Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lexus-is

Lexus IS

1 / 3
lexus-is
Lexus IS Side
Lexus IS Back

Sterke punten

  • Hoge actieve en passieve veiligheid
  • Laag verbruik in de stad
  • Ruimte binnenin en in de kofferbak

Zwakke punten

  • Hoge aankoopprijs
  • Zeer hoge onderhoudskosten
  • Niet langer verkrijgbaar bij dealers

Lexus IS (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Lexus IS (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Lexus IS: Nobele sportwagen uit de middenklasse

Lexus is het luxemerk van Toyota, met de Lexus IS sinds 1998 in het middensegment. IS staat voor Individual Sports en voldoet aan alle verwachtingen op het gebied van rijplezier. Het topmodel heeft een atmosferische V8-motor, terwijl andere modellen ook als hybride verkrijgbaar zijn. Lees meer

Interesse in een Lexus IS

Lexus IS occasions
Lexus IS dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Biedt de V8 motor met natuurlijke aanzuiging aan als motorvariant.
  • Combineert een agressief sportwagen design met dynamisch rijplezier.
  • Overtuigt met een hoogwaardige standaarduitrusting.
  • Een sportwagen met hoge veiligheidsnormen.

Technische gegevens

Motor

De Lexus IS heeft een klein motorenaanbod. Pas in 2005 werd de achterwielaangedreven middenklasser in delen van Europa ook leverbaar met een 2,2-liter dieselmotor als de Lexus IS 220d. In de eigen tuning afdeling kon de IS 200 sinds 2001 worden omgebouwd tot de IS 200 TTE met wijzigingen aan de carrosserie en het chassis en een TTE-supercharger-kit, die ongeveer 50 pk meer en een snellere acceleratie in 7,5 seconden opleverde. Dankzij de Adaptive Variable Suspension (AVS) biedt de IS standaard uitstekend rijcomfort, zonder de sportiviteit van de middelgrote auto op te offeren.

In zijn tweede generatie presenteert Lexus de 423 pk sterke nieuwe IS-F met een V8-motor en vijf liter cilinderinhoud. De 2010 modelupdate van de Lexus IS brengt een tweede dieselmotor van 150 pk met een iets lager vermogen en een laag brandstofverbruik van 5,1 liter per 100 kilometer. De derde generatie van de Lexus IS (XE3) heeft een multi-link achteras en voor het eerst een hybride motor, die in Noord-Amerika meteen uit de huidige vierde generatie wordt geschrapt. Er is ook een nieuwe benzinemotorvariant met een achttrapsautomaat. De hybride motor scoort vooral in de stad met een bijzonder laag brandstofverbruik. De laatste vierde generatie van de serie, met een V8 atmosferische motor als Launch Edition IS 500 F Sport Performance, is niet leverbaar op de Europese markt.

Afmetingen

In de loop der generaties zijn de afmetingen van de Lexus IS gestaag gegroeid. Met name in de lengte zijn de modellen van de derde generatie, die het laatst in Europa verkrijgbaar was, met 4,68 meter maar liefst 28 centimeter langer dan de eerste generatie. Ook de breedte nam toe van aanvankelijk 1,73 tot 1,81 meter, de hoogte slechts minimaal van 1,42 tot 1,43 meter. Qua bagageruimte is het laadvolume van de middelgrote sportwagen gemiddeld 450 liter. Afhankelijk van de modelserie bedraagt de bagageruimte tot 480 liter. De serie biedt ruimte voor vijf inzittenden en is uitgerust met telkens vier deuren.

In de volgende tabel staan de belangrijkste specificaties van de Lexus IS-modellen van de nieuwste derde generatie die in Europa verkrijgbaar zijn:

Gegevens en afmetingen Lexus IS
Bouwjaar sinds 1998
Lengte, breedte, hoogte 4,66 - 4,68 m x 1,81 m x 1,43 m
Wielbasis 2,80 m
Inhoud bagageruimte 450 l
Ledig gewicht 1.595 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.130 - 2.145 kg
Cilinderinhoud 2.494 cm³
Koppel 221 Nm
Topsnelheid 200 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,3 - 8,4 s
Tankinhoud 66 l
Verbruik 4,3 - 4,6 l/100 km (hybride)
CO²-uitstoot 97 - 107 g/km

Varianten

De Lexus IS wordt sinds 1998 in Japan gebouwd en was daar op de markt als de Toyota Altezza tot de modelwijziging in 2005. Aanvankelijk werd het middenklassemodel alleen als notchback sedan gebouwd, maar vanaf het najaar van 2001 was het ook als hatchback verkrijgbaar onder de naam SportCross. Met de tweede generatie werd de Lexus IS naast de sedan voor het eerst ook als cabriolet gebouwd, maar helaas zijn deze modellen niet verkrijgbaar op de Europese markt. De modelupdates van 2009 en 2010 brachten enkele visuele veranderingen en voor het eerst ook herziene technologie. Met de derde generatie werd de sedan voor het eerst ook als hybride geïntroduceerd, maar dit werd in Noord-Amerika onmiddellijk uit het huidige model geschrapt. Met de introductie van de huidige en vierde generatie van de serie werd de verkoop op de Europese markt stopgezet. Op de Noord-Amerikaanse markt werd hiervoor in 2021 een limited edition van 500 stuks geïntroduceerd, die onder de naam Lexus IS 500 F Sport Performance wordt vermeld.

Prijs

De huidige serie van de Lexus IS is niet meer te koop bij de dealers in Nederland. Als je een nieuwe auto wilt, kan de zoektocht dus lastig zijn. Op de Amerikaanse website van de fabrikant begint de nieuwste 2021 IS bij 39.850 dollar.

De derde generatie Lexus IS was in Nederland als nieuwe auto leverbaar vanaf 41.555 euro tot medio 2021. Als occasion is de Lexus IS van de derde generatie verkrijgbaar vanaf ongeveer 16.000 euro met een kilometerstand tot 180.000 kilometer.

Design

Exterieur

De Lexus IS maakt indruk met zijn sportieve lijnen en zijn uitdagende design. De uitdagende randen van de sedan, stationwagon en cabriolet, in combinatie met de lage wegligging, zorgen ervoor dat de sportwagen agressief op het asfalt ligt. Aan de achterzijde verbindt het doorlopende, bijzonder smalle achterlicht de dynamische lijnen van het middelgrote voertuig. Het dak van de cabriolet is bijna volledig van aluminium en kan volautomatisch in 20 seconden in drieën in de kofferbak worden opgevouwen. Het Comfortpakket komt met een elektrisch schuifdak, terwijl het Premiumpakket de imposante sportwagen opwaardeert met 9-inch 10-spaaks lichtmetalen velgen. Het krachtigste model uit het gamma, de Lexus IS 500 F Performance, is onder meer herkenbaar aan zijn motorkap, die door de grotere motor 2 centimeter hoger is, en zijn verlengde voorkant. Hij heeft ook 19-inch Enkei velgen en is te onderscheiden van de andere modellen dankzij zwarte logo's, een achterspoilerlip en 4 schuin boven elkaar geplaatste uitlaatpijpen.

Interieur

Het homogeen vormgegeven interieur van de Lexus IS bevalt met zijn op de bestuurder geïnspireerde cockpit en hoogwaardige standaarduitrusting. Gedurfde accentstiksels op het dashboard en luchtroosters die doen denken aan straalvliegtuigen versterken de hoogwaardige indruk. De sportwagen heeft dan ook een Sound-Symposer. Qua comfort biedt de Lexus IS uitstekende beenruimte dankzij het bijzonder variabel verstelbare stuurwiel. Bovendien is de sportwagen standaard uitgerust met automatische klimaatregeling en een keyless start-systeem. Het 10,3 inch touchscreen is bijzonder gebruiksvriendelijk in vergelijking met eerdere 7-inch-schermen. Naast de royale standaarduitrusting zijn voor de voorheen in Nederland leverbare modellen drie verschillende uitrustingsvarianten beschikbaar. Het Comfort pakket maakt indruk met een verwarmd stuurwiel en een automatisch dimmende achteruitkijkspiegel. In het Premium pakket kunnen instellingen voor de bestuurdersstoel, buitenspiegels en stuurkolom worden opgeslagen dankzij het Lexus Memory System. Een Navigatiesysteem met Dynamic Voice Control is inbegrepen in het Navigatiepakket.

lexus-is-interior

Lexus IS Seats

Veiligheid

De Lexus IS behaalde een zeer goede vijf van de vijf sterren in de Euro NCAP crashtest met een algemeen zeer hoog veiligheidsniveau. Met acht airbags ontbreken alleen de achterste zij-airbags voor de best mogelijke bescherming. Ook op het gebied van kinderveiligheid scoort de sportwagen goed met een behaalde score van 85 procent (NCAP). De actieve motorkap is overtuigend wat betreft de bescherming van voetgangers.

Hier volgt een overzicht van de belangrijkste veiligheidssystemen van de Lexus IS:

  • Pre-Collision System met voetgangersdetectie
  • Lane Departure Warning met stuurassistentie
  • Verkeersbord assistent
  • Intelligente grootlichtassistent
  • Dynamische Radar Cruise Control
  • Dodehoekassistent

Alternatieven

De Lexus IS speelt mee in een competitie met de 3-serie van BMW, de Mercedes-Benz C-Klasse en de Audi A4. In directe concurrentie is het in Nederland echter niet erg succesvol in termen van aantallen. In de tussentijd is het model niet meer nieuw verkrijgbaar bij autodealers. Maar als je een atmosferische V8 wilt, kun je niet om de Lexus IS heen.

FAQ

Wat is het brandstofverbruik van de Lexus IS?
Het brandstofverbruik van de Lexus IS verschilt afhankelijk van het type aandrijving en de motor. De zuinigste hybride verbruikt 4,3 liter per 100 kilometer, terwijl de zuinigste benzinemotor 11,4 liter per 100 kilometer verbruikt.
Hoeveel kost het onderhoud van de Lexus IS?
De onderhoudskosten van de Lexus IS zijn met 886 euro per jaar vrij hoog geprijsd.
Hoe lang is de garantie op de batterij van de Lexus IS voor elektrische voertuigen?
Lexus biedt een standaard fabrieksgarantie van vijf jaar op de accu's van zijn elektrische voertuigen, of tot 100.000 kilometer.

Meer informatie

Modellen

Meer details