Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
citroen-c5-front

Citroën C5

1 / 3
citroen-c5-front
citroen-c5-side
citroen-c5-back

Sterke punten

  • Enorm comfortabel weggedrag
  • Geliefde zakensedan/stationwagon
  • Fijne (diesel)motoren
  • Ruim interieur

Zwakke punten

  • Trendgevoelig design
  • Zwakke restwaarde
  • Kostbare ondersteltechniek

Citroen C5 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen C5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Citroën C5: mobiele sofa met voldoende ruimte voor gezelligheid

Ooit was je als winkelend publiek spekkoper in het zakelijk georiënteerde D-segment. Destijds, in de periode 2000 tot 2018 om precies te zijn, liep het behoorlijk storm in de showrooms van Citroën. Ten gunste van de C5 en C5 Tourer. Lees meer.

Interesse in een Citroën C5

Citroën C5 occasions
Citroën C5 nieuwe auto's
Citroën C5 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Veel comfortabeler wordt het niet
  • Veel auto voor weinig geld
  • Aanrader voor de liefhebber van de ‘klassieke’ sedan
  • Hoge veiligheid voor zijn tijd

Technische gegevens

Motorisatie

De Citroën C5 heeft twee modelgeneraties gekend. De eerste generatie liep van 2001 tot 2008 en de tweede generatie van 2008 tot 2018. In dit overzicht zoomen we vooral op de laatste generatie, aangezien die meer recenter, tijdlozer en populairder was dan het origineel. Anderzijds is het verkrijgbare motorpalet door de jaren heen zeer vergelijkbaar, met louter conventionele benzine- en dieselmotoren. Van hybrides en volledig elektrische versies was toentertijd nog geen sprake; daarvoor moet je bij de opvolger(s) van de C5 zijn, de C5 Aircross en C5 X.

Aanvankelijk was de Citroën C5 leverbaar met traditionele verbrandingsmotoren. Zelf een turbo of compressor was niet aan de orde. De instapper was de 1.8 liter, een atmosferische viercilinder met een vermogen van 127 pk en een koppel van 170 Nm. Op papier een voldoende krachtige motor, maar in de praktijk heeft de één-punt-acht enige moeite de best wel zware C5 op gang te krijgen. Mede vanwege de geringe trekkracht (bij lagere toeren). De sterkere 2.0i, goed voor 143 pk en 200 Nm, heeft hier minder moeite mee. Wil je over enige krachtreserve beschikken, opteer dan voor de later geïntroduceerde 1.6 THP. Die heeft een turbo en daardoor meer trekkracht (240 Nm), ook bij lagere toerentallen (vanaf 1.400 t.p.m.). Het maakt deze motor meteen ook een stuk zuiniger in de praktijk. Topmodel onder de ‘benzines’ was de 3.0 liter V6. Dat blok levert 215 pk en 290 Nm, maar is een krachtbron van de oude stempel, oftewel wars van turbo’s of een compressor. Het gevolg is dat de drieliter amper beter presteert dan de 1.6 THP, maar wel aanzienlijk dorstiger door het leven gaat. Zeer smeuïg en soepel is de zescilinder dan wel weer; laat dat maar aan de Fransen over.

Vanaf de facelift in 2010 moet de V6 wijken voor moderne benzinemotoren die wel zijn voorzien van een turbo. Hierdoor gaan het vermogen en de trekkracht bij de meeste versies omhoog en het brandstofverbruik omlaag. De 120 pk en 160 Nm 1.2 VTi blijft evenwel aan de zwakke kant voor een grote auto als de C5. De 156 pk en 240 Nm sterke 1.6 THP is eigenlijk wel het minimum volgens ons devies. Let wel op een goede onderhoudshistorie, aangezien de THP-motoren een twijfelachtige reputatie kennen op het gebied van betrouwbaarheid.

Het dieselpalet kende een soortgelijk opbouw. Een 1.6 en 2.0 HDiF vormen de instappers met respectievelijk 110 en 138 pk. Het welbekende voordeel van diesels ten opzichte van atmosferische benzinemotoren is dat ze doorgaans meer koppel leveren bij lagere toerentallen. Zo ook in de C5, waardoor de respectievelijk 240 Nm en zelfs 320 Nm van de instapdiesels meteen al voldoende krachtig en bruikbaar zijn tijdens dagelijks gebruik. Tel hierbij een keurig praktijkverbruik van circa 1 op 18 in combinatie met een enorme tankinhoud van 71 liter bij op en tijdens de vakantie naar Zuid-Frankrijk hoef je slechts eenmaal te tanken onderweg. De sterkste diesel ooit geleverd in de C5 is eveneens een zescilinder. Het 3.0 liter blok levert een kloeke 241 pk en 450 Nm en laat de auto binnen de acht tellen naar 100 km/u snellen. De topsnelheid bedraagt net geen 250 km/u.

Afmetingen

De Citroën C5 is een grote, ruime sedan dan wel stationwagon in het D-segment. Zo meet hij als vierdeurs sedan 4,78 meter in de lengte en 1,86 meter in de breedte. De Tourer-station is zelfs nog ietsje langer met 4,83 meter. Dat plaatst de Fransoos qua formaat in lijn met de Volkswagen Passat, Skoda Superb en Ford Mondeo. De bagageruimte van de C5 heeft standaard een inhoud van 429 liter (Tourer: 505 liter) en is indien nodig uit te breiden is tot meer dan drie keer zoveel (in het geval van de C5 Tourer).

De belangrijkste specificaties op een rij (2de en laatste generatie)

Citroën C5 (Tourer)
Marktintroductie 2000
Lengte x breedte x hoogte 4,78 x 1,86 x 1,46 m (4,83 x 1,86 x 1,48 m)
Wielbasis 2,82 m
Inhoud bagageruimte 439-505 l
Ledig gewicht 1.401-1.738 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.015-2.347 kg
Motorinhoud 1.598-2.993 cm³
Vermogen 88 kW (120 pk)-177 kW (241 pk)
Koppel 160-450 Nm
Topsnelheid 188-242 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,9-14,0 sec
Tankinhoud 71 l
Verbruik 5,3-10,6 l/100 km
CO₂-uitstoot 140-250 g/km

Varianten

Aan uitrustingsniveaus geen gebrek, niet in de laatste plaats omdat Citroën hoopte de trouwe merkrijder uit zijn auto van Duitse makelij te krijgen. Een strakker en vooral tijdlozer design was de eerste troef, gesteund door een keurige (standaard)uitrusting. De luxere versies beschikten zoal over een 7 inch navigatiesystemen met ingebouwde harde schijf, een audio-/mp3-/multimedia-installatie met dvd-speler en de mogelijkheid om tot 10 GB aan muziekbestanden op te slaan, Bluetooth-connectiviteit, automatische klimaatregeling, cruise control, Bi-Xenon-koplampen, regen- en lichtsensor en parkeerassistentie. Ook standaard was een hoge mate van veiligheid. Daarnaast mogen we de bijna iconische hydropneumatische vering niet vergeten, ook wel bekend als het Hydractive-veersysteem. Dit veersysteem regelt de wagenhoogte in 'real time' en past zich dus continu aan de rijomstandigheden aan, met een ongekend comfortabel weggedrag tot gevolg – volgens Citrofielen zoals eigenlijk enkel ‘hun’ automerk kan bieden.

Prijzen

Naar Citroën hollen voor een nieuwe C5 kan nog steeds, al is het voortaan geen traditionele sedan of stationwagon meer, maar een SUV (C5 Aircross) of crossover (C5 X). Bovendien liggen de prijzen daarvan aanzienlijk hoger dan van de C5 als sedan en stationwagon. Sterker, door de teruglopende vraag naar zulke modellen zijn de occasionprijzen van de C5 en C5 Tourer extra interessant en betaalbaar geworden. Voor circa 6.000 euro rijd je een keurig exemplaar van de tweede generatie met maximaal 150.000 kilometer op de klok. De eerste generatie is er al vanaf enkele duizenden euro’s, soms zelfs minder. Houd wel rekening met een hoge kilometerstand en een smaakgevoelig design.

Design

Buitenkant

Wie aan Citroën denkt, denkt al gauw aan design. Dat zit nu eenmaal in het DNA van dit Franse merk. Niet zelden zijn de modellen van Citroën een tikkeltje eigenaardig en excentriek, met een lijnenspel en designelementen waar andere merken zich niet snel aan zullen wagen. De C5, zeker de eerste generatie, is daarin niet anders. Omdat Citroen graag rijders van een ‘vreemd’ merk aan zich hoopt te binden, kent de tweede generatie C5 een minder eigenzinnig en daarmee smaakgevoelig ontwerp. Tijdlozer ook. Niettemin is de ‘handtekening’ van Citroën nog altijd herkenbaar, wat de C5 alsnog een eigen uitstraling en karakter geeft.

Binnenkant

Ook in het interieur maakte de C5 een ‘Duitse’ evolutie door. De overdreven ronde vormgeving van zijn voorganger maakte plaats voor strakke lijnen. De lay-out en het kleurenspel is sober en zakelijk; precies zoals de trouwe rijders van de Duitse concurrenten het graag hebben. Nog steeds heel erg Citroën zijn de volumineuze stoelen geënt op het bieden van maximaal comfort. Je moet hier wel een beetje van houden. Ruim is de C5 ook vanbinnen, waar je ook plaatsneemt. Kortom, een ideale metgezel op langere afstanden. Kies je voor een motor gekoppeld aan de viertraps automaat; die is nogal rumoerig op hogere (kruis)snelheden. Bij een snelheid van 120 à 130 km/u draait de motor nog altijd ruim 3.000 toeren per minuut en dat was destijds al aan de hogere kant, met een hoog brandstofverbruik als nevengevolg.

Veiligheid

Wat de veiligheid van de inzittenden betreft, krijgt de Citroën C5 – standaard met zeven airbags – de hoogste score van het veiligheidsinstituut Euro NCAP. Met bochtverlichting, parkeerhulp en het optionele waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook (aangegeven via trillingen in de stoel) zette de Franse autofabrikant dan ook welhaast de nieuwe maatstaf in het D-segment destijds. En mocht het onverhoopt tot een ongeval komen, dan stuurt de C5 automatisch een noodoproep uit. Ook relevant voor gezinnen is de goede kinderveiligheid die Euro NCAP aan de Citroën C5 toekent. Het Isofix-systeem voor kinderzitjes is standaard.

Alternatieven

De modellen uit dezelfde klasse en eveneens van Franse makelij zijn de Peugeot 508 en Renault Laguna. Renault heeft ook nog de Talisman als troefkaart. Uit Duitse hoek is er de Volkswagen Passat als welbekende speler, al mag je eigenlijk ook de Skoda Octavia en Superb daartoe rekenen als producten onder dezelfde (Duitse) vlag. Tot slot kende Ford in dezelfde periode gloriedagen met de Mondeo en Mazda mooie momenten met de Mazda6.

FAQ

Is de Citroën C5 een betrouwbare auto?
De betrouwbaarheid van de C5 hangt nauw samen met de motorisering. Zo kent de versie met 1.6 THP-motor een twijfelachtige reputatie. Al vanaf de marktlancering waren er klachten van rijders omtrent distributieproblemen, een bovengemiddeld olieverbruik en inwendige vervuiling. Volgens PSA, het toenmalige moederbedrijf van Citroën (nu Stellantis), zou het distributieprobleem vanaf 2013 zijn opgelost. Iets om rekening mee te houden dus.
Is de Citroën C5 een fijne auto voor langere afstanden?
De Citroën C5 staat te boek als een zeer comfortabele (zaken)auto. Niet alleen vanwege het ruime en overwegend stille interieur en de geriefelijke stoelen, maar ook dankzij het adaptieve veringsysteem dat het weggedrag continua aanpast aan de wegomstandigheden.
Wat kost een Citroën C5?
De Citroën C5 is als sedan en stationwagon enkel nog beschikbaar op de ocassionmarkt. Daar variëren de vanafprijzen tussen enkele duizenden euro’s (eerste generatie) tot circa 7.000 (tweede generatie). Voor een nieuwe Citroen met ‘C5’ in de naam kun je terecht bij de C5 Aircross en C5 X, twee SUV-achtige modellen.

Beoordelingen voor Citroen C5

73 Beoordelingen

4,5

Meer informatie

Modellen

Meer details