige de geringe verkopen van de Mazda MX-3 en het tegenwoordig steeds zeldzamer worden van dit model. Andere soortgelijke coupés uit dezelfde periode zijn onder meer de Opel Tigra, de eerste generatie Ford Puma en Nissan 240SX. Ook de Fiat Barchetta en Toyota MR-2 zou je als sportieve alternatieve modellen kunnen aanmerken, alhoewel dit cabrio’s zijn.

FAQ

Waarom ontwikkelde Mazda zo’n compacte V6 voor de MX-3?
Op sommige automarkten, waaronder Japan, is de verschuldigde autobelasting afhankelijk van het slagvolume. Motoren groter dan 2,0-liter zijn (significant) duurder in belasting dan kleinere motoren. Om de Mazda MX-3 zo betaalbaar mogelijk te houden, ook in gebruik, werd daarom een extra compacte zescilinder ontwikkeld en toegepast.
Wat kost een Mazda MX-3?
Tegenwoordig kan je een Mazda MX-3 al kopen voor minder dan 1.000 euro. De betere en mooiere exemplaren vergen eerder een investering van minimaal 2.000 euro. Hoge kilometerstanden zijn overigens niet uitzonderlijk, maar hoeven latere gebruikskosten niet in de weg te zitten. De MX-3 staat te boek als zeer betrouwbaar, mits trouw en goed onderhouden.
Wat is het verbruik van de Mazda MX-3 met V6?
De 1.8i liter V6 in de Mazda MX-3 mag dan behoren tot de kleinste zescilinder ter wereld ooit geproduceerd, het brandstofverbruik kan snel onder de 1 op 10 duiken bij een vlotte rijstijl. Volgens Mazda is een gemiddelde van ruim 1 op 11 haalbaar bij een gewone tot rustige rijstijl.

Beoordelingen voor Mazda MX-3

6 Beoordelingen

4,2

Meer informatie

Meer details