Sterke punten
- Sportieve topmotor voor veel rijplezier
- Goed geschikt voor dagelijks gebruik
- Goede uitvoering van het interieur
Zwakke punten
- Het ontwerp is even wennen
- Hoog verbruik
- Af en toe technische problemen
Ford Cougar : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Cougar, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Ford Cougar
-
Ford Cougar 2.0-16V Limited Edition * NIEUWE APK * AIRCO * TRE
€ 1.950,-- 200.018 km
- 07/1999
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
193 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3044 AN ROTTERDAM -
Ford Cougar 2.5-24V V6 Century 170pk/125kW Automaat | Youngtim
€ 4.950,-- 187.656 km
- 01/2000
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- 5 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
240 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5527 AJ HAPERT
Interesse in een Ford Cougar
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Ford Mustang Mach 1: dit is waarom we de V8 gaan missen in de elektrische toekomst
Ford F-150 Lightning review – hoe Ford Elon Musk en Tesla te snel af is
Review: Ford Fiesta Waarom hij geen koopje meer is, maar nog altijd uitstekend rijdt
TEST - Verdwijnt met de Ford Fiesta de beste compacte auto?
Elektrische Ford F-150 Lightning: muisstille Porsche-killer in overall
Ford Fiesta test: waarom de best rijdende kleine auto ook bijna de duurste is
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Biedt krachtige motoren voor elke wens
- De geïnstalleerde motoren worden over het algemeen als zeer betrouwbaar beschouwd
- Als occasion kan de opvallende Cougar goedkoop worden gekocht
- Comfort kan overtuigend zijn in hogere uitvoeringslijnen
- Met de Cougar besteedt de autofabrikant aandacht aan een zeer hoge geschiktheid voor dagelijks gebruik
Gegevens
Motor
Voor zijn klanten voorzag autofabrikant Ford het Cougarmodel van twee verschillende motoropties. Dit zijn alleen benzinemotoren, de autofabrikant had geen diesel in de aanbieding. De instapmotor produceert 130 pk met een maximumkoppel van 170 Nm. Topsportprestaties waren daarom niet te verwachten, maar de auto is desondanks vlot op de weg. De sprint naar 100 km/u verloopt in slechts 9,6 seconden, de hoogste snelheid bedraagt 206 km/u. Deze motor zou dus al volledig moeten voldoen aan de meeste eisen van de klant.
De 2,5-liter motor met 170 pk is echter veel sneller op de weg: minstens 220 Nm worden op de weg overgebracht. De sprint duurt slechts 8,6 seconden, de topsnelheid bedraagt 225 km/u. Wie deze motor combineert met de optionele automaat profiteert van meer rijcomfort, maar moet ook aanzienlijke prestatieverliezen accepteren. Dit wordt duidelijk als we kijken naar de rijprestaties:met de automaat wordt de acceleratietijd verlengd tot 9,8 seconden om van 0 tot 100 km/u te komen. Bovendien is de topsnelheid in dit geval slechts 205 km/u. Elke klant moet dus overwegen of het in het belang van de sportiviteit echt de automatische of de handgeschakelde transmissie moet zijn.
In die tijd was Ford van plan een krachtige topversie met 205 pk en goede rijprestaties te introduceren. Helaas werd deze motor nooit in serie gebouwd, omdat de productie van de Ford Cougar al eerder werd stopgezet. Alle drie genoemde motoren waren echter vanaf het begin en tot het einde van de productie beschikbaar voor de alledaagse en sportieve coupé, zodat klanten individueel konden kiezen.
Afmetingen
De Ford Cougar biedt in principe een goede hoeveelheid ruimte in het interieur, waardoor de auto allesbehalve klein is. Met een lengte van 4,7 meter en een breedte van 1,78 meter is het model echter nog steeds gemakkelijk door het stadsverkeer te manoeuvreren. De hoogte is 1,35 meter, het leeggewicht is maximaal 1.466 kilogram. Zeker voor een voertuig van deze omvang is de Ford Cougar erg licht.
Met de Ford Cougar legde de autofabrikant grote nadruk op de hoge geschiktheid voor dagelijks gebruik; de nadruk lag dus niet per se op sportiviteit. De goede hoeveelheid ruimte in het interieur draagt daar al voor een groot deel aan bij, maar ook een hoog laadvolume mag niet ontbreken. Een inhoud van minimaal 430 liter is absoluut een zeer goede waarde voor een sportieve coupé. Als je ook de stoelen op de tweede rij neerklapt, kun je het laadvolume zelfs uitbreiden tot 930 liter en zo grotere transporten mogelijk maken. Bovendien kon de Ford Cougar zelfs besteld worden met een optionele trekhaak. Deze ondersteunt een maximaal trekvermogen van 1.500 kilogram.
Bouwperiode | 1998- |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,7 m x 1,8 m x 1,3 m |
Wielbasis | 2,7 m |
Laadruimte | 428-930 l (incl. stoelenrij) |
Leeggewicht | 1.315-1.466 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.725-1.795 kg |
Cilinderinhoud | 1.988-2.544 cm³ |
Koppel | 178-220 Nm |
Topsnelheid | 206-225 km/u |
Acceleratie 0 tot 100 km/u | 8,6-10,4 s |
Tankinhoud | 57l |
Verbruik | 8,3-10,0 l |
CO2-uitstoot | 196-240 g/km |
Varianten
In het begin was de Ford Cougar verkrijgbaar in vier verschillende uitvoeringslijnen, die in principe goed comfort en veel opties boden. Voor de verschillende varianten concentreerde Ford zich op de volgende illustere namen:
- Wild Thing
- Positive Vibes
- Eagle
- Wild at Heart
- Easy Rider
- Freedom
- Heartbreaker
Veel klanten waardeerden de Ford Cougar vanwege de degelijke standaarduitrusting. Of het nu gaat om een centrale vergrendeling, meerdere airbags, elektrische ramen of airconditioning met automatische temperatuurregeling: het model liet vrijwel niets te wensen over. Indien gewenst kan het comfort van het voertuig worden verhoogd door te kiezen voor extra pakketten of opties, zelfs los van verdere uitvoeringslijnen. Dit gold bijvoorbeeld voor het Comfortpakket of het Lederpakket, waarmee het interieur aanzienlijk werd opgewaardeerd.
Prijs
De Ford Cougar is niet meer leverbaar als nieuwe auto en wordt nauwelijks aangeboden op de Nederlandse automarkt als occasion, dus is het raadzaam te kijken naar het aanbod in het buurland. In Duitsland is de Cougar bijvoorbeeld verkrijgbaar voor een redelijke prijs, vanaf ongeveer 2.000 euro. Extra kosten ontstaan bijvoorbeeld voor de Nederlandse motorrijtuigenbelasting, die voor dit model waarschijnlijk tussen de 800 en 1.000 euro per jaar zal bedragen.
Design
Exterieur
Het exterieur wordt bepaald door een slank silhouet, zodat de Ford Cougar een klassieke coupé is. Klanten zullen echter één van de grote bijzonderheden van het model herkennen met een blik op de achterzijde, die opvalt met zijn zeer grote en oprijzende achterklep. Dit heeft echter niet alleen een visuele impact, maar is ook verantwoordelijk voor het grote laadvolume. Als je van een beetje kleur in je dagelijks leven houdt, is de Ford Cougar zeker een goede keuze. Want het voertuig werd door veel klanten niet alleen in de klassieke kleuren besteld, maar ook in een aantrekkelijk rood of in groen.
Interieur
Binnenin biedt de Ford Cougar veel ruimte en een comfortabele sfeer. Tegelijkertijd volgt het ontwerp van de cockpit de tijdgeest en wordt dus gedomineerd door veel plastic en vrij eenvoudige kleuren. Het afwerking is goed en zelfs de meeste occasions zien er na een paar jaar nog steeds goed onderhouden uit. Een grote kracht van de Ford Cougar is zijn zeer eenvoudige bediening, want er zijn niet veel knoppen of uitgebreide menu's in het interieur van het model. Bovendien is de sportieve coupé zelfs zeer geschikt om lange afstanden te rijden, onder meer dankzij de comfortabele sportstoelen, de goede isolatie van de carrosserie en alle noodzakelijke comfortvoorzieningen, die vaak al standaard zijn.
Veiligheid
De Ford Cougar biedt een goede veiligheidsuitrusting voor die tijd. Een bijzonder voordeel: de meeste noodzakelijke functies zijn al standaard inbegrepen. Dit geldt bijvoorbeeld voor een ABS, in hoogte verstelbare veiligheidsgordels en een gordelkrachtbegrenzer. Ook stuurbekrachtiging en voor- en zij-airbags voor de bestuurder en voorpassagier mogen niet ontbreken. Tegen meerprijs kan de bescherming van alle inzittenden verder worden verbeterd door een tractiecontrolesysteem of het Park Pilot-systeem. Een alarmsysteem en een elektronische startonderbreker hebben op betrouwbare wijze voorkomen dat het voertuig op straat werd gestolen.
Alternatieven
De Honda Civic behoort tot de compacte klasse en trekt al jaren de aandacht met zijn opvallende design. Tegelijkertijd biedt het model talrijke voorzieningen die geschikt zijn voor dagelijks gebruik, een goede hoeveelheid ruimte en, last but not least, betrouwbare motoren. Goed onderhouden voertuigen worden op de Nederlandse automarkt aangeboden vanaf ongeveer 3.500 euro.
De Opel Astra is ook een aantrekkelijk alternatief voor de Ford Cougar. De goede hoeveelheid ruimte en de deels sportieve motoren behoren tot de centrale voordelen. Bovendien zijn occasions zeer goedkoop verkrijgbaar; voertuigen kunnen al voor ongeveer 2.500 euro worden gevonden bij meestal particuliere verkopers.