Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ford-focus-front

Ford Focus

1 / 3
ford-focus-front
ford-focus-side
ford-focus-back

Sterke punten

  • Dynamisch rijgedrag
  • Comfortabel
  • Verkrijgbaar met veel verschillende motoren

Zwakke punten

  • Sportieve modellen zijn erg prijzig
  • Interieur in eerdere bouwjaren zijn druk en onoverzichtelijk
  • Niet de ruimste in zijn klasse

Ford Focus : een overzicht

4,4 (549 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Focus, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ford Focus: een auto voor iedereen

Ford bracht de eerste generatie van de Focus in 1998 op de markt en bood klanten betaalbare instapprijzen, veel ruimte en prima rijeigenschappen. Sindsdien is de Ford Focus al jarenlang één van de bestverkochte modellen in zijn klasse.

Interesse in een Ford Focus

Ford Focus occasions
Ford Focus nieuwe auto's
Ford Focus dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zeer volwassen auto waarin je met gemak het hele gezin in kwijt kan.
  • Focus-modellen vielen vanaf het eerste moment bij veel mensen in de smaak. Er is dus veel keuze op de occasionmarkt.
  • Diverse uitrustingsniveaus beschikbaar: van basis tot aan zeer luxe Ghia en Vignale-uitvoeringen.
  • Ook als ruime Focus Wagon stationwagen verkrijgbaar
  • Sportieve ST en RS-modellen staan zeer hoog aangeschreven als het gaat om prestaties en rijeigenschappen.

Technische gegevens

Motorisatie

De Ford Focus is in zijn levensloop met verschillende motoren verkrijgbaar geweest. De eerste generatie, van 1998 tot 2005, was met benzinemotoren tot 2,0-liter leverbaar en met een 1,8-liter dieselmotor. De tweede generatie (2005-2014) was te krijgen met min of meer dezelfde motoren met de toevoeging van de 2,5-liter vijfcilinder met turbo, die tot wel 350 pk leverde in de Focus RS 500. Vanaf de derde generatie introduceerde Ford de zogenaamde EcoBoost-turbomotoren. Ford was daarmee één van de eerste merken die een motor met een zeer kleine inhoud in een relatief grote hatchback legde. De motor is zuinig en produceerde toch genoeg vermogen om een auto van dat formaat vooruit te stuwen. In 2018 presenteerde Ford de vierde generatie met onder de motorkap doorontwikkelde EcoBoost-motoren. Er kwam tevens een mild hybrid aandrijflijn bij waarbij de benzinemotor elektrisch wordt ondersteund door een kleine elektromotor.

Alle generaties van de Focus werden standaard geleverd met een handbak. Bij de eerdere generaties hadden die vijf versnellingen, later waren dat er zes. Automaten werden pas echt gangbaar vanaf de derde generatie. Daarvoor werden gerobotiseerde handbakken geleverd in de Focus.

Afmetingen

Met de verschillende generaties groeide ook de afmetingen van de Focus. De vierde generatie is de ruimste van de hatchbacks – 4.378 mm lang, 1.825 mm breed en 1.454 mm hoog. De auto heeft een wielbasis van 2.700 mm. De Ford Focus Wagon van de vierde generatie is zo’n 30 cm langer, wat zo’n 600 liter aan bagageruimte oplevert en zelfs ruim 1.600 liter met de achterbank neergeklapt.

Zeker bij Focus-modellen van latere generaties zit het wel goed met de binnenruimte. De eerste generaties kunnen voor lange mensen ietwat klein aanvoelen. Voor de bestuurder is het gemakkelijk om een fijne positie te vinden achter het stuur van de Focus. Voor de reguliere modellen zijn de zittingen wat aan de korte kant. De luxe en sportievere modellen hebben betere stoelen als je langer bent.

De belangrijkste specificaties op een rij

Ford Focus
Marktintroductie 2018
Lengte, breedte, hoogte 4.378-4.672 mm, 1.825 mm, 1.454-1.554 mm
Wielbasis 2.700 mm
Inhoud bagageruimte 375-608 l
Ledig gewicht 1.339-1.422 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.910 kg
Cilinderinhoud 999-2.261 cm3
Vermogen 74 kW (100 pk) - 206 kW (280 pk)
Koppel 170 Nm – 420 Nm
Topsnelheid 186-250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5.7-12.1 sec
Tankinhoud/batterijcapaciteit 52 l
Verbruik 6,6-8 L/100 km
CO₂-uitstoot/Actieradius 121-183 g/km

Varianten

De Ford Focus is in meerdere carrosserievarianten leverbaar geweest, waaronder als 3- en 5-deurs hatchback, stationwagon, sedan en cabriolet. Latere generaties zijn er louter als 5-deurs hatchback en stationwagon geweest.

De vierde generatie is leverbaar als Active-versie. Dit model is voorzien van zwarte stootranden rondom de wielkasten en een verhoogde rijpositie. Ford zet hem in de markt als auto voor wie met het hele gezin op avontuur wil. De Active-versie is er voor zowel de hatchback als de Wagon.

Voor wie wat meer snelheid in zijn leven wil zijn er de snelle Foicus ST en supersnelle Focus RS. Inmiddels is Ford gestopt met het RS-label en brengt de snelste modellen nu uit onder de naam Focus ST.

Het uitrustingsniveau van de Ford Focus is uiteraard ook zelf te bepalen. Zo is er de Titanium-uitvoering, de Titanium-X, St-Line en ST-line-X. Ieder met hun eigen niveau van luxe en opties. Vroegere modellen waren er ook als luxe Ghia-uitvoering die later de Vignale-uitvoering werd.

Prijzen

De prijzen van de Focus variëren uiteraard afhankelijk van de uitvoering, motor en opties die je kiest. Zoals bij de meeste auto's geldt ook hier dat hoe meer opties je kiest, hoe hoger de prijs zal zijn. De basisversie van de Focus is de Titanium, die verkrijgbaar is vanaf ongeveer 35.000 euro (2023). De luxere varianten van de Focus zijn uiteraard duurder en de prijzen kunnen oplopen tot wel 60.000 euro voor de Focus ST.

Design

Buitenkant

In 2022 ontving de Focus een ingrijpende facelift, waarbij onder meer de lichtunits zijn aangepast. Hierdoor heeft de auto weer een frisser uiterlijk gekregen. Ook de bumpers aan zowel de voor- als achterzijde zijn iets scherper gevormd. De facelift geldt ook voor de Wagon. De standaardkleur voor de Focus is rood. Voor andere kleuren geldt een meerprijs. De Focus ST wordt standaard geleverd op grotere wielen en kan zelfs met een Track Pack besteld worden waarbij het onderstel nog sportiever wordt.

Binnenkant

Binnenin oogt de vierde generatie Focus velen malen rustiger dan zijn voorgangers. Dat komt mede door het ontbreken van fysieke knoppen. De functies van deze knoppen zijn grotendeels opgenomen in het centrale multimediasysteem. Verder is het interieur van de Focus een fijne plek om te zijn voor iedere inzittenden. Zo zijn er bijvoorbeeld USB-poorten aanwezig, automatische climate control en fijne stoelen.

ford-focus-2022-interieur ford-focus-2022-seats

Veiligheid

De Ford Focus scoort steevast vijf sterren in de Euro NCAP-crashtest. Latere generaties zijn voorzien van de laatste technologie op het gebied van veiligheid. Zo heeft de Focus dodehoekdetectie, noodremsysteem, adaptieve cruise control, achteruitrijcamera’s etc. Uiteraard beschikken de modellen met een hoger uitrustingsniveau over meer veiligheidssystemen.

Alternatieven

Voor alternatieven kan er ook in de eigen line-up van Ford gekeken worden, zoals de Kuga bijvoorbeeld. Dit is in feite een Focus die hoger is. Bij andere merken kan bijvoorbeeld gekeken worden naar de Mazda 3, Toyota Corolla, Renault Megane, Peugeot 308 en de Hyundai i30.

FAQ

Is de Ford Focus zuinig?
De EcoBoost-motoren die in de Focus geleverd zijn kunnen wel beschouwd worden als zuinig, als je er normaal mee rijdt. Alles valt of staat hoe jij je rechtervoet gebruikt.
Hoeveel kost een nieuwe Ford Focus?
Prijzen voor een nieuwe Ford Focus beginnen bij ongeveer bij 35.000 euro. De duurste Focus is momenteel de Focus ST. Die mag pas mee vanaf 60.000 euro.
Hoeveel Focussen heeft Ford verkocht?
De Focus is één van de populairste modellen van het merk. In totaal, met alle generatie meegeteld, verkocht Ford meer dan 4 miljoen exemplaren!

Meer informatie

Modellen

Meer details