Sterke punten
- Tijdloos design
- Krachtige prestaties
- Luxe interieur
Zwakke punten
- Relatief hoge onderhoudskosten
- Relatief hoog brandstofverbruik
- Ruimte op achterbank erg krap
Maserati 3200 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Maserati 3200, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Maserati 3200
-
Maserati 3200 GT 3.2 V8
€ 19.500,-- 132.750 km
- 01/2000
- 271 kW (368 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4793 AS FIJNAART -
Maserati 3200 GT - Italian Delivered - Manual -
€ 29.500,-- 115.264 km
- 05/2001
- 271 kW (368 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
370 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1411 AN NAARDEN -
Maserati 3200 3200+3.2+V8
€ 27.500,-- 91.035 km
- 09/1999
- 271 kW (368 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3723LR BILTHOVEN -
Maserati 3200 3.2 V8
€ 29.500,-- 116.346 km
- 02/2000
- 271 kW (368 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
388 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1394 AW NEDERHORST DEN BERG
Interesse in een Maserati 3200
Alle artikelen
Eerste review: waarom de Maserati Grecale nóg opwindender is dan de Porsche Macan
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Heeft een tijdloos en door velen erg gewaardeerd design
- Biedt dankzij een krachtige motor sportieve prestaties …
- … en tegelijkertijd de luxe die van een Maserati mag worden verwacht
- Inmiddels als occasion relatief betaalbaar
Technische gegevens
Motorisatie
De Maserati 3200 wordt aangedreven door een 3,2-liter V8 benzinemotor met een vermogen van 271 kW (370 pk). Dat vermogen wordt altijd overgebracht op de achterwielen. Wel kon je kiezen tussen de standaard handgeschakelde transmissie met zes versnellingen en de optionele viertrapsautomaat. De handbak is ideaal voor de sportieve rijder die de maximale prestaties naar boven wil halen, terwijl de automaat vooral in de smaak valt bij wie comfortabel wil cruisen met een grote krachtreserve.
Afmetingen
De Maserati 3200 is ongeveer 4,5 meter lang, 1,8 meter breed en 1,3 meter hoog. De wielbasis meet 2,66 meter. De Maserati 3200 is wat men noemt een 2+2-zitter. Dat wil zeggen dat de inzittenden voorin ruim zitten, maar de achterbank aan de krappe kant is en meer bedoeld voor kinderen en/of korte afstanden. De bagageruimte meet 340 liter. Dat is in algemene zin niet super veel, maar voor een grand tourer zoals de Maserati 3200 is dat een vrij ruime bagageruimte te noemen.
De belangrijkste specificaties op een rij
Maserati 3200 | |
---|---|
Marktintroductie | 1998 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,51 x 1,82 x 1,30 m |
Wielbasis | 2,66 m |
Inhoud bagageruimte | 340 l |
Ledig gewicht | 1.590-1.620 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | Niet geregistreeerd |
Cilinderinhoud | 3.217 cm3 |
Vermogen | 271 kW (370 pk) |
Koppel | 491 Nm |
Topsnelheid | 270-280 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 5,7-5,1 sec |
Tankinhoud | 90 l |
Verbruik | 16,2-18,1 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 396-432 g/km |
Varianten
De Maserati 3200 was leverbaar in drie uitvoeringen. Het ‘basismodel’ was de Maserati 3200 GT met handgeschakelde transmissie. Optioneel was een versie met automaat. Dit model werd vaak aangeduid als de Maserati 3200 GTA, of Maserati 3200 GT Automatica. De enige andere variant is de Maserati 3200 GT Assetto Corsa, waarvan slechts 259 exemplaren zijn geproduceerd. De Maserati 3200 GT Assetto Corsa was in de basis gelijk aan de reguliere Maserati 3200 GT, maar had een aangepast onderstel voor een sportiever rijgedrag. Prestatiecijfers zoals de acceleratietijd of het vermogen bleven echter ongewijzigd ten opzichte van de reguliere Maserati 3200 GT. De Maserati 3200 was er alleen als tweedeurs coupé. In 2002 werd de Maserati 3200 opgevolgd door de Maserati Coupé, een doorontwikkeling. Dit model was er als Maserati Spyder ook als tweedeurs cabriolet.
Prijzen
Afhankelijk van de gekozen uitvoering had de Maserati 3200 destijds in Nederland een nieuwprijs van ongeveer 105.000 tot 119.000 euro. In de loop van de productie liep dat bedrag nog iets op als gevolg van algemene inflatie en belastingen. Voor het soort auto was de Maserati 3200 GT qua verkoopcijfers succesvol te noemen, maar wat betreft absolute aantallen is het natuurlijk altijd een zeldzame verschijning gebleven. Toch is het vrij eenvoudig een Maserati 3200 occasion te vinden. Ten opzichte van de oorspronkelijke nieuwprijs is het model bovendien best betaalbaar geworden. Exemplaren van de Maserati 3200 worden al aangeboden vanaf zo’n 9.000 euro en de prijzen lopen op tot ruim 35.000 euro voor echt mooie exemplaren. Specifiek de gelimiteerde Maserati 3200 GT Assetto Corsa is exclusiever en duurder, maar het aanbod is op dit moment te beperkt om daar een goede prijsindicatie voor te kunnen geven.
Design
Buitenkant
Het exterieurdesign van de Maserati 3200 is een mix van elegantie en sportiviteit, kenmerkend voor Italiaanse autodesign. De auto heeft een lage, gestroomlijnde vorm met vloeiende lijnen die zijn dynamische karakter benadrukken. De Maserati 3200 wordt over het algemeen gezien als een tijdloos model dat nog altijd zeer stijlvol is. Een iconisch stijlelement zijn de boemerangvormige achterlichten, die niet alleen een visueel statement maken, maar die ook een primeur betekenden. De Maserati 3200 was namelijk de eerste productieauto met LED-achterlichten. De brede grille met het Maserati-logo, de afgeronde koplampen en de recht afgesneden achterzijde dragen bij aan de krachtige uitstraling van de Maserati 3200. Met zijn uitgebalanceerde proporties en verfijnde details blijft het design tijdloos en onmiskenbaar Maserati.
Binnenkant
Het interieur van de Maserati 3200 straalt luxe en exclusiviteit uit, met hoogwaardige materialen zoals leder, hout en aluminium die het klassieke Italiaanse vakmanschap benadrukken. De sportstoelen zijn ontworpen om zowel comfort als ondersteuning te bieden tijdens sportief rijden. De cockpit is gericht op de bestuurder, met gemakkelijk bereikbare bedieningselementen en een overzichtelijk instrumentenpaneel. Hoewel het interieur voorin ruim genoeg is voor twee personen, zijn de stoelen achterin krap en meer geschikt voor kinderen of extra bagage. De aandacht voor detail en de kwalitatieve afwerking zorgen voor een luxe rijervaring, ondanks de relatief beperkte technologische voorzieningen.
Veiligheid
Auto’s zoals de Maserati 3200 worden niet getest door Euro NCAP of vergelijkbare veiligheidsorganisaties. Wel kan worden gekeken naar de veiligheidsuitrusting aan boord. De veiligheidsprestaties van de Maserati 3200 zijn gemiddeld voor een grand tourer uit zijn tijd. Daarmee ontbreken natuurlijk de modernste veiligheidsvoorzieningen die tegenwoordig gangbaar zijn in dit segment, maar de Maserati 3200 is wel voorzien van veiligheidsuitrustingen zoals ABS, tractiecontrole en dubbele airbags voor de bestuurder en passagier. Een ander veiligheidsaspect om rekening mee te houden is dat de krachtige motor en sportieve rijeigenschappen vragen om een ervaren bestuurder, aangezien de auto onvoorspelbaar kan reageren in uitdagende rijomstandigheden. Moderne technologische vangnetten zoals ESP waren er namelijk nog niet.
Alternatieven
De Maserati 3200 concurreerde voornamelijk met andere luxe grand tourers zoals de Porsche 911, Jaguar XK en BMW 6 Serie. De Porsche 911 bood een goede handling, betrouwbaarheid en een breder scala aan uitvoeringen, terwijl de Jaguar XK uitblonk wat betreft comfort en verfijning, met een soepelere rijervaring. De BMW 6 Serie bood een combinatie van luxe en prestaties met, voor zijn tijd, geavanceerde technologieën, maar had naast deze andere concurrenten wel een wat minder exclusieve uitstraling. De Maserati 3200 onderscheidde zich van zijn concurrenten door zijn elegante Italiaanse design, krachtige twin-turbo V8-motor en exclusiviteit, maar werd vaak bekritiseerd vanwege zijn onderhoudsgevoeligheid en verouderde technologie vergeleken met zijn meer verfijnde concurrenten.