Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Dacia-Duster-2022-Hero

Dacia Duster

1 / 4
Dacia-Duster-2022-Hero
Dacia-Duster-2022-Front
Dacia-Duster-2022-Side
Dacia-Duster-2022-Rear

Sterke punten

  • Robuust en betrouwbaar
  • Veel waar voor je geld
  • Af fabriek ook op lpg

Zwakke punten

  • Minder mooie materiaalkeuzes
  • Vrij veel rijgeluiden in het interieur
  • Krachtiger uitvoeringen vrij prijzig

Dacia Duster : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Dacia Duster, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Dacia Duster: de Roemeense alleskunner

De Dacia Duster is voor het merk een schot in de roos. Sinds de introductie van het eerste model in 2010 heeft het merk met de Duster ook in West-Europa een succesnummer in handen. Het is dan ook logisch dat de tweede generatie doorging waar de eerste was gebleven. Lees meer

Interesse in een Dacia Duster

Dacia Duster occasions
Dacia Duster nieuwe auto's
Dacia Duster dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Robuust, betrouwbaar en degelijk: wat wil je nog meer?
  • Veel auto voor je geld – net als bij andere Dacia-modellen
  • Tweede generatie in ieder opzicht verder verbeterd
  • Af fabriek leverbaar met lpg, dat zie je niet vaak

Technische gegevens

Motorisatie

De Dacia Duster is geleverd met voornamelijk viercilinder benzinemotoren, maar er zijn een paar uitzonderingen. Zo is er ook een viercilinder dieselmotor en de standaardmotor van de tweede generatie is een 1,0-liter driecilinder benzinemotor. Het meest opvallende aan het motorenaanbod van de Dacia Duster is dat het merk ook af fabriek versies op lpg aanbiedt. Dat zie je niet vaak. Scheelt weer achteraf inbouwen als je op gas wilt rijden. Als terreinwagen is de Dacia Duster natuurlijk ook leverbaar met vierwielaandrijving, maar voorwielaandrijving is voor de meeste versies standaard. Ook een handgeschakelde transmissie is standaard, maar een automaat behoort tot de mogelijkheden. Vaak wel als optie en/of alleen voor de krachtiger motorvarianten.

Afmetingen

De eerste en tweede generatie Dacia Duster zijn nagenoeg even groot. De Dacia Duster is ongeveer 4,3 meter lang, 1,8 meter breed en ruim 1,6 meter hoog. De wielbasis meet voor beide modelgeneratie net geen 2,7 meter. Ook de draaicirkel is met net iets meer dan 10 meter (van stoep tot stoep) vrijwel identiek.

De belangrijkste specificaties op een rij

Dacia Duster
Marktintroductie 2010
Lengte x breedte x hoogte 4,32-4,34 x 1,80-1,82 x 1,63-1,69 m
Wielbasis 2,67 m
Inhoud bagageruimte 475-478 l
Ledig gewicht 1.135-1.299 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.710-1.849 kg
Cilinderinhoud 999-1.598 cm3
Vermogen 66 kW (90 pk)-110 kW (150 pk)
Koppel 148-250 Nm
Topsnelheid 156-198 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 13,8-10,4 s
Tankinhoud 48-50 l
Verbruik 5,0-8,0 l/100 km
CO₂-uitstoot 126-185 g/km

Varianten

Beide modelgeneraties van de Dacia Duster waren en zijn vooral leverbaar in de voor hun tijd gebruikelijke Dacia-uitrustingsniveaus. Een paar speciale modellen springen eruit. Zo waren er de Aniversare, BlackShadow, 10th Anniversary en 15th Anniversary. Bij deze modellen ging het vooral om een specifieke en in verhouding voordelige samenstelling van opties. Bijzonder is de vierdeurs pick-up-versie van de Dacia Duster, de Oroch, maar die wordt niet in Europa geleverd.

Prijzen

Bij introductie baarde de Dacia Duster opzien met zijn lage vanafprijs. De auto stond al vanaf 16.000 euro in de Nederlandse prijslijst en je kreeg echt veel auto voor je geld. Afhankelijk van de motorkeuze kon de prijs wel flink oplopen. De krachtigste motor met vierwielaandrijving en in de meest luxe uitvoering kostte toen al 27.000 euro. Door een combinatie van extra standaarduitrusting aan boord en een verder verhoogde aanschafbelasting bedraagt de vanafprijs van de tweede generatie Dacia Duster inmiddels (2023) zo’n 22.000 euro. Nog steeds een heel scherp aanbod als je kijkt wat je ervoor terugkrijgt. De duurste uitvoering passeert net de 30.000-eurogrens en vergeleken met veel directe concurrenten valt dat bedrag ook nog mee.

Als occasion is de Dacia Duster nog betaalbaarder. De eerste generatie is te vinden voor prijzen van zo’n 4.000 tot 17.000 euro. Daarbij hangt de prijs natuurlijk af van leeftijd, het aantal kilometers en de uitvoering, maar ook in die laatste prijsklasse zijn al nette exemplaren te vinden. De tweede modelgeneratie kost uiteraard wat meer. Die is te vinden vanaf zo’n 10.000 euro, oplopend tot bijna-nieuwprijzen. Ook weer afhankelijk van leeftijd en uitvoering.

Design

Buitenkant

De Dacia Duster heeft een uiterlijk dat past bij wat hij is: robuust en no-nonsense. Het uiterlijk wordt door velen aansprekend of zelfs sympathiek gevonden. Aangezien de eerste generatie Dacia Duster een succes was, heeft Dacia het design voor de tweede generatie vooral laten evolueren. Wel heeft de tweede generatie een net wat hoogwaardiger uitstraling en oogt hij door de toepassing van (deels) LED-verlichting veel moderner.

Binnenkant

Ook vanbinnen is de Dacia Duster robuust en no-nonsense, de eerste generatie nog wat meer dan de tweede. Met name de eerste generatie wordt nog wel gekenmerkt door het gebruik van veel harde kunststoffen, maar daar is de prijs ook naar. Bij de tweede generatie zijn ook nog harde kunststoffen te vinden, maar alleen nog op plekken die je niet direct aanraakt. Bovendien is de uitstraling van de materialen sterk verbeterd, waardoor je echt niet het idee hebt in een goedkope auto te rijden.

dacia-duster-prestige-interior dacia-duster-prestige-seats

Veiligheid

Beide modelgeneraties van de Dacia Duster scoorden bij de crashtests van het bekende veiligheidsinstituut Euro NCAP een score van drie van de vijf sterren. Dat klinkt wellicht als een matige score, maar daar zijn wel wat kanttekeningen bij te plaatsen. Zo is de inzittendenbescherming bij beide modellen gewoon in orde, maar laten ze punten liggen op gebied van systemen die een aanrijding kunnen voorkomen. Die zijn vaak optioneel in plaats van standaard en dat kan zomaar een ster schelen in de eindscore. Ook zijn de eisen van de test in de tussentijd verder aangescherpt, dus in absolute zin biedt de tweede generatie meer veiligheid dan de eerste.

Alternatieven

De Dacia Duster opereert in het bijzonder populaire segment van compacte SUV’s. Zijn vrij lage prijs geeft hem echter een bijzondere positie. Directe alternatieven hebben vaak of dezelfde prijs maar zijn dan ouder of kleiner, of zijn van dezelfde leeftijd maar kosten meer. De Dacia Duster biedt zowel nieuw als als occasion veel voor weinig. Het meest directe alternatief is misschien wel de Skoda Yeti, ook een compacte SUV met een relatief lage prijs. De Yeti wordt echter al een tijd niet meer nieuw geproduceerd en als occasion worden er minder van aangeboden. Andere concurrenten zijn onder meer de Jeep Renegade, Nissan Qashqai, Renault Captur, Renault Kadjar en Skoda Karoq. Hiervoor geldt in direct vergelijk dan weer hetzelfde dilemma: voor hetzelfde geld als de Duster moet je genoegen nemen met een iets ouder of kleiner model, of je moet iets meer uitgeven dan je voor de Duster kwijt zou zijn.

FAQ

Is de Dacia Duster betrouwbaar?
Ja, Dacia scoort doorgaans goed bij betrouwbaarheidstests en -statistieken en dat is voor de Dacia Duster niet anders.
Wat kost een Dacia Duster?
De nieuwprijs van de Dacia Duster varieert van 22.000 tot 30.00 euro (2023). Als occasion is de eerste generatie Dacia Duster te vinden voor prijzen van 4.000 tot 17.000 euro en de tweede generatie vanaf zo’n 10.000 euro.
Hoe hoog is de wegenbelasting voor de Dacia Duster?
Dat verschilt per uitvoering, op basis van gewicht en brandstofsoort. De tweede generatie Dacia Duster kost gemiddeld zo’n 600 euro wegenbelasting per jaar voor benzine of 848 euro per jaar voor lpg. Dat laatste bedrag wordt gecompenseerd doordat lpg een goedkope brandstof is.
Is rijden op lpg gevaarlijk?
Nee. Lpg-installaties moeten al decennialang voldoen aan strenge veiligheidseisen en kunnen niet zomaar door de spreekwoordelijke beunhaas worden ingebouwd. Bovendien wordt de lpg-installatie bij Dacia af fabriek ingebouwd, dus weet je zeker dat het systeem professioneel is ingericht.

Beoordelingen voor Dacia Duster

63 Beoordelingen

4,6

Meer informatie

Modellen

Meer details